Peda-forum pohti opetuksen haasteita
Miten yliopisto voi? oli teemana elokuisilla
Peda-forum -päivillä. Puheenvuoroissa ja
työpajoissa pohdittiin opetuksen kehittämisen
tulevaisuuden mahdollisuuksia ja
uhkia.
Peda-forum esitellään verkkosivuilla (http://
www.peda-forum.fi) näin: kaikille avoin yliopisto-
opetuksen ja oppimisen kehittämisen verkosto,
jonka tavoitteena on asiantuntijuuden tukeminen
yhteisen jakamisen kautta. Jakamiseen ja asiantuntijuuden
kehittämiseen oli tilaisuus elokuussa
Tallinnassa järjestetyillä Peda-forum -päivillä, joiden
teema oli Miten yliopisto voi? Päivien järjestäjinä
toimivat W5W2- ja Propeda-hankkeet, molemmat
opetusministeriön rahoittamia opetuksen
ja ohjauksen kehittämishankkeita. Päiville osallistui
300 opetuksenkehittäjää ja suunnittelijaa.
Päivillä jaettiin tunnustusta ansiokkaasta kehittämistyöstä:
Peda-forum luovutti valtakunnallinen
yliopisto-opetuksen kehittämisen tunnustuspalkinnon
kasvatustieteiden tohtori Asko Karjalaiselle
Oulun yliopistosta. Asko Karjalainen on
toiminut yliopisto-opetuksen valtakunnallisen kehittämisen
tienraivaajana ja edistänyt toiminnallaan
yliopistopedagogista opetuksen kehittämistyötä
kansallisesti ja kansainvälisesti.
Päivien työskentely keskittyi teemaryhmiin ja
työpajoihin, joiden teemat vaihtelivat akateemisen
osaamisen arvioinnista tekniikan alan opetuksen
kehittämiseen, uutta luovasta opettajuudesta
aiemmin hankitun osaamisen arviointiin,
prokrastinaatiosta laadukkaaseen opintohallintoon.
Keskustelujen pohjaksi opetuksen kehittämisen
tulevaisuuden mahdollisuuksia ja uhkia esittelivät
opetusministeriön korkeakoulu- ja tiedeyksikön
johtaja Anita Lehikoinen ja Oulun yliopiston
opetus- ja opiskelijapalveluiden johtaja
Asko Karjalainen dialogisessa avauspuheenvuorossaan
Educational development today – achievements
and future visions in Finnish universities.
Opetuksen kehittämisen vahvuutena Lehikoinen
ja Karjalainen pitivät Peda-forumin piirissä
tehtyä kansallisen tason opetuksen kehittämistyötä
kuten esimerkiksi W5W-hanke. Tällainen yhteistyö
voi kuitenkin olla uhattuna, kun opetusministeriö
ei enää erikseen rahoita vastaavia
hankkeita vaan yliopistojen täytyy itse osoittaa
niille rahoitus omista budjeteistaan. Vahvuutena
he pitivät sitä, että opetuksen ja ohjauksen merkitys
tunnustetaan menestystekijäksi – vaikka se
edelleen on aliarvostettua. Pedagogista koulutusta
on tarjolla, mutta asioista päättävillä ei ole tällaista
koulutusta. Tähän voisi lisätä, että koulutuksen
lisäksi puuttuu myös näkemystä opetuksen merkityksestä.
Vastaavasti heikkoutena alustajat näkivät sen,
ettei yliopiston johtotehtävissä olevilla ole pedagogista
koulutusta ja että koulutukseen osallistuminen
on vapaaehtoista. Opetuksen laatua ja opetuksen
hallinnointia ei ole määritelty yliopistojen
strategioissa. Mahdollisuuksia opetuksen aseman
kohenemiseen Lehikoisen ja Karjalaisen mukaan
tarjoaa se, että joissakin yliopistoissa ryhdytään
todellisiin toimiin opetuksen ja oppimisen laadun
kehittämiseksi – ja kaikki yliopistot ainakin puheissa
ovat tekevinään niin. Yliopistojen johtosäännöissä
määrittelemät kelpoisuudet antavat
viitettä siitä, miten yliopisto suhtautuu opetukseen
ja opetuksella ansioitumiseen. Samoin alustajat
jäivät odottamaan tietoa, miten elokuun lopussa
opetusministeriöön jätetyt strategiat jäsentävät
opetuksen ja oppimisen merkityksen: toimintasuunnitelmilla
ja ohjelmilla vai vain suurilla
sanoilla.
Tulevaisuuden haasteiksi Lehikoinen ja Karjalainen
nimesivät
- opetuksen ja oppimisen tukipalvelujen aseman
varmistamisen
- kansallisen tason kehittämisyhteistyön jatkumisen
- kaikille opettajille pakollisen opettajankoulutuksen
organisoinnin ja
- opetushallinnon kehittämisen.
Tuula Hirvonen, lehtori
|