Seikkailuja tutkimuksen parissa
Kirkkohistorian dosentti Mikko Ketolan aikaansaannoksiin
kuuluu roistojen paljastamista,
räiskintää ja maailman pelastamista.
Tämä kaikki tosin tapahtuu vain
hänen käsikirjoittamissaan sarjakuvissa.
Viitisen vuotta sitten Helsingin yliopiston kirkkohistorian
dosentti Mikko Ketolan kustantaja Minervasta
ehdotti hänelle yhteistyötä piirtäjä Anssi
Rauhalan kanssa, joka etsi käsikirjoittajaa sarjakuva-
albumille. Kumpikin miehistä oli Tinttien ja
Asterixien parissa kasvaneita ja ihailivat niiden
omintakeista tyyliä. Sittemmin parivaljakko on
julkaissut viisi sarjakuvakertomusta, joiden päähenkilönä
on vertailevan kirkkohistorian professori
Anni Isotalo.
Ketolalle sarjakuvien käsikirjoittaminen on ennen
kaikkea harrastus. Se on eräänlainen varaventtiili,
jonka kautta voi hyödyntää ideoita, joita
ei voisi esittää vakavalla naamalla akateemisessa
tutkimuksessa. Tutkijan työssä mielikuvituksella
on kuitenkin perustavanlaatuinen merkitys.
� Mielikuvitus on tarpeen esimerkiksi relevantteja
lähteitä pohdittaessa, Ketola sanoo.
� Myös erilaisten asiayhteyksien hahmottaminen,
henkilöiden motiivien analysointi ja kaikenlaisten
syiden selvittäminen vaatii mielikuvituksen
käyttöä. Ilman sitä tutkimuksesta tulisi
aika mekaanista. Humanistit lienevät tässä suhteessa
paljon vapaampia kuin luonnontieteilijät.
Täytyy tietenkin varoa, ettei mielikuvitus ala laukata
niin, että todellisuus jää tienposkeen.
Sarjakuvissa seikkaileva professori Isotalo on
kansainväliseen maineeseen kohonnut tutkija, joka joutuu toistuvasti dramaattisten tapahtumien
keskipisteeseen eksoottisissa paikoissa. Tarinat
toteuttavat perinteistä jännärijuonta: on seikkaluja
ja salaisuus, joka paljastetaan ja joka taas avaa
väylät seuraavaan tarinaan.
Ensimmäinen teos oli tavallaan Da Vinci -koodin
ryöstöviljelyä. Marian koodi -albumissa Anni
Isotalo nimittäin lähtee matkanjohtajaksi Da Vinci
-koodiin hurahtaneitten suomalaisturistien
seurueeseen. Matkan aikana alkaa tapahtua kummia
ja hänen eteensä ilmaantuu johtolankoja ja
outoja yhteensattumia, joiden verkko ulottuu Pariisista
Pohjanmaalle.
� Tarinassa liikutaan Da Vinci -koodin tapahtumapaikoilla.
Laitamme hieman halvalla niitä
hyväuskoisia, jotka ovat innostuneet menestysteoksen
kertomuksesta ja ovat valmiita uskomaan
sen, Ketola selittää.
Sarjakuvissa seikkaileva professori Anni Isotalo on kansainväliseen maineeseen kohonnut tutkija, joka joutuu toistuvasti
dramaattisten tapahtumien keskipisteeseen eksoottisissa paikoissa. Ote sarjakuva-albumista Vatikaanin vanki.
Katutappeluja ja kuoleman uhkaa
Professori on pohjanmaalainen, urheilullinen kolmikymppinen
vaaleaverikkö, joka taitaa muun
muassa karatea, sitä hän on käyttänyt ainakin yhdessä
katutaistelussa. Isotalon elämä vastaa monissa
piirteissään kirkkohistorioitsijan todellisuutta:
hän opettaa, antaa lausuntoja, esitelmöi ja
vierailee kansainvälisissä konferensseissa. Epätyypillistä
se on siinä mielessä, että hän päätyy hurjiin
tilanteisiin.
� Omaa elämääni tämä ei vastaa ainakaan siinä
mielessä, että minua ei kuolemantuomio uhkaa.
Isotalo sen sijaan on joutunut rikollisen salaseuran
Globus dein tähtäimeen, joka haluaa vaarallisena
pitämänsä professorin pois päiviltä.
Rikollisjärjestö kunnioittaa Pontius Pilatuksen
muistoa. Annin sukujuuret taas johtavat Maria
Magdalenaan, kuinka ollakaan. Toiselta sukuhaaraltaan
Anni on piispa Henrikin jälkeläinen. Kaikki
tämä kuulostaa jokseenkin hämmentävältä,
mutta saa kuitenkin järkevän muodon albumeissa.
Tarinat ovat kieltämättä melko poskettomia,
mutta toisaalta ne voisivat myös olla totta. Kolmannessa
albumissa Isotalo joutuu selvittämään
kirkkojen vuosisatojen ajan peittelemää salaisuutta:
itämaan tietäjiä onkin alun perin ollut neljä.
Marian koodissa muuten eksegetiikan tutkijoiden
himoitsema Q-lähde, eli Matteuksen, Markuksen
ja Luukkaan evankeliumin yhteinen lähdeteksti lopultakin löytyy. Ja tietysti Suomesta, kuinkas
muuten.
� Seikkailut kytkeytyvät historiallisiin aiheisiin
ja etenkin kristinuskon vaiheisiin. Sarjakuvissa
ei sinänsä ole uskonnollisia piirteitä, lähinnä
vankka pyrkimys totuuden paljastamiseen. Annin
uskonnollista vakaumusta ei sitäkään suoranaisesti
mainita, mutta hän on ekumeenisesti suuntautunut
kristitty, Ketola paljastaa.
Hänen oma tutkimusalansa käsittää Baltian
kirkon historiaa ja toisena tutkimuskohteena ovat
katolisen kirkon vaiheet. Parhaillaan työn alla on
tutkimus Viron luterilaisen kirkon asemasta toisen
maailmansodan aikana, tekeillä on myös artikkeli
katolisen kirkon pedofiliaskandaaleista kirkon
historiassa.
Historia on ehtymätön lähde
Historia on kiehtova, alati uusia löytöjä tarjoava
alue, joka on myös täynnä verisiä valtataisteluja,
draamaa ja salaliittoja. Joskus todellisuus on kuitenkin
ennakko-odotuksia hieman tylsempää, kuten
tutkija sai havaita esimerkiksi Opus Deistä
kirjaa kirjoittaessaan.
� Aihe oli sinänsä tuttu, mutta havaitsin, että
tunsin järjestöä sittenkin melko pintapuolisesti ja
lähinnä negatiivisesta näkökulmasta. Siihen mennessä
lukemani kirjat olivat nimittäin antaneet
järjestöstä hyvin synkän kuvan. Sitä koskevat salaliittoteoriat
osoittautuivat tarkemman tutkimisen
jälkeen lähinnä huuhaaksi ja väitteet sen harrastamasta
aivopesusta ja jäsenten itsekidutuksesta liioitteluksi,
Ketola hymähtää.
Arkistotutkimuksella on pölyinen ja tylsä maine,
mutta ne saattavat viedä vahvasti todellisen
elämän äärelle. Ketolaa historiassa kiehtovat liki
mystiset kokemukset arkistojen parissa. Esimerkiksi
vanhoja kirjeitä lukiessa saattaa syntyä voimakas
myötätunnon tai empatian kokemus kirjoittajaa
kohtaan. Tunne voi olla joskus niin vahva,
että nousee pala kurkkuun.
� Toisaalta tuntuu lohdulliselta havaita, että
ihmiset eivät ole olleet sen hurskaampia ja arvokkaampia
menneisyydessä.
Kirjoittaminen vaatii opettelua
Kollegoilta ja opiskelijoilta sarjakuvista saatu palaute on ainakin kasvotusten lausuttuna ollut yksinomaan
positiivista ja jatkoa Annin seikkailuille
on myös kyselty. Jotkut ovat olleet havaitsevinaan
joko omiaan tai työtovereiden piirteitä sarjakuvan
hahmoissa. Tämä on kiinnostava seikka varsinkin
ulkonäköä ajatellen, sillä piirtäjähän ei edes tunne
Ketolan työtovereita. Hieman muuten hämmästyttää
se, että Ketola ei omassa ansioluettelossaan
mainitse julkaisemiaan sarjakuvia.
Voisiko sarjakuvaa hyödyntää
opetusmenetelmänä?
� En ole vielä kokeillut. Olen tosin harkinnut
historiantutkimuksen metodioppaan tekemistä
sarjakuvan muotoon. Opettajana voisi olla itse
Anni Isotalo ja tarinassa opetukset voitaisiin kytkeä
jonkin kiinnostavan tapauksen selvityksen yhteyteen,
Ketola pohtii.
Kirjoittaminen on tieteen parissa tärkeä taito,
ja nimenomaan omasta alasta kertominen niin,
että muutkin tajuavat. Opiskelijoiden keskuudessa
Ketola on tehnyt hieman huolestuttavan havainnon:
joka vuosikurssin kohdalla nimittäin
vaikuttaa siltä, että uudet opiskelijat taitavat yhä
huonommin suomen kielen kielioppia.
� Kirjoittaminen vaatii paljon harjoittelua.
Hyvää oppia on myös suuremmalle yleisölle tarkoitettujen
artikkelien kirjoittaminen vaikkapa
sanomalehtiin. Samalla oppii hahmottamaan
tekstin määrää ja ilmaisemaan asioita tiiviisti ilman
jargonia, Ketola kannustaa.
Teksti: Arja-Leena Paavola
Kuvat: Veikko Somerpuro
Mikko Ketola
- syntynyt 1963 Virroilla
- TM 1990, Helsingin yliopisto, kirkkohistoria
- TL 1997, Helsingin yliopisto, kirkkohistoria
- TT 2000, Helsingin yliopisto, kirkkohistoria
- Yleisen kirkkohistorian dosentti 2002,
Helsingin yliopisto
- Kirkkohistorian yliopistonlehtori (ma.)
- Suomen kirkkohistoriallisen seuran pj.
- Vartija-lehden päätoimittaja
- Väitöskirja The Nationality Question in
the Estonian Evangelical Lutheran Church, 1918-1939 (2000)
- Opus Dei - Vaiettu salaseura? (2006)
|