Työsuhteisilla parempi lakko-oikeus
Uuden yliopistolain myötä myös yliopistohenkilön
lakko-oikeus muuttuu. Työsuhteisilla
on virkasuhteisia laajempi lakkooikeus.
Yksityisellä puolella työtaisteluna
voidaan käyttää monia painostuskeinoja,
kuten ylityökieltoa, työn jarrutusta, käsittelysaartoa,
osittaisia ja toistuvia lakkoja
jne. Työsopimussuhteissa on mahdollista
järjestää painostusta mahdollisimman vähin
uhrauksin, mutta samalla tehokkaasti.
Virkamiesten ja työntekijöiden oikeudellinen asema
on yhä erilainen. Näin on yksilötasolla esimerkiksi
vastuukysymyksissä ja irtisanomissuojassa,
mutta myös kollektiivisesti on huomattava
ero. Virkamiesten työtaisteluvapaus on suppea
verrattuna työntekijöiden ja heidän järjestöjensä
oikeuksiin. Ennen vuoden 1970 virkaehtosopimuslakeja
virkamiehillä ei varsinaisesti ollut lainkaan
työtaisteluvapautta, ja kaikenlainen työstä
kieltäytyminen oli virkarikos. Siirtyminen virkaehtosopimusjärjestelmään
toi virkamiehille tarkasti
rajatun mahdollisuuden turvautua painostustoimiin.
Yhteistä kummallekin työntekijäryhmälle on,
että voimassaolevaan virka- tai työehtosopimukseen
ei saa kohdistaa mitään työtaistelutoimia.
Sekä virkamiesten että työntekijöiden yhdistyksiä
koskee ns. relatiivinen työrauhavelvollisuus. Ne
eivät saa ryhtyä työtaisteluun sopimuksen muuttamiseksi
tai tulkitsemiseksi tietyllä tavalla taikka
siihen perustuvien vaatimusten ajamiseksi (passiivinen
työrauhavelvollisuus). Lisäksi yhdistysten
on valvottava, että niiden jäsenetkin pidättyvät
työtaistelutoimista (aktiivinen työrauhavelvollisuus).
Yhdistyksillä tarkoitetaan tässä sopimuksen
allekirjoittajajärjestöjä ja niiden jäsenyhdistyksiä.
Tärkeimmät erot virkamiesten ja työntekijöiden
asemassa työtaisteluja järjestettäessä liittyvät
sekä keinoihin, tavoitteisiin että toimijoihin.
Työtaistelulajit
Valtion virkaehtosopimuslain (VEhtoL) 8 § on
keskeinen lainkohta työtaisteluja järjestettäessä.
Virkamiehiltä on kielletty kaikki muut työtaistelun
lajit kuin lakko. Se tarkoittaa, että painostuksena
voi käyttää vain omien virkatehtäviensä täydellistä
lopettamista. Virkamies voi jäädä työpaikalleen
tekemättä mitään virkatyötä, mutta työnantaja
voi tietysti kieltää sen. Yksityisellä puolella
työtaisteluna voidaan käyttää monia osittaisia
painostuskeinoja, kuten ylityökieltoa, työn jarrutusta,
käsittelysaartoa, osittaisia ja toistuvia lakkoja
jne. Työsopimussuhteissa on mahdollista järjestää
painostusta mahdollisimman vähin uhrauksin,
mutta samalla tehokkaasti.
Virkamiehilläkin on kuitenkin oikeus myös
hakusaarron julistamiseen, koska se ei merkitse
virkavelvollisuuksien rikkomista. Virkatyö jatkuu,
mutta avoimiin virkoihin ei tule hakemuksia.
Joukkoirtisanoutuminen on kiellettyä työtaisteluna.
Jos tarkoitus onkin jättää virka lopullisesti,
vaikka yksissä tuumin, niin se ei ole työtaistelua.
Lisäksi virkamiehet voivat painostustarkoituksessa
kieltäytyä ottamasta vastaan sivutöitä. Myös
osallistuminen viran ulkopuolella erilaisiin boikotteihin
eli saartoihin on sallittua, kunhan se ei
kohdistu virkaehtosopimukseen. Tosin esimerkiksi
ostosaarto ei oikeastaan ole ollenkaan työtaistelutoimi,
vaikka työtuomioistuimen käytännössä
sekin on katsottu työehtosopimuksiin kohdistuvana
kielletyksi painostukseksi.
Kielletyt aiheet
Virkamieslakolla voi vaatia vain sellaisia asioita,
joista voidaan sopia virkaehtosopimuksella. VEhtoL
2 §:ssä mainittuja vaatimuksia ei saa tukea
painostuksella. Niitä ovat kelpoisuusehdot, virkaylennysperusteet,
virkamiesten velvollisuudet ja
kurinpito. Lisäksi kiellettyjä kohteita ovat eläkkeet
ja virkasuhdeasuntojen vuokrat. Työnantajan
kannalta ne ovat lainsäädännön alaan kuuluvia
kohteita eivätkä siis sovittavissa.
Tässä yhteydessä on huomattava ero yksityissektoriin
myös siinä, että virkamiesten poliittiset
lakot samoin kuin myötätuntolakot ovat kiellettyjä.
Vaatimusten pitää olla sopimuksenvaraisia asioita.
Tässä yhteydessä puhutaan virkamiesten pysyvästä
työrauhavelvollisuudesta, joka koskee
kaikkia virkamiehiä jäsenyydestä riippumatta.
Työsuhteisilla ei ole varsinaisesti laillisia rajoituksia
edellä mainitun relatiivisen työrauhavelvollisuuden
lisäksi. Kirjallisuudessa on esitetty yleisiä
rajoituksia “hyvien tapojen” vastaisille työtaisteluille,
mutta koko käsite on niin epämääräinen ja
häilyvä, ettei siihen voi laillisesti vedota. Myös toisen
työtaistelun tukeminen esimerkiksi lakolla tai
käsittelysaarrolla, kuten maksuvälinesaarrolla, on
sallittua. Vallitsevan käsityksen mukaan tuettavan
työtaistelun pitää kuitenkin olla laillinen. Poliittiset
lakot ovat usein vain lyhyitä mielenosoituksia,
jotka kohdistuvat eduskuntaan, hallitukseen tai
muihin viranomaisiin. Poliittisia työtaisteluja ei
ole Suomessa lainsäädännöllä rajoitettu yksityisoikeudellisissa
työsuhteissa.
Työtaistelun järjestäjät
Virkamiehet saavat osallistua vain virkamiesyhdistyksen
päättämään lakkoon. Sen sijaan työntekijöillä
on oikeus järjestää työtaisteluja itsenäisestikin.
Usein puhutaan tässä yhteydessä villeistä lakoista.
Suomessa ei ole mitään pakkojäsenyyttä
ammattiyhdistyksissä eikä mitään lupajärjestelmää.
Työtaisteluvapaus kuuluu jokaiselle, ja sen
katsotaan vallitsevasti nauttivan perustuslain suojaa.
Yksittäisen virkamiehen asema lakon aikana
poikkeaa työntekijän asemasta. Työehtosopimukseen
sidottuja yhdistyksiä voidaan tuomita työtuomioistuimessa
hyvityssakkoon, mutta yksittäistä
työntekijää ei. Sen sijaan virkamies voidaan tuomita henkilökohtaiseen hyvityssakkoon virkaehtosopimuksen
rikkomisesta.
Virkamiehelläkään ei ole velvollisuutta tehdä
lakossa olevan työtä, mutta hän on velvollinen tekemään
suojelutyötä. Se tarkoittaa VEhtoL 11 § 2
mom. mukaan, että lakkoon kuulumaton virkamies
voidaan velvoittaa omien tehtäviensä lisäksi
hoitamaan tehtäviä, jotka ovat välttämättömiä
hengen tai terveyden vaarantumisen estämiseksi
ja sellaisen omaisuuden suojelemiseksi, joka työtaistelun
johdosta vaarantuu. Myös lakossa oleva
virkamies saa tehdä suojelutyötä.
Työriitojen sovittelu
Työriitojen sovittelusta annettu laki (TRiitaL) velvoittaa
työnseisauksen osapuolet osallistumaan
sovitteluun, mikä ei tarkoita pakkosovintoa. Aiottu
työnseisaus voidaan työministeriön päätöksellä
kieltää enintään 14 vuorokauden ajaksi, jos lakko
(tai työnantajapuolen työsulku) kohdistuu yhteiskunnan
elintärkeisiin toimintoihin tai vahingoittaa
yleistä etua. Virkamieslakkoa voidaan lisäksi
lykätä vielä seitsemällä vuorokaudella erityisistä
syistä. Ministeriön tulkinta on ollut varsin lavea.
Yhteiskuntavaarallisten lakkojen välttämiseksi on
vielä erityinen virkariitalautakunta, joka voi antaa
suosituksia.
Nykyään ei ole erityisesti virkamieslakkoa koskevaa
lainsäädäntömenettelyä. Lainsäätäjä voi
puuttua samalla tavalla kaikkien työntekijäryhmien
työtaisteluvapauteen, perustuslain ja ihmisoikeussopimusten
rajoissa. Viimeksi säädettiin terveydenhoitoalan
joukkoirtisanoutumisten vuoksi
erityinen laki, jolla velvoitettiin alan työntekijöitä
osallistumaan terveydenhoitoalan töihin sen mukaan
kuin katsottiin välttämättömäksi hengen ja
terveyden vakavan vaarantumisen estämiseksi.
Laki säädettiin tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä,
vaikka sillä velvoitettiin jopa työsuhteen ulkopuolisia
alan koulutuksen saaneita ilmoittautumaan
työhön. Perustuslakivaliokunnan lausunnosta
vallitsi huomattava erimielisyys valtiosääntöoikeuden
asiantuntijoiden keskuudessa. Kun
työtaisteluvapaus nauttii perustuslain suojaa, sen
rajoittaminen edellyttää lailla säätämistä, jolloin
rajoituksia on punnittava ja vertailtava muihin
perusoikeuksiin.
Kaiken kaikkiaan yksityisoikeudellisessa työsuhteessa
olevilla on selvästi laajempi työtaisteluvapaus.
Rajoituspyrkimyksiä esitetään kuitenkin
vuosittain, ja jopa EU:n tuomioistuin (EYT) on
alkanut puuttua työtaisteluvapauden rajoihin.
Kalevi Hölttä
oikeustieteen lisensiaatti
lakimies, Asianajotoimisto Hölttä & Co
YLIOPISTOLAKI
32 §
Henkilöstön palvelussuhde
Yliopistohenkilöstön palvelussuhde on työsuhde.
Työntekijöihin ja palvelussuhteen ehtoihin sovelletaan,
mitä laissa tai sen nojalla säädetään tai
määrätään ja mitä työehtosopimuksessa tai työsopimuksessa
sovitaan.
Työnantaja ei saa menetellä työsuhteessa tavalla,
joka voi vaarantaa 6 §:n mukaista tutkimuksen,
taiteen tai opetuksen vapautta. Sen lisäksi,
mitä työsopimuksen irtisanomisesta säädetään
työsopimuslain (55/2001) 7 luvussa ja työsopimuksen
purkamisesta mainitun lain 8 luvussa, yliopiston
tutkimus- ja opetushenkilöstöön kuuluvan
työntekijän työsopimusta ei saa irtisanoa tai
purkaa perusteella, johon vetoaminen loukkaisi
tutkimuksen, taiteen tai opetuksen vapautta.
|