Var har man glömt forskningen?
Enligt såväl den nya som den redan upphävda
universitetslagen utgörs universitetens uppgifter
av vetenskaplig forskning och forskningsbaserad
högsta undervisning. Under det senaste årtiondet
har forsknings- och undervisningspersonalen
dock fått axla allt flera nya uppgifter som stjäl tid
och resurser från i synnerhet forskning. År 2006
publicerade Statistikcentralen en redovisning av
hur den akademiska personalens arbetstid fördelas
mellan uppgifterna. Enligt redovisningen använder
t.ex. professorskåren i genomsnitt 52 timmar
i veckan till arbetsuppgifter. Av dessa går 37
till förvaltning och undervisning. Eftersom dessa
uppgifter måste skötas under tjänstetid, gör professorerna
all sin forskning på kvällarna och under
veckosluten, alltså på sin fritid. Enligt Statisktikcentralen
är situationen i stort sett likadan i
alla forsknings- och undervisningsuppgifter.
En av universitetsreformens målsättningar var
att göra universitetens byråkrati lättare samt att ge
forskare och lärare mera tid att koncetnrera sig på
sina väsentligaste uppgifter. Tyvärr håller situationen
på att utvecklas åt rakt motsatt håll. Trots en
nominell ökning har den statliga andelen av universitetens
finansiering krympt i realvärde, vilket
sedan har lett till samarbetsförhandlingar och
personalminskningar. Nedskärningarna har huvudsakligen
drabbat stödpersonalen. Nu har man
dock glömt bort att en framgångsrik forskning
och undervisning förutsätter mången slags teknisk
och administrativ stödverksamhet. En
minskning av stödpersonalen minskar ingalunda
behovet av sådant stöd, vilket gör att det är forskarna
själva som måste ta hand om uppgifterna
och således har ännu mindre tid för effektiv
forskning.
Man har försökt rationalisera förvaltningsuppgifterna
genom att grunda olika slags servicecentraler
som ska tjäna antingen ett eller flera
universitet. I och med detta försöker man kompensera
det faktum att institutionerna i många
fall inte har någon egen kontorspersonal alls. Beklagligtvis
har detta åtminstone i början lett till att
universiteten och deras enheter i stället för att
kunna spara pengar har ålagts tilläggskostnader,
och uppgifterna kräver betydligt mera tid är förr.
Samtidigt har en del av uppgifterna även här axlats på institutionernas forskare och lärare. I folkmun
heter värstingarna bland centralerna självservicecentraler.
Under sommaren har såväl Undervisningsoch
kulturministeriet som Finlands Studentkårers
Förbund r.f. föreslagit att studietiderna skulle
kunna förkortas bl.a. genom att öka undervisningsutbudet
på sommaren och att tillåta inledandet
av studierna också i januari. Med hjälp av
dessa åtgärder kan det vara möjligt att effektivisera
studierna och förkorta studietiderna, men frågan
är var det går att hitta tilläggsresurser till denna
verksamhet. Undervisningsutbudet under
sommarmånaderna förkortar studietiderna endast
om utbudet ökar på årsnivå. På samma sätt
innebär möjligheten att inleda studierna två gånger
om året att åtminstone grundkurserna på
motsvarande sätt ska ordnas två gånger om året i
stället för bara en, såsom nu. Och om undervisningsvolymen
ökas utan nyanställningar krymper
forskarnas möjligheter till forskning ytterligare.
En läroanstalt vars verksamhet endast baserar sig
på undervisning utan en betydande satsning på
vetenskaplig forskning kan inte kalla sig universitet.
Målsättningen för universitetsreformen är att
höja den vetenskapliga forskningens nivå i vårt
land, göra den synligare och göra de finska universiteten
lukrativa med tanke på rekrytering av
utländska forskare. Å andra sidan konstaterades
det i rapporten om den finländska forskningens
läge och nivå (Suomen tieteen tila ja taso) som
Finlands Akademi publicerade i fjol, att den vetenskapliga
forskningen i Finland håller på att
stagnera. Samtidigt med universitetsreformen har
finansieringen drabbats, och kommer att drabbas,
av reella nedskärningar. Därutöver går de akademiskt
anställdas arbetstid allt mer till annat än till
de mest centrala uppgifterna, medan byråkratin
fortsätter att svälla. Universitetsreformen hade
som högsta mål att göra den finländska forskningen
världsbäst, men allt detta som skett i
verkligheten leder obönhörligen till forskningens
fortsatta stagnation även i framtiden.
Risto Laitinen
ordförande, Professorsförbundet
|