Miksei vakituinen? -kampanja kannustaa toimintaan

Pasi harkitsee yksityiselle sektorille siirtymistä. Anna ahkeroi uupumisen rajoilla. Eläkeikää lähestyvä Antti pohtii, mitä tehdä, jos sopimusta ei enää uusitakaan. Tenure track -ohjelmaan päässyt Terhi haluaisi lapsen.

Kuvittaja Kati Närhi on luonut kasvot neljälle kuvitteelliselle hahmolle, joiden tarinoista moni tieteentekijä löytää tuttuja piirteitä. Hahmoja yhdistää intohimo työhön, jota he tekevät määräaikaisissa työsuhteissa yliopistolla. He kertovat pätkätyön vaikutuksista elämäänsä Tieteentekijöiden Miksei vakituinen? -somekampanjassa, joka alkaa 19. lokakuuta.

— Määräaikaiset työsuhteet ovat jäsenten työhyvinvoinnin keskeisimpiä haasteita, ja liittokokous päätti viime syksynä, että teemme tilanteen parantamiseksi uudenlaista kampanjointia, puheenjohtaja Maija S. Peltola kertoo.

Kampanjan tarkoitus on lisätä määräaikaisissa työsuhteissa työskentelevien jäsenten tietoa oikeuksistaan ja mahdollisuuksistaan. Tietoa tarjotaan myös esimiehille, joilla on keskeinen rooli työsuhteiden laadussa ja toimintakulttuurin muuttamisessa.

— Muistutamme jäseniä, että on tärkeää olla aloitteellinen työuransa kanssa, ja on varsin asiallista keskustella työnäkymistään esimiehen kanssa, Peltola tähdentää.

Yksin ei hankalia asioita tarvitse pyöritellä, vaan luottamusmiehiltä ja liiton asiantuntijoilta saa apua ja neuvoja tilanteeseensa.

— Pitkän tähtäimen tavoite on, että suhdeluku 70 prosenttia määräaikaisia ja 30 prosenttia vakituisia työsuhteita kääntyisi yliopistoissa toisin päin, Peltola toteaa.



Painetussa lehdessä sivu 11