Kirja-arviot
|
Rakkaudesta yliopistoon
Ilkka Niiniluoto:
Dynaaminen Sivistysyliopisto, sata puhetta ja kirjoitusta vuosilta 1987-2010.
Gaudeamus 2011.
|
Olen halunnut
kirjoittaa
ihailuni ja
rakkauteni
tunnustuksen Helsingin
yliopistolle”, sanoi
Ilkka Niiniluoto kirjansa
julkistustilaisuudessa
Alma Materin päärakennuksessa.
Ja hän on onnistunut
tavoitteessaan.
Kirja on onnistunut
monella muullakin tavalla,
vaikka se koostuu
Niiniluodon aiemmin
pitämistä puheista, kannanotoista
ja kirjoituksista peräti kolmen vuosikymmenen
ajalta.
Niiniluoto kirjoittaa tieteestä järjestelmänä, tiedepolitiikasta
ja sen yhteyksistä talouselämään. Hän
käy läpi yliopistouudistuksia ja pohtii kritiikkiä,
josta osa on kohdistunut myös häneen itseensä. Hän
miettii keinoja, joilla yritysten ja yliopiston yhteistyö
sujuisi kaikkia hyödyttävällä tavalla, mutta niin, etteivät
osapuolet joudu luopumaan ominaislaadustaan.
Niiniluoto on yliopistomies henkeen ja vereen.
Kokemustakin on kertynyt: opiskelija-aktiivi Niiniluoto
perusti kuohuvalla 60-luvulla Dilemma-järjestöä
ja protestoi muiden mukana. Maisterinpaperit
hän sai matematiikasta, mutta väitöskirja syntyi teoreettisesta
filosofiasta.
Ja filosofi hän on edelleen, professorin uran ja
rehtorivuosiensa jälkeen. Niiniluoto siteeraa kirjassaan
Aristotelestä, Milliä, Peirceä ja Rawlsia. Ja Raamattua.
Niiniluoto saa filosofit elämään ja läpivalaisee
sekä tutkijan arkea että tiedepoliittisia linjanvetoja
isojen teorioiden avulla. Hän tuo mielikuvituksessaan J. V. Snellmanin nyky-Helsingin kampuksille
ja näyttää, että edesmenneen senaattorin ajatukset
tutkimuksesta ja opetuksesta kantavat tähän päivään
asti.
Luultavasti maailman vanhimman laadunvarmistusjärjestelmän,
vertaiskontrollin, kehittivät alun
perin juuri tieteentekijät 1600-luvulla. Anonyymiin
vertaisarviointiin tiedeyhteisö nojaa edelleen. Parempaa
keinoa oikean tiedon suodattamiseen väärästä
ei ole keksitty, eikä digitaalinen tekniikka mitenkään
muuta tätä tosiseikkaa.
Niiniluoto viittaa lähes jokaisessa kirjoituksessaan
peer review -julkaisemisen periaatteisiin.
Samalla tulee selväksi, miksi tiede sinänsä ei voi olla
demokraattista, vaikka yliopisto työpaikkana sellaiseen
pyrkisikin.
Parhaat yliopistot joko seisovat tai kaatuvat juuri
vertaiskontrollin varassa, mutta järjestelmä tunnetaan
kummallisen huonosti. Siksi on hyvä, että
Niiniluoto nostaa sitä esiin. Asiaa soisi opetettavan
jokaisen ainelaitoksen peruskursseilla. Nyt tilanne
on valitettavasti se, ettei moni maisterikaan ei tiedä,
miksi tieteellinen tieto eroaa muusta tietämisestä.
Dynaaminen ja yhteiskunnassa elävä yliopisto
olisi Niiniluodon toiveissa keidas, jonka hedelmistä
kaikki nauttisivat. Se ei eristyisi temppeliksi, mutta
ei myöskään myisi tilattua tietoa päivän hintaan kuin
basaari. Elinkeinoelämän kanssa voi ja pitää tehdä
yhteistyötä.
Mutta yliopistolla tavoitellaan totuutta, yrityksessä
voittoa. Niiniluoto vetää rajan tiukasti ja selvästi.
Niinpä hän harmittelee sitä, että on tullut joskus
leimatuksi sivistyksen viholliseksi. Hän on ajanut
yliopistoa valtion tilivirastosta oikeushenkilöksi ja
kannattanut uusia palkkausjärjestelmiä. Omien sanojensa
mukaan hän on tavoitellut samaa kuin mielenosoittajatkin:
humboldtilaista henkeä ja yliopiston
parasta.
Mai Allo
|
Promootioperinne yksissä kansissa
Johanna Ilmakunnas (toim.):
Promootio akateemisena juhlana.
SKS 2011.
|
Suuri osa niin
opiskelusta,
tutkimisesta
kuin muustakin
yliopiston
toiminnasta on tasaista ja
arkista puurtamista siinä
missä muukin työnteko.
Mutta kun frakkeihin,
tohtorinhattuihin ja
-miekkoihin pukeutunut
seurue laakerinseppeleiden
kantajat edellään
kulkee juhlallisesti yliopiston
päärakennuksesta tuomiokirkkoon, arjen
harmaa pilviverho repeilee niin yliopistolaisten kuin
tilaisuutta ihastelevien tavallisten kansalaisten yllä.
Promootio akateemisena juhlana -kirja kertoo,
mistä juhla on peräisin ja minkälainen historiallinen
perinne sillä on takanaan. Kirjaan on myös koottu
sekä vanhojen että nuorien yliopistolaisten promootiopuheita
sekä — tietysti — upeita värikuvia promootiokulkueesta
ja juhlapuheista koko komeuden
päättäviin iloisiin tanssiaisiin vanhan ylioppilastalon
salissa.
Promootioperinteen juuret löytyvät keskiajalta.
Tuona hierarkkisena aikana jokainen askel yhteiskunnallisessa
arvoasteikossa ylöspäin ympäröitiin
erilaisilla seremonioilla ja juhlallisuuksilla. Näin
promootiot olivat tapa toivottaa uudet oppineiden
yhteisön jäsenet tervetulleiksi. Samalla juhlallisuuksilla
vedettiin tiukka rajaviiva yhteisöön kuuluvien ja
ulkopuolisten välille.
Ruotsin Upsalan yliopistoon promootiot tulivat
1600-luvulla, ja Suomessa Turun akatemiassa järjestettiin
1600-1800 -luvuilla yhteensä 52 promootiota,
jotka pysyivät samanlaisina 200 vuotta. Juhlan
symboleilla ja esineillä onkin pitkä historia takanaan.
Esimerkiksi laakerinseppele on peräisin antiikin Roomasta, jossa sitä pidettiin voitonmerkkinä taistelussa
tietämättömyyttä vastaan, maisterinsormus
symboloi sitoutuneisuutta ja uskollisuutta oppineisuutta
ja sivistystä kohtaan ja tohtorinmiekka rohkeutta
taistella näiden ihanteiden puolesta.
Vaikka promootio on yliopiston sisäinen vihkimysseremonia,
se on myötäillyt ja heijastanut myös
ympäröivän yhteiskunnan muutoksia. 60- ja 70-luvuilla
vasemmistolaiset arvostelivat juhlien kalleutta
ja olivat kaatamassa koko juhlaa, mutta vauraalla
80-luvulla juhlat nostettiin taas kunniaan.
Myös muutokset sukupuolten hierarkioissa näkyvät
kiintoisalla tavalla promootiossa: aikaisemmin
seppeleensitojat ja -kantajat olivat nuoria naisia
— usein johtavien professorien tyttäriä — , mutta
nyttemmin on alettu nähdä myös nuoria miehiä seppeleenkantajina.
Juhlallisia ja vaikuttavia ovat promootioissa
pidetyt puheet. Kirjasta löytyvätkin vuoden 2010
promootion puheet, ja niiden pitäjien kirjo ulottuu
Anto Leikolasta, Matti Klingestä ja Björn Vikströmistä
nuoriin vastavihittyihin maistereihin. Mukana on
myös pitkä tiedettä ja lyriikkaa oivaltavasti yhdistävä
Vesa Haapalan runo.
Puheiden teemat ovat hyvin kattavia ja ulottuvat
vanhojen aikojen nostalgisesta muistelusta kiperiin
ajankohtaisiin kysymyksiin, kuten ilmastonmuutokseen,
monikulttuurisuuteen ja globalisaatioon.
Ydinviesti on että yliopisto —
tieteen ja sivistyksen
soihdunkantajana — ei saa eristyä muusta yhteiskunnasta
ja sen ongelmista.
Näin promootiokulkueen voisi nähdä symboloivan
myös tieteen kehitystä ja voittokulkua ja sitä
ihastelevan kansan ympäröivää yhteiskuntaa. Sujuvasti
kirjoitettu ja hienoin kuvin koristettu kirja
sopiikin niin nuorille yliopistoon aikoville nuorille
kuin vanhemmille promootiokulkueita seuranneille
ihmisille.
Pekka Wahlstedt
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 36
|