Tieteentekijöiden neljä
vuosikymmentä
Tieteentekijöiden liitto ja sen edustamat ammattiryhmät
ovat muuttuneet 40 vuodessa
monella tapaa, kuten suomalainen yliopistolaitos
ylipäätään. Lähes yksinomaan assistenteista
ja amanuensseista koostuneesta ammattiliitosta
on kasvanut toimija, jonka jäsenkuntaan
kuuluu nykyisin kymmeniä eri nimikkeitä
edustavia tieteentekijöitä.
Liiton historia ei olekaan pelkkää ammattiliiton
historiaa vaan se kertoo myös yliopistojen
ja tieteentekijöiden muuttuneesta kuvasta.
Tieteentekijöiden liiton edeltäjän
Korkeakoulujen Assistenttiliiton
synty vuonna 1967 perustui assistenttien
ja amanuenssien haluun
kohentaa palkkaustaan. Ansiokehitys
olikin 1960-luvulla jäänyt
heikoksi. Normaalilyseon maisteritasoinen
yliopettaja nautti vuosikymmenen
lopulla peräti viisi
palkkaluokkaa korkeammista tuloista
kuin tohtorin tai lisensiaatin
tutkinnon suorittanut ylemmän
palkkaluokan assistentti. Jälkeenjääneisyyden
korjaamiseksi
Pauli Sysiö ja eräät muut Helsingin
yliopiston assistentit ryhtyivät
Akavan ja Virkamiesliiton tuella
tavoittelemaan tuntuvaa, vähintään
neljän palkkaluokan tasokorotusta.
Samalla käynnistyi assistenttien
järjestäytyminen. Maaliskuussa
1967 Helsingin Metsätalossa pidettiin
ensimmäinen valtakunnallinen
tapaaminen, jossa oli mukana
assistentteja useista maan yliopistoista
ja korkeakouluista. Tätä
voi pitää Assistenttiliiton perustamiskokouksena,
vaikka virallisesti
liitto syntyi vasta lokakuussa.
Asiaansa vauhdittaakseen assistentit
ilmoittivat olevansa valmiita
lakkoon. Valtiolla ei ollut rahaa
virkamiesten kuoppakorotuksiin
kuin nimeksi, eikä työnantajalla
ollut tarjota assistenteille juuri
muuta kuin lupauksia palkkauksen
selvittämisestä erillisessä työryhmässä.
Keväällä 1968 ryhmälle
oltiin pitkän kädenväännön jälkeen
antamassa kahden palkkaluokan
korotusta, mihin assistentit
katsoivat voivansa suostua. Tämäkin
kutistui lopulta yhteen
palkkaluokkaan. Pettymyksestä
huolimatta assistentit eivät menneet
lakkoon: työtaistelun voimaan
ei oikein uskottu, eikä siihen
edes ollut taloudellisia edellytyksiä.
Vasta perustettu liitto sai silti
yhden merkittävän sulan hattuunsa.
Heikoimmassa asemassa olleiden
tuntiassistenttien palkkausperusteita
muutettiin niin, että heidän
tulonsa nousivat lähes samalle
tasolle muiden assistenttien
kanssa, kun ne aikaisemmin oli
jääneet pahimmillaan kolmannekseen
muiden ansioista.
Assistenttikunnan omista välittömistä
tarpeista kummunnut
järjestäytyminen saattoi pidemmällä
aikavälillä viitoittaa ammatillista
organisoitumista koko yliopistosektorilla.
Suuren työntekijäryhmän järjestäytyminen vei
pohjan teollisuusliittoperiaatteelta
eli siltä, että kaikki saman työnantajan
palveluksessa olevat työntekijät
olisivat kuuluneet samaan
liittoon. Keskeiset yliopistoilla toimivat
opettajaryhmät muodostivat
1960-luvun loppuun mennessä
assistenttien mallin mukaisesti
omat liittonsa. Lehtoriliiton synty
vuoden 1969 keväällä liittyi lehtoreille
tuolloin tulossa olleeseen kokonaistyöaikaan,
Professoriliitto
taas perustettiin samana syksynä
vastustamaan yliopistoille ajettua
hallinnonuudistusta, niin sanottua
mies ja ääni -periaatetta. Yliopistojen
opettajaryhmien edunvalvonnan
rakenteesta muodostui siten
hajanainen.
Jäsenkunta pätkätöissä
Tieteentekijöiden liiton ja sen
edeltäjien, Assistenttiliiton ja
KATL:n, tehtävä on ollut pelkkää
palkkaetujen ajamista laajempi.
Suurin osa liiton jäsenistä on työskennellyt
määräaikaisissa palvelussuhteissa,
mikä on asettanut
edunvalvonnalle vaatimuksia, joita
muilla liitoilla ei samassa määrin
ole. Koko olemassaolonsa ajan
liitto on keskittynyt palkkauksen
kohentamisen ohella jäsenkunnan
työsuhde- ja muun oikeusturvan
parantamiseen. Molemmat näkökohdat
ovat olleet edunvalvonnassa
mukana jokseenkin tasapuolisesti.
Poikkeuksen muodostavat
liiton perustamisvaihe 1960-luvun
lopulla, jolloin toimintaa hallitsi
kamppailu palkankorotusten puolesta,
sekä 1970-luku, jolloin oikeusturvan
kohentaminen ja erityisesti
assistenttiohjesäännön aikaansaaminen
olivat tavoitteista
päällimmäisinä. Palkkakysymykset
jäivät samoin taka-alalle 1990-
luvun alun laman aikana, koska
huomio kohdistui tuolloin valtion
säästösuunnitelmien torjuntaan ja
jäsenten työllisyyden turvaamiseen.
Toimintaa voi jäsentää myös
sen kautta, miten laajaa jäsenryhmää
se on koskettanut. Yksittäisten
jäsenten edunvalvonta paikallistasolla
yliopistoissa on ollut aikaa
vievää mutta ei erityisen näkyvää.
Luottamusmiesjärjestelmän
rakentaminen vuodesta 1971
lähtien on tässä suhteessa tärkeä
virstanpylväs. Luottamusmiesten
myötä yliopistoihin luotiin pysyvä
järjestelmä jäsenten oikeusturvantakeeksi. Yleisemmällä ja näkyvämmällä
tasolla liitto on keskittynyt
palkka- ja muuhun edunvalvontaan,
jolla on pyritty kollektiivisesti
ajamaan jäsenkunnan asiaa.
Perusrahoitukseen
vaikuttamista
Huomattava joskin epäsuorempi
liittotason edunvalvonnan muoto
on ollut yliopistolaitoksen kehittämiseen
ja erityisesti sen rahoitukseen
kohdistunut vaikuttaminen.
Yliopistojen ja muun muassa Suomen
Akatemian perusmäärärahat
ovat ohjanneet virkojen määrää ja
samalla liiton jäsenten työllistymismahdollisuuksia.
Toiminnan
merkitystä ei voi aliarvioida, koska
se on monesti osoittautunut onnistuneimmaksi
tavaksi turvata
määräaikaisten työntekijöiden
etuja.
Liitto on edunvalvonnassaan
perimmältään pyrkinyt vahvistamaan
ja samalla määrittelemään
tutkijoiden ja muun jäsenkuntansa
professionaalista asemaa. Kyse
on ollut siitä, millaista työtä jäsenet
tekevät, minkälaisin ehdoin
ja mitä heille tästä panoksestaan
kuuluu maksaa. Hyvä esimerkki on
assistentin viran kehitys. Kun assistentuuri
oli vanhastaan mielletty
täsmentymättömäksi ja pitkälti
avustavaksi toimeksi, liiton pitkällisten
ponnistelujen ansiosta
virka vakiintui itsenäisemmäksi
tutkijan ja opettajan ammatiksi.
Valtakunnallisen ohjesäännön hyväksyminen
1970-luvulla oli tässä
suhteessa ratkaiseva askel, samoin
kuin tilapäisten assistentin tehtävien
muuttaminen vähitellen ylimääräisiksi
toimiksi.
Vastaava kehitys luonnehtii
myös tuntiopettajia. Niin kutsutun
vuosiviikkotuntipalkkiojärjestelmän
toteutuminen vuonna
1968, toimien määrittely päätoimisuuden
pohjalta vuosikymmentä
myöhemmin sekä niiden muuttaminen
vähitellen lehtorin ja muiksi
viroiksi on vaikuttanut radikaalisti
alun alkaen epäsäännöllisillä tuntiopetuspalkkioilla
eläneiden
opettajien asemaan.
Virkaehtosopimuksen piiriin
kuuluvissa asioissa liitolla on painostuskeinona
käytettävissään
lakko. Muutoin edunvalvonnan kysymykset
ovat luonteeltaan sellaisia,
ettei liitolla ole niissä omaa
päätäntävaltaa. Sen on siksi tavoitteeseen
päästäkseen saatava päättävä
taho sisäistämään, että liiton
esittämä uudistus on perusteltu
tai jopa välttämätön. Tämä edellyttää
lähes poikkeuksetta vuosien
kärsivällistä pohjatyötä ja asian
esillä pitämistä.
Virkarakenne
ikuisuuskysymys
Edunvalvontaan kuuluva pitkäjänteisyys
selittää, miksi eräät suuret
ja periaatteelliset liiton ajamat
hankkeet ovat muuttuneet enemmän
tai vähemmän “ikuisuuskysymyksiksi”.
Ratkaisuaan odottaa
yhä esimerkiksi liiton 1970-luvun
lopulta lähtien tavoittelema yliopistojen
yhtenäinen virkarakenne.
Projekti- ja apurahatutkijoiden
asemaan liittyneitä epäkohtia on
niin ikään pidetty kauan esillä ilman,
että niissä olisi saavutettu
läpimurtoa.
Määräaikaisten työntekijöiden
oikeusturva on yli vuosikymmenen
kestäneen sinnikkään puurtamisen
jälkeen kohentunut, vaikka
kaikki ongelmat eivät olekaan
poistuneet. Liiton saavutukset
ovat monesti olleet “torjuntavoittoja”.
Onnistumisena voidaan
epäilemättä pitää sitä, etteivät laman
aikana 1990-luvun alussa
suunnitellut leikkaukset toteutuneet
likikään kaavaillussa laajuudessa.
Yhtään kokonaista yliopistoa
ei lakkautettu, vaikka tällaista
esitettiin. Uusi palkkausjärjestelmä
on sen saamasta kritiikistä huolimatta hyödyttänyt jäseniä.
Sen myötä on tullut palkankorotuksia,
joita ei muutoin olisi luultavasti
saatu.
Ammattimaiseksi
toimijaksi
Liitto itsessään on ollut menestys.
Pienestä, vapaaehtoiseen työhön
perustuneesta organisaatiosta on
neljässä vuosikymmenessä kasvanut
yli kuuden tuhannen jäsenen
merkittävä vaikuttaja. Tieteentekijöiden
liiton medianäkyvyys on
jopa laajempaa kuin sen koko sinänsä
antaisi olettaa. Vuosien saatossa
liitto on muuttunut ammattimaiseksi
toimijaksi. Sillä on hyvin
järjestetty paikallistason organisaatio,
mitä ei voi sanoa kaikista
muista yliopistoalan henkilöstöliitoista.
Paikallistason merkitys
on uuden palkkausjärjestelmän
myötä vain korostunut, koska monista
asioista neuvotellaan ja sovitaan
yliopistoissa ja esimerkiksi
tutkimuslaitoksissa.
Tieteentekijöiden heikkoa
palkkatasoa ei sen sijaan voi pitää
liiton tavoitteiden mukaisena. Valtiovallan
vaalima tutkimuksen ja
koulutuksen (yli)korostaminen ei
ole parantanut tieteentekijöiden
palkkausta tai heidän asemaansa
ylipäätään. Periaate on johtanut
ainoastaan tutkijankoulutuksen ja
samalla työvoiman tarjonnan nopeaan
lisääntymiseen. Kehitys on
merkinnyt myös Tieteentekijöiden
liiton jäsenmäärän yhtä vauhdikasta
kasvua.
Poliittisena päämääränä on ollut
lisätä koulutuksen volyymia, ei
niinkään syventää osaamista tarjoamalla
tutkimukselle paremmat
voimavarat, työolot ja palkat. Teollisuudessa
Suomen eurooppalaisittain
alhainen ansiotaso on pitkällä
aikavälillä ollut luomassa
korkeaa kansainvälistä kilpailukykyä.
Onko näin myös tutkimuksessa
ja yliopistollisessa opetuksessa?
Tätä on epäiltävä, sillä yliopistoissa
ratkaisevinta on työvoiman laatu.
Palkoista tinkimisen ja esimerkiksi
jatkuvan rahoitushakemusten
laatimisen voi pikemminkin
olettaa heikentäneen tuottavuutta,
synnyttäneen laadullisesti heikompia
tuloksia ja johtaneen siten
kansainvälisessä vertailussa muita
maita alhaisempaan “akateemiseen
kilpailukykyyn”.
Mika Kallioinen
dosentti
Tieteentekijöiden liiton historian
kirjoittaja |