Voiko 30 miljoonaa ihmistä olla väärässä?
Modernissa yliopistossa
korostuvat tehokkuus,
laatu, tuottavuus, vaikuttavuus
ja kansainvälinen
kilpailukyky. Uusliberalismi
on tunkeutunut
yliopistomaailmaan,
jonka odotetaan vastaavan
tietoon perustuvan
talouden haasteisiin uudistamalla
toimintatapojaan
ja toimintatarkoitustaan.
Tämä muuttaa
yliopistojen ja niissä
työskentelevän henkilökunnan
asemaa merkittävästi. Markkinaohjautuvassa
korkeakoulupolitiikassa sijoitetun pääoman tuoton
maksimoiminen on tärkeintä. Tuotosta mitataankin
jatkuvasti erilaisin mittarein. Taloudelliset indikaattorit
soveltuvat kuitenkin huonosti mittaamaan
tieteellisen tutkimuksen yhteiskunnallisia vaikutuksia.
Markkinaohjautuvan ja akateemisen korkeakoulukäsityksen
välillä onkin ristiriita, joka ei ole vain
käsitteellinen. Yliopistokoulutus nähdään taloudellisena
investointina, yksityisenä hyödykkeenä eikä julkisena
hyödykkeenä.
Mitä mahdollisuuksia edunvalvontajärjestöillä on
puuttua tällaiseen kehitykseen?
Education International, EI, on 30 miljoonalla jäsenellään
maailman suurin yhden ammatin edunvalvontajärjestö.
EI käyttää tutkijoiden ja opettajien ääntä
sekä omana itsenään että vaikuttamalla mm YK:n,
ILO:n,Unesco:n, OECD:n ja G8:n päättäjiin. Berliinissä
heinäkuussa pidetyssä EI:n maailmankongressissa,
äänestettiin monesta päätöslauselmasta. Päätöslauselma,
jossa todetaan että korkeakoulutus ja tutkimus
on yhteistä julkista hyvää eikä kauppatavaraa
ja sellaisena se tulisikin säilyttää yksityistämisen sijasta,
hyväksyttiin yksimielisesti. Päätöslauselma ja
toivottavasti myös sen implementointi Euroopassa on
tarpeen kun katsoo mitä on tapahtunut maissa, kuten
Uusi Seelanti, Kanada, Australia, Yhdysvallat ja
Englanti, joissa koulutuksesta on tehty kauppatavaraa
ja koulutus on laajasti yksityistetty. Yhteinen
suuntaus näissä valtioissa on että yliopistojen lukukausimaksut
ovat jatkuvasti nousseet ja opiskelijoiden
välinen epätasa-arvo lisääntynyt. Valtion rahoituksen
osuus on pienentynyt ja henkilökunnasta on
tullut kaupparatsuja, jotka matkustavat pitkiäkin
matkoja myymässä tieto-taitoaan.
Kongressidelegaatit vaativat yksimielisesti myös
laadukasta opetusta ja tutkimusta. Yksityistäminen,
kilpailuttaminen ja henkilökunnan voimavarojen
riistäminen ei ole osoittautunut laadun takeeksi. Ilahduttavaa
Kiinailmiössäkin on että ollaan vaiheessa,
jossa tuotteiden huono laatu haittaa jo maan julkisuuskuvaa
ja uskottavuutta.
Pohjoismaissa uusliberalismi on edennyt pisimmälle
Tanskan yliopistolaitoksessa, joka on laajasti
politisoitunut. Tanskassa yliopistoja vaaditaan allekirjoittamaan
kehittämissopimus poliitikkojen ja valtiovallan
kanssa. Valtiovalta voi suoraan sanella yliopistojen
strategiset tavoitteet, tuloskriteerit, tutkimustavoitteet,
opetustarjonnan yms. Kilpailutetun rahan
osuus on nostettu 50 prosenttiin. Yliopistojen hallitus,
joka koostuu ulkopuolisista jäsenistä, ja hallituksen
valitsema rehtori hallinnoivat. Konsistori on lakkautettu
ja korvattu Akateemisella Neuvostolla, jolla
ei ole paljon valtaa.
Tilanteessa jossa meille annetaan uusia mahdollisuuksia
päättäessämme sekä yliopistojemme julkisoikeudellisesta
asemasta että johto ja päätöksenteko
järjestelmästä, on hyvä muistaa varoittavat esimerkit
muualta maailmasta. Yksityistämisestä käytetään
yleensä piiloilmaisuja kuten “yliopistojen uudistus tai
modernisaatio”. Kun tiedostaa mitä tarkoitusperiä
näillä ilmaisuilla voi olla, on helpompaa tehdä niitä
arvovalintoja, jotka antavat mahdollisuuksia myös
akateemiselle vapaudelle ja sivistykselle tulevaisuudessa.
Tieteentekijöidenliitto täyttää lokakuussa 40 vuotta.
Toivon että sen ääni kuuluu tulevaisuudessakin
selkeästi sekä edunvalvonnan että tiedepolitiikan kentällä
ja että se uskaltaa rohkeasti puolustaa oikeudenmukaisuutta
yliopistomaailmassa entistä tiiviimmässä
yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Toivotan
onnea kaikille tieteentekijöille ja tsemppiä!
Ragna Rönnholm
puheenjohtaja, Tieteentekijöiden liitto |