Den krävande chefsuppgiften
Ledarskap har varit ett centralt samtalsämne
bland universitetsanställda
speciellt ända sedan den nya universitetslagen
trädde i kraft. Lagen
jämte universitetens instruktioner
har förstärkt ledarskapet på alla nivåer, och universiteten
har i allt högre grad blivit linjeorganisationer.
Fakultetsråden och motsvarande organ har bara få
uppgifter idag.
Tidigare hette det att den som tar emot institutionschefens
eller dekanens uppgift begår ett vetenskapligt
självmord. I talesättet utkristalliseras det
väsentliga: meriteringen baserar sig på forskning och
publikationer, men en chef hinner varken forska eller
skriva. Fortfarande får man höra om utvecklingssamtal
där exempelvis en dekans personliga prestation
värderas på basis av artiklar och tilläggsfinansiering
inom det egna området. Ändå skulle lönesystemet
tillåta beaktandet av chefsuppgiften som kriterium
för lönesättning — ledarskap är ju en av de viktigaste
uppgifterna i universitetssamfundet.
Förr lockades den minst motvilliga bli institutionschef.
Numera är ledarskap en krävande vetenskaplig
expertuppgift vid universitetet. Uppgiften kräver
mångsidigt kunnande: av chefen krävs stark erfarenhet
och position inom vetenskapen, förtrogenhet
med universitetsarbetet, välgrundad strategisk vision,
insikt om det internationella läget inom vetenskapsbranschen,
täta akademiska och samhälleliga
nätverk samt starkt kunnande i kommunikation och
växelverkan.
Enligt Professorsförbundets medlemsenkät i våras
är två tredjedelar av professorerna också chefer:
rektorer, prorektorer, dekaner, institutionschefer,
avdelningschefer eller ledare för forskningsgrupp. De
som deltog i enkäten var missnöjda med universitetets
sätt att stödja dem. I egenskap av chefer har de
inte tillräckligt assisterande personal.
Det är rentav oroväckande att cheferna fortfarande
saknar tillgång till information som behövs i
ekonomisk uppföljning, fastän universitetslagen och den tillhörande ekonomiska praxisen varit i kraft
redan i två och ett halvt år!
Enheternas chefer behöver all den hjälp de kan få.
De måste få koncentrera sig på ledarskap i vetenskap
och utbildning. De rutinmässiga förvaltningsuppgifterna
kunde väl överlåtas till assisterande personal.
Informationen gällande enhetens ekonomi och personal
ska vara lättillgänglig och överskådlig. Varje
chef ska ha tillgång till uppdaterad och för universitetsförhållanden
skräddarsydd utbildning. Många av
cheferna kan inte delta i omfattande utbildningsprogram,
så det som behövs är gedigna eftermiddagssessioner
tillsammans med andra chefer i motsvarande
position.
Det har också efterlysts professionellt ledarskap till
universiteten. Detta begrepp har dock flera betydelser.
För någon är det lika med heltidsjobb som chef.
Enligt någon annan innebär professionalitet att vederbörande
förutom vetenskapliga meriter även skaffat
utbildning i ledarskap. För en tredje betyder ordet
professionalitet högklassigt och effektivt kunnande.
En fjärde anser att en professionell chef kan leda vilken
organisation som helst, utan att nödvändigtvis
ha egen erfarenhet av akademiskt arbete.
Universitetssamfundet litar på de tre först nämnda
professionella cheferna, men den fjärde godkänns
inte. Att leda en universitetsenhet är en specialuppgift
inom vetenskapen. Uppgiften bör också vara belönande
och höja kompetensen under vederbörandes
vetenskapliga karriär.
Maarit Valo
ordförande, Professorsförbundet
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 5
|