Yliopistoille luvassa vyön kiristystä
Viime ajat ovat olleet kohtuullisia
yliopistojen talouden kannalta.
Vaikka uudessa hallitusohjelmassa
korostetaan koulutuksen ja tutkimuksen
merkitystä, hallitusohjelmaan
liittyvä leikkauslista
kohtelee kaltoin yliopistoja. Valtionvarainministeriön
talousarvioehdotus
vuodelle 2012 on samoilla
linjoilla. Vääntö ensi vuoden budjetista
jatkuu.
Toisaalla tässä lehdessä olevassa kirjoituksessa
yliopistojen tilipäätöksistä käy ilmi, että yliopistojen
tilikauden kokonaisylijäämä oli vuonna 2010 noin 84
miljoonaa euroa. Voitaneen todeta yleisesti, että yliopistoilla
on tuolloin mennyt taloudessa melko hyvin.
Kuluvan vuoden osalta yliopistoihin on panostettu
taloudellisesti. Osa voimavaralisäyksistä on tosin
kertasuorituksen luonteisia. Vuoteen 2011 kohdistuva
yliopistoindeksi on kuitenkin jo yksinään nostanut
yliopiston määrärahoja selvästi enemmän kuin
kuluvaan vuoteen kohdistuvat palkkojen sopimuskorotukset.
Voitaneen kai ennustaa, että tämänkin
vuoden tilinpäätökset ovat yliopistojen osalta ainakin
kohtuullisia.
Opetus- ja tutkimus hallitusohjelmassa
Pääministeri Jyrki Kataisen uuden hallituksen ohjelmassa
korostetaan opetuksen ja tutkimuksen merkitystä
Suomen tulevaisuudelle. Ohjelman johdannossa
(Avoin, oikeudenmukainen ja rohkea Suomi) todetaan että kilpailukyky edellyttää toimivaa koulutusjärjestelmää,
ja että Suomi tähtää kansainvälisesti
kärkeen niin ammattiosaamisessa, korkeakoulutuksessa
kuin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.
Hallituksen painopistealueissa taas todetaan,
että hallitus huolehtii koulutuksen, osaamisen
ja tutkimuksen riittävästä rahoituksesta.
Edellä mainitun kaltaiset maininnat toistuvat
useissa muissakin hallitusohjelman kohdissa. Vaalikauden
tki-menojen tavoitteena on ohjelman mukaan
4 % bkt-osuudesta. Tämä vastaa edellisen hallituksen
aikaisen tutkimus- ja innovaationeuvoston näkemystä.
Ohjelman mukaan yliopisto- ja ammattikorkeakoulututkintoja
kehitetään tutkintojen erilaisten
tavoitteiden ja sisältöjen pohjalta. Korkeakoululaitoksen
duaalimallia ei sen sijaan mainita sanallakaan
hallitusohjelmassa. Mistähän tämä on oire?
Yliopistoissa yhdistyvät koulutus, osaaminen ja
tutkimus ovat siis hyvin myönteisesti esillä hallitusohjelman
tekstiosassa. Tämän olisi luullut näkyvän
myös hallitusohjelman rahaosassa. Vaan eipäs näy.
Voimavarat hallitusohjelmassa
Hallitusohjelmaan on liitetty lista menojen uudelleenkohdennustavoitteita
lista. Samoin siihen on liitetty
hallinnonaloittain eli ministeriöittäin luettelo
hallituskaudella tehtävistä menonsäästöistä eli leikkauksista.
Leikkaukset hallituskaudella ovat ohjelman mukaan
kaikkiaan 1,25 miljardia euroa vastaten keskimääräisesti
vajaan 2,5 %:n vähennystä määrärahoihin.
Hallitusohjelman mukaan menoleikkaukset eivät
suinkaan jakaudu tasaisesti eri hallinnonalojen kesken.
Eräät hallinnonalat selviävät käytännössä kuivin
jaloin. Jollekin hallinnonaloille hallitusohjelmaleikkuri
iskee kovalla kädellä. Näin on käymässä opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle, jonka osalle
tulee hallitusohjelmassa leikkauksia prosentuaalisesti
lähes kaksinkertaisesti verrattuna eri hallinnonalojen
keskimääräisiin menosäästöihin.
Uuteen yliopistolakiin sisältyy hyvä yliopistoindeksi,
jolla korotetaan yliopistojen toimintamenoja.
Hallitusohjelmassa indeksi aiotaan jäädyttää kuuden
kuukauden ajalta, mikä merkitsee 27 miljoonan euron
vähennystä. Sen lisäksi Aalto-yliopistolle ja muille
yliopistoille luvatuista toimintamenoista aiotaan leikata
58,2 miljoonaa. Tämä uhka kohdistuu yliopistojen
arkeen, opetukseen, tutkimukseen ja henkilöstön
asemaan. Suomen Akatemian varoista uhataan leikata
29 miljoonaa, mikä merkitsee tieteen rahoitukselle
suurta lohkaisua.
Hallitusohjelman leikkaukset ovat täysin ristiriidassa
hallitusohjelman tekstissä korostetulle koulutuksen,
osaamisen ja tutkimuksen merkitykselle.
Hallitusohjelmassa ei ole selkeästi todettu leikkausten
toteuttamisen aikataulua. Ohjelma lähtee kuitenkin
yleisesti siitä, että leikkaukset ja toimenpiteet
ovat etupainotteisia.
Budjettiehdotukset vuodelle 2012
Ministeriöiden budjettiehdotukset tulivat julkisiksi
22. elokuuta. Yleisesti voidaan todeta, että valtiovarainministeriön
(VM) budjettiehdotus on yliopistojen
ja tutkimustoiminnan kannalta kovin tiukka.
Hallitusohjelmassa mainittu etupainotteisuus tulee
näkyviin korostetusti. Yliopistoindeksin leikkaus toteutettaisiin
VM:n mukaan heti ensi vuonna, jolloin
se rasittaisi yliopistobudjettia koko hallituskauden.
Myös toimintamenojen vähentämistä kohdistuisi jo
vuoteen 2012 erityisesti Aalto-yliopiston osalta.
Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) talousarvioehdotus
käsittelee yliopistoja paljon VM:ää maltillisemmin.
Indeksileikkuri ei tulisi OKM:n mukaan
vielä 2012 vaan vasta myöhemmin. Samoin yliopistojen
toimintamenojen vähentäminen ei tapahtuisi samalla
tavalla ensi vuonna kuin VM:n mielestä tulisi tehdä.
VM:n ja OKM:n välillä vallitsee siis ristiriitaa yliopistoihin
ja tutkimustoimintaan kohdistuvien säästöjen
osalta. Asia ratkennee budjettiriihessä. Pahaa pelkään,
että VM on tässä vahvempi. Mahdollisesti pientä korjausta
voi tulla vielä eduskunta-käsittelyssä.
Molempien ministeriöiden ehdotukseen sisältyy
työantajan työttömyysvakuutusmaksun korvaaminen
yliopistoille. Tämä on myönteistä.
Hallitusohjelmassa kuvatut menosäästöt eivät ole
ainakaan kaikilta osin välttämättä lopullisia. Myönteisen
talouskasvun vallitessa voidaan tehdä menolisäyksiä
strategisten päämäärien mukaisesti. Hallitusohjelman
mukaan osakkeista saatavia myyntituloja
voidaan käyttää osaamisinvestointeihin, siis myös
yliopistoihin ja tutkimukseen. Muun muassa tämän
takia yliopistojen ja tutkimustoiminnan leikkauksia
ei tulisi tehdä vuonna 2012.
OKM:n vastine VM:n ehdotuksiin annetaan 25.8.
Hallituksen budjettiriihi pidetään nykynäkymien
mukaan 14.—15.9. Lisätalousarvioesitys vuotta 2011
koskien annetaan eduskunnalle 23.9. Talousarvioesitys
vuodelle 2012 ja vuosien 2013—2015 kehyspäätös
annetaan eduskunnalle 5.10. Vääntö yliopisto- ja tiedebudjetista
jatkuu siis pitkin syksyä. Tässä ovat osallisina
myös valveutuneet ammattijärjestöt.
Työmarkkinanäkymiä
Eräänä hallitusohjelman erikoisuutena voidaan mainita,
että siinä lupaudutaan ministereiden palkanalennukseen
5 prosentilla. Tämä on tuonut esiin elinkeinoelämän
edustajan taholta vaatimuksen julkissektorin
kaikkien palkkojen alentamisesta vastaavalla
tavalla. Eräillä ei tunnu olevan mitään estoja. Yliopistojen
rahat tulevat valtaosin valtion budjetista.
Tätä kirjoitettaessa keskustelut keskeisimpien
työmarkkinaosapuolien välillä ovat käynnissä jonkinlaisesta
kokoomaratkaisusta tai vakauttamisesta.
Valtiovalta on myös mukana kuvioissa. Valtion budjetilla
ja toimilla on työmarkkinallista merkitystä.
Yliopistojen työmarkkinaratkaisu päättyy helmikuun
lopussa 2012. Mahdollinen vakauttaminen saattaa
aikaistaa neuvotteluaikataulua. Järjestöissä on käyty
täysin alustavaa keskustelua seuraavasta kierroksesta.
Tässä vaiheessa yksityiskohtiin menemättä voidaan
todeta, että keskustelussa lähtökohtana on ollut, että
yliopistoissa palkkakehityksen tulee olla vähintään
muiden alojen palkkakehitystä vastaavaa.
teksti Jorma Virkkala
JUKOn yliopistoneuvottelukunnan puheenjohtaja
Professoriliiton toiminnanjohtaja
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 12
|