|
Erasmus-liikkuvuus ennätyssuosiossa
Yliopistojen hankala taloustilanne ei ole
ainakaan vielä näkynyt opettajien ja
muun henkilökunnan Erasmus-vaihtojen
määrissä.
Erasmus-ohjelman kautta lähti lukuvuonna 2012—2013 Suomesta
vaihtoon korkeakouluopiskelijoita ja henkilökuntaa
enemmän kuin koskaan aikaisemmin: yhteensä 7530, mikä
tarkoittaa 5 prosentin kasvua edelliseen lukuvuoteen.
Erasmus-opettajavaihtoon lähti 1132 opettajaa, mikä
merkitsi lähtijämäärän hienoista kasvua muutaman vuoden
tauon jälkeen. Erasmus-henkilökuntavaihtoon lähtijöiden
määrä kasvoi eniten, peräti 18 prosenttia.
— Meillä oli pelkona, että yliopistojen hankala taloustilanne
olisi näkynyt tuoreimmissa Erasmus-luvuissa opettaja-
ja henkilökuntaliikkuvuuden määrän vähenemisenä,
osin siksi koska yliopistoissa se ei ole samalla tavalla mukana
rahoitusmallin kriteeristössä kuin ammattikorkeakouluissa,
mutta onneksi tästä ei nyt ollut ainakaan tällä erää merkkejä,
toteaa yksikön päällikkö Maija Airas-Hyödynmaa Cimosta.
Mutta rahoitusmallin vaikutus näkynee siitä, että ammattikorkeakoulut
ovat yliopistoja aktiivisempia opettajaja
henkilökuntavaihdossa: 63 % opettajista ja 72 % henkilökuntavaihtoon
osallistuvista oli ammattikorkeakouluista.
Opettajavaihdossa naiset ovat hieman miehiä innokkaampia
lähtijöitä. Opettajat vaihtavat mieluiten Saksaan, Espanjaan
ja Viroon. Henkilökuntavaihdossa suunnattiin Saksaan, Iso-
Britanniaan ja Alankomaihin.
Cimon maaliskuun lopussa valmistuneiden tilastojen
mukaan Erasmus-opiskelijavaihtoon lähti Suomesta lukuvuonna
2012—2013 yhteensä 4258 ja Erasmus-harjoitteluun
1238 opiskelijaa. Suomeen saapuneiden luvut vahvistuvat
kesällä 2014.
Erasmus-liikkuvuuteen varatun EU-tuen määrä oli ennätyksellisen
suuri — 9,4 miljoonaa euroa eli 1,5 miljoonaa
enemmän kuin edellisenä vuonna. Erasmus-opettajavaihdon
keskimääräinen apuraha oli 566 euroa vaihtoa kohti ja
henkilökuntavaihdossa 501 euroa.
Hyviä kokemuksia Erasmus –opettajavaihdosta
Kysyimme Erasmus-opettajavaihdossa
olleiden kommentteja muutamalla
kysymyksellä. Kokemukset ovat
voittopuolisesti myönteisiä. Vaihto
tuo opetustyölle uusia ideoita ja avaa
silmiä näkemään, miten muualla
toimitaan. Verkostot laajenevat ja tutkimusyhteistyölle
syntyy kontakteja.
Samoin kuin EU:n tutkimusrahoituksen
hakemisessa myös opettajavaihdossa
itse hakumenettelystä toivotaan
helpompaa. Hakupaperien täyttäminen
on työlästä – tosin pohjat ovat
kehittyneet vuosien varrella paremmiksi.
Hakuaikataulua pidetään melko
lyhyenä. Usein myös peruskustannukset
nousevat yli Erasmus-tuen.
- Missä olit vaihdossa ja olitko ensimmäistä
kertaa Erasmus-vaihdossa?
- Miten kommentoit vaihtokokemusta ja antoiko se jotain uutta omalle
työllesi?
- Näetkö vaihtosysteemissä jotain
kehitettävää?
- Voitko suositella Erasmus-vaihtoa
myös kollegoille?

|
Jaana Mäki-Tuominen
käsityökasvatuksen yliopisto-opettaja, Turun yliopisto
- Olen ollut Erasmus-
opettajavaihdoissa
kymmenen
vuoden sisällä
yhteensä 4 kertaa.
Seuraavissa paikoissa:
Manchester
(Manchester Metropolitan
University),
Linz (Pädagogische
Akademie der Diözese
Linz), Wien (Pädagogische
Hochschule Wien) sekä Latvian Rezekne ( Rezeknes
Augstskola).
- Kaikki opettajavaihdot olivat avartavia. Noin viikon
kestäneiden vierailujen aikana oli mahdollisuus
perehtyä kohdemaan opettajankoulutukseen yleensä ja
myös oman tiede- ja opetusalueen tavoitteisiin, sisältöihin,
opetusmenetelmiin ja tärkeimpänä oli toki henkilökohtaisten
suhteiden luonti. Tämä on johtanut myös
vastavierailuihin puolin että toisin, joka siten edistää
kv-toimintaa ja myös mahdollistaa opetuksen lisäksi
tutkimusyhteistyön. Kohdeyliopistossa pidettävät 8
opetustuntia ovat ihan kohtuulliset ja mielekkäät, ja niistä
on voinut aina luontevasti sopia. Henkilökohtaiset kvyhteydet
rikastavat opetustyötä ja vierailut ovat ohjanneet
mielekkäästi myös oman opetuksen suunnittelua ja
toteutusta. Erittäin tärkeä havainto on ollut myös se, että
keskimäärin kotimaassa oman oppiaineen tavoitteet ja
sisällöt sekä tilat, välineet ja menetelmät ovat asianmukaiset
ja hyvää tasoa.
- Opettajavaihdot ovat erityisen kannatettavia, mutta
melko haasteellisia valmisteluvaiheessa ja raportointivaiheessa.
Hakemuspaperien täyttö ja prosessin
sopiminen on välillä hankalaa. Useasti peruskustannukset
nousevat yli Erasmus-tuen. Prosessi ja siihen saatava
tuki, kuten valmiit hakemuspohjat, ovat kehittyneet
vuosien varrella paremmiksi. Hakuaikataulu on liian lyhyt,
eikä työsuunnitelmissa ole mahdollisuus huomioida
tätä luontevasti. Hakuajat ovat lyhyet: rahahakemus ja
matkan toteutus tulee pääosin tehdä saman lukukauden
aikana, mikä on käytännössä vaikea järjestää. Haku pitäisi
olla syksyllä ja matka tulisi tehdä vasta seuraavana
lukukautena.
- Voin kaikesta huolimatta (viittaus edelliseen) lämpimästi
suositella opettajavaihtoa
|

|
Jari Perkiömäki
jazzmusiikin lehtori, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
- Ensimmäisen
kerran olin Grazissa
(University of
Music and Performing
Arts) vuonna
1997. Sen jälkeen
olen käynyt Korfulla
(Ionian University,
Music Dept) ja Riiassa
(Jazeps Vitols Latvian
Academy of Music.),
molemmissa kaksi
kertaa, ja kerran Göteborgin yliopistossa. Riikaan olen
menossa myös tänä keväänä. Nämä ovat kaikki yhden
viikon vaihtoja.
- Vaihto avaa silmiä näkemään miten muut alan korkeakoulut
toimivat. Sitä kautta myös omat verkostot
laajenevat, ja luonnollisesti oma osaaminen kehittyy
ja laajenee. Siitä on hyötyä myös oman yliopiston kansainvälisen
opiskelijarekrytoinnin kannalta, jos opiskelijoiden
kokemus on myönteinen. Onnistunut vaihto on
parasta markkinointia omalle yliopistolle.
- Itse asiassa systeemi on kyllä pelannut oikein hyvin
joka kerta. On aika paljon ihan itsestä kiinni, miten
paljon vaihdosta saa irti.
- Ilman muuta!
|

|
Santeri Palviainen
lehtori, yleinen kielitiede, Oulun yliopisto
- Olin maaliskuussa
2013 viikon
verran Budapestissa
Eötvös Loránd Tudományegyetem
-yliopistossa. Olin
ensimmäistä kertaa
opetusvaihdossa.
- Opetuskokemus
oli kiinnostava,
opiskelijat
toisessa kulttuurissa
haastavat opettajaa
eri tavalla kuin ns. normiopetus. Lisäksi opetin suomeksi
suomea vieraana kielenä lukeville opiskelijoille, joten
haaste on hieman suurempi kuin äidinkielisiä opiskelijoita
opettaessa. Sisällöt olivat kuitenkin olennaisin osin
samoja.
- Opetuskokemus pitäisi pystyä jotenkin nivomaan
tarkemmin paikallisten opiskelijoiden olemassa
oleviin opintojaksoihin. Jonkun ulkomaalaisen opettajan
tupsahtaminen vetämään muutama luento voi tuntua
hieman irralliselta. Kotiyliopiston pitäisi myös rahoittaa
vierailu kansainvälisen yksikön tms. toimesta kokonaisuudessaan,
paikoin kuulee, että lähtevän opettajan kotilaitos
joutuu osallistumaan kustannuksiin.
- Suosittelen ilman muuta. Vaihdossa näkee toisenlaista
opetuskulttuuria ja samalla pääsee tuulettamaan
omia käsityksiään opetuksesta.
|

|
Seija Karppinen
yliopistonlehtori, opettajankoulutus, Helsingin yliopisto
- Olen ollut useamman
kerran
Erasmus-vaihdossa
eri Euroopan maiden
yliopistoissa tai
korkeakouluissa,
1-2 viikon mittaisilla
vaihdoilla viimeisen
15 vuoden aikana,
mm. seuraavissa:
Belgia (Antwerpen
ja Leuven), Alankomaat
(Amsterdam), Portugali (Lissabon), Kreikka
(Thessaloniki), Itävalta (Wien), Italia (Rooma) ja kaksi
viimeistä kertaa Maltalla. Opettajankoulutus on eri maissa
järjestetty eri tavoin, joten niihin tutustuminen antaa
perspektiiviä katsoa myös omaa opettajankoulutustamme
eri silmin.
- Kaikki vaihdot ovat olleet mielenkiintoisia ja lisänneet
tietoa eri maiden koulutusjärjestelmistä sekä
erilaisista koulukulttuureista. On ollut antoisaa keskustella
koulutukseen liittyvistä niin samankaltaisuuksista
kuin erilaisuuksista ja huomata oman koulutuksemme
vahvuudet. Olen myös saanut paljon uusia ideoita omaan
opetukseeni sekä pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita.
Joistakin kohteista vierailu on ollut todella vastavuoroista,
eli ulkomainen kollegani on tullut vaihtoon meidän
koulutukseen. Lähettävä yliopistohan voi valita itse ketä
lähettää ja minne. Näin nämä vastavierailut ovat antaneet
molemmille tahoille enemmän. Maltan yliopiston
kollegan kanssa olen tehnyt myös yhteistä tutkimusta
sekä kirjoittanut artikkeleita ja yhteistyö jatkuu uusien
tutkimuksien parissa.
- Minusta systeemi toimii itsessään mukavasti ja
opetusmäärät ovat kohtuulliset. Ainoastaan toivoisin
hakumenettelyyn helpompikäyttöisempää systeemiä
tai itseohjautuvuutta.
- Mielelläni suosittelen kollegoilleni Erasmus-vaihtoa
ja ilokseni olen huomannut, että moni on tätä mahdollisuutta
käyttänytkin. Myös vaihdot ulkomaisista yliopistoista
meidän yliopistoon ovat kaiketi lisääntyneet,
osaksi varmaan koulutussysteemimme saaman julkisuuden
vuoksi.
|
teksti Kirsti Sintonen
- Painetussa lehdessä sivu 26
|