Sotkua yliopistojen vastinrahoista
"Jälkikäteen tarkastellen yliopistojen yhtenäinen lahjakirjamalli suurille
lahjoituksille olisi ollut hyvä käytäntö", ministeriöstä todetaan.
Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan yliopistot
ovat saaneet vastinrahaa osin virheellisesti. Kesäkuun
lopussa julkistetun tarkastuskertomuksen mukaan
pääomakeräys toteutettiin kovin vaihtelevin periaattein
ja yliopistot saivat vastinrahaa, joka ei täyttänyt
sen kriteereitä tai joka oli dokumentoitu varsin puutteellisesti.
Kesällä mediassa liikkuneiden tietojen mukaan
yliopistot olisivat saaneet vastinrahaksi kelpaamatonta
rahoitusta peräti miljoonia euroja. Opetus- ja
kulttuuriministeriön arvion mukaan summa pyörii
sadoissa tuhansissa.
Keväällä ja kesällä 2008 tehtyjen päätösten mukaan
valtio päätti tukea rahallisesti yliopistoja, jotka
onnistuivat keräämään rahaa ulkopuolisilta lahjoittajilta.
Valtionrahoitus on annettu 2,5-kertaisena,
mikäli kyseessä on aidosti yksityinen raha. Tätä ns.
vastinrahaa on maksettu yliopistoille yhteensä yli
733 euroa. Kaikkiaan valtio pääomittaa yliopistoja
836 miljoonalla eurolla.
Tarkastuskertomus antaa vastinrahan keräyksestä
aika sotkuisen kuvan. Yliopistorahastojen perustamiset
ja valtakunnallinen pääomakeräys olivat menneet
joillakin yliopistoilla sekaisin. Opetus- ja kulttuuriministeriö
ei koordinoinut eikä ohjeistanut riittävän
selkeästi rahankeräyksen lupamenettelyä. Joidenkin
yliopistojen lahjakirjamalleissa oli varattu tilaa terveisille
ja toiveille, ja jotkut lahjoittajat luettelivatkin
koulutusaloja tai kampuksia, joille toivovat lahjansa
kohdistuvan. Tämä oli vastoin tehtyjä sääntöjä, joiden
mukaan lahjoitus tuli tehdä suoraan peruspääomaan.
Osa lahjakirjoista oli muodoltaan vapaamuotoisia kirjeitä.
Tarkastuskäynneillä yliopistoissa lahjakirjoja
löytyi mm. kehystettyinä seiniltä. Eräs lahjoitus oli
maksettu kahteen kertaan.
Tarkastuskertomuksen mukaan yliopistoilla on
ollut lahjoitusten käsittelyssä heikko kokonaishallinta
vastinrahaedellytysten näkökulmasta. Vain osa
yliopistoja oli diarioinut lahjoituksiin liittyvän dokumentaation.
VTV antaa vähän sapiskaa myös joidenkin
yliopistojen tilintarkastajille. Onpa raporttiin
kirjattu tapaus, jonka mukaan ostopalvelusuhteessa
yliopistoon oleva tilintarkastusyhtiö oli osallistunut
huomattavalla summalla pääomakeräykseen ja lausunut
lahjoituksensa vastinrahakelpoisuudesta opetusja
kulttuuriministeriölle. Lahjoittajana on myös ollut
yliopistolle sisäistä tarkastusta ostopalveluna tekevä
yritys.
Yliopistot tekevät lisäselvityksiä
VTV:n tarkastuskertomuksen jälkeen opetus- ja kulttuuriministeriö
on pyytänyt yliopistoilta lisäselvityksiä
lokakuun puoliväliin mennessä. Näin kommentoi
tilannetta opetusneuvos Jorma Karhu opetus- ja kulttuuriministeriöstä:
Miten asia on edennyt tarkastuskertomuksen julkistuksen
jälkeen?
Ministeriössä on käyty lävitse VTV:n laillisuustarkastuskertomus
ja yliopistokohtaiset tarkastuskertomukset.
Ministeriö on edellyttänyt yliopistojen
ottavan huomioon jatkossa tiettyjä tarkastuskertomuksessa
esiin nostettuja hyviä käytänteitä ja kehittämistarpeita.
Lisäksi ministeriö on edellyttänyt yliopistoilta
lokakuun puoleen väliin mennessä lisäselvityksiä
yliopistokohtaisissa tarkastuskertomuksissa
esiin nostetuista lahjoituksista.
OKM:lle annetaan vähän sapiskaa riittämättömästä ohjeistuksesta.
Mitä vastaatte näihin väitteisiin?
havainto on, että pitkä ja moniportainen päätöksentekoprosessi
on toteutettu pääosin asianmukaisesti.
Tarkastuskertomuksessa nostetaan esille havaintoja,
jotka ovat kokonaisuus huomioon ottaen mittaluokaltaan pieniä.
Valtion vastinrahoituksessa on ollut kyse yliopistouudistukseen
liittyneestä ainutlaatuisesta järjestelystä.
Olemassa ei näin ollen ollut vakiintuneita käytänteitä.
Talouspoliittinen ministerivaliokunta määritteli
aikoinaan ehdot, mitä vastinrahaan oikeuttava
yksityinen pääoma voi olla. Siihen on jäänyt tietty
tulkinnanvaraisuus. Viime kädessä kunkin yksittäisen
lahjoituksen vastinrahakelpoisuus päätettiin valtioneuvoston
vastinrahapäätösten yhteydessä. Jälkikäteen
tarkastellen yliopistojen yhtenäinen lahjakirjamalli
suurille lahjoituksille olisi ollut hyvä käytäntö.
Onko mitään käsitystä siitä, kuinka paljon yliopistot ovat
saaneet rahaa, joka ei ole vastinrahakelpoista?
Valtion vastinrahoituksessa on ollut kyse merkittävästä
lisäpanostuksesta yliopistoihin. Vastinrahaa
osoitettiin yliopistojen peruspääomaan noin 830 miljoonaa
euroa. Yliopistoilta on pyydetty lisäselvityksiä
VTV:n tarkastuskertomuksen perusteella. Lahjoitukset,
joiden perusteella yliopistoille olisi myönnetty
perusteettomasti vastinrahaa, ovat kuitenkin ensimmäisten
arvioiden perusteella lukumääräisesti ja euromääräisesti
vähäisiä.
VTV edellyttää kertomuksessaan, että OKM huolehtii perusteettoman
edun palautuksesta valtiolle. Kuinka ja missä
aikataulussa tämä tehdään?
Pitkälti kyse on siitä, mitä vastinrahaan oikeuttavalla
”aidolla yksityisellä pääomalla” on tarkoitettu
tai onko vastinrahaan oikeuttaviin lahjoituksiin sisältynyt
yliopistoa sitovia toiveita. Mikäli yliopisto on
katsonut saaneensa perusteetonta etua, on ministeriö
antanut sille mahdollisuuden palauttaa tätä vastaavan
euromäärän valtiolle. Ministeriö päättää jatkotoimenpiteistä
yliopistojen lokakuun puoleen väliin
mennessä antamien lisäselvitysten perusteella.
Kirsti Sintonen
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 16
|