Henkilöstö ja johto aivan eri linjoilla
Itävallan yliopistolain onnistumisesta
Itävallan uuden yliopistolain myötä opetushenkilöstö
kokee tekevänsä töitä yrityksessä,
jossa vanha, henkilöstön oikeudenmukaiseksi
kokema yliopistojärjestelmä, on
korvattu talousjärjestelmällä. Rehtori
muistuttaa lähinnä toimitusjohtajaa, ja
organisaatiota johdetaan ylhäältä alas.
Yliopistoväki ja johto ovat täysin eri mieltä
muutoksen onnistumisesta.
Itävallassa astui voimaan uusi yliopistolaki (Universitätsgesetz
tai UG 2002) 1. tammikuuta 2004.
Yliopistonlehtorien liitto kävi huhtikuussa 2009
Wienissä kuulemassa “muun opetus- ja tutkimushenkilöstön”
kokemuksia laista, jonka lähtökohdat
ja tavoitteet ovat samankaltaisia kuin Suomen
uudistuksessa.
Itävallan yliopistoista on tullut julkisoikeudellisia
oikeushenkilöitä ja ne ovat siirtyneet liittovaltion
talousarviolainsäädännön ulkopuolelle.
Liittovaltio rahoittaa ja ohjaa toimintaa julkisoikeudellisen
“suoritussopimuksen” (Leistungsvereinbarung)
toteutumisen perusteella. Tästä sopimuksesta
neuvottelee liittovaltion hallituksen
kanssa laajoin valtuuksin varustettu yliopiston
rehtori.
Rahoituksen perustana toimivan suoritussopimuksen
ongelmana on professori Manfried Gantnerin
mukaan se, että se ei tunnista yliopistojen
toimintoja ja velvollisuuksia tarpeeksi hyvin.
Huomiotta jää mm. se, että toisin kuin Suomessa
Bologna-prosessin myötä opintoaika piteni neljästä
viiteen vuoteen. Sen lisäksi opiskelijoiden
määrä on kasvanut, uudet, työsopimussuhteiset
professorit tulevat virkasuhteesta eläkkeelle siirtyviä
kalliimmaksi, ja kaikki palkankorotukset samoin
kuin rakennusten saneeraus ja kunnossapito
lähes kokonaisuudessaan maksetaan yliopiston
omasta pussista.
Laissa taataan yliopistoille tieteen ja opetuksen
vapaus ja mainitaan johtotähtinä myös tutkimukseen
perustuva opetus, opiskelun vapaus sekä tieteen
ja taiteen teorioiden ja metodien vapaus. Lakiin
on kuitenkin samaan hengenvetoon kirjautunut
paradigman vaihto yksilöiden oikeuksista instituutioiden
oikeuksiin. Edellä mainitut vapaudet
koskevat nimenomaan yliopistoja, eivät eksplisiittisesti
yksilöitä.
Laki on laki, tulkinta on tulkintaa. Itävaltalaisissa
yliopistoissa saa esimerkiksi päätöksentekotasoja
olla kaksi tai kolme, riippuen lain tulkinnasta.
Wienin yliopiston tulkinnan mukaan tasoja
voi olla vain kaksi, rehtoraatti (rehtori ja hänen
valitsemansa vararehtorit) ja tiedekunnat, kun Linzin yliopistossa puolestaan on kolme tasoa
niin, että laitostasollakin on päätösvaltaa.
Yliopistoneuvoston kaikki jäsenet
ulkopuolisia
Yliopistoa johtaa tietenkin suurin valtuuksin varustettu
rehtori. Rehtorin ohella toimeenpanovaltaa
käyttää 5–9 -jäseninen yliopistoneuvosto (der
Universitätsrat), joka vastaa meidän yliopistojemme
tulevaa hallitusta. Yliopistoneuvoston jäsenistä
senaatti (henkilöstön edustajat) nimittää 2–4 ja
liittovaltion hallitus (!) 2–4. Lisäksi neuvosto valitsee
itse yhden jäsenen. Kaikkien jäsenten on tultava
yliopiston ulkopuolelta. Liittovaltion nimittämillä
jäsenillä tulee olla ansioita tieteen, talouden
tai kulttuurin alalla; eräässä tapauksessa ansiot
pop-musiikin saralta ovat monien yllätykseksi
riittäneet nimitykseen.
Henkilöstön ja opiskelijoiden äänen paikka
itävaltalaisessa yliopistossa on 12–24 -paikkaisessa
senaatissa (der Senat). Senaatti vastaa pitkälti akateemisista
asioista, mutta se valitsee myös jäseniä
yliopistoneuvostoon ja tekee yliopistoneuvostolle
kolme ehdotusta uudeksi rehtoriksi. Senaatissa
professoreilla on absoluuttinen enemmistö ja
muulla opetus- ja tutkimushenkilöstöllä on muutama
paikka.
Motivaatiota nakertaa uran
näköalattomuus
Yliopistot eivät ole minkään muun instituution
kaltaisia. Ne ovat ensinnäkin osittain yksityisen
lain, osittain julkisen lain alaisia. Niiden toiminta
ei muistuta kovinkaan paljon yritystoimintaa.
Kuitenkin Wienissä tapaamamme lehtorit kokevat
tekevänsä töitä yrityksessä, jossa vanha, heidän
kokemuksessaan oikeudenmukainen järjestelmä
on korvattu talousjärjestelmällä. Rehtori muistuttaa
lähinnä toimitusjohtajaa, ja organisaatiota
johdetaan ylhäältä alas. Ruohonjuuritason unohtumista
kuvaa lain valmistelu: sen sisältöön sai
vaikuttaa kesäkuusta elokuuhun 2002. Toisaalta
henkilöstö iloitsi siitä, että kaikissa 21:ssä Itävallan
yliopistossa rehtori on tiedetaustainen henkilö.
Henkilöstön päällimmäisiä kokemuksia on väsymys
jokaisen opettajan ja kurssin jatkuvaan yksilölliseen yksilölliseen
arviointiin, johon uuden hallinnon vakuutettiin
erikoistuneen. Opetushenkilöstön motivaatiota
nakertaa uran näköalattomuus; uran tekeminen
on nyt estetty lain voimalla, sillä opettajasta
on lähes mahdotonta edetä professoriksi.
Ongelmaksi koetaan myös se, että määräaikaiset
opettajat eivät ole kiinnostuneet hallintotyöstä –
se kaatuu vakituisten työntekijöiden niskaan. Ja
kun harvat tekevät, osaaminen kaventuu ja työt
kasaantuvat.
Opiskelijoiden puolesta lehtorit harmittelivat
sitä, että itävaltalaisesta yliopistosta on helpompi
siirtyä kesken opintojen johonkin eurooppalaiseen
yliopistoon kuin toiseen itävaltalaiseen yliopistoon.
Yliopisto-opinnoista annetussa laissa
1997 määriteltiin selvästi, mistä opinnoista tutkinto
koostui. Nyt yliopistot saavat itse suunnitella
opinnot, minkä seurauksena viitekehys ja yhteensopivuus
katosivat. Se, että ECTS-pisteiden
vertailu onnistuu, ei yksinään ole pelastanut opiskelijoiden
liikkuvuutta.
Ranking-sijoitukset huonontuneet
Lehtorien useimmin esiintuoma asia oli se, että
rehtorit rakastavat (lieben) uutta lakia. Kun olen
tässä kuvannut niitä kokemuksia, joita itävaltalaiset
lehtorit meille päivän tapaamisen aikana välittivät,
on yhtälö aika merkillinen. Kuinka on mahdollista,
että saman organisaation sisällä on lähes
vastakkaisia näkemyksiä siitä, mikä on yliopisto ja
kuinka sen pitäisi toimia. Ja ennen kaikkea: miten
tuollaisesta umpikujasta enää päästään ulos? Jos
johdon ja henkilöstön näkemykset omissa yliopistoissamme
eivät vastaavalla tavalla pääsisi eriytymään,
olisimme nähdäkseni melkoisessa etulyöntiasemassa
yhteistä yliopistoamme rakentaessamme.
Mainittakoon, että ristiriitaisia tunteita herättävällä
Shanghain yliopiston ranking-listalla Wienin
yliopisto on pudonnut 109 sijaa vuosien 2004
ja 2008 välillä, Times Higher Education -listalla
pudotusta on 21 sijaa.
Seppo Sainio
yliopistonlehtori
Helsingin yliopisto
|