Koulutus ja tutkimus
kulkevat EU:ssa omia
polkujaan
Koulutus- ja tutkimusasiat kulkevat EU:n
agendalla omia latujaan. Tämä heijastuu
mm. nuorempien tutkijoiden tilanteeseen:
Bolognan prosessissa heitä pidetään tohtorikoulutettavina
ja tutkimuspuolella ammattitutkijoina.
Suomessa yliopistoalan
henkilöstöjärjestöillä ei ole edelleenkään
kansallisella tasolla vaikutusmahdollisuuksia
Bologna-prosessiin. Tämä on poikkeuksellista
EU-maiden joukossa.
Asiamies Riku Matilainen hoitaa Tieteentekijöiden
liiton kansainvälisiä asioita. Tämän vuoden
alusta hän on osallistunut EU-tason kokouksiin
myös Professoriliiton edustajana. Matilainen on
vuosien saatossa nähnyt, miten asiat valuvat EU:n
pöydistä Suomeen. Monissa koulutussektorin kysymyksissä
Suomi on ollut EU:n mallioppilas,
mm. Bolognan prosessiin mukainen tutkintorakenne
otettiin täällä käyttöön ensimmäisten joukossa.
Sitä vastoin henkilöstöjärjestöjen osallistumisessa
Bolognan kansalliseen valmistelu- ja seurantaprosessiin
Suomi on kaikkea muuta kuin
mallioppilas. Muissa Pohjoismaissa veljesjärjestöt
ovat jo vuosia olleet aitoja partnereita.
Koska suora vaikuttaminen kansallisella tasolla
on hankalaa, suomalaisten yliopistoalan henkilöstöjärjestöjen
viestit pitää tätä nykyä välittää Brysselissä
toimivan Education International -järjestön
kautta. EI:n pääsihteeri Monique Fouilhoux
vieraili täällä toukokuun alussa keskustelemassa
asiasta. Meillä opetusministeriö on kutsunut Bologna-
asiantuntijaryhmään lähinnä hallintoihmisiä.
Suomelta puuttuu kokonaan aito kansallinen
Bologna-seurantaryhmä. Ilmeisesti näkemyksenä
on ollut, että yliopistojen opetus- ja tutkimushenkilöstön
kannoilla ei ole painoarvoa. Heidän
osakseen on lähinnä jäänyt prosessissa sen toteuttaminen.
Korkeakoulutuksen Bolognan prosessin viides
seurantakokous järjestettiin huhtikuun lopussa
Leuvenissä ja Louvain-la-Neuvessä Belgiassa. Kokouksessa
hyväksyttiin ns. Leuvenin julkilausuma,
joka linjaa prosessin tavoitteet vuoteen 2020.
Osallistujat olivat yhtä mieltä siitä, että Bolognan
prosessi on merkittävästi vauhdittanut korkeakoulutuksen
uudistamista ja kansainvälistä yhteistyötä.
Italian Bolognassa vuonna 1999 allekirjoitetussa
julistuksessa oli mukana 29 maata. Nyt osallistujamaita
on 46.
Prosessille kymmenen vuotta sitten asetettuja
tavoitteita ei kaikilta osin saavuteta alkuperäisessä
aikataulussa, vuoteen 2010 mennessä. Ministerit
katsoivat, että kehittämiskohteita ovat esimerkiksi
tutkintojen viitekehysten rakentaminen, aiemmin
hankitun osaamisen tunnustamisen kehittäminen
ja korkeakoulutuksen laadunvarmistuksen parantaminen.
Suuri paradoksi on, että Bolognan jatkosta ei
ole käyty kunnon keskustelua. Aiempienkin tavoitteiden
kanssa on tekemistä. Bolognasta voikin
tulla kahden kaistan prosessi: toiset maat menevät
jo vauhdilla uusien tavoitteiden toteuttamissa kun
taas toisissa ollaan vielä lähes lähtökuopissa, Matilainen
toteaa.
Suomessa Bologna on lisännyt merkittävästi
yliopistoväen työsarkaa. AHOT (aiemmin hankitun
osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen)
on Bologna-pöydän peruja. Myös HOPSien keksiminen
voidaan jäljittää kansalliseen Bolognan
valmisteluun, vaikkei sitä miltään varsinaiselta
Bologna-agendalta löydykään. Opiskelijajärjestöt
olivat kehittelyssä aktiivisesti mukana. Sekä
HOPS- että AHOT-systeemiä Suomi on rientänyt
ensimmäisten joukossa toteuttamaan – kysymättä
mitään niiltä tahoilta, joiden työmäärää em. “keksinnöt”
ovat vain lisänneet. (AHOTista ks. juttu
Acatiimi 4/09.)
Bologna ei vahvista tutkimusta
Yliopistojen kannalta ei ole eduksi, että tutkimuksen
osuus jää Bolognan prosessissa varsin heikoille
kantimille. Matilaisen mukaan opetusministerivetoinen
Bologna voi vähitellen peitota eurooppalaisen
tutkimusalueen ERA:n kehittämisen. Tilanne
hankala myös tutkijoiden aseman kannalta:
Bologna-prosessissa heitä pidetään tutkijakoulutettavina
ja ERA:ssa ammattitutkijoina – nuoremman
tutkijan statuksella. Matilainen näkee yhtenä
vaarana, että koulutusta painottavan Bolognan
prosessin kolmannen syklin myötä tutkijoille valuu
yhä enemmän muita kuin tutkimustehtäviä,
esimerkiksi opetus- ja hallintotehtäviä.
EU-agendalla koulutus ja tutkimus ovat muutenkin
erkaantuneet eri väylille. Tämä johtuu pitkälti
komissiosta, jossa koulutus- ja tutkimusosastot
eivät pysty kunnolla keskustelemaan keskenään.
Tutkimus ja koulutus ovat komissiossa eri
pääosastoilla ja parlamentissa eri valiokunnissa.
Lisäksi ministerineuvostossa opetusministerit kokoustavat
omilla tahoillaan ja tutkimusministerit
omissa ympyröissään. Kansallisella tasolla eriytymiseen
vaikuttaa se, että EU:n tutkimusasiat kuuluvat
Suomessa TEM:n ja Bolognan koulutuskysymykset
OPM:n reviiriin.
Tsekin puheenjohtajakaudella Prahassa pidettiin
huhtikuun lopussa tutkimuspuolen kokous
“Tutkijat Euroopassa ilman rajoja” ihan samaan
aikaan opetusministerien Belgian kokouksen
kanssa. Kokouksessa käsiteltiin eurooppalaisen
tutkimusalueen kehittämistä, tutkijoiden uraa ja
liikkuvuutta. Tilaisuudessa puhunut tutkimusasioiden komissaari Janez Potoènik korosti hallitusten
tarvetta investoida yhä enemmän tutkimus- ja
tuotekehitykseen – taantumasta huolimatta.
Riku Matilainen on ainoa edustaja Suomesta
Prahan kokouksessa. Hänen mukaansa siellä tuli
esille huoli kahtiajaosta: entisissä Itä-Euroopan
maissa tutkijoiden palkkataso ja tutkimusinfrastruktuurit
ovat aivan eri jamassa kuin lännessä.
Tapahtuuko liikkuvuutta siis vain yhteen suuntaan?
Tutkijoiden peruskirjaan sitouduttu
vihdoin myös Suomessa
Suomi ei ole myöskään ollut mikään mallioppilas
eurooppalaisen tutkijoiden peruskirjan ratifioimisessa.
Suomen yliopistojen rehtorien neuvosto
ja Suomen Akatemia allekirjoittivat viime maaliskuussa
sitoumuksen eurooppalaisesta tutkijoiden
peruskirjasta ja tutkijoiden työhönoton säännöstöstä.
Komissio julkaisi nämä asiakirjat jo 2005 ja
monien muiden maiden tutkimusrahoittajat ja
yliopistot ovat sitoutuneet noudattamaan niitä jo
vuosia.
Peruskirjan tavoitteena on parantaa tutkijoiden
asemaa ja tutkijanuran houkuttelevuutta.
Työhönoton säännöstö on tehty edistämään liikkuvuutta,
yhtenäistämään valintamenettelyjä ja
kehittämään sitä entistä läpinäkyvämmäksi. Riku
Matilainen on aikoinaan komission kuultavana,
kun kyseiset asiakirjat olivat valmistelussa.
Peruskirjassa suositellaan nuoremman tutkijan
nimikettä tutkijanuran alimmalle portaalle. Koulutettava-
ja opiskelijapäätteiset nimikkeet ovat
hyvin ongelmallisia mm. sosiaali- ja työttömyysturvan
kannalta.
Suomella on EU-agendalle annettavaa mm.
apurahatutkijoiden aseman kohentamisessa. Tieteentekijöiden
liiton toimesta komissiolle tehtiin
tämän vuoden alussa taustapaperi apurahatutkijoiden
sosiaaliturvasta.
- Komissiossa mietitään apurahansaajien sosiaaliturvaa
Euroopan tasolle. Tässä yhteydessä he
kuuluvat mielellään hyviä käytänteitä ja työvoitostamme
tässä asiassa kannattaa kertoa, Matilainen
sanoo.
Kirsti Sintonen
|