Legoukkokampanja LUT:ssa vaati: Lisää kriittistä ajattelua ja tutkimustietoa opetukseen!
Ylioppilaskunnan hallitus Lappeenrannan teknillisessä
yliopistossa keksi poikkeuksellisen tavan kiinnittää
henkilökunnan huomion opetuksen sisältöön.
Kuutisenkymmentä valittua opettajaa ja professoria
sai pöydälleen opiskelijaa kuvaavan legoukon ja kirjeen.
Kirjeessä opiskelija toivoo enemmän kannustamista
kriittiseen ajatteluun ja vähemmän ulkoa opettelua.
Opiskelijat toivovat, että opetuksessa keskityttäisiin
enemmän vallitsevan tiedon haastamiseen,
uuden tiedon luomiseen ja tieteelliseen argumentointiin.
Kirjeessä opiskelija hämmästelee, että esimerkiksi
LUT:ssa vain harva yliopistossa tehdyistä
referoiduista artikkeleista päätyy opiskelijoiden luennoille.
"Luomalla uutta tietoa voimme muuttaa maailmaa.
En ole tullut yliopistoon oppiakseni pyörittämään
olemassa olevaa, olen tullut keksimään uutta
pyöritettävää." (ote kampanjakirjeestä)
Kampanjan isä, silloinen LTKY:n hallituksen puheenjohtaja
Tomi Sandström toteaa, että LUT:n ja
opiskelijoiden tavoitteet eivät ole millään tavalla ristiriidassa
keskenään. Yhteinen tavoite on tulevaisuuden
haasteiden ratkaiseminen akateemisen koulutuksen
ja tutkimuksen avulla.
— Tekniikan ja talouden yliopistona LUT:ssa on
aina hyvin ymmärretty työelämän tarpeita, mutta nyt
olisi aika ottaa opiskelijat myös aidosti mukaan osaksi
tiedeyhteisöä tuomalla lisää tutkimusorientaatiota
maisterivaiheen opetukseen, toteaa Sandström.
Kirjeessä opiskelija muistuttaa, että päämääränä
ei pidä olla vain opetuksen kehittäminen työelämän
vaatimusten pohjalta, vaan suomalaisen työelämän
kehittäminen uusimpien akateemisten tietojen
avulla.
Innostunutta keskustelua
Sandströmiä LTKY:n hallituksen puheenjohtajana
seurannut Maija Kangasniemi kertoo, että kampanja
aiheutti sekä innostunutta että hämmentynyttä keskustelua.
Suurin osa vastaanotosta oli positiivista ja rohkaisevaa, mutta toki osa koki kirjeen kritiikiksi
omille opetustavoilleen.
— Tavoitteemme oli saada aikaan keskustelua ja
muutosta opetustavoissa. Keskustelun herättäjänä
onnistuimme todella hyvin. Saimme myös ensimmäisen
jakelun ulkopuolelle jääneen opetushenkilökunnan
kiinnostumaan ja kiinnostuksen laajettua
kirjettä läheteltiin viime vuoden mittaan myös
heille, kertoo Kangasniemi.
Opiskelijoilla ja henkilökunnalla on Kangasniemen
mukaan LUT:ssa mutkattomat välit ja opiskelijat
ovat päässeet hyvin mukaan niin yliopiston
strategian kuin opetuksenkin uudistamiseen.
Niin Sandström kuin Kangasniemikin kuitenkin
toteavat, että yliopistolaiva on yleensä hidas
muutoksissaan, mutta toivovat, että LUT pienempänä
ja ketterämpänä yliopistona voisi toimia
tässä asiassa muillekin yliopistoille suunnannäyttäjänä.
— Opiskelijat ovat myös tulevia tieteentekijöitä.
Yliopistoilla on kunnianhimoisia akateemisia
tavoitteita. Opetus- ja tutkimusvelvoitteita ei
pitäisi nähdä vastakkaisina. Opiskelijat ovat käyttämätön
resurssi tiedeyhteisössä, painottaa Sandström.
Lappeenrannassa niin opetushenkilökunta
kuin yliopiston johtokin saatiin kampanjalla tietoiseksi
opiskelijoitten toiveista. Opetuksen kehittäminen
on jatkuvasti ajankohtainen teema, johon
LTKY aikoo vastedeskin aktiivisesti vaikuttaa.
teksti ja kuva: Heli Huhtanen
- Painetussa lehdessä sivu 16
|