Pääkirjoitus
Yhteistyön mahdollisuudet
näkyväksi
Korkeakoulusektorilla
otetaan
parhaillaan konkreettisia
askeleita
yhteistyön lisäämiseksi
koulutuksenjärjestäjien
välillä. Lisääntyvä yhteistyö voi
avata näköaloja myös opettajien
osaamisen kehittämiselle.
Tästä viestiminen on kuitenkin
toistaiseksi ollut riittämätöntä.
Opettajat ja tutkijat ovat
monin paikoin täysin tietämättömiä
siitä, mitä oman yliopiston
solmima yhteistyösopimus toisen
yliopiston kanssa pitää sisällään ja
mitä se käytännössä tarkoittaa.
Viiden yliopiston strategisella
yhteistyöllä (U5) tavoitellaan
mm. yhteisiä tutkintoja ja koulutusviennin
edistämistä. Tällaisen
yhteistyön lisäämisellä voi olla
paljonkin vaikutuksia opettajien
ja tutkijoiden työhön.
Organisaation ja tietojärjestelmien
tasolla toimintojen yhdistäminen
on joiltakin osin yksinkertaisempaa
kuin yhteisten koulutusohjelmien
luominen, vaikka
toimintakulttuureissa ja tietojärjestelmissä
eroja onkin.
Yhteistyön lisäämisen lähtökohtana
tulee olla yliopistojen
perustehtävien entistä laadukkaampi
toteutus. Hyvin toimivaa
hallintoa ja muuta henkilöstöä ei
saa kadottaa uudistuksiin harkitsemattomien
henkilöstövähennysten
seurauksena. Lisää työtä ei
myöskään pidä valuttaa opettajien
ja tutkijoiden näkymättömäksi
puurtamiseksi. Muutosvaiheisiin
on turvallista mennä koko olemassa
olevalla henkilöstöllä, ei
kutistetulla organisaatiolla.
Opetukseen ja tutkimukseen
liittyvistä uhista ja mahdollisuuksista
tulisi puhua nykyistä
konkreettisemmin. Opetustyössä
uhkien koetaan liittyvän oman
työn hallintaan ja omistajuuteen.
Opettajan työn ydintä on
osallistuminen sekä opetuksen
suunnitteluun että toteutukseen.
Epämääräisesti muotoillut tavoitteet
opettajien työn allokoimisesta
uusiin koulutusohjelmiin
ovat omiaan herättämään muutosvastarintaa
– ehkä syyttä, ehkä syystä. Jos uudistusten tavoitteita
ei tunneta tai arvio vaikutuksista
jää epämääräiseksi, uudistuksia
karsastetaan. Samalla tyytymättömyys
johtajavaltaiseen toimintakulttuuriin
saa lisää pontta.
Opetustyössä on kyse omasta
tutkimuksesta ja siitä nousevista
sisällöistä, suunnitteluvastuusta,
opetusfilosofiasta ja vapaudesta
toteuttaa opetussuunnitelmaa.
Näitä ei yhdistellä samalla tavalla
ja vauhdilla kuin organisaatioita.
Opiskelijan näkökulmasta
opetustarjonnan laajentaminen
voi lisätä yliopiston vetovoimaa.
Mutta mitä tarkoittaa konkreettisesti
opettajan työlle se, että
pyritään lisäämään opettajien ja
opiskelijoiden liikkuvuutta? Entä
se, että pyritään luomaan opintopolkuja
ilman korkeakoulujen
raja-aitoja?
Keskustelu koulutuksellisesta
työnjaosta edellyttää opetus- ja
tutkimushenkilöstön mukanaoloa,
jottei tehtäisi valtakunnallisesti
epäviisaita ja liian kaavamaisia
päätöksiä. Myös mahdollisessa koulutuksen sisältöjen yhteensovittamisessa
tarvitaan niiden todellisia
asiantuntijoita.
Ideointi- ja suunnitteluvaiheisiin
tarvitaan enemmän osallistamista
ja arviointia vaikutuksista
työn sisältöön. Tuoko yhteistyö
tehokkuutta ja säästöjä?
Miten? Miten sen avulla voidaan
vapauttaa aikaa opetuksen suunnitteluun?
Miten se edistää opettajien
tutkimuksen tekemistä ja
mahdollisuuksia muuhun tieteelliseen
toimintaan? Sitoutuuko
työnantaja työpaikkoihin?
Korkeakoulujen yhteistyön
lisäämisestä tulee viestiä tavalla,
joka tekee henkilöstölle ymmärrettäväksi
saavutettavissa olevat
edut. Vaikuttavuutta uudistuksiin
tulee tavoitella käyttämällä
henkilöstön asiantuntemusta
suunnittelussa ja toteutuksessa.
Ja ennen kaikkea tälle tulee varata
riittävästi aikaa.
Seppo Sainio
puheenjohtaja,
Yliopistojen opetusalan
liitto YLL
- Painetussa lehdessä sivu 2
|