Keskustelua
Tutkimustiedon käyttö — entä tutkijat?
Tieteellisen tiedon ja tutkimustulosten arvostus sekä
asetetut odotukset ovat viime vuosina lisääntyneet
elinkeinoelämässä ja julkisen sektorin päätöksenteossa.
Viestintäteknologian kehitys on osaltaan monella
tavalla mahdollistanut tieteellisen tiedon levittämisen
ja vauhdittanut tutkimustulosten hyväksikäyttöä
tieteellisessä ja muussa yhteiskunnallisessa
toiminnassa.
Valtiovallan toimet ja rahoitusta koskevat päätökset
ovat tuoneet uusia kiinnostavia ja haasteellisia
elementtejä nykytilanteeseen. Ne kuvastavat muutoksia
maamme tietovarantojen ja tieteellisen tutkimuksen
ja tiedon käytön kokonaistilanteessa samoin
kuin tutkimustulosten käytettävyyden oikeudellista
murrosvaihetta.
Valtioneuvosto teki jo maaliskuussa 2011 periaatepäätöksen,
jonka mukaan julkisen sektorin digitaalisten
tietoaineistojen tulee olla avoimesti saatavilla
uudelleen käytettävissä yhtenäisin, selkein ja kaikille
tasapuolisin ehdoin. Maanmittauslaitoksen karttatietojen
ja Ilmatieteen laitoksen säähavaintotietojen
saatavuuden lisääminen ovat esimerkkejä käynnissä
olevasta kehityksestä ja tietoaineistojen merkittävästä
ja laajasta hyväksikäytöstä.
Valtioneuvosto asetti 29.10.2013 selvitysmiehen,
jonka tehtävänä on laatia raportti ja ehdotuksia tutkittuun
tietoon perustuvan päätöksenteon malleiksi
tämän vuoden kesäkuun loppuun mennessä. Julkisuudessa
esiintyneiden tietojen pohjalta näyttää siltä,
että maassamme ollaan lähestymässä monissa maissa
ja EU:ssa hyväksyttyä tieteellisen neuvonantajan
mallia jopa valtioneuvoston tasolla. Tieteellistä tietoa
ja sen käytettävyyttä edistävät myös Suomen Akatemian
yhteyteen asettuva uusi organisaatio ja siltä
odotettavat rahoituspäätökset.
Tutkijan kannalta tarkasteltuna varsinaisen tieteellisen
tutkimustiedon ja -aineistojen käytettävyys
ja sen kehitys eivät kuitenkaan ole olleet kaikilta osin johdonmukaisia eivätkä myöskään riittävästi lainsäädännöllä
järjestettyä. Tutkimustiedon erilaiset käyttötarkoitukset
ja tiedon haltijoiden heterogeenisuus
ovat vaikeuttaneet kehitystä. Käytännön merkitystä
on sillä seikalla onko tieto tuotettu yliopistossa vai
valtion tutkimuslaitoksessa ja onko kyseessä verovaroin
tuotettu tutkimus vai tilaustutkimus. Aivan erillisen
kysymyksen muodostavat yksityisen sektorin
tutkimustoiminta aina lääketieteellistä tutkimustoimintaa
myöten.
Tutkimustiedon luonne, onko kyse johtopäätöksistä
vai ns. datasta, aiheuttaa vielä epäselvyyttä usealla
tieteenalalla. Lisäksi rajankäyntiä on suoritettava
esimerkiksi yksinomaan tieteellisen tiedon ja vain
hallinnollisia tarpeita varten tuotetun tiedon välillä.
Näyttää siltä, että mielenkiinto on uusina asioina
liiaksi kohdistunut teknologisiin seikkoihin tai
trendimäisiin open access, open science -tyyppisiin
kysymyksiin. Olisiko syytä tarkastella muita tähdellisiä
mahdollisia muutostarpeita ja selvittää asioita
myös oikeudellisesta näkökulmasta ja ottaa vakavasti
huomioon myös tutkijan oikeutetut intressit? Tutkimuksen
edellytykset rahoitusta myöten ovat tärkeitä
samoin kuin yliopistot ja tutkimuslaitokset ovat tärkeitä
tutkimustiedon tuottamisessa. Lienee kuitenkin
selvää, että instituutiot eivät tutki eikä hyväkään saatavilla
oleva rahoitus tuota uutta tietoa jolleivät tutkijat
tutki ja tuota tutkimustietoa.
Erityisen mielenkiinnon kohteena on perustellusti
ollut viranomaisen hallussa oleva tieto. Näiden
tietojen hyväksikäytön perustavoitteena on ollut
yksinomaan viranomaisen budjettirahoituksen täydentäminen
ja tietojen luovuttaminen kaupallisten
kriteerien pohjalta. Ikävä kyllä ainakin toistaiseksi
näyttää siltä, että suurinta huolta näidenkin tietojen
osalta on kannettu organisaatioiden roolista ja rahoittajien
määrittelemästä taloudellisesta tehokkuudesta
ja niihin liittyvistä seikoista.
Tärkeä ja olennainen asia on jäänyt vähemmälle
huomiolle eli tutkijan rooli edellä kuvatussa yhteydessä.
Nykyistä suurempaa huomiota tulee kiinnittää
tutkijan oikeudelliseen asemaan ja rooliin tuloksen
tuottajana.
Vähäisimpiä asioita eivät todellekaan ole tutkimuksen
vapauteen ja tekijänoikeuteen liittyvät seikat.
Luulenpa, että se olisi kaikille osapuolille hyödyllistä
ja yhteisen edun mukaista. Jatkossakin tutkimustyön
tasokkuuden edellytyksenä on huolehtiminen sekä
tutkijan roolista ja oikeuksista että valtiovallan mahdollisuuksista
vaikuttaa oikeudellisesti kestävällä tavalla
tutkijan tutkimustyöhön ja sen kohteeseen.
Meidän kaikkien edun mukaista on muistaa, että
tutkimuksen vapaus ja kansalaisten oikeus julkisen
tiedon saantiin on turvattu maamme perustuslaissa.
Viranomaisen luotettavuus ja tutkimustoiminnan
laadukkuus perustuvat osapuolten toiminnan avoimuuteen
ja julkisuuteen. Myös tutkijan työskentelyn
ja motivaation perustana ja takeena on mahdollisimman
selkeä ja oikeudellisesti perusteltu avoimuus.
Kari Suokko
kanslianeuvos, oikeustieteen lisensiaatti
Mitä vikaa on maamme yliopistokoulutuksessa?
Professori Bengt Holmström on taas käynyt Suomessa
kertomassa, mitä meidän rauhaamme kuuluu. Tällä
kertaa kohteena on yliopisto-opiskelu. Professori näkee
amerikkalaisen järjestelmän suomalaista paremmaksi.
Vertailussa on kuitenkin otettava huomioon ensinnäkin
se, että USA:ssa yliopistojen budjetit ovat
aivan toista suuruusluokka kuin suomalaisten. Siksi
siellä on professoreja suhteessa opiskelijoihin ratkaisevasti
enemmän kuin meillä. Siinä yksi syy tehokkuuseroon.
Toinen erottava tekijä on opiskelukulttuuri. Yhdysvalloissa
opiskelijan on pakko opiskella täydellä
teholla säilyttääkseen opiskelupaikkansa. Tenttejä ei
voi juurikaan uusia. Korkeat lukukausimaksut lisäävät
opiskelijoiden motivaatiota: harvalla olisi varaa
tehdä opiskelusta elämäntapaa.
Meillä on monille opiskelualoille kehittynyt hyvin löysä opiskelukulttuuri. Opiskelijat perustelevat
verkkaista etenemistään "akateemisella vapaudella",
joka todellisuudessa tarkoittaa itsenäistä ajattelua ja
tutkimuksen vapautta, eikä suinkaan löysäilyä opiskelussa.
Meillä on laajasti omaksuttu opiskelun lainarahoitusta
vieroksuva asenne. Käydään siis töissä säännöllisesti,
koska "opintoraha on liian pieni". Yhdysvalloissa
ei ainakaan kaikille lankeavaa opintorahaa ole.
Meillä voi monissa tiedekunnissa uusia tenttejä kerta
kerran jälkeen, mikä houkuttelee menemään tenttiin
huonosti valmistautuneena.
Lukukausimaksutonta ilmaishyödykettä ei juurikaan
arvosteta, vaan hyvin yleisesti meillä viivytään
yliopistossa keskimäärin paljon pitempään kuin
muissa länsimaissa. Yliopistokulttuurimme ei salli
opettajien soveltavan tiukkaa linjaa opiskelijoihin
nähden. Lisäksi ainakin tietyissä aineissa olisi vaarana
opiskelijakato, jos opiskelijoilta vaadittaisiin täysipäiväistä
opiskelua. Yliopistojen ja myös laitosten johto
hermostuisi tästä, sillä yliopistojen määrärahat ovat
riippuvaisia suoritettujen tutkintojen määristä. Laadulla
ei ole niin väliä.
Edellä esittämästäni voi päätellä, mitä pitäisi tehdä,
jos halutaan lisää tehoa opiskeluun ja lyhempiä
valmistumisaikoja. Valtiolla ei kuitenkaan ole varaa
lisätä merkittävästi panostustaan yliopistoihin, ja
lukukausimaksut näyttävät olevan poliittisesti ylivoimainen
ratkaisu. Kaikista vaikeinta tuntuu olevan
lepsun opiskelukulttuuriin muuttaminen. Niinpä
näyttää ilmeiseltä, että elämäntapaopiskelu tulee laajalti
jatkumaan, ja maamme yliopistolaitos ei jatkossakaan
pärjää ulkomaisille.
Olisi kuitenkin tiedostettava, missä vika on, eikä
aina syytettävä pelkästään yliopistojen opettajakuntaa
huonoista opiskelutuloksista. Vika on keskeisesti
valtion budjettipolitiikassa ja liian löysässä opiskelukulttuurissa.
Pekka Pihlanto
professori emeritus, Turku
- Painetussa lehdessä sivu 38
|