Yliopiston itsehallinto ja uudet johtosäännöt
Perustuslakivaliokunnan lausunnolla on
hyvin suuri merkitys yliopistoissa meneillään
olevaan uusien hallintojohtosääntöjen
laatimiseen. Johtosääntöjen valmistelutyö
on edennyt jo varsin pitkälle vaikka lakiakaan
ei ole vielä olemassa. Valiokunnan
kanta on johtosääntötyössä hyvä tiedostaa.
Menettelyt, jotka ovat ristiriidassa yliopistoyhteisön
itsehallinnon toteutumisen
kanssa, voidaan nyt kyseenalaistaa.
Perustuslakivaliokunnan yliopistolakiesityksestä
antamassa lausunnossa (PeVL 11/2009 vp,
13.5.2009) keskeistä on sen sisältämä selkeä tulkinta
yliopistojen itsehallinnosta ja perustuslain sille antamasta suojasta. Valiokunnan näkemys
vastaa yliopistojen henkilöstöä edustavien liittojen
kantoja ja niiden yliopistolain valmistelun aikana
asiasta antamia lausuntoja.
Lakiesityksen edellyttämä yliopistoyhteisön ulkopuolisten
jäsenten enemmistö yliopiston hallituksessa
ei valiokunnan mukaan ole sopusoinnussa
perustuslain edellyttämän yliopiston itsehallinnon
kanssa. Yliopistoyhteisön on saatava
päättää hallituksen kokoonpanosta myös sisäisten
ja ulkoisten jäsenten lukumääräsuhteen osalta.
Tämä koskee sekä julkisoikeudellisia yliopistoja
että yliopistoina toimivia yksityisoikeudellisia säätiöitä.
Ellei lakiesitystä palauteta kokonaan uuteen
valmisteluun, on valiokunnan kanta lopullinen tulkinta siitä, mitä perustuslain turvaamalla yliopiston
itsehallinnolla tarkoitetaan. Jos esitys etenee
tavallisen lain säätämisjärjestyksessä ja se vahvistetaan
tarvittavin muutoksin, säilyy valiokunnan
lausunto keskeisenä lähteenä tulkittaessa sitä,
vastaavatko yliopistoihin luotavat hallintomallit
perustuslain määritelmää.
Kollegiolta kanta hallituksen
kokoonpanoon
Lausunnolla on siksi hyvin suuri merkitys yliopistoissa
meneillään olevaan uusien hallintojohtosääntöjen
laatimiseen. Ensinnäkin siitä seuraa,
että julkisoikeudellisten tai säätiöyliopistojen hallintomallien tulee kaikissa tapauksissa taata yliopistoyhteisön
oikeus valita itse hallituksensa. Yliopistoyhteisö
koostuu professoreista, muusta opetus-
ja tutkimushenkilöstöstä sekä muusta henkilöstöstä
ja opiskelijoista.
Erityisen tärkeää on huomioida seuraava valiokunnan
linjaus: “Yliopiston itsehallinnon takaamiseksi
yliopistokollegiolla on oltava mahdollisuus
valita yliopistoyhteisön sisäisistä ryhmistä
jäsenten enemmistö yliopiston hallitukseen”.
Kyseessä ei ole mielipide tai suositus, vaan
edellytys sille, että yliopiston hallintomallia voidaan
ylipäänsä pitää perustuslain mukaisena. Yliopistokollegio
voi ilman perustuslaillista estettä
päättää valita myös ulkopuolisen enemmistön,
mutta valiokunta muistuttaa, että “perustuslain
turvaamaa yliopiston itsehallintoa vahvistaa kuitenkin
erityisesti se, että yliopistoyhteisön eri ryhmät
ovat hallituksessa edustettuna” (s. 3). Yliopistoyhteisöä
edustavat hallituksen jäsenet valitsee
asianomainen yliopistoyhteisön ryhmä.
Yllä puhutaan erityisesti julkisoikeudellisista
yliopistoista, sillä
säätiöyliopistojen osalta toimielinten
tehtävämääritelmien puutteellisuus
estää vastaavan tarkkuuden
(esimerkiksi yliopistokollegiota
vastaavasta henkilövalintoja tekevästä
toimielimestä ei ole mitään
säännöksiä). Kuitenkin myös säätiöyliopistossa
yliopistoyhteisön
sisäisten ryhmien on oltava kelpoisia
yliopiston hallitukseen ja
hallituksen kokoonpanon määräydyttävä
“yliopistoyhteisön itsensä
päätöksin ja vastaavia periaatteita noudattaen
kuin julkisoikeudellisissa yliopistoissa”. Myös säädekirjan
allekirjoittaneiden yksityisten tahojen
mahdollisesti asettamien hallitusehdokkaiden
“tulee olla yliopistoyhteisön aidosti valittavissa”
(s. 4).
Julkisoikeudellisiksi yliopistoiksi muuttuvissa
yliopistoissa yliopistokollegion – väliaikaisenkin –
rooli on perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta
vahvistunut. Hallitusta muodostettaessa yliopistoyhteisön
tahto välittyy kollegion kautta. Ennen
kuin kollegio valitsee tai vahvistaa hallituksen
jäsenet, on sen muodostettava kanta hallituksen
kokoon ja ryhmien välisiin lukumääräsuhteisiin.
Muussa tapauksessa kollegiolta evätään tehtävä,
joka on edellytyksenä perustuslain tarkoittaman yliopiston itsehallinnon toteutumiselle.
Pysytteleminen esimerkiksi aiemmin valmistelluissa
johtosääntöluonnoksissa tai hallituskokoonpanoissa
voi sisältää samanlaisen “väärän
marssijärjestyksen” riskin, mikä säätiöyliopistojen
osalta on toteutunut. On mahdollista ja usein
jopa todennäköistä, että aiempi valmistelu on perustunut
lakiesityksen sellaisiin kohtiin, jotka perustuslakivaliokunta
on todennut perustuslain
vastaisiksi.
Uudistuksen marssijärjestys
Monissa yliopistoissa – muissakin kuin säätiöissä
– valmistelut uuteen yliopistoon siirtymiseksi on
viety varsin pitkälle. Kiireellisyyden perusteena on
ollut lähinnä hallituksen ja opetusministeriön
määrittämä tiukka aikataulu sekä ministereiltä ja
korkeilta virkamiehiltä tulleet vakuutukset uudistuksen
keskeisten elementtien kiveen hakatusta
luonteesta.
Vaikka lakiesityksellä ei ole lain voimaa, on
useista vanhaa yliopistoa sitoneista säännöistä esimerkiksi
toimielinten henkilövalinnoissa tai niiden
valmistelussa saatettu jo poiketa. Nämä ratkaisut
saattavat vaikuttaa tässä vaiheessa ongelmallisilta
etenkin jos valmistelu on liittynyt menettelyihin,
jotka valiokunta on todennut perustuslain
kanssa ristiriitaisiksi.
Yliopistoista on jo kantautunut eräitä reaktioita
suhteessa perustuslakivaliokunnan lausuntoon.
Helsingin yliopiston rehtori Thomas Wilhelmsson
toivotti lausunnon tuoreeltaan tervetulleeksi
ja totesi sen merkitsevän lisääntynyttä vapautta
rakentaa sellainen hallintomalli, jonka koko yliopistoyhteisö
voi hyväksyä.
Joissakin kommenteissa on annettu ymmärtää,
että valiokunnan esittämät huomautukset voidaan
ottaa huomioon tekemällä vain pieniä tarkistuksia
yliopistossa tehtyyn valmisteluun. Näin
voi teknisesti joissakin tapauksissa olla – etenkin,
jos valmistelua ei ole viety kovin pitkälle – mutta
perustuslakivaliokunnan kannan periaatteellinen
luonne on silti hyvä tiedostaa. Menettelyt, jotka
ovat ristiriidassa yliopistoyhteisön itsehallinnon
toteutumisen kanssa, voidaan nyt helposti kyseenalaistaa.
Petri Koikkalainen
Kirjoittaja on Tieteentekijöiden liiton varapuheenjohtaja
ja valtio-opin lehtori Lapin yliopistossa
|