Kolumni Risto Nieminen
Kaksi kulttuuria
Galileo ja Darwin ovat jättiläisiä, joiden pysyvää
vaikutusta tieteelliseen tutkimukseen ja maailmankuvaan
on tänä vuonna merkkivuosien kunniaksi
laajalti analysoitu. Tänä vuonna tulee
myös kuluneeksi 50 vuotta Charles Percy Snown
Cambridgen yliopistossa pitämästä Rede-luennosta,
joka myöhemmin ilmestyi kirjana nimeltä
The Two Cultures and Scientific Revolution. Sen
keskeinen argumentti on, että luonnontieteiden
(science) ja toisaalta ihmistieteiden ja taiteiden
(humanities and arts) välillä on ammottava kuilu
ja että näiden välinen vuoropuhelu on siten miltei
mahdotonta. Snown diagnoosia kuvaa hänen kertomansa
anekdootti: “Muutaman kerran olen
provosoitunut ja kysynyt kulturellilta seurueelta,
kuinka moni tuntee termodynamiikan toisen pääsäännön.
Vastaanotto on ollut kylmä ja negatiivinen.
Kysymykseni on kuitenkin vain luonnontieteellinen
vastine tiedustelulle ’oletteko lukeneet
Shakespearea?’”
Snown argumentointi synnytti kiivaan ja pitkään
jatkuneen keskustelun, jossa humanistit ja
kirjalliset piirit näyttivät olevan vahvoilla, sillä sitä
käytiin heidän kotikentällään, painetussa sanassa,
jossa tyyli, tunteet ja retoriikka usein ratkaisevat.
Snown argumenteissa on helppo osoittaa heikkouksia,
sillä hän perustaa ne kuvaamalla havaintojaan,
joista lukijan on tehtävä johtopäätökset. Hänen
tieteilijöistä ja humanisteista antamansa kuvaukset
ovat lähellä stereotypioita, ja Snow naiivisti
uskoo uudistuvan koulutuksen pystyvän
poistamaan kulttuurien välisen kuilun (ja samalla
varallisuuserot!) vuoteen 2000 mennessä.
Kulttuurien välinen kuilu ei kuitenkaan ole kadonnut
minnekään. Postmodernismina tunnettu
viime vuosikymmenien kulttuurisuuntaus on sitä
itse asiassa leventänyt. Kuilu on myös syventynyt,
kuten viime vuosien “tiedesodat” ja vaikkapa fyysikoiden
Alan Sokal ja Jean Bricmont pureva kritiikki
ja provokaatiot osoittavat. Vaikka tiede ja
teknologia vaikuttavat yhä syvällisemmin ihmisten
elämään, arkeen ja maailmankuvaan, moni humanisti haluaa rajata ne “kulttuurin” ulkopuolelle.
Kulttuurien välinen kuilu lienee alkanut revetä
Kopernikuksen aikoihin, kun Maa ja sen asukkaat
alkoivat vähittäisen siirtymisensä pois universumin
keskiöstä. Tämän seurauksena myös
ihmisten älyllinen toiminta alkoi jakautua kahteen
kulttuuriin: yhtäältä ihmisen ja ihmisyhteisöjen
kokemusmaailmaan ja toisaalta yritykseen
löytää ihmisestä irrallisia selityksiä sille mitä ympärillämme
on ja tapahtuu. Tämä toinen kulttuuri
kehitti abstraktin matematiikan omaksi tehokkaaksi
kielekseen.
Kahdella kulttuurilla on paljon yhteisiä ominaispiirteitä,
kuten kielen, ajatusmallien, normien
ja traditioiden vahvistamisen korostaminen. Yhteiset
ajattelun ja hahmottamisen muodot, uskomukset
ja käytännöt mahdollistavat kulttuureille
ihmisten välisen kommunikaation ja tiedon vaihdon.
Kahden kulttuurin ero on siinä, mitä ne kartoittavat
ja koordinoivat. Humanistit kysyvät,
mitä Kopernikuksesta alkanut vallankumous
merkitsee ihmiselle. He etsivät merkityksiä ja painottavat
näkökulmaa ja kokemuksia. Luonnontiede
taas hakee yleispäteviä ja objektiivisia, havaintoihin
ja toistettaviin kokeisiin rakentuvia kuvauksia
ja selityksiä, mahdollisimman paljon irti
tunteista ja haluista.
Tästä seuraa myös ratkaisevasti erilainen käsitys
historiasta. Luonnontiede, vaikka se lepääkin
jättiläisten hartioilla, voi usein keskittyä nykyisyyteen:
tieteen tuottama teknologia voi yhdessä sukupolvessa
muuttaa maailmamme lähes kokonaan.
Ihmistieteiden ydin taas muuttuu vain samassa
tahdissa kuin ihmisen syvin olemus, siis
hyvin hitaasti, vuosisatojen tai –tuhansien aikajänteellä.
Nämä kahden kulttuurin väliset erot ovat niin
syvälle juurtuneet, että on vaikea kuvitella niiden
koskaan poistuvan. Yliopistomaailmassa tämä näkyy
kampuksien eriytymisessä tai siinä, että lounaskahvilassa
hakeudutaan tuttuihin porukoihin.
Historioitsijat ja kirjailijat eivät välitä luonnontieteen
tuloksista halutessaan pohtiessaan ihmiskunnan
tärkeitä kysymyksiä, ja halu ylläpitää epäsymmetristä
(luonnontieteet ja teknologian poissulkevaa)
kulttuurin määritelmä elää vahvana.
Luonnontieteilijät ovat kuitenkin hekin ihmisiä
ja taiteilijat elävät maailmassa, jota voidaan
kuvata innoittavan kauniina luonnonlakeina.
Kahden kulttuurin välillä on siten lukemattomia
linkkejä ja kontaktipisteitä. Kahden kulttuurin
olemassaolo on myös tärkeätä tunnistaa silloin,
kun ihmiskunta etsii ratkaisuja päivänpolttaviin
kysymyksiin, joihin sisältyy myös vahva moraalinen
huoli. Sellaisia ovat esimerkiksi energiapolitiikka,
ilmastonmuutos, nanotieteet ja geeniteknologia.
Kahdesta kulttuurista ei ehkä koskaan
tule yksi, mutta yhdessä ne luovat uutta.
Kolumnisti toimii fysiikan professorina TKK:ssa.
Hän on myös Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan
puheenjohtaja.
|