Tutkijanuran maalin tavoittaminen yhä vaikeampaa
Yliopistouudistuksen jälkeen tutkijanuran
houkuttelevuutta ei ole parannettu
vakinaistamisilla. Määräysten
kestotkaan eivät ole ihmeemmin
pidentyneet.
Fantastiseksikin luonnehditun yliopistouudistuksen
jälkeen yliopistoilla on ollut mahdollisuus toimia
itsenäisesti ilman valtion henkilöstöpoliittista ohjausta,
joka oli aiemmin koettu henkilöstöpolitiikan
kehittämisen esteeksi. Yliopistojen rehtorit pitivätkin
yhtenä tärkeimmistä yliopistolain tuomista hyödyistä
yliopistojen työnantaja-aseman saamista.
Oman henkilöstöpolitiikkansa turvin yliopistoilla
on nyt ollut mahdollisuus tehdä tutkijanurasta
entistä houkuttelevampaa. Suomen tieteen tilan
ja tason arvioinneissahan on toistuvasti kiinnitetty
huomiota tutkijanuran epävarmuustekijöihin. Raporteissa
on suositeltu tutkijoiden urakehityksen
vahvistamista ja korostettu menestyksellisen tutkijan
oikeutta pysyvään työsuhteeseen. Suomalaisen
tieteen kriittisenä menestystekijänä on pidetty sitä,
kuinka hyvää henkilöstöä pystytään rekrytoimaan
ja nostettu esiin huoli siitä, että tutkijanuran ennakoimattomuus
ja lyhytaikaiset työsuhteet vähentävät
kiinnostusta tutkijantyöhön. Myös yliopistolakia
uudistettaessa tutkijanuraan liittyvät epäkohdat
tiedostettiin ja aiemmin huonoa henkilöstön asemaa
haluttiin parantaa.
"Uudistuksella ... tuetaan yliopistojen mahdollisuuksia
entistä parempaan henkilöstöpolitiikkaan
ja tehdään tutkijanura entistä houkuttelevammaksi
(HE 7/2009)."
"... jatkossa on yliopistoissa kiinnitettävä selvästi
nykyistä enemmän huomiota määräaikaisuuksien
käytön lainmukaisiin perusteisiin. Tavoitteena tulee
olla, että nykyisten määräaikaisten palvelussuhteiden
osuus kaikista palvelussuhteista vähenisi selvästi.
Tutkijanuran houkuttelevuutta heikentää nykytilanteessa
sen ennakoimattomuus ja katkonaisuus.
(Sivistysvaliokunta 5/2009 vp.)"
Kuinkas sitten kävikään?
Halusimme selvittää millaisia muutoksia yliopistossa
työskentelevien opettajien ja tutkijoiden
työsuhteissa on viidessätoista vuodessa
tapahtunut. Olimme kiinnostuneita siitä
miten henkilöstöpolitiikan parantaminen ja
tutkijanuran houkuttelevuuden lisääminen oli onnistunut.
Aineistona olivat Tieteentekijöiden jäsenkyselyihin
vuosina 1998-2013 vastanneet yliopistoissa
työskennelleet opettajat ja tutkijat (yhteensä
6 135). Tämän lisäksi on hyödynnetty erilaisia tietokantoja
ja tilastojulkaisuja.

Suomalaisille yliopistoille leimaa-antavana piirteenä
on edelleen määräaikaisuuksien suuri määrä
(taulukko 1). Vuodesta 2000 vuoteen 2013 tullessa
määräaikaisten palvelussuhteiden määrä on vähentynyt
ainoastaan kuusi prosenttiyksikköä. Vakinaisen
henkilöstön lisääntyminen näyttää pysähtyneen
vuoden 2006 tasolle saakka. Koska ammattiryhmiä
ei ole eroteltu erikseen Netra-raportointipalvelussa,
kertoo taulukon määräaikaisten osuus pätkätyöläisten
määrän koko yliopistossa.

Sivistystyönantajien vuotta 2013 koskevien tietojen
mukaan opetus- ja tutkimushenkilöstöstä
määräaikaisia on peräti 72 prosenttia, mutta muun
henkilöstön puolella vain 22 prosenttia. Yliopistojen
opettajien ja tutkijoiden palkkausjärjestelmän
mukaisiin vaativuustasoihin suhteutettuna vuonna
2013 määräaikaisia oli 98 prosenttia vaativuustasoilla
1-4, 61 prosenttia tasoilla 5-7 ja 28 prosenttia
ylimmillä vaativuustasoilla 8-11. Vaikka tutkimus
ja opetus ovat yliopistolain mukaan yliopistojen
tärkeimmät tehtävät, eivät yliopistot ole halunneet
vakinaistaa henkilöstöään näihin tehtäviin. Kehityskulku
on ulottunut myös tutkijanurahierarkian
huipulle, sillä Suomen Akatemian raportin mukaan
vuosina 2010-13 yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin
rekrytoitiin 1 219 professoria, joista yli puolet (53 %)
oli määräaikaisia.

Tilastojen perusteella määräaikaisuus on siten
edelleen suuri ongelma. Myös Tieteentekijöiden liiton
kyselyt osoittavat samaa, joskin ne paljastavat
ongelmien keskittyvän etenkin väitelleisiin tutkijoihin
(kuvio 1). Väitelleet opettajat ovat vuonna 2013
selvästi harvemmin määräaikaisessa palvelussuhteessa
kuin vuonna 1998. Muutos väitelleisiin tutkijoihin
verrattuna on erittäin merkittävä, sillä vuoden
1998 lähtötaso oli lähes sama. Vakinaisia opettajien
palvelussuhteita selittää osaltaan aiemmin asetustasolla
määräaikaisiksi säädeltyjen virkojen muuttaminen
pysyviksi, mutta tämä ei selitä kaikkea.
Kysymys näyttää olevan nimenomaan yliopistojen
haluttomuudesta vakinaistaa väitelleitä tutkijoita
tutkimustehtäviin. Ammattiryhmien sisällä ei ole
tilastollisesti merkitseviä eroja sukupuolten välillä.
Opettamista näytetään kyselyjen perusteella pidettävän
yliopistoissa selvästi tärkeämpänä kuin tutkimusta.
Yliopistouudistus ei näytä vakinaisten palvelussuhteiden
lisääntymisen perusteella lisänneen tutkijanuran
houkuttelevuutta. Eikä houkuttelevuutta
näytä parantavan myöskään määräysten keston vähäinen
kasvu (kuvio 2). Viidentoista vuoden aikana väitelleiden tutkijoiden keskimääräisen työsuhteen
pituus on lisääntynyt noin kolme kuukautta, opettajilla
puolestaan lyhentynyt noin puoli vuotta.

Tutkijanuran houkuttelevuutta ei ole parannettu
siten myöskään määräysten kestoa pidentämällä.
Tulkinta saa entisestään tukea kun katsotaan, kuinka
suurella osalla väitelleistä nykyinen määräys on
korkeintaan vuoden mittainen. Kyse ei ole edes siitä,
että määräykset perustuisivat sijaisuuksiin, sillä
vuoden 2013 osalta sijaisuus oli syynä määräaikaisuuteen
noin 4 % väitelleistä tutkijoista ja joka viidennellä
(21 %) väitelleellä opettajalla.
Kovin pitkillä työsopimuksilla vapaan tieteen
edistämistä ei Suomen yliopistoissa siten harjoiteta.
Miksi huolestua?
Lyhyet määräykset ovat estämässä yliopistolain tavoitteiden
saavuttamista ainakin tutkimuksen laadun
osalta. Epävarmuus tulevasta on keskeinen
ongelma lyhyisiin pätkittyihin määräaikaisiin pesteihin
liittyen. On viitteitä siitä, että tulevaisuuden
epävarmuus vaikuttaa tutkimuksen laatuun, sillä lyhyissä
projekteissa ei ole aikaa syvällisesti paneutua
asioihin. Tutkijat kiirehtivät ulkoisen rahoituksen perässä projektista toiseen ilman, että heille annetaan
aikaa keskittyä kunnolla aiheeseen.
Vielä viime vuosituhannella väittely oli tutkijan
"lupakirja". Sitten ryhdyttiin panostamaan post doc
-vaiheen pätevöitymiseen, kunnes ollaankin tilanteessa,
jossa professoritkin jaetaan eri kasteihin tenure
track -järjestelmien myötä. Tällä viestitetään
sitä, että tutkija-opettajien vakanssit ovat koko ajan
tulilinjalla. Tutkijanuran maali on koko ajan liikkeellä
eteenpäin, ja sen kiinnisaaminen on yksittäiselle
opettajalle ja tutkijalle yhä vaikeampaa. Suhtautuminen
työntekijöihin on selvästi muuttunut ja nyt
näytetään epäiltävän, että ilman ulkopuolisia pakkoja,
tutkija-opettajat laiskistuisivat eivätkä enää
tekisi mitään. Vapaan tutkimuksen edistämisen ja
tieteen uudistamiseen asetelma ei kuitenkaan liene
omiaan.
Kun akateemisille työmarkkinoille tulvii joka
vuosi yli 1600 tohtoria, ei yliopistoilla ole ollut pakkoa
parantaa henkilöstöpolitiikkaansa. Myöskään
tutkijanuran houkuttelevuuteen ei ole tarvinnut
kiinnittää huomiota. Voi kuitenkin kysyä selittävätkö
pätkätyöt, yliopistojen työntekijäistyminen, jatkuva
epävarmuus ja yliopistojen sitoutumattomuus
tutkijoihinsa ja opettajiinsa sitä, miten suomalainen
tutkimus muihin verrokkimaihin verrattuna on kehittynyt.
Kirjoituksen pohjana on tekijöiden artikkeli: Tutkijanuran
eriarvoistuminen pysyy ja pahenee - yliopistolain
tavoitteiden saavuttamattomuus, joka
on julkaistu Eriarvoistuva korkeakoulutus (toim.
Aittola & Ursin 2015) -kirjassa.
teksti Antero Puhakka, Juhani Rautopuro
& Visa Tuominen
- Painetussa lehdessä sivu 34
|