Keskustele aiheesta
Professoriliitto ja Tieteentekijöiden liitto
haluavat kehittää yhteistyötään
Yliopisto- ja järjestökenttä ovat myllerryksen
kourissa. Toimintaympäristön radikaalin
muutoksen vuoksi myös liitot miettivät
yhteistyön tiivistämistä. Selvitysmies,
professori Harri Melin teki keväällä esityksen
yhteistyöprojektista Tieteentekijöiden
liitolle ja Professoriliitolle.
Mikäli eduskunta hyväksyy kesäkuun lopulla
uuden yliopistolain, yliopistot saavat työnantajaaseman
vuoden 2010 alusta. Yliopistotyönantaja
on jo tämän vuoden alussa järjestäytynyt Suomen
yliopistojen työnantajayhdistykseksi SYTY:ksi.
Myös yliopistojen rehtorit tiivistävät yhteistyötään
ja ovat perustaneet Suomen ylipistot-yhdistyksen.
Onko työnantajan etu, että akavalainen yliopistoväki
on hajallaan kovin monessa eri liitossa?
Yrityspuolella EK:n syntyminen on vienyt siihen,
että STTK:n ja SAK:n sisällä mietitään suurempien
liittorakenteiden etuja ja fuusioita on jo
tehty. Julkisuudessa huhutaan aika ajoin myös
Akavan ja STTK:n yhdistymisestä. Kaiken kaikkiaan
sekä yliopisto- että järjestökenttä ovat muutoksen
kohteena.
Myös sopimusneuvottelujen mekanismit
muuttuvat. Jos SYTY ottaa EK:n keskusjärjestökseen,
yliopistotyönantaja ryhtyy ajamaan yhä
enemmän paikallista sopimista ja yksilöllisempiä
sopimuksia. Miten käy kollektiivisopimuksille?
SYTY:n mahdollisella liittymisellä EK:hon on vaikutuksensa
myös akavalaisten yliopistosektorin
järjestöjen neuvottelumekanismiin. Onko eduksi,
että Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö
JUKO ry hoitaa myös jatkossa professorien ja tieteentekijöiden
sopimusneuvottelut? Edunvalvojien
työtä muuttaa myös se, että suurella todennäköisyydellä
virkasuhteet muuttuvat työsopimussuhteiksi
vuoden 2010 alusta.
Lisäksi yliopistojen virkarakenteet ovat uudistumassa.
Neliportainen tutkijanuramalli on jo
otettu käyttöön monessa yliopistossa. Säätiöyliopistojen
puolelle puuhataan amerikkalaisen tenure
track -mallin mukaista järjestelmää, joka sisältää
useamman tasoisia professorin tehtäviä.
Tällä voi olla heijastusvaikutuksia myös opetus- ja
tutkimushenkilöstön järjestäytymiseen.
Professoriliitto ja Tieteentekijöiden liitto ovat
seuranneet kehitystä huolella ja päättivät viime
lokuussa kutsua professori Harri Melinin laatimaan
selvityksen liittojen yhteistyön tiivistämisestä.
Melin tuntee kumpaakin liittoa. Hän oli pitkään
Tieteentekijöiden liiton edeltäjän Korkeakoulualan
assistenttien ja tutkijain liiton KATL:n
aktiivi ja toimi 1990-luvulla Tampereen yliopiston
pääluottamusmiehenä. Nykyisin hän on Professoriliiton
jäsen ja sosiologian professori Tampereen
yliopistossa. Hän on tehnyt monia tutkimuksia
ammattiyhdistysliikkeestä. Melin on toiminut selvitysmiehenä SAK-laisten kuljetusalan liittojen
yhteistyöhankkeessa.
Melin teki tilastoselvityksen liittojen ydinasioista,
kävi tammikuussa keskustelun kummankin
liiton hallitusten kokouksissa, haastatteli sidosryhmien
asiantuntijoita sekä piti liittojen puheenjohtajista
ja toiminnanjohtajista koostuvan koordinaatioryhmän
ajan tasalla. Syntynyttä raporttia
Melin esitteli liittojen hallitusten ja toimistojen
yhteistilaisuudessa 7. huhtikuuta. Professoriliiton
valtuuston jäsenille ja Tieteentekijöiden liiton liittokokousedustajille
hän kertoi selvitystyönsä tuloksista
17. huhtikuuta.
Neljä vaihtoehtoista mallia
Melinin mielestä liittojen keskeinen haaste on:
miten turvata jäsenten edunvalvonta ja tehostaa
sitä tilanteessa, jossa toimintaympäristö muuttuu
nopeasti ja jossa vanhat rakenteet eivät enää riitä.
Raportissaan hän tuo esille neljä vaihtoehtoa: jatketaan
itsenäisinä liittoina, liitytään OAJ:n jäseneksi,
perustetaan yhteinen kattojärjestö tai perustetaan
uusi yhteinen liitto.
Vaikka liitot ovat itsenäisiä akavalaisia ammattijärjestöjä,
niillä on pitkä yhteistyön perinne. Ne
solmivat yhteistyösopimuksen vuonna 1986.
Vuonna 1999 uusitun sopimuksen mukaan liitot
sitoutuvat yhteistyöhön seuraavilla toiminnan
aloilla: työmarkkinatoiminta ja muu edunvalvonta, korkeakoulu- ja tiedepolitiikka, tiedotustoiminta.
Liitoilla on ollut vuodesta 1986 lähtien yhteinen
tiedottaja. Liitot ovat vuodesta 1987 lähtien
julkaisseet yhteistä lehteä. Lehden nimi oli
aluksi Tieteentekijä, ja vuonna 1997 Yliopistonlehtorien
liiton tullessa mukaan lehtiyhteistyöhön,
Acatiimi aloitti ilmestymisensä.
Professoriliitolla ja Tieteentekijöiden liitolla
on säännöllisesti kokoontuva yhteistyötoimikunta
Patu. Liitot järjestävät vuosittain yhteisen kevätseminaarin,
joka toinen vuosi Communicatio academica
-tapahtuman sekä lobbaavat yhdessä ahkerasti
yliopisto- ja tiedepolitiikan päättäjiä.
Mutta riittävätkö nämä vakiintuneet yhteistyömuodot
enää muuttuvassa tilanteessa?
Yli 110 000 jäsenen Opetusalan ammattijärjestö
OAJ on Akavan ylivoimaisesti suurin ja vahvin
liitto. Yliopistonlehtorien liitto on kuulunut
OAJ:hin vuodesta 1986 lähtien. Vuosien saatossa
OAJ ei ole peittänyt kiinnostustaan ottaa myös
Professoriliitto ja Tieteentekijöiden liitto siipiensä
suojaan. Peruskoulu- ja lukio-opettajat ovat yhteensä
yli 57 000 jäsenellään OAJ:n ylivoimaisesti
suurin ryhmä. Vaikka Professoriliitto ja Tieteentekijöiden
liitto liittyisivät Yliopistonlehtorien liiton
seuraksi OAJ:hin, ne jäisivät yhteensä noin 10 800
jäsenellään selvästi yleissivistävän puolen opettajien
varjoon. Lisäksi monilla tutkijaidentiteetin
omaavilla voisi olla vaikeuksia samaistua opettajajärjestöön.
Miten yliopistosektorin erityislaadulle
kävisi?
Kolmantena mallia Melin esitteli professorien
ja tieteentekijöiden unionin. Siinä liitot jatkaisivat
itsenäisinä toimijoina, mutta niille perustettaisiin
yhteinen kattojärjestö, joka hoitaisi mm. sopimustoiminnan
ja tiedotuksen. Kattojärjestömalli
pitää sisällään monia vaihtoehtoja: se voi olla pitkälti
nykyiseen yhteistyösopimukseen perustuva
tai se voi saada tiiviimmän edunvalvojan roolin.
Melin epäili, olisiko kattojärjestökään riittävä vastaus
toimintaympäristön muutoksiin.
Omana suosikkinaan professori Melin peti
neljättä vaihtoehtoa eli uuden yhteisen ammattiliiton
perustamista. Noin 9000 jäsenen uusi liitto
olisi suurin yliopistoalan henkilöstöjärjestö. Se
pystyisi tarjoamaan nykyistä monipuolisempia jäsenpalveluja
ja koulutusmahdollisuuksia. Yliopistojen
uudessa työantajaroolissa ja paikallisen sopimisen
yleistyessä se aktivoisi ja tehostaisi edunvalvontaa.
Melin ei ottanut kantaa uuden liiton
rakenteeseen, mutta toi yhtenä mahdollisuutena esille Ruotsin SULF:n (Sveriges universitetslärarförbund).
SULF jakautuu viiteen sektoriin, mm.
professoreilla, yliopistonlehtoreilla ja doktorandeilla
on omat alaosastonsa (ks. www.sulf.se).
Melin korosti, että uuden liiton rakentamisen
tulee tapahtua jäsenlähtöisesti, demokraattisesti ja
tasavertaisesti yhdessä sovittujen periaatteiden
mukaan. Hän muistutti, että uusi liitto ei ole päämäärä
vaan väline jäsenten etujen ajamisessa.
Jatkokehittely vielä tarpeen
Tieteentekijöiden liiton liittokokousedustajien ja
Professoriliiton valtuuston jäsenten infotilaisuuden
yhteydessä käydyssä keskustelussa tunnustettiin,
että yhteistyötä tulee tehostaa. Monet olisivat
kuitenkin toivoneet selvitysraportilta enemmän
analyyttisyyttä, eri vaihtoehtojen plussien ja miinusten
pohdintaa. Jotkut katsoivat, että “uusi liitto”
-ajattelu ei saa hallita liikaa yhteistyön jatkoselvittelyä.
Käytetyissä puheenvuoroissa tuotiin
myös esille pyrkimys kahta liittoa laajempaan yhteistyöhön.
Aika monet pitivät isompaa liittoa
houkuttelevampana jäsenrekrytoinnin kannalta.
Kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että yliopistosektorin
henkilöstön suurempi painoarvo Akavan sisällä
olisi tarpeen.
Infotilaisuuksien jälkeen yhteistyön kehittämisestä
on jatkettu keskustelua Tieteentekijöiden liiton
liittokokouksessa, Professoriliiton valtuustossa,
molempien liittojen hallituksissa sekä liittojen
yhteistyötoimikunnassa. Kaikki tunnustavat yhteistyön
kehittämisen tarpeen. Näyttää kuitenkin
siltä, että nopealla aikataululla asiassa ei tulla etenemään.
Professori Harri Melinin raportti löytyy kummankin
liiton nettisivuston jäsenkanavalta.
Kirsti Sintonen
tiedottaja
|