Tieteen pohjalta syntyy kestäviä päätöksiä
Etiikan päivä 2014 keskittyi pohtimaan,
onko tieteellä eettisiä näkökohtia
ja mikä on tieteen vaikutus
politiikantekoon.
Euroopan komission johtava tieteellinen neuvonantaja
professori Anne Glover esitti kysymyksen "Millainen
on eettinen lähestymistapa päätöksenteossa?".
— Jos eettinen päätöksenteko on kunnossa, tulevaisuus
näyttää valoisalta ja kansalaiset pääsevät hyödyntämään
kaiken sen hyvän, jota tiede ja teknologia
tuo tullessaan.
— Tutkijana haluaisin, että päätöksenteko perustuu
tieteelliseen näyttöön. Silloin politiikka on vahvaa,
pitkäjänteistä ja tehokasta, ja sitä on helppo puolustaa,
Glover aloitti.
Kun kansalaisilta kysyttiin, täytyykö tutkijoiden
tehdä työnsä eettisten periaatteiden mukaisesti, 61 %
piti sitä tärkeänä. Kolmasosa vastaajista ei kuitenkaan
nähnyt sitä täysin välttämättömäksi. Kaksi kolmasosaa
vastaajista toivoi, että eettiset kysymykset ratkaistaisiin
koko Euroopan tasolla ja yli puolet oli sitä
mieltä, että tutkijoiden tulisi saada koulutus eettisiin
kysymyksiin. Tämähän ei useinkaan vielä toteudu.
Kyselyssä eurooppalaisten ehdoton enemmistö oli sitä
mieltä, että erityisesti päättäjiä informoivien tutkijoiden
täytyisi avoimesti kertoa esimerkiksi rahoitukseen
liittyvistä eturistiriidoista, jos tutkimus sellaisia
sisältää. Glover painotti, että tutkijoiden ja tutkimuslaitosten
täytyisi myös kehittää helposti ymmärrettäviä
eettisiä toimintatapoja työhönsä, koska tämä
lisäisi kansalaisten luottamusta, ei ainoastaan tutkimuksen
tuloksiin, vaan myös uusiin sovelluksiin.
Juuri luottamus kansalaisten, virkamiesten ja
päättäjien välillä on Gloverin mukaan monessa EUmaassa
heikoissa kantimissa, tosin Suomessa paljon
korkeammalla kuin esimerkiksi Britanniassa. Tämä
on harmi, koska tieteen mahdollisuudet olisivat luottamuksen
ilmapiirissä paljon suuremmat.
— Hallitukset saattavat evätä kansalaisilta tiedon
päätösten taustalla, koska ’se vain aiheuttaisi hämmennystä’.
Tämä on väärin ja ihmiset pitäisi sitä vastoin
ottaa mukaan päätöksentekoon! Jos ihmisiä ei
informoida, heidän suhtautumisensa muuttuu hyvin
negatiiviseksi.
— Esimerkiksi geenimanipuloitu ruoka: Euroopassa
70—80 % tuotantoeläinten rehusta on GMviljeltyä,
mutta silti asiasta ei yhteiskunnassa käydä
päättäjien ja kansalaisten välistä avointa keskustelua.
Ihmiset ovat tietämättömiä GM-ruuan taustoista ja
heidän asenteensa sen mukaisesti hyvin negatiivinen.
Kansalaisten on mahdoton tietää, mikä GM-ruuan
suhteen on riski ja mikä palkinto, selvitti Glover.
Glover katsoi, että Eurooppa on loistava tuottamaan
tieteellisiä innovaatioita, mutta kansalaisia ei
ehdottomasti saa sulkea niiden ulkopuolelle.
— Sillä jos ihmiset eivät tunne itsenään osallisiksi,
meillä ei ole mitään tarjottavaa sen paremmin omille
kansalaisillemme kuin globaalistikaan, summasi
Anne Glover.
Kansleri emeritus Kari Raivio jatkoi omassa osuudessaan
pohdintaa aiheesta "Näyttöön perustuvaa politiikkaa
vai politiikkaan perustuvia näyttöjä?". Poliittisiin
päätöksiin vaikuttavat sekä arvot että faktat, ja arvot
yleensä voittavat. Toisaalta, talouden realiteetit ajavat
poliittisessa harkinnassa usein tieteellisen ajattelun
ohi – tosiasia, jonka suomalainen yhteiskunta tällä
hetkellä erittäin hyvin tiedostaa.
— Tieteen ja teknologian läpitunkemassa yhteiskunnassamme
lääketieteessä alunperin käytetty käsite
’näyttöön perustuva’ on nykyisin levinnyt kaikille
sektoreille.", totesi Raivio.
— Suomi osallistui neljän muun Euroopan maan
kanssa Tulevaisuuden hallinnot -ohjelmaan ja yksi
ohjelman valitsemista painopistealueista oli juuri
näyttöön perustuva poliittinen päätöksenteko.
Miten tämä sitten toteutettaisiin Suomessa? Kari
Raivio tekee parhaillaan selvitystä valtioneuvostolle
siitä, kuinka tutkittua tietoa voitaisiin parhaiten hyödyntää
yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.
— Tieto kulkee yhteiskunnassa monen portaan
kautta: yliopistotutkijoilta aluksi yritysten tieteellisille
neuvonantajille ja politiikan lobbareille. Viimein
tieto saavuttaa loppukäyttäjät eli avustavat virkamiehet
ja heidän kauttaan lopulta poliittiset päättäjät.
Siinä vaiheessa tieto täytyy jo tarjoilla helposti pureksittavassa
kompaktissa muodossa.
— Anglosaksisissa maissa tutkittua tietoa on käytetty
poliittisten päätösten tukena jo pitkään. Jos
Suomeen perustetaan valtioneuvoston yhteyteen tieteellisen
neuvonantajan virka, on tärkeää, että tällä
korkean tason virkamiehellä on hyvät suhteet sekä
tiedemaailmaan että valtakunnan politiikkaan. Neuvonantajan
työn tulee olla itsenäistä ja läpinäkyvää,
eikä hänen toimikautensa saa olla sidottu kulloisenkin
hallituksen kauteen.
Raivio kertoi, että tieteellisen neuvonannon järjestämisessä
on monia haasteita: Mitä tietoa poliittiset päättäjät
oikeastaan haluavat? Miten virkamiehet suhtautuisivat
tiedemiesten tuloon "omalle tontilleen"? Entä tieteellisten
yhteisöjen osuus? Suomessa toimii Tiedeakatemiain
neuvottelukunta, mutta viime vuosina sen
aktiivisuus on ollut melko vähäistä. Raivio ehdotti, että
tiedeakatemiat voisivat jatkossa osallistua tieteelliseen
neuvonantoon toimittamalla pääministerin toimiston
toivomia tieteellisiä raportteja sekä myös ennakoivia
katsauksia kulloinkin pinnalla olevista aihepiireistä.
Suurin osa työstä toimisi vertaisarvioidun vapaaehtoistyön
pohjalta, ei palkattuna konsulttityönä.
— Tärkeintä tieteen yhteiskunnallisessa roolissa
on, että tiedettä käytetään neuvontaan, ei politiikan
tekoon, päätti Raivio.
teksti Katri Pajusola
kuva Saara Vuorjoki
- Painetussa lehdessä sivu 12
|