Konsortio ja liittoyliopisto –
henkilöstöä unohtamatta
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan
on kirjattu, että Turun
yliopiston ja Turun kauppakorkeakoulun
konsortio käynnistyy syksyllä 2008
ja uusi yliopisto on toiminnassa vuonna
2011. Kuopion ja Joensuun yliopistojen
muodostaman liittoyliopiston toiminta
alkaa viimeistään vuonna 2010.
Kysyimme henkilöstöryhmien edustajilta,
millaiselta valmistelutyö on näyttäytynyt
yliopistoväen vinkkelistä katsottuna.
Henkilöstön ääntä on prosessin eri
vaiheissa kuultu melko hyvin. Entistä
vahvempien kokonaisuuksien edut ymmärretään,
mutta lisäbyrokratia pelottaa.
Turusta tieteen huippukeskittymä?
Turun yliopistokonsortion perusajatus – tehdä korkealaatuisen
perustutkimuksen edellytyksiä vahvistamalla
Turusta kansainvälisilläkin mittapuilla menestyvä
tutkimusyhteisö – on hyvä. Turun yliopiston
paikka on kansainvälisesti korkeatasoisten tutkimusintensiivisten
yliopistojen joukossa, joiden toimintaedellytyksiä
opetusministeriö tuoreessa KESU-luonnoksessaankin
lupaa vahvistaa. Pelkällä hallinnollisella
laatikkoleikillä tuskin voidaan paljoakaan vaikuttaa
korkealaatuisen tutkimuksen edellytyksiin. Resurssien
riittävyys onkin ehdoton edellytys uudistusten
toteuttamiselle.
Turun yliopistossa henkilöstö on ollut valmistelussa
mukana hallituksen kautta, jossa on edustettuina
kaikki tiedekunnat, keskeisimmät henkilöstöjärjestöt
ja ylioppilaskunta. Yliopisto on päättänyt osallistua
konsortion kehittämiseen 3–4 osahankkeen avulla
siten, että konsortio aloittaa toimintansa elokuussa
2008. Suunniteltu konsortio saa kuitenkin sisältönsä
vasta käynnistettävien osaprojektien työn tuloksena
ja tätä työtä on nyt liian varhaista arvioida.
Turun konsortiosuunnitelman johtoajatus on henkilöstön
näkökulmasta järkevä: rakenteellisen kehittämisen
tulee lähteä yliopiston perustehtävistä – kansainvälisesti
korkeatasoisesta tutkimuksesta ja siihen
perustuvasta korkeimmasta opetuksesta. Hallinto ei
tutki eikä organisaatio anna ylintä opetusta, joten
hallinnon tai sen rakenteiden kehittämisellä ei sellaisenaan
voida taata korkealaatuista tutkimusta ja opetusta.
Huonosti toimiva organisaatio voi kuitenkin
haitata tutkimustyötä tai estää opetusyhteistyön yliopistojen
rajojen yli. Pelkästään hierarkiaa uudelleenorganisoimalla
ei voida tehdä paljoa tieteen edistämiseksi.
Jos rakenteita kehittämällä Turkuun saadaan
tutkimuksen ja opetuksen tarpeita nykyistä paremmin
palveleva hallinto, on se tutkimus- ja opetushenkilöstöllekin
hyväksi. Myös muut korkealaatuisen tutkimuksen
tekemistä edesauttavat toimet ovat tervetulleita.
Ilman riittäviä ja oikeinkohdennettuja resursseja
merkittävää kehitystä tuskin kuitenkaan tapahtuu.
Myös Markku Linnan työryhmän mukaan konsortion
kehittäminen edellyttää merkittäviä lisäresursseja.
Opetukseen suunnitellut innovaatiot – vaikkapa
liiketoimintaosaamisen koulutuksen ja siihen liittyvien
“innovation platformien” merkittävä laajentaminen
– vaativat huomattavia lisäresursseja, eivätkä ne
silti taida edistää kansainvälisesti korkeatasoisen tieteen
tekemistä turkulaisissa yliopistoissa. On vaikea
uskoa, että sivuaineopetusta tiedekuntien ja yliopistojen
rajojen yli olisi tähän asti rajoitettu silkasta ilkeydestä.
Näin ollen rajoitusten poistaminen saattaa sekin vaatia lisäresursseja. Toiset ehdotukset – vaikkapa
nyt melkoisen tilkkutäkin muodostavien maisteriohjelmien
kokoaminen yhtenäisen katto-organisaation
alle – lienee toteutettavissa ilman lisävoimavaroja.
Henkilöstön kannalta huonointa on kaavailut antaa
päätösvalta pääosin yliopiston ulkopuolisista henkilöistä
koostuville elimille. Linnan raportti kaavailee
konsortiolle hallitusta, “jonka kokoonpanossa on
huomattava yliopistojen ulkopuolinen edustus”. Tutkimuksen
autonomia edellyttää sitä, että yliopiston
opetus- ja tutkimushenkilökuntaa ei voi jättää päätöksenteossa
sivuraiteelle. Yliopiston sisäisellä demokratialla
on keskeinen merkitys hyvän tutkimusympäristön
kehittämisessä. Myös konsortiohallituksen ja yliopistojen “omien” hallitusten suhde vaatii huolellista
harkintaa. Mitä tehdään sisäisellä hallituksella,
jos nykyisten hallitusten tehtävät annetaan konsortiohallitukselle,
kuten Linnan raportissa on kaavailtu?
Tiukemmasta yhdistymisestä “uudeksi yliopistoksi”
on tähän mennessä puhuttu vain konditionaalissa.
Koska se on tarkoitus perustaa konsortiomallista
saaduille kokemuksille, ei siitä voi tässä vaiheessa sanoa
oikeastaan mitään.
Minna Jokela
Koordinaattori ja Turun yliopiston tieteentekijät ry:n puheenjohtaja
Hääyötä odotellessa
Turun yliopistoa ja Turun kauppakorkeakoulua ollaan
ajamassa yhteen yliopistokonsortioksi, mahdollisesti
pidemmällä tähtäimellä yhdeksi yliopistoksi.
Kauppakorkeakoulun henkilökunnan näkökulmasta
olo on vähän samanlainen kuin morsiamella,
jonka vanhemmat ovat sopineet sulhasen vanhempien
kanssa avioliitosta. Asiaanhan kuuluu, että nuorelta
parilta – ainakaan morsiamelta – ei mielipidettä pahemmin
kysellä. Hääyötä odotellessa tunteet ovat
moninaisia: onko sulhanen kunnollinen, ja suunnitteleeko
hän pitkä-aikaista, tasa-arvoista, kunniakasta
ja rikasta avioliittoa, vai riittääkö sulhaselle vain
hääyön akti, jonka jälkeen hän jo hylkääkin morsiamensa
ja suuntaa mielenkiintonsa aivan muualle. Vai
kiinnostaako sulhasta vain myötäjäiset?
Onnistuneen järkiavioliiton elementit ovat toki kasassa. Eihän tässä tuiki tuntemattomia olla, vaan pientä
ja vähän suurempaakin teerenpeliä on toki käyty
jo vuosikymmeniä, samalla paikkakunnalla kun on
kasvettu. Taitavasti sovitellen osapuolten ominaisuudet
täydentävät hienosti toisiaan. Ympäristön keskeiset
päättäjät ovat liitolle jo siunauksensa antaneet, ja
heiltä voi odottaa tukea jatkossakin.
Epäsymmetriasta tässä avioliitossa tietenkin on
kuitenkin myös kysymys. Morsian on selvästi heikompi
astia. Epäonnistunut konsortio varmasti häiritsee
yliopistonkin toimintaa marginaalisesti, mutta
TuKKK:lle konsortio muodostuu helposti elämän- tai
kuolemankysymykseksi. Sopivasti ja taitavasti junaillen
TuKKK:n muodostama lisäarvo Turun yliopiston
toimintaan voidaan paisuttaa hyvinkin suureksi,
samalla kun kauppakorkeakoulun omaa osaamista ja
merkittävyyttä voidaan edelleen kehittää.
Tuottavuutta ja laatua ei tehdä rakenteissa, vaan
päivittäisessä käytännön toiminnassa. Ei liene tiedossa
mitään syytä, miksi itsenäisessä, pienessäkin, Turun
kauppakorkeakoulussa ei voitaisi tehdä laadukasta
ja tuottavaa opetus- ja tutkimustoimintaa, toisaalta
mikään ei puhu sen puolesta, etteikö tämä onnistuisi
suuremmassakin konsortiossa. Toiminnan laadun
ja tuottavuuden ratkaisee lopulta päivittäinen ihmisten
interaktio, siihen muodostuva yhteistyön henki
ja siinä tehdyt pienet jatkuvat innovaatiot.
Myötäjäiset uhkaavat kutistua
Ihmisiä - myös tutkijoita ja opettajia sekä heidän
muodostamiaan organisaatioita - kannustaa yleensä
kaksi asiaa: raha ja saatu arvostus. Tieteellisen kunnianhimonkin
turvin asioita tehdään pitkälle, mutta
ei loputtomiin. Talouden ja arvostuksen suhteen tunnelmat
ovat kahtiajakoiset. Avioliiton myötäjäiset
uhkaavat kutistua olemattomiin, eikä sulhasehdokas
näytä kovin varakkaalta, pikemminkin joskus vastahakoiselta
maksajalta, joka kohtelee renkejään ja piikojaan
toisinaan melko ylimalkaisesti. Arvostusta on
kyllä saatu juhlapuheissa ja joskus käytännössäkin,
mutta toisaalta sulhasen lähipiirissä tunnistetaan
myös tahoja, jotka suhtautuvat morsiamen suloihin
ja kykyihin vähintään epäilevästi. Nähtäväksi siis jää
ottaako häijy anoppi vallan vai pannaanko hänet aisoihin.
Toisaalta tuleva pari olisi yksimielisenä ja yhteen
henkeen puhaltavana varsin edustava, ja sen
mahdollisuudet niin merkittävään yhteiskunnalliseen
vaikuttamiseen, täysipainoiseen työuraan opetuksen
ja tutkimuksen merkeissä, kuin kilvoitteluun paikasta
auringosta esim. tutkimus- ja hankerahoituksen
puitteissa näyttävät hyviltä, paljon paremmilta kuin
erillisillä yksiköillä.
Totuuden nimissä on mainittava ne kymmenet ellei
sadatkin viestit ja lähetykset, jotka olen itsekin saanut
osoitteella “University of Turku”, vaikka kaikkialle
on kyllä ilmoitettu “Turku School of Economics”.
Luulen että koulumme on täynnä kohtalotovereita
tässä asiassa. Monelle ulkomaiselle luonnollinen ja ilmiselvä
ajattelutapa näyttää olevan, että kaupungissa
on vain yksi yliopisto. Konsortio tulee tulevaisuudessa
säästämään monta väärinkäsitystä, ja ainakin
paikallinen postitoimisto lienee tyytyväinen.
Mielenkiinnolla odotamme myös Åbo Akademin
asemoitumista tässä prosessissa. Ilman kielipoliittista
dimensiota Åbo Akademi sopisi mainiosti osaksi
tulevaisuudessa muodostuvaa uutta Turun yliopistoa.
Jonkinlainen naimakauppa siis on tarjolla, nähtäväksi
jää muodostuuko siitä avo- vai avioliitto. Vaihtoehdoksi
ei taida käydä vanhaksi piiaksi jääminen:
vähittäinen kuihtuminen ja pienillä tuloilla kituuttelu.
Vai olisiko sittenkin niin, että modernina citysinkkuna
oleminen olisi kuitenkin kaikille se paras
vaihtoehto?
Reima Suomi
TuKKK:n Professoriliiton osaston puheenjohtaja
Keino vahvistua mutta lisääntyykö byrokratia?
Konsortiohankkeen tavoite on kahden menestyvän
yliopiston toimintaedellytysten edelleen vahvistaminen.
Strategisena tavoitteena on muodostaa yliopistojen
työnjakoon perustuva, kansainvälisesti tunnettu
tutkimuksen ja korkeakoulutuksen keskittymä.
Tärkeänä pidetään mm. korkeaa tieteellistä laatua,
sisäistä tehokkuutta ja tutkimusyliopiston profiiliin
sopivaa tasapainoa tutkimuksen ja koulutuksen välillä.
Konsortio-toimintamalli säilyttää kummankin yliopiston
oman identiteetin, sisäisen hallituksen ja rehtorin.
Konsortiolle valitaan yhteinen kansleri sekä
hallitus, jonka kokoonpanossa on huomattava yliopistojen
ulkopuolinen edustus. Konsortiohallituksen keskeisenä
tehtävänä on käsitellä ja linjata konsortion
strategista kehittämistä sekä hyväksyä siihen liittyvät
pitkän aikavalin suunnitelmat.
Tätä artikkelia kirjoitettaessa rehtorit ovat juuri
nimeämässä konsortion valmisteluorganisaatiota.
Valmisteluorganisaatiossa ovat mukana rehtorit ja henkilöstöryhmien ja opiskelijoiden edustajat molemmista
yliopistoista: lehtorien edustaja tulee kauppakorkeakoulusta
ja professorien ja tieteentekijöiden
edustajat yliopistosta.
Johtoryhmän vastuulla on konsortion hallinnon
ja rakenteiden kehittäminen. Konsortiohankkeelle
nimetään vastuullinen projektipäällikkö, joka toimii
myös johtoryhmän sihteerinä. Valmisteluvaiheessa
kehittämistyö on jaettu kolmeen hankkeeseen (Tutkimuksen
kehittämishanke, Opetuksen vahvistamisen
kehityshanke ja Aluevaikuttavuus ja AMK-yhteistyöhanke)
ja kunkin hankeryhmän puheenjohtaja on johtoryhmän
jäsen. Turun kauppakorkeakoulussa rehtori
Tapio Reponen on pitänyt periaatteena, että kaikki
laitosjohtajat ovat jossakin hankeryhmässä ja mukana
on kokenutta opetus- ja tutkimushenkilökuntaa.
Lisäksi perustetaan asiantuntijatyöryhmiä. Turun
kauppakorkeakoulussa hankkeen valmistelussa on
pyritty ottamaan tasapuolisesti huomioon eri intressiryhmien
edustus.
Turun kauppakorkeakoulun henkilökunnalla on
ollut mahdollisuus vastata Webropolilla konsortiokyselyyn
ja samalla esittää konsortioon liittyviä kysymyksiä
kesän aikana (20.6. – 15.8) Kyselyyn vastasi
94 henkilöä.
Yleisesti voi kyselyn perusteella sanoa, että Turun
kauppakorkeakoulussa konsortiohanke on hyväksytty
ja vallalla on käsitys, että konsortio on meidän
keinomme kehittyä ja vahvistua. Opetus- ja tutkimushenkilöstö
kokee saavansa paljon uusia mahdollisuuksia.
Uskotaan esimerkiksi monitieteellisyyden ja
yhteistyömahdollisuuksien aitoon lisääntymiseen ja
synergiaetuun. Tarve opetukseen ja tutkimukseen ei
konsortiossa mihinkään häviä. Opettajaresurssien
käyttö voisi tehostua ilman, että työn mielekkyys häviäisi,
sillä opetusta pystytään antamaan ristiin yliopistojen
välillä opettajan oma kompetenssi huomioon
ottaen. Turun kauppakorkeakoululle on annettu
vastuu liiketoimintaosaamisen opettamisesta ja siihen
on myös luvattu lisää resursseja.
Pelkoja kuitenkin on. Pelätään, että byrokratia lisääntyy,
tosiasialliset resurssit vähenevät ja henkilöstön
asema heikkenee. Ehkä eniten pelkoa on aiheuttanut
epätietoisuus siitä, mitä konsortio konkreettisesti
oikeastaan tarkoittaa. Myös pelkoa siitä, mitä
juuri omalle työlle tapahtuu, esiintyy. On myös hyvä
muistaa, että virkarakenneuudistus tuo omat muutoksensa
– tapahtui konsortiohankkeessa mitä tahansa.
Asta Manner
Turun kauppakorkeakoulun lehtorit ry:n puheenjohtaja
Itä-Suomi – kierroksella ohi
Rakenteellisen kehittämisen, yliopistolain uudistamisen,
vpj-kierrosten keskellä tuskin ennättää henkeä
vetää. Joensuun ja Kuopion yliopistojen liittoyliopistohankkeessa
ajalla ei tunnu olevan rajoja. Yliopistojen
hallitukset ovat jo aiemmin päättäneet, että liittoyliopisto
aloittaa toimintansa 1.1.2010 Itä-Suomen
yliopisto nimisenä.
Rakenneuudistuksen käytäntöjä ja vauhtia kuvaakin
hyvin se, että kuopiolaiseen kielenkäyttöön ilmestyi
kuluneena kesänä yliopiston johdon seminaarin
jälkimainingeissa liittoyliopiston sijaan ilmaus fuusio.
Nyt tavoitellaankin fuusiota, johon mielestäni olisi
jo alunperinkin pitänyt pyrkiä.
Joensuun ja Kuopion yliopistojen hankkeessa kolme
tiedekuntaa pyrkii löytämään perustelut yhteisen
tiedekunnan tai vastaavan perustamiselle. Alkuvaiheessa
kauppatieteen tutkintoanto-oikeusongelmaan
rakentunut federaatiokeskustelu on laajentunut yhteiskuntatieteiden
ja luonnontieteiden yhteistyön syventämiseen.
Yhteisestä kauppatieteiden tiedekunnasta
on juuri päätetty (käyntiin 2008), yhteiskuntatieteiden
alalla kovin toisistaan oppiainerakenteeltaan
poikkeavat tiedekunnat ovat saaneet kehoituksen yhtymiseen
1.1.2009, luonnontieteiden aikataulu on vielä
avoin.
Valmistautuminen nousemaan maamme yliopistojen
joukossa 3-4 sijalle riippuen kriteereistä, edellyttää
Itä-Suomen yliopistoilta voimakasta panostusta
opetuksen ja tutkimuksen kehittämiseen. Siksi niin
yhteiskuntatieteissä kuin luonnontieteissä kehittämiseen
suunnataan opetusministeriön hankkeeseen antamia
varoja. Näiden alojen kärkihankkeet on valittu
ja esim. yhteiskuntatieteissä on palkattu opetuksen
koordinointi- ja kehittämistehtäviin Antero Puhakka
Joensuusta.
Vaikka edellä mainitut pyrkimykset ovat sinänsä
päälinjoiltaan hyväksyttävissä, menee Joensuun ja
Kuopion yliopistojen rakenteellisessa kehittämisessä
tehokkuuden tavoittelu tällä hetkellä monen muun
keskeisen asian ohi. Liittoyliopistohanketta toteuttava
johtoryhmä on rehtori- ja hallintojohtajakeskeinen,
toistaiseksi ei hankkeelle ole vielä nimetty varsinaista
ohjaus- ja seurantaryhmää - sitäkin useampia työryhmiä.
Johtoryhmä toimii itsesäätöisesti, kylläkin kylliksi ripeästi ja tehokkaasti, mutta jatkossa tiedekuntien
panos toivottavasti kasvaa.
Yhteistä yliopistoa rakennetaan tilanteessa, jossa
koko yliopistolaitos on olemassaoloaikansa haastavimmassa
murroksessa. Suunnitteluprosessin mielekkyys
joutuu koetteelle tiedostettaessa uuden yliopistolain
esitetty voimaantuloaika 1.8.2009, eli ennen
Itä-Suomen yliopiston toiminnan käynnistymistä
vuoden 2010 alussa. Monet tämänhetken ongelmat
saattavat tällöin viimeistään joutua uuteen valoon.
Yliopiston muuttuminen liikelaitokseksi merkitsee
varmuudella muutoksia - viimeistään silloin myös
rakennemuutoksia. Tehokkuus ja talouden vaateet
korostuvat. Tämä on henkilöstöjärjestöille haaste, johon
pitäisi valmistautua, mutta miten? Tulevan ennustaminen
on tunnetusti hankalaa ja erilaisten epävarmojen
skenaarioiden varaan rakentaminen arveluttaa.
Tämä kehityksen suunta olisi kuitenkin pysyttävä pitämään
mielessä kun nykyisiä yliopistojen yhteistyömalleja
arvioidaan ja ryhdytään toteuttamaan.
Juhani Laurinkari
Kuopion yliopiston Professoriliiton osaston puheenjohtaja
Henkilöstö aidosti mukana rakentamassa uutta
Itä-Suomen liittoyliopiston rakentaminen, johon Joensuun
ja Kuopion yliopistot ovat hallitustensa päätöksillä
sitoutuneet, on henkilöstön keskuudessa otettu
varsin hyvin vastaan. Näin ainakin, jos voidaan
päätellä siitä, miten vähän pääluottamusmieheen ollaan
tähän mennessä oltu asian tiimoilta yhteydessä.
Sinänsä uhkakuvia on helppo maalailla. Henkilöstön
kannalta näitä voisivat olla esimerkiksi se, että kahden
erilaisen toiminta- ja hallintokulttuurin yhteenliittymisessä
molempien mallien huonot puolet nousisivat vallitseviksi toimintakäytännöiksi.
Se, että uuden yliopiston pääkampukset sijaitsevat
kahdella paikkakunnalla voi helposti herättää
epäilyjä siitä, että henkilökuntaa heitellään kuin rukkasia
aina sen mukaan mistä suunnasta hallinnossa
sattuu milloinkin tuulemaan. Käytännön kannalta
kampusten fyysinen etäisyys on asia, joka tulee hankaloittamaan
etenkin opettajien työtä. Tähän liittyen
ratkaisematta ovat kysymykset niin matka-ajoista,
opetuksen virtuaalistamisesta, virkojen sijoituspaikoista jne. Oman lisänsä haasteisiin tuo myös henkilöstön
edustuksellisuus erilaisissa hallintoelimissä.
Kuopiossa on juuri valittu uudet tiedekuntaneuvostot,
mutta uusien yhteisten tiedekuntien tulisi olla olemassa
jo parin vuoden sisällä. Miten turvataan se, että
molempien kampusten henkilökunta saa riittävällä
tavalla edustajansa mukaan uusiin tiedekuntaneuvostoihin.
Muutenkin edustuksellisuus ja mukanaolo yliopistoa
koskevassa päätöksenteossa on keskeinen tekijä
siinä, miten hyvin henkilöstö sitoutuu uuden yliopiston
toimintaan.
Ja tämä edustuksellisuushan on asia, joka ei viime
aikaisten linjausten mukaan ole kovinkaan suuressa
huudossa. Viime vuosien korkeakoulupoliittisten
linjausten nojalla voisi helposti olettaa, että myös
Itä-Suomessa olisi henkilöstö vihdoinkin palautettu
siihen asemaan, johon se näyttäisi ministeriöiden
näkemysten mukaan kuuluvan. Korkeakoulupoliittisissa
linjauksissahan henkilöstö on vain riesa ja tuottamaton
voimavara, joka toimii parhaiten silloin kun
se tekee työnsä, eikä vaivaa pientä päätään turhaan
laajemmilla asioilla. On parempi, että henkilöstö ja
henkilöstöjärjestöt kiltisti jättävät asioiden pohtimisen
korkeakoulutusta paremmin tunteville ministeriöiden
virkamiehille.
Muuhun johtopäätökseenhän on vaikea päätyä
kun esimerkiksi tarkastellaan tämän lähes Suomen
tieteen pelastajaksi mainitun “huippuyliopiston” johtoryhmää
ja sen kokoonpanoa. Varsin paljon noita
henkilöstön edustajia tuossa johtoryhmässä näyttääkin
olevan. Laajemmassa mielessä samaa henkilöstön
edustajien aliarvioimista on nähty myös eri ministeriöiden
valmistelutyössä, jossa järjestöjä kyllä
kuullaan, mutta ei kuunnella. (Loppukesästä ratkesi,
että Innovaatioyliopiston ohjausryhmään saatiin lopulta
myös henkilöstön edustus. JUKOa siellä edustaa
Professoriliiton toiminnanjohtaja Jorma Virkkala
ja Pardiaa YHL:n puheenjohtaja Kerttu Pellinen.)
Tätä taustaa vasten onkin kenties suuri yllätys,
että Joensuun ja Kuopion yliopistoissa valittiin toinen
linja. Itä-Suomen liittoyliopistoa rakennettaessa molemmissa
yliopistoissa nähtiin, että vain saamalla
henkilöstö sitoutumaan suureen muutokseen, on se
mahdollinen. Käytännöllisellä tasolla tämä tarkoittaa
sitä, että henkilöstöjärjestöjen kautta henkilöstö on
aktiivinen toimija liittoyliopistoa eteenpäin vietäessä.
Kyse ei ole vain lakien edellyttämästä “kuulemisesta”
vaan siitä, että henkilöstö on mukana luomassa
uutta. Henkilöstöjärjestöt ovat laajapohjaisesti
mukana liittoyliopistoprojektin ohjaus- ja seurantaryhmässä,
jonka tehtävänä on koordinoida ja ohjata
koko hankkeen etenemistä.
Henkilöstöjärjestöt ovat keskeisessä asemassa
myös uuden liittoyliopiston henkilöstöpolitiikan laatimisessa.
On selvää, että liittoyliopisto voi menestyä
ainoastaan, jos yliopistoissa työn tekevät henkilöt
uskovat siihen, pelkkänä hallinnollisena rakenteena ei
yhteisen yliopiston perustamistyöhön olisi mitään
järkeä ryhtyä.
Tällä hetkellä tilanne näyttää paikallistasolla varsin
hyvältä. Kaavailut yliopistojen autonomian lisäämisestä
ja siihen liittyvästä yliopistojen oikeusaseman
muuttamisesta ovat kuitenkin henkilöstön vaikutusmahdollisuuksien
kannalta ongelmallisia niin Joensuun
ja Kuopion kuin muidenkin yliopistojen henkilöstön
osalta.
Antero Puhakka
Pääluottamusmies, JUKO
Federaatioseminaari ajanhermolla
Joensuun ja Kuopion yliopistojen hallitukset hyväksyivät
2. toukokuuta yliopistojen välillä tehtävän keskinäisen
sopimuksen liittoyliopiston muodostamisesta
1.1.2010 alkaen. Tämän jälkeen Joensuun yliopiston
hallitus (23.5.2007) ja Kuopion yliopiston hallitus
(31.5.2007) ovat hyväksyneet Itä-Suomen liittoyliopiston
käynnistämishankkeen projektisuunnitelman
ja organisoitumisen ajalle 1.6.2007 – 31.12.2009.
Valmistelutyö etenee professori Reijo Vihkon johtaman
työryhmän linjausten mukaisesti. Päämääränä
on yksi tehokas toiminnallinen kokonaisuus tutkimustyön,
oppimisen ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen
näkökulmista. Liittoyliopistolla tulee olemaan
yhteinen hallitus ja hallintokeskus, joka muodostuu
jäsenyliopistojen nykyisistä keskushallinnoista. Tehostuvan
tutkimusyhteistyön lisäksi kaavaillaan yhteisiä
tiedekuntia sekä opintojen tarjoamista entistä
joustavimmin.
Tietoa federaatiohankkeen etenemisestä on ollut
henkilöstön saatavilla tiedotustilaisuuksissa sekä
molempien yliopistojen intranetissä. Jäsenkunnassamme
huolta ovat kuitenkin herättäneet sekä henkilöstön
osallistumismahdollisuudet päätöksentekoon
jatkossa että federaation mahdolliset vaikutukset
omaan työhön, työpaikan sijaintiin sekä työmatkoihin.
16 työryhmää vie hanketta eteenpäin
Joensuun ja Kuopion yliopistojen lehtoriyhdistysten
aktiivijäsenet kokoontuivat 30.-31.5. Valamon luostariin
pohtimaan, miten yliopistojen federaatio tulee
vaikuttamaan henkilöstön asemaan ja työhön. Seminaarin
aloitti Yliopistonlehtorien liiton puheenjohtaja
Tuula Hirvosen ajankohtaiskatsaus. Iltakoulussa
pohdittiin, mitä tuleva federaatio todellisuudessa tarkoittaa
sekä yliopistotasolla että henkilökohtaisella
tasolla. Illan lopuksi tehtiin swot-analyysi federaation
vaikutuksista lehtorien ja päätoimisten tuntiopettajien
työhön. Keskustelu jatkui vilkkaana pitkälle iltaan.
Luostarin vierasmajan pelkistetyt yhden hengen
’keljat’ antoivat mahdollisuuden myös omaan mietiskelemiseen.
Toisena seminaaripäivänä yliopistojen hallintopäälliköt
Petri Lintunen ja Päivi Nerg alustivat federaatiohankkeen
etenemisestä ja henkilöstön asemasta.
Projektin johtoryhmä koostuu Joensuun ja
Kuopion yliopistojen rehtoreista ja hallintojohtajista.
Projektin toteuttamisesta vastaa projektinjohtaja,
akateeminen asiantuntija ja erikoissuunnittelija. Projektin
ohjaus- ja seurantaryhmä koordinoi koko hankkeen
etenemistä. Jäsenyliopistojen hallitukset vastaavat
osaltaan rakenne-, strategia- ja johtosääntötyöstä
ja keskeiset päätökset tehdään jäsenyliopistojen
hallituksissa samansisältöisillä päätöksillä. Federaatiohankkeen
läpiviemiseksi eri toimintatasoilla huolehtivat
yhteensä 16 työryhmää.
Heti seminaarin jälkeen järjestöiltä on pyydetty
edustus ohjaus- ja seurantaryhmään sekä henkilöstön
sitouttamisen kannalta keskeiseen henkilöstöpoliittiseen
työryhmään. Eri henkilöstöjärjestöjen jäseniä
tulee myös toimimaan asiantuntijoina useissa työryhmissä. Hallintopäälliköt painottivat, että haasteena
muutosprosessissa on säilyttää entiset erilliset rakenteet
toimivina ja yhtäaikaisesti luoda uusi yhteinen
toimintamalli.
Alustuksen jälkeen oli kysymysten ja kommenttien
vuoro. Ratkaistavia asioita ovat koko henkilöstöpolitiikan
ja esim. arviointiryhmätyöskentelyn yhtenäistäminen.
Käytännön opetustyössä tulee sopia,
kuinka pakollinen matka-aika sisällytetään työsuunnitelmiin
silloin, kun opetusta edellytetään molemmilla
kampuksilla, tai miten verkko-opetuksen yhteydessä
tarpeellinen ohjaus ja lähiopetus järjestetään
usealla paikkakunnalla. Kysymyksiin palataan lähiaikoina
juuri perustetuissa alakohtaisissa työryhmissä.
Jäsentemme valmius olla rakentamassa innovatiivista
Itä-Suomen yliopistoa konkretisoitui kysymyksiin
uudenlaisten tieteenalat ylittävien tutkimusyhteistyöverkkojen
luomisesta. OAJ:n kehittämispäällikkö
Matti Lahtinen korosti kommenttipuheenvuorossaan
erityisesti koko henkilöstön jaksamista mittavan
hankkeen toteuttamisessa.
Ennen lounasta tutustuimme Valamon luostarin
monipolvisiin vaiheisiin. Kiertokäynti antoi perspektiiviä
nykypäivän ongelmiin. Lounaan jälkeen Matti
Lahtinen kertoi lainsäädännön sekä tuoreen Valtioneuvoston
periaatepäätöksen pohjalta henkilöstön
asemasta muutostilanteissa. Keskustelussa nousi
esiin myös viimeaikaiset esitykset virkasuhteiden
muuttamisesta työsuhteiksi. Työsuhteeseen ei kuulu
virkavastuuta.
Kuinka pitkälle henkilöstö joustaa?
Tilanteessa, jossa maamme yliopistot kilpailevat keskenään
pienenevistä määrärahoista, yliopistojen sisällä
oppiaineet taistelevat omasta siivustaan ja myös
henkilöstöryhmät joutuvat jakamaan keskenään
niukkuutta, federaatio koetaan myönteisenä mahdollisuutena
vahvistaa omaa kotiyliopistoa. Se mikä on
hyväksi kotiyliopistolle, on hyväksi myös sen opiskelijoille
ja henkilöstölle.
Samalla on kuitenkin syytä kysyä ääneen, kuinka
pitkälle maamme yliopistot ja yliopistoväki suostuvat
ja pystyvät joustamaan. Monet viime vuosina yliopistoissa
toteutetut tai edelleen työn alla olevat mittavat
uudistukset on pakon edessä jouduttu repimään
enemmän tai vähemmän henkilöstön selkänahasta.
Uhkana on, että työ, jonka tavoitteena on entistä laadukkaampi
ja monipuolisempia opintopolkuja tarjoava
yliopisto-opetus ja korkeatasoisempi kansainvälinen
tutkimus johtaakin tilanteeseen, jossa uutta rakennettaessa
ja siihen sopeuduttaessa, jää entistä vähemmän
voimavaroja käytännön opetustyöhön, ohjaukseen
ja tutkimusartikkelien tuottamiseen.
Pahimmillaan parhaatkin tavoitteet päätyvät hölmöläisten
peitonjatkamiseen, jossa peitto lyhenee ainakin
saumavaran verran joka yrityksellä. Itä-Suomen
yliopiston toteuttamisessa monet käytännön asiat
vielä odottavat viisaita ja kauaskantoisia ratkaisuja.
Joensuun ja Kuopion yliopistojen lehtoriyhdistykset
haluavat omalta osaltaan olla rakentamassa Itä-
Suomen yliopistoa, jossa panostaminen henkilöstöön
luo edellytykset sille, että 1 + 1 on selvästi > 2.
Eeva Kuusela
puheenjohtaja, Joensuun yliopiston lehtorit
Joensuun ja Kuopion yliopistoilla yhteiset kärkihankkeet
Joensuun ja Kuopion yliopistot ovat sopineet Itä-Suomen
tavoiteohjelma-alueella yhteistyössä toteutettavista
kärkihankkeista. Yliopistot allekirjoittivat kärkihankesopimuksen
28. elokuuta. Sopimuksessa linjataan
Joensuun ja Kuopion yliopistojen Itä-Suomen
tavoiteohjelma-alueella yhteistyössä rakennerahastorahoituksella
toteutettavat hankekokonaisuudet vuosina
2007–2013. Kärkihankesopimus on osa liittoyliopistoyhteistyötä,
ja hankkeet sisältyvät Itä-Suomen
yliopiston strategiaan. Tavoitteena on hankekokonaisuuksien
kautta vaikuttaa myönteisesti Itä-Suomen
alueen kehittymiseen.
Hankekokonaisuuksiin sisältyy sekä yhteishankkeita
että yliopistojen erikseen toteuttamia niiden
omiin strategioihin perustuvia kärkihankkeita. Yhteishankkeet
keskitetään yliopistojen vahvoille osaamisaloille
ja niiden rajapinnoille. Erikseen toteutettavien
hankkeiden koetaan laajemmin hyödyttävän
liittoyliopistoyhteistyötä.
Osaamisen vahvistamiseen liittyviä yhteisiä hankkeita
ovat esimerkiksi lääkäreiden työperäisen maahanmuuton
edistäminen, medialaskennan ja optisen
teknologian kansainvälinen koulutus, Itä-Suomen pkyritysten
liiketoimintaosaamisen, hyvinvointimatkailun
ja Itä-Suomen opetushenkilöstön kehittämisverkoston hankkeet.
|