Perustuslakivaliokunta
puolusti hyvin
yliopistojen autonomiaa
Yliopistolakiesityksessä on useita perustuslaissa
turvatun yliopistojen autonomian
kanssa ristiriidassa olevia kohtia. Perustuslakivaliokunnan
mukaan lakiehdotus voidaan
käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä,
mutta vain jos valiokunnan
edellyttämät yliopistojen hallintoa ja säätiöyliopiston
toimielimien tehtäviä koskevat
korjaukset otetaan huomioon. Säätiöyliopistoille
kyseessä on iso harppaus.
Eduskunnan perustuslakivaliokunta antoi lausuntonsa
yliopistolakiesitykseen 13. toukokuuta. Asiasta
järjestetyssä tiedotustilaisuudessa valiokunnan
jäsen Mikaela Nylander (ruots) kuvasi lausunnon
synnyttämisprosessia pitkälliseksi ja tuskalliseksi.
Käsittely venyi – lausuntoa odotettiin jo
huhtikuun loppupuolella. Valiokunnan pöytäkirjasta
selviää, että vielä julkistuspäivän kokouksessa
eräistä muotoiluista oli äänestetty. Lopullinen
lausunto oli kuitenkin yksimielinen.
Tiedotustilaisuudessa paikalla olleet valiokunnan
jäsenet katsoivat, että sivistysvaliokunta yhdessä
opetusministeriön kanssa voi tehdä lakiesitykseen
tarvittavat muutokset. Näin ollen he pitivät
epätodennäköisenä, että hallitus vetäisi esityksensä
eduskunnasta pois. Opetusministeri Henna
Virkkunen (kok) vakuutti myöhemmin julkisuudessa,
että korjaukset pystytään tekemään ja ne eivät
sotke aiempaa aikataulua. Sivistysvaliokunnan
tavoitteena on saada lausuntonsa valmiiksi 9. kesäkuuta.
Näin ollen eduskunta säätäisi yliopistolaista
ennen kesälomaansa.
Ulkopuolisten määrä kollegion asia
Perustuslakivaliokunnan tärkein huomio koskee
yliopistojen hallitusten koostumusta. Valiokunnan
mielestä yliopistoyhteisön ulkopuolisten jäsenten
määrän muodostuminen suoraan lain nojalla
enemmistöksi ei ole sopusoinnussa perustuslain
123 pykälän 1 momentin mukaisen yliopiston
itsehallinnon kanssa. Tältä osin hallituksen
esitys uudeksi yliopistolaiksi ei ole sellaisenaan toteutettavissa
tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Valiokunta korostaa, että yliopistolla tulee itsellään
olla oikeus päättää ulkopuolisten määrästä.
Yliopistokollegiolla on oltava oikeus valita yliopistoyhteisön
sisäisistä ryhmistä jäsenten enemmistö
hallitukseen. Ja jos yliopistokollegio niin
haluaa, enemmistö voi olla myös muita kuin sisäisiä
ryhmiä. Tosin valiokunta linjaa: perustuslain
turvaamaa yliopiston itsehallintoa vahvistaa kuitenkin
erityisesti se, että yliopistoryhmät ovat hallituksessa
edustettuina.
Täyskäännös säätiöyliopistojen
hallituksissa
Perustuslakivaliokunta näki säätiöyliopistoissa
vielä suurempana ongelmana perustuslain kanssa.
Tiedotustilaisuudessa valiokunnan puheenjohtaja
Kimmo Sasi (kok) piti niitä koskevaa säätelyä
epämääräisenä, esim. rehtorin ja hallituksen rooleista
ja tehtävistä tulee säätää tarkemmin. Sasi myös paheksui marssijärjestystä säätiöyliopistojen
perustamisessa: säädekirjat allekirjoitettiin ennen
lain eduskuntakäsittelyä.
Säätiöyliopiston hallituksen koostumuksesta
tulee säätää samalla tavoin kuin julkisoikeudellisten
yliopistojen kohdalla. Myös säätiöyliopistossa
yliopistoyhteisön tulee itse saada päättää ulkopuolisten
määrästä. Tämä tarkoittaa Aalto-yliopistona
toimivan Aalto-korkeakoulusäätiön ja
Tampereen teknillisenä yliopistona toimivan
TTY-säätiön kohdalla täyskäännöstä: niiden hallitukset
nimettiin sataprosenttisesti ulkopuolisten
toimesta ja valiokunnan kannan mukaan hallitusten
jäsenten valinnan tulee olla sataprosenttisesti
yliopistoyhteisön käsissä.
Perustuslakivaliokunta ei näe estettä sille, että
säätiöyliopiston säädekirjan allekirjoittaneille yksityisille
tahoille turvataan laissa tietty vähemmistöedustus
hallituksessa, esimerkiksi kaksi paikkaa
seitsemästä. Tällöinkin näiden jäsenten tulee olla
yliopistoyhteisön aidosti valittavissa. Valtioneuvosto
ei voi nimetä jäseniä säätiöyliopistojen hallituksiin.
Nyt esimerkiksi Aalto-korkeakoulusäätiön
hallituksessa on viisi valtioneuvoston ja kaksi
elinkeinoelämän nimeämää jäsentä.
Sasi ja valiokunnan varapuheenjohtaja Jacob
Söderman (sd) katsoivat, että säätiöyliopistoja
varten olisi parempi säätää eri laki eli irrottaa ne muusta yliopistolaista. Tämä voi olla haasteellista
tavoiteaikataulun kannalta.
Kannanotto virkasuhteiden puolesta
Edellä mainittujen velvoittavien korjausten lisäksi
perustuslakivaliokunnalla
on lakiesitykseen
monia muitakin tärkeitä
huomioita sivistysvaliokunnan
jatkotyöskentelyä
varten.
Virkasuhteiden
muuttamisessa työsopimussuhteiksi
valiokunta
ei nähnyt valtiosäännöstä
johtuvaa
estettä. Mutta lakiesityksen
muotoilu ei
kuitenkaan ole täysin
vailla valtiosääntöisiä
ulottuvaisuuksia. Valiokunta
korostaa virkasuhteen
jatkuvuusperiaatetta.
Sen mukaan
virkamiehen virkasuhde
jatkuu katkeamatta,
jos virkamiehen
irtisanominen
tai virkasuhteen purkaminen
on lainvoimaisen päätöksen mukaan tapahtunut
ilman valtion virkamieslaissa säädettyä
perustetta.
Toinen tärkeä seikka koskee sitä, miten pitkälle
yliopiston kaltaisessa toimintaympäristössä ulottuu
työsuhdetta olennaisesti luonnehtiva työnantajan
johto- ja valvontavalta. Perustuslakivaliokunta
edellyttää, että sivistysvaliokunta täydentää
29 §:ää työnantajan direktiovaltaa rajoittavalla
säännöksellä. Sen sisältönä voisi esimerkiksi olla,
että työantaja ei saa menetellä työsuhteessa tavalla,
joka voi vaarantaa tieteen, taiteen tai tutkimuksen
vapautta.
Valiokunta korostaa, että yliopistojen erityistehtävään
tieteen ja taiteen harjoittamisen sekä
niihin perustuvan ylimmän opetuksen antajina
liittyy useita yksilön oikeusaseman kannalta merkityksellisiä
ratkaisuja. Tällaisia ovat esimerkiksi
opiskelijavalinnasta päättäminen, opintosuoritusten
arvostelu, tutkintotodistusten antaminen ja kurinpito. Valiokunnan näkemyksen mukaan tällaiset
tehtävät ovat laadultaan sellaisia, että niihin
kuuluva päätösvalta ja -vastuu pikemminkin perustelevat
virkasuhteen säilyttämistä palvelussuhteen
muotona ainakin yliopiston johtavan hallinto-,
opetus- ja tutkimushenkilöstön osalta.
Puheenjohtaja Kimmo Sasi totesi valiokunnan
tiedotustilaisuudessa em. muotoilun tarkoittavan
lähinnä johtavaa hallintoväkeä. Tarkoittaako
muotoilu myös johtavaa opetus- ja tutkimushenkilöstöä
vai koko opetus- ja tutkimushenkilöstöä,
on hieman tulkinnanvaraista.
Opetusministeriö ei voi sanella tavoitteita
Perustuslakivaliokunta näki ristiriitaisuuksia
myös yliopistojen taloudellisen itsehallinnon
puolella. Lakiehdotuksen mukaan opetusministeriö
saa päättää määrällisistä ja laadullisista tavoitteista,
jos niistä ei päästä tulosneuvotteluissa sopuun.
Tämä antaisi opetusministeriölle rajauksettoman
mahdollisuuden päättää yliopiston toiminnan
kannalta keskeisistä kysymyksistä. Valiokunta
katsoo, että tällaisena tämä ei sovi yhteen
yliopiston itsehallinnon kanssa.
Yliopistolakiesityksen mukaan kelpoisuusehdot
jäävät säädettäviksi johtosäännöissä. Valiokunnan
lausunnon mukaan kelpoisuusehdot liittyvät
perustuslain 18 §:n 1 momentin mukaisiin
oikeuksiin työn ja ammatin valinnan vapaudesta,
minkä vuoksi ehdotettua säännöstä on ainakin
professoreiden osalta asianmukaista täsmentää
luonnehdinnoin siitä, millaista kelpoisuutta heiltä
edellytetään.
Valiokunta otti kantaan myös uusien ylioppilaiden
asemaan hakuprosessissa. Se katsoo, että
yliopistolla on koulutuspoliittisten tavoitteiden
saavuttamiseksi mahdollisuus kohtuullisessa määrin
suosia tiettyjä yleisin kriteerein määriteltyjä
hakijaryhmiä, kuten vastavalmistuneita ylioppilaita.
Tässä valiokunnan näkemys eroaa eduskunnan
apulaisoikeusasiamiehen syksyllä 2007 antamasta
päätöksestä.
Perustuslakivaliokunnan lausunto kokonaisuudessaan:
http://www.eduskunta.fi/valtiopaivaasiakirjat/
pevl+11/2009
Kirsti Sintonen
|