Hyvä ja paha hallinto
Työpaikoilla ei voi välttyä uudenlaiselta
vihapuheelta, joka kohdistuu hallintoon.
Hallinnon aikaansaamat tehtävät
vievät työaikaa, jonka voisi käyttää
parempiinkin tarkoituksiin. Hallinto
vaatii raportointia tyhjänpäiväisistä asioista, eikä raportin
kirjoittaja tiedä, lukeeko niitä koskaan kukaan.
Hallinto tappaa luovuuden, sanoo tutkija. Hallinto
mahdollistaa tutkimuksen, sanoo rahoitusta jakava
tšinovnikki. (Virkamiesten kuoltua sukupuuttoon
käytän tätä tsaarin-Venäjällä tunnettua sanaa paremman
puutteessa.) Hallinto kylläkin järjestää tietyn
toimintakehikon, mutta hallinnosta ei saa tulla itseisarvo.
Tieteentekijöissä on opettajia ja tutkijoita ynnä ns.
muuta henkilöstöä, mutta olisi väärin niputtaa kaikki
jälkimmäiset ”hallintoon”. Toimenkuvat ovat
moninaistuneet: muussa henkilökunnassa on paljon
akateemisia asiantuntijoita, jotka työskentelevät
opetukseen tai tutkimukseen liittyvissä tehtävissä.
Monet heistä myös opettavat, vaikka periaatteessa ne
tehtävät varattiin isojaossa vain opettajille ja tutkijoille.
Mutta maailma on muuttunut.
Viime vuonna omassa yliopistossani toimi keskimäärin
8 670 työntekijää, joista 44 prosenttia kuului
muuhun henkilökuntaan. Heihin kuuluu tietotekniikka-
asiantuntijoita, joiden työ on opetuksen, tutkimuksen ja hallinnon tukipalvelua. Toinen suuri
joukko koostuu kirjastohenkilökunnasta. Vaikka toimenkuvat
heillä ovat hyvin erilaisia, ei niitä juuri voi
sanoa hallintoihmisiksi. Edelleen meillä on iso joukko
moninaisia akateemisia asiantuntijoita, jotka ovat
välttämättömiä vaikkapa tutkimusprojektien pyörimisen
kannalta. Erityisesti Helsingin yliopistossa on
jostakin syystä leegio lakimiehiä ja tiedottajia — asiantuntijoita
tietysti hekin. Mihin vedetään raja, jonka
jälkeen näitä tehtäviä on liikaa?
Monen työntekijän kohdalla opetus ja hallinto vievät
työajan, mutta tutkimusta on tehtävä omalla ajalla.
Kuinka kauan tämä on mahdollista tulosindikaattorien
kannalta? Kuinka kauan opettajat ja tutkijat joutuvat
puuhastelemaan hyödyttömien hallintotehtävien
parissa, kun varsinaisen toiminnan suunnittelu jää
toiselle sijalle? Työpaikkojen pahimmat epäkohdat
ovat nyt huonot talous- ja tietojärjestelmät, epäselvät
vastuusuhteet ja huono johtaminen, mitkä turhauttavat
henkilöstöä.
Suomen Akatemian käyttämää rahoitusmallia on
kritisoitu siitä, että sekä hakuvaiheessa että projektien toteutusvaiheessa se vaatii parhaita akateemisia
asiantuntijoita haaskaamaan aikaansa byrokratian
tarpeisiin.
Sattumalta olen viime viikkoina jututtanut kahta
tuttua, jotka kumpikin ovat tehneet tutkimusta Japanissa.
He kertoivat yhtäpitävästi, että siellä lähtökohta
on suhdeluku 1:5 tai 1:8, eli yhtä tutkijaa kohti on
5–8 ihmistä, jotka huolehtivat infrasta, hoitavat seminaarijärjestelyt,
kopioivat tekstit, järjestävät matkat
ja niin edelleen. Tutkijan tehtävä siellä on tutkia.
Kuulostaa Eldoradolta. Mutta kysyn ihan rehellisesti:
Olisiko aika yrittää tehdä Suomesta pikku-Japani?
Ammattiliittojen tehtävä
on ymmärtääkseni
järjen käytön puolustaminen
akateemisessa
yhteisössä. Se tarkoittaa
myös huonon, tehottoman
ja tarpeettoman
hallinnon vastustamista.
Mutta hyvää ja
tarpeellista hallintoa
emme leimaa poltinmerkillä.
Tapani Kaakkuriniemi puheenjohtaja, Tieteentekijöiden liitto
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 2
|