God och ond förvaltning
På arbetsplatserna hör man ofta hatfyllda
kommentarer kring förvaltning. Uppgifterna
i anknytning till förvaltning slukar
arbetstid som man kunde använda vettigare.
Förvaltningen kräver rapportering
av betydelselösa saker, och den som skriver rapporten
vet inte om den någonsin blir läst.
Förvaltningen dödar kreativiteten, säger forskaren.
Förvaltningen gör forskningen möjlig, säger tjinovniken
som delar ut finansieringen. (Då tjänstemännen
har dött ut använder jag i brist på bättre detta ord
från Tsarryssland.) Visserligen skapar förvaltningen
en viss ram för verksamheten, men den får inte bli ett
självändamål.
Bland universitetsanställda finns lärare och forskare
samt s.k. övrig personal, men det skulle vara fel att
kalla denna grupp ”förvaltning”.
Befattningsbeskrivningarna har blivit mångsidigare:
i den övriga personalen finns många akademiska
experter som handhar uppgifter i anknytning till undervisning
eller forskning. Många av dem undervisar
också, fastän dessa uppgifter enligt storskiftet i princip
hör bara till lärare och forskare. Men världen har
förändrats.
I fjol hade mitt universitet cirka 8670 anställda,
av vilka 44 % tillhörde den övriga personalen. Bland
dem finns adb-experter som erbjuder stödservice för
undervisning, forskning och förvaltning. En annan
stor grupp är bibliotekspersonalen. Fastän deras befattningsbeskrivningar
är mycket varierande kan de
inte anses ingå i förvaltningen. Sedan har vi en stor
grupp diverse akademiska experter som är nödvändiga
till exempel för forskningsprojektens framskridande.
Speciellt vid Helsingfors universitet finns av någon
anledning en legio av jurister och informatörer –
experter även de. När kan man säga att dessa uppgifter
blivit för många?
För många anställda fylls arbetstiden av undervisning
och förvaltning, medan de gör sin forskning under
fritiden. Hur länge kan detta pågå med tanke på resultatindikatorerna?
Hur länge måste lärare och forskare
syssla med onyttiga förvaltningsuppgifter medan
planeringen av den verkliga verksamheten blir sekundär?
Nu är de värsta missförhållandena på arbetsplatserna
dåliga ekonomi- och datasystem, oklarheter
i ansvarsfördelningen och dålig ledning, vilka alla
frustrerar personalen.
Den finansieringsmodell som Finlands Akademi
använder har kritiserats för att den både i ansökningsskedet
och i samband med själva projektet förutsätter
att de bästa akademiska experterna slösar tid
på byråkrati.
Jag stötte nyss på två bekanta som båda varit forskare
i Japan. De berättade samstämmigt hur utgångspunkten
där är relationstalet 1:5 eller 1:8, dvs. för
varje forskare finns 5-8 personer som tar hand om infrastrukturen
och seminarieförberedelserna, kopierar
texterna, arrangerar resorna osv. Forskarens uppgift
är att forska. Det låter som ett Eldorado. Med jag frågar
helt ärligt: Skulle det vara dags att försöka göra
Finland till ett Lill-Japan?
Såvitt jag förstår är fackets uppgift att försvara bruket
av sunt förnuft i det akademiska samfundet. Det
innebär även motstånd mot dålig, ineffektiv och onödig
förvaltning. Men god och nödvändig förvaltning
vill vi inte brännmärka.
Tapani Kaakkuriniemi
ordförande, Forskarförbundet
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 4
|