|
YLL:n jäsenkysely osoitti:
Palkkaus ja työmäärä ovat epätasapainossa
YLL:n jäsenkunnasta peräti lähes
kolmanneksella on viimeisen
vuoden aikana ollut erimielisyyttä
työnantajan kanssa palvelussuhteensa
jostakin ehdosta. Niistä
vain neljänneksessä ratkaisu on
tyydyttänyt työntekijää. Yliopistojen
vinha muutosvauhti on aiheuttanut
tyytymättömyyttä.
Yliopistojen opetusalan liitto YLL kartoitti viime vuoden
lopulla laajalla kyselyllä jäsenkuntansa palvelussuhteisiin,
työyhteisöön ja ammattikuvaan liittyviä
tietoja. Kysely tavoitti jäsenistä 1600 ja heistä vastasi
802 eli vastausprosentti oli 50. Vastanneiden keskiikä
oli 50 vuotta vaihdellen 26 ja 67 välillä. Naisia vastanneista
oli 61 % ja miehiä 39 % vastaten täydellisesti
koko jäsenkunnan jakaumaa. Kyselyn tulokset
on yleistettävissä huomattavaan osaan professoreihin
kuulumattomaan yliopistojen akateemisen koulutuksen
saaneeseen henkilöstöön.
Keskipalkka noin 3400 euroa
YPJ -palkkausjärjestelmän opettajien ja tutkijoiden kartalla sekä vaativuus- että henkitasoille sijoittumisen
keskiarvo oli 5,7 ja molempien mediaani oli 6.
Luvuissa eivät ole mukana ne, jotka tehtävänsä mukaisesti
ovat muun henkilöstön vaativuuskartalla tai
joiden tehtävien vaativuustasoa ei ollut vielä määritelty
tai palkka oli euromääräinen.
Takuupalkalla YLL:n jäsenistä oli edelleen suuri
määrä eli 28 %. Tämä luku on suurempi kuin yliopiston
muilla henkilöstöryhmillä. Toukokuun 2011 alun
palkkataulukoilla 5,7/5.7 keskipalkka on 3.430 euroa.
Palkkataso vaikuttaa alhaiselta tehtävien määrään ja
vastuisiin verrattuna.
Vakinaisessa palvelussuhteessa oli 75 %. Peräti lähes
kolmanneksella on viimeisen vuoden aikana ollut
erimielisyyttä työnantajan kanssa palvelussuhteensa
jostakin ehdosta. Niistä vain neljänneksessä ratkaisu
on tyydyttänyt työntekijää.
Tehtäväkuva opetuspainotteinen
Yli puolet kyselyn kohteena olleesta henkilöstöstä on
suorittanut jatkotutkin-non. Vastanneiden pääosan
tehtäväkuva on opetuspainotteinen. Niinpä opettajan
pätevyyskin (35 ov/60 op pedagogisia opintoja) on 61
%:lla ja suurin osa lopuistakin on suorittanut pedagogisia
opintoja.

Ottaen huomioon tohtorien suuren määrän voisi
olettaa tason 7 pylvään olevan palkkauksen vaativuustasojakaumassa
paljon nykyistä korkeamman ja tason 5 nykyistä matalamman sekä tason 4 puuttuvan
lähes kokonaan. Kun toisin on, eivät yliopistot ole
noudattaneet työnantajajärjestönsä solmimaa työehtosopimusta.
Vaativuus- ja henkitasopäätöksissä todelliset päätöskriteerit
näyttävätkin sopimuksesta poiketen olevan
prioriteettijärjestyksessä nimike, rahan riittävyys
ja tehtävän vaativuus/henkilön suoritustaso. Sopimuksen
mukaan järjestyksen pitäisi olla päinvastainen.
Vääjäämätön johtopäätös on, että yliopistot eivät
ole upj/vpj/ypj-palkkausjärjestelmän aikana kohdelleet
henkilöstöryhmiään sillä tasapuolisuudella, mitä
sopimukset edellyttäisivät.

Yli puolet tekee yli 1600 tuntia
On luonnollista, että opettajien opetustuntien määrä
on suuri. Kontaktiopetuksen lukuvuosittaisten tuntimäärien
prosenttijakauma on oheisessa taulukossa.
Tästä huolimatta laitoksilla varsin usein opetuspainotteisissa
tehtävissä olevilta odotetaan saman verran
tutkimussuoritteita kuin tutkimuspainotteisiltakin – viimeistään urapolun seuraavan tason rekrytointipäätöksissä.
Opetuksen piirissä työskentelevien työmäärä
kokonaisuudessaankin on mittava. Kyselyyn vastanneista
yli puolella todellinen vuotuinen työmäärä
ylittää 1600 tuntia. Ylitunneista suurin osa selittyy
sillä, että opetus hoidetaan ”virka-ajalla” ja tutkimus
tehdään maksuttomina ylitöinä. Paine ylitöihin syntyy,
kun yliopistot strategioistaan huolimatta eivät
riittävästi arvosta opetusta. Kaikkialla kerätään vuotuisia
tutkimuspisteitä jopa henkilöittäin. Tilastoja
tuotetuista opetuspisteistä ja -julkaisuista henkilöittäin
ei juuri näe.
Kun ylitöitä ei oteta huomioon, niin kyselyyn
vastanneiden tekemien suuruusluokka-arvioiden perusteella vuotuiset työtunnit jakaantuivat eri toimintoihin
lukuja pyöristellen keskimäärin seuraavasti:
opetuksen suunnittelu, valmistelu ja arviointi 600,
kontaktiopetus 330, muu opetus 130, tutkimus 240,
itsensä kehittäminen 100 ja muut tehtävät 200.
Muutoksiin suurta tyytymättömyyttä
Vastaajilta kysyttiin mielipiteitä yliopistouudistuksen
tavoitteiden toteutumisesta uudistuksen ensimmäisen
vuoden aikana. Nopean muutosvauhdin vuoksi
kaikki ei ole voinutkaan heti aluksi onnistua, mutta
monista myönteisistä perusteluista edes jonkun olisi
toivonut näkyvän myös käytännössä.

Oheisen kuvion tilasto kuvaa suurta tyytymättömyyttä tapahtuneeseen. Kuviossa vastaukset on
ryhmitelty kolmeen: täysin eri mieltä tai eri mieltä,
osittain eri tai osittain samaa mieltä, sekä samaa tai
täysin samaa mieltä.
Yliopistoissa on ollut monia yliopistouudistukseen
suoraan liittymättömiä muutosprosesseja. Edellä
oli jo esillä palkkausjärjestelmä. Yliopistolaisten
kokonaistyytyväisyyttä tähän ja työaikakirjanpitoon
sekä laatujärjestelmiin kuvaa oheisen kuvion vastausjakaumat.
Acatiimia luetaan ahkerasti
Laajan kyselyn tuloksista vain osa on tässä artikkelissa.
Lisää tietoa analyyseineen esitetään eri yhteyksissä myöhemmin. Mainittakoon kuitenkin vielä, että
tämänkin kyselyn perusteella yliopistolaiset kokevat
Acatiimi-lehden tärkeäksi tiedonlähteeksi.
Viidennes ilmoitti lukevansa lehden kannesta
kanteen ja 60 % selailevansa ja lukevansa heitä eniten
kiinnostavat jutut.
Selvä enemmistö vastaajista koki Acatiimin olevan
hyödyllinen yliopistolaisille, joskin tuovan hieman
paremmin esille tutkimuspainotteisten kuin opetuspainotteisten
tointen näkökulmat.
Teksti Matti Meriläinen ja Jorma Lehtimäki
Matti Meriläinen on yliopistonlehtori
Itä-Suomen yliopistossa ja Jorma Lehtimäki
toimii lehtorina Turun yliopistossa.
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 20
|