Budjettiesitys ei noteeraa riittävästi
yliopistouudistusta
Yliopistojen ensi vuoden rahoitus ratkaistiin
elokuun lopun budjettiriihessä. Valtiovarainministeriön
ja opetusministeriön
budjettiehdotukset poikkesivat selvästi toisistaan.
Budjettiesitykseen ei sisälly yliopistokohtaisia
käyttösuunnitelmia. Budjetin
valmistelussa ei ole riittävällä tavalla otettu
huomioon yliopistouudistusta.
Elokuun 26. ja 27. päivinä ratkaistiin maan hallituksessa
valtion ensi vuoden budjettiesitys. Tuolloin
tuli käsiteltäväksi mm. opetusministeriön ja
valtiovarainministeriön erilainen näkemys yliopistojen
ja tutkimustoiminnan rahoituksen suuruusluokasta.
Opetusministeriön ja valtiovarainministeriön
välinen “kuilu” oli 115 miljoonaa euroa.
Opetusministeriössä lähdetään aiheellisesti
siitä, että yliopistoille lisätään valtion rahoitusta
Tutkimus- ja innovaationeuvoston (entiseltä nimeltään
Tiede- ja teknologianeuvosto) suosituksen
mukaisesti 80 miljoonalla eurolla VM esittämän
hallitusohjelmaan perustuvan 20 miljoonan
euron lisäksi. Lisäksi valtiovarainministeriön budjettiesityksessä
ei ole jostain syystä varauduttu
noin 35 miljoonan euron työnantajien työttömyysvakuutusten
lisäykseen. VM:n kanta vaikeuttaa
yliopistojen työantajatoimintaa.
Pahat aavistukset viittaavat siihen, että ministeriöiden
väännössä VM on vähän voitokkaampi,
toivottavasti ei kuitenkaan 6-0 numeroin. Acatiimin
ilmestyessä budjettiesitys on ratkaistu hallituksessa.
Lopullisesti ensi vuoden budjetista päätetään
eduskunnassa vuoden lopulla.
Yliopistouudistus ja budjetti
Yliopistolain myötä budjettikäytäntöjä muutetaan
siten, että yliopistojen, harjoittelukoulujen
toimintamenomäärärahat ja Kansalliskirjaston
toimintamenomäärärahat ja yliopistokeskusten
kehittämisen määrärahat yhdistetään valtion rahoitukseksi.
Aikaisemmin valtion budjetissa oli
eriteltynä yliopistokohtaiset määrärahat yliopistokohtaisissa
käyttösuunnitelmissa. Nyt tällaista
erittelyä ei ole. Tämä on melko suuri muutos
budjetissa.
Käytännössä tämä tarkoittanee, että valtion
rahoituksen maksajan eli opetusministeriön toimivalta
rahoituksen jaossa lisääntyy. Toki on niin,
että opetusministeriö jakaa tiettyjen pelisääntöjen
ja kaavojen mukaan valtion rahoitusta edelleenkin.
Opetusministeriön liikkumavapaus näyttää
kuitenkin lisääntyvän. Mistähän tämä kielii? Yliopistokohtaisten käyttösuunnitelmien puuttuminen
on jo nyt luonut levottomuutta yliopistoissa.
Yliopistolain valmistelun yhteydessä valtiovallan
taholta ilmoitettiin, että yliopistoille annetaan
kertaluontoisena korvauksena 150 miljoonaa euroa
niiden muuttuessa uusimuotoisiksi yliopistoiksi.
Tuota summaa ei ole sisällytetty yliopistobudjettiesitykseen.
Lupailuja on kuitenkin, että se
myöhemmin toteutetaan lisäbudjetissa. Toivottavasti
näin käy jo vuotta 2010 koskien.
Yliopistolain valmistelun yhteydessä esitettiin
myös, että rahat jaetaan yliopistoille saman kaavan
mukaan. Tästä on kuitenkin poikkeuksena
Aalto-yliopistolle maksettava erillisraha 56 miljoonaa,
mikä kyllä tiedettiin etukäteen.
Yliopistobudjetille on olennaista, että yliopistojen
päätehtävät, tutkimus ja opetus, pysyvät ennallaan
ja ne rahoitetaan pääasiassa valtion budjetista.
Tuottavuusohjelma ja yliopistot
Valtioneuvoston kehyspäätöksessä vuosille 2010-
2013 luvataan, että uusimuotoisiin yliopistoihin ei
sovellettaisi enää valtionhallinnon tuottavuusohjelmaa
eli käytännössä henkilöstön vähennysohjelmaa.
Tämä lupaus ei kuitenkaan aivan näyttäisi
toteutuvan. Budjettiesityksen kohdassa “Tuottavuusohjelman
vaikutukset” yliopistojen henkilötyövuosia
vähennetään 250:llä vuonna 2010.
Tämä tapahtuu siten, että yliopistojen ja harjoittelukoulujen
tuottavuustavoitteet sisällytetään
uusimuotoisten yliopistojen valtionapuperusteisiin.
Se siis siitä lupauksesta.
Tilastokikkailua
Erityisesti yliopistojen kansainvälisissä vertailuissa
opiskelija/opettaja lukumääräsuhde on tärkeä.
Mitä vähemmän opiskelijoita yliopisto-opettajaa
kohden, sen parempi on tilanne. Eräiden lähteiden
mukaan opiskelija/opettaja lukumääräsuhde
Suomessa on yli 20. Suhde on selvästi huonompi
kuin useassa vertailumaassa. Viime vuosina
OPM:n tilastoissa opiskelija/opettaja lukumääräsuhteeksi
on ilmoitettu yliopistoissa runsas 14.
Budjettiesityksessä opiskelija/opettaja lukumääräsuhteen
yliopistoissa on vuonna 2010 arvioitu
olevan 8,2. Näin suuri heitto opiskelija/opettaja lukumääräsuhteessa ei johdu enempää lisääntyneistä
opettajavoimavaroista kuin vähentyneestä
opiskelijamääristä. Kyse on yksinkertaisesti siitä,
että nyt myös tutkijat luetaan kuuluvaksi tilastossa
opetushenkilökuntaan, jolloin suhdeluku pienenee
ja kaunistuu. Kyse on siis tilasto-kikkailusta.
Yleisarvio budjetista
Ensi vuoden vaihteessa voimaan tulevaa yliopistouudistusta
on mm. opetusministerin toimesta
luonnehdittu historialliseksi. Tämä edellyttää
myös selkeää panostusta voimavaroihin.
Yliopistojen omaehtoinen varainhankinta on
osoittautumassa vaikeaksi taantumatilanteessa. Yliopistouudistuksella
olisi paremmat mahdollisuudet
historialliseen onnistumiseen, mikäli siihen varattaisiin
riittävät voimavarat valtion ensi vuoden
budjetissa. Tämä koskee erityisesti perusvoimavaroja.
Voimavarakehitys ei kuitenkaan ole valtion
budjetissa odotuksien mukainen. Tilanne paranisi,
mikäli edellä mainittu otettaisiin huomioon.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja (20.8.2009)
Yliopistobudjetti pysyi laihana
Elokuun lopun budjettiriihessä ratkesi, että yliopistot
eivät saaneet perusrahoitukseensa tutkimus-
ja innovaationeuvoston esityksen mukaista
80 miljoonan euron korotusta. Työnantajan työttömyysvakuutusmaksujen
(yhteensä 35 miljoonaa
euroa) kohtalo jäi auki. Valtioneuvoston tiedotteen
(27.8.) mukaan työttömyysvakuutusmaksujen
maksuvelvoitteen lykkäämistä selvitetään.
Opetusministeri Henna Virkkusen mukaan
työttömyysvakuutusmaksujen perimisen siirtäminen
on välttämätöntä yliopistouudistuksen toimeenpanon
kannalta. Päänavausta tutkimusinfrastruktuurin
rahoittamiseen hän piti hyvänä.
Yliopistouudistukseen liittyviä muutoksia esitetään
myös valtion vuoden 2009 toisen lisätalousarvion
yhteydessä, jossa päätetään yliopistokiinteistöjä
koskevasta järjestelystä sekä yliopistojen
maksuvalmiuden ja käyttöpääoman turvaamiseksi
myönnettävän valtion rahoituksen toisesta
erästä. Yliopistojen verotusta koskevista säännöksistä
annetaan erillinen hallituksen esitys.
|