Hyvään tohtorikoulutukseen tarvitaan yhteisöllisyyttä
Tohtorikoulutus edellyttää lisää yhteisöllisyyttä.
Tätä kaipaavat sekä ohjaajat että
ohjattavat – molemmat joutuvat suoriutumaan
tehtävistään liian usein yksin. Yhteisöjen
syntyä voitaisiin edesauttaa eri tavoin.
Oheisessa jutussa yliopistopedagogiikan
yliopistonlehtori ja juuri väitellyt tohtori
pohtivat tohtorikoulutuksen kehittämistä.
Tohtorikoulutus on tieteelliseen jatkotutkintoon
johtavaa tutkijankoulutusta. Jatko-opiskelijan tulee
perehtyä syvällisesti omaan tutkimusalaansa ja
luoda uutta tieteellistä tietoa.
- Hyvä tohtorikoulutus avaa lisäksi ovet tiedeyhteisöön
ja antaa monipuolisia taitoja. Siinä tavoitellaan
ohjattavan toimijuuden vahvistamista.
Ohjaajan tulee siten välillä pidättäytyä tekemästä
ja antaa ohjattavan tehdä itse. Ja välillä sitten ohjattava
tarvitsee enemmän tukea, dosentti, yliopistopedagogiikan
yliopistonlehtori Sanna Vehviläinen
Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitokselta
selvittää.
Tohtorikoulutuksen haasteita ovat tohtorituotannon
määrä suhteessa työllistymiseen ja kansainvälisyyden
edistäminen sekä hallinta. Haasteisiin
on luettu myös laadukkaan tohtorimateriaalin
valikoiminen sekä väitöstyön ohjauksen kehittäminen.
- Tohtorikoulutuksen ongelmia ovat kokemukset
yksin jäämisestä. Keskeyttämisen harkinnan
on todettu olevan yhteydessä opiskelijan kokemukseen
yhteisöön kuulumattomuudesta. Se
voi johtaa kriiseihin sekä työn pitkittymiseen. Ja
heikko työllistyminen on enemmän toisten alojen
ongelma kuin toisten, mutta monesti tuoreiden
tohtorien on vaikea tunnistaa omaa osaamistaan.
Ei ole harvinaista, että tohtoreiden osaamiselle ei
tiedetä paikkaa yliopiston ulkopuolelta.
Vehviläinen toivoo yhteisöllisyyttä myös akateemisten
yhteisöjen keskuuteen niin, että tohtorikoulutuksesta
kannettaisiin yhdessä vastuuta.
Sitä ei vielä ole ohjattavien jakaminen ohjaajien
kesken, mutta ohjauksen keinoja ja päämäärien
yhdessä miettiminen olisi. Nyt ohjaaja joutuu
suoriutumaan tehtävästään usein yksin. Vehviläinen
korostaa opiskelijoiden tarvitsevan edelleen
erilaisia kirjoittamispajoja ja muita sellaisia ohjaus-
tai sparrausmuotoja, joissa saavat tukea ja toimintamalleja.
Ovatko tutkijakoulut ratkaisu?
Tohtorikoulutuksen haasteisiin on sisällytetty
myös tutkijakoulujärjestelmän kehittäminen.
Koulut ovat yhden tieteenalan verkostomaisia
koulutusjärjestelmiä tai useita tieteenaloja kokoavia
järjestelmiä.
- Tutkijakoulujärjestelmä toimii rahoituksen
jakamisen välineenä ja tutkijakoulutettavan työskentelyn
kannalta pitkäaikainen, riittävä rahoitus
on yksi tärkeä edellytys hyvälle tohtoriprosessille.
Suuret tutkijakoulut eivät usein kuitenkaan onnistu
luomaan yhteisöllisyyttä tai hoitamaan ohjauksen
tehtäviä. Olisi lisäksi hyvä muistaa, että
tutkijakoulutus on paitsi kouluttamista, myös keino
rahoittaa ja meritoida tutkimushankkeita.
Näissä olosuhteissa ei aina kovin paljoa mietitä,
millaisia oppimisympäristöjä koulutus tarjoaa
ohjattavalle, Sanna Vehviläinen huomauttaa.
Vehviläisen mielestä tohtorikoulutuksen tulisi
kehittää sellaisia valmiuksia, joita tulevaisuuden
yliopistoissa sekä muissa työympäristöissä tarvitaan.
Nykyinen yliopistoväki kritisoi heille kasautuneiden
uusien tehtävien vievän ajan perustehtäviltä.
Onkin syytä myös kysyä, millä tavoin yliopiston
perustehtävät muuttuvat. Saako tuleva yliopiston henkilökunta – nykyiset tohtorikoulutettavat
– sitä osaamista, jota tulevaisuuden yliopisto
heiltä edellyttää? Tulisiko tohtorikoulutuksessa
kehittää myös opettamiseen, hallintoon,
projektijohtamiseen, muuhun johtamiseen ja
oman osaamisen markkinointiin tarvittavia valmiuksia?
Koulutettava tarvitsee (vertais)tukea
Jenni Airaksiselle hyvä tohtorikoulutus on ollut
sitä, että on saanut tukea kasvussaan tieteelliseksi
asiantuntijaksi. Hänen kunnallispolitiikan alaan
kuuluva väitöskirjansa hankala hallintouudistus
tarkastettiin Tampereen yliopistossa toukokuussa.
- Rakenteiden tai organisaatioiden sijaan minua
ovat pikemmin tukeneet ihmiset, jotka ovat
olleet oman tohtoroitumisensa kanssa suunnilleen
samassa vaiheessa. Pidänkin yhteisöjen merkitystä
prosessille valtavan tärkeänä, sillä sitä tarvitsee
rohkaisua kirjoittaakseen niitä omassa
päässään liikkuvia ajatuksia julki paperille. Olen
saanut kahden opiskelijoista koostuvan ryhmän
lisäksi omalta laitokseltani tukea ja olen osallistunut
jatkokoulutusseminaareihin. Mutta pidän
aika mitättömänä jälkimmäisten vaikutusta oman
väitöskirjani valmistumiseen. Väikkärini ei olisi
niin innovatiivinen ilman eri alojen opiskelijoista
sekä tutkijoista koostuvaa Rebel base -ryhmää ja
Remonttiryhmässä jaoimme saman substanssin,
Airaksinen kiittelee.
Airaksinen muistuttaa jokaisen tohtorikoulutettavan
olevan yksilö ja siten on vaikea osoittaa
jotakin yksinkertaista kikkaa, jolla koko koulutuksesta
saataisiin kaikille hyvä. Mutta jotain voitaisiin monistaa: yhteisöjen syntyä tulisi edesauttaa.
- Meidänkään Remonttiryhmää ei olisi syntynyt
ilman ohjaajan aloitetta, mutta se olisi kuivunut
kokoon ilman yhteistä intohimoa. Ryhmä
koostui pelkästään naisista ja meistä jokainen oli
kokenut tai koki elämän ruuhkavuosia. Rebel base
oli sen sijaan sekaryhmä ja jäsenet olivat eri vaiheissa
väitöskirjatutkimuksessaan. Ensimmäisenä
tohtoriksi ehti väitellä Anna Kontula ja minä olin
seuraava. Rebel basen voima oli monitieteellisyydessä,
mutta kaikkien tutkimuksia yhdisti kuitenkin
jonkinlainen yhteiskunnallisuus.
Airaksinen katsoo tyytyväisenä
taaksepäin
Jenni Airaksinen ei ole kokenut sen kummoisempia
vaikeuksia tohtoroitumisen tiellään ja hänen
ei ole tarvinnut taistella apurahoista tai tutkijakoulupaikasta.
Hän on ollut tutkijana teemaansa
liittyvissä projekteissa ja tehnyt varsinaista väitöskirjaansa
myös vapaa-aikoinaan.
- Olen kokenut ainoastaan synnytysten jälkeen
vähän aikaa pelkoa: rupeavatko aivot toimimaan
enää ollenkaan. Mutta ovat ne ruvenneet. Ja olen
ollut ajoittain hieman epäuskoinen väikkärini
kanssa, mutta se kuuluu prosessiin. Onneksi minulla
on ollut myös hyvä ohjaussuhde, sillä siinähän
on muuten aika altis kokemaan pettymyksiä
ja lannistumaan. Olen lisäksi kokenut tutkimukseni merkittäväksi sen palautteen perusteella,
mitä olen siitä saanut omilta yliopiston ulkopuolisilta
verkostoiltani, Airaksinen mainitsee.
Kun Airaksisen tutkimuksella oli selkeä kohde
eli kunta, niin hän on saanut luotua sille puolelle
hyvät kontaktit empiiristen tutkimustensa myötä.
Airaksisen työelämävalmiudet ovat samalla koko
ajan kasvaneet ja hän tunteekin tehneensä kunnolla
töitä.
- Tohtoroitumisen tulisi kehittää muutakin
osaamista kuin kykyjä laatia hyviä rahoitushakemuksia.
Meidän tutkimusprojekteja on arvostettu,
koska olemme kyenneet saattamaan tulokset
kentälle ja kommunikoimaan käytännön kanssa.
Ja silloin on ollut itsekritiikin paikka, kun kentällä
kysytään, että so what?
Vaikka Airaksinen on ollut koko ajan pätkätöissä,
hänen luottamuksensa tulevaisuuteen ei
ole horjunut. Eikä hän ole kokenut epämiellyttäviksi
pätkätöitä, joihin hän vaihtoi vakituisen työpaikkansa.
Hänelle työn sisältö on tärkeämpää
kuin työn vakituisuus.
- Tein väikkärini viidessä vuodessa ja kai perheen
perustaminen jonkin verran sitä hidasti.
Mutta perhe on toisaalta antanut hyvää vastapainoa
tuodessaan erittäin myönteistä vaihtelua, joka
on varmasti tukenut prosessini etenemistä. Ja en
tiedä, olisiko ollut sen parempi nyhjätä koko ajan
aineistonsa ja kirjallisuuden parissa.
Teksti ja kuvat: Mia Hemming
|