Tenure track ja suomalainen työlainsäädäntö
Voimassaolevaan yliopistolakiin oltiin valmisteluvaiheessa
sisällyttämässä erityissäännöstä määräaikaisuuksista
yliopistomaailmassa. Erään ehdotuksen
mukaan määräaikaista työsuhdetta olisi
voitu käyttää palkattaessa henkilöitä muun ohella
yliopiston vakinaisiin tutkimus- tai opetustehtäviin
pätevöitymistä varten. Ehdotusta ei kuitenkaan
sisällytetty yliopistolakiin.
Tenure track -järjestelmää kuvataan Aalto-yliopiston
kotisivuilla niin, että ”professorien urajärjestelmä
tarjoaa tutkijoille selkeän ja hyvin tuetun
urapolun kohti professoritason tehtäviä”. Järjestelmässä
on kiistatta hyviä elementtejä, mutta järjestelmää
on myös arvioitava voimassa olevan yliopisto-
ja työlainsäädännön näkökulmasta. Peruskysymykset
liittyvät siihen, miten päätetään tähän
urajärjestelmään valittavista henkilöistä ja
miten voidaan perustella useita vuosia kestäviä
määräaikaisia työsuhteita. Pelkästään professorikunnan
nimikkeiden eriytymistä ja englanninkielistymistä
(Assistant Professor – Distinguished
Professor) ei liene syytä arvostella.
Yliopistolain 33.2 §:n mukaan professorin tehtävä
tulee asettaa julkisesti haettavaksi otettaessa
henkilö toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.
Kutsumenettelyä voidaan käyttää, kun tehtävään
voidaan kutsua ansioitunut henkilö tai
tehtävään valitaan määräajaksi. Tehtävään voidaan
valita vain henkilö, joka täyttää kiistatta kelpoisuusvaatimukset.
Työsopimuslaissa säädetään
määräaikaisista työsuhteista. Työsopimus on voimassa
toistaiseksi, jollei sitä ole perustellusta syystä
tehty määräaikaiseksi. Työnantajan aloitteesta
ilman perusteltua syytä tehtyä määräaikaista työsopimusta
samoin kuin ilman perusteltua syytä
tehtyjä toisiaan seuraavia määräaikaisia työsopimuksia
on pidettävä toistaiseksi voimassa olevina.
(TSL 1:3.2)
Tenure track -järjestelmän arvioinnissa on
työoikeudellisesti olennaista se, miten rekrytointimenettely
vastaa pääsääntöisesti julkiseen hakuun perustuvaa ja toistaiseksi voimassa oleviin työsuhteisiin
perustuvaa rekrytointimenettelyä. Professorin
uraputken alkupäässä oleva henkilö ei
välttämättä ole niin ansioitunut tutkija, että hänet
voidaan rekrytoida professorin tehtävään ilman
julkihakua. Aiheellinen epäilys voidaan esittää
myös siitä, millä perusteella professorin tehtäviin
voidaan palkata 3-5 vuoden määräajaksi.
Tenure track -järjestelmä merkitsee käytännössä
sitä, että vakinaista professuuria tavoittelevan
koeaika on käytännössä useita vuosia. Työsopimuslain
mukaan koeaika voi kuitenkin olla
(pääsääntöisesti) enintään 4 kk. Koeaika ja määräaikaisuus
ovat eri asioita. Koeaika liittyy työntekijän
työkyvyn selvittämiseen, kun taas määräaikaisuus
työnantajalla olevan työn tarjoamisedellytyksiin.
Koeaikaa ei voida käyttää, jos henkilön
osaaminen ja soveltuvuus tunnetaan. Määräaikaisuuteen
on puolestaan oltava työnantajan tarjolla
oleviin tehtäviin liittyvä taloudellinen tai tuotannollinen
peruste. Määräaikaisuus perustuu siihen,
että työtä ei ole tarjolla kuin tilapäisesti, mutta
määräaikaisuutta ei voida perustella työntekijän
osaamisen ja aikaansaavuuden vuosia kestävällä
testaamisella. Tästä näkökulmasta katsoen Tenure
track -järjestelmä vaikuttaa varsin ongelmalliselta.
Tenure track -järjestelmän vaikutuksia suomalaisen
yliopistojärjestelmän kannalta on syytä monipuolisesti
pohtia. Professorien oikeusaseman
kannalta olisi selkeintä, jos Tenure track -järjestelmän
käyttöalaa ja käyttöehtoja tarkennettaisiin.
Työoikeudellisesti arvioiden saattaisi perusteltua,
että urapolku huippututkijaksi aloitettaisiin julkiseen
kilpailuun perustuvasta, toistaiseksi voimassaolevasta
työsuhteesta ja Tenure track -urakilpailu
rakennettaisiin tällaisen taustatehtävän varaan.
Tarmo Miettinen
professori, hallinto-oikeus
Itä-Suomen yliopisto
|