Professoriliitto selvitti kansainvälisiä malleja professoreiden tutkimuskausijärjestelmistä
Professoreille aikaa tutkia
Professorien tutkimuskausijärjestelmä on
arkipäivää kovin monissa maissa. Suomesta
tällainen akateeminen traditio näyttää
lähes puuttuvan. Toimiva tutkimuskausijärjestelmä
voisi olla täälläkin yksi yliopiston
kilpailuvalteista sekä keino parantaa
tutkimuksen laatua. Tällainen kausi myös
edesauttaisi professorien työssä jaksamista.
Keväällä ilmestyneen Muuttuva akateeminen professio
Suomessa -selvityksen mukaan professoreiden
opetus- ja tutkimustyö on kärsinyt hallintoja
muun työmäärän lisääntyessä. Samansuuntaista
viestiä on kantautunut liittoon myös yksittäisiltä
professoreilta. Yhtenä ratkaisuna on esitetty
professoreiden tutkimuskausijärjestelmän kehittämistä.
Asian taustoittamiseksi Professoriliitto selvitti
kansainvälisiä tutkimuskausijärjestelmiä pohjoismaisista
sisarjärjestöistä sekä yksittäisiltä professorikollegoilta.
Useimpien vastanneiden yliopistoissa
näyttää olevan jonkinlainen järjestelmä,
jolla taataan professoreille ajoittainen keskittyminen
tutkimuksen tekemiseen. Suomesta tällainen
akateeminen traditio näyttää lähes puuttuvan.
Järjestelmät perustuvat eritasoisiin
sopimuksiin
Tutkimuskaudet pohjautuvat eri maissa eritasoisiin
sopimuksiin. Esimerkiksi Italiassa, Kreikassa,
Puolassa ja Saksassa tutkimuskausijärjestelmä perustuu
lakiin. Näin ollen järjestelmä on yhteneväinen
kaikissa yliopistoissa. Useissa maissa sopimus perustuu sen
sijaan yliopistokohtaisiin
säädöksiin ja sopimuksiin.
Englannissa
useimmilla yliopistoilla
on yliopistokohtaisia
säädöksiä. Myöskään
Irlannissa järjestelmä
ei ole samanlainen
kaikissa yliopistoissa.
Yhdysvalloissa
jokaisella yliopistolla
on oma tutkimuskausipolitiikkansa
omine
vivahteineen.
Pohjoismaista Islannin
järjestelmä perustuu
70-luvulla tehtyyn
sopimukseen ja
yliopistojen omiin
käytäntöihin. Islannissa
professoreiden työajasta
on varattu 40 %
tutkimukseen. Myös
Ruotsilla oli aiemmin
säädöksiä professoreiden
tutkimusvapaasta,
joka vietettiin usein
ulkomaisissa yliopistoissa.
Nykyään tällainen
pidempijaksoinen
ulkomaankausi sisällytetään
eräänlaiseen kehityssuunnitelmaan,
joka tehdään
jokaisen yliopiston opettajan
kanssa useamman vuoden
perspektiivillä. Tällaisen suunnitelman tekemisestä on määräykset kollektiivisopimuksessa.
Norjassa ei ole keskitettyjä säädöksiä
tutkimusvapaasta, vaan päätökset tutkimuskauden
antamisesta tekee yksittäinen yliopisto.
Käytännöt vaihtelevat Norjassa yliopistojen välillä
ja sisällä.
Tutkimuskauden edellytykset
Vastanneissa maissa oikeus vuoden pituiseen tutkimuskauteen
on yleensä 5-7 vuoden välein. Mikäli
kausi on lyhyempi, useissa yliopistoissa sitä
on mahdollista saada
useammin. Joissakin
maissa, esimerkiksi
Italiassa,
Englannissa ja
USAssa tutkimuskauden
saamisen
edellytyksenä on
vakituinen palvelussuhde.
Australiassa
tutkimuskauden
saavat tutkimuksellisesti
aktiiviset
henkilöt, jotka
ovat työskennelleet
vähintään kolme
vuotta. Eräissä yliopistoissa,
esimerkiksi
Irlannissa ja
Italiassa, tutkimuskauden
aikana tulee
työskennellä ulkomailla.
Tutkimuskauden
saamista vaikeuttaa
se, että
useissa maissa lähtijä
joutuu itse organisoimaan
opetus
vapaan aikana.
Joissakin yliopistoissa
jo hakemuksessa
tulee ilmoittaa,
miten luennot
tai mahdollinen kliininen
työ järjestetään tutkimusvapaan
aikana. Hakemus voidaan
hylätä sillä perusteella, että opiskelijoille ei löydy pätevää luennoitsijaa tilalle.
Useimmiten sijaisen palkkaamiseen ei ole
varattu määrärahoja, vaan opetus hoituu kollegan
toimesta. Esimerkiksi Norjassa sen sijaan tutkimusvapaalle
lähtijälle palkataan sijainen.
Tutkimuskauden jälkeen on raportointivelvollisuus
tuloksista, ja raportti vaikuttaa seuraavan
hakemuksen läpimenoon. Raportti on useissa
maissa edellytys seuraavan tutkimuskauden saamiseen.
Suomessa yliopistokohtaisia eroja
Suomessa yliopistojen uuden TES:n mukaan “yksikön
työsuunnitelmat pyritään sovittamaan yhteen
niin, että kukin saisi vuorollaan mahdollisuuden
opetuksesta ja hallintotyöstä vapaaseen tutkimusjaksoon.”
Suomen systeemin heikkous kansainvälisiin
käytäntöihin verrattuna on se, ettei Suomessa
ole määritelty, kuinka usein tutkimusvapaaseen
on oikeus.
Eri yliopistoilla on tutkimuskaudesta sisäisiä
säädöksiä. Itä-Suomen yliopistossa on ohjeistettu,
että opetussuunnitelmaa valmisteltaessa oppiaine/
laitostasolla on periaatteessa lupa järjestää kullekin
opettajalle opetusvapaa periodi. Tällöinkin
tulee kuitenkin hoitaa mm. hallinnolliset velvoitteet,
joten suuri osa professoreista on kiinni tehtävissään.
Svenska Handelshögskolanissa on järjestelmä
jossa Hankenin säätiö julistaa kerran vuodessa
haettavaksi rahoitusta tutkimusperiodeja
varten. Myös Aalto yliopistossa on suunnitteilla
tutkimuskausijärjestelmä, käytännön toimia tai
päätöksiä ei liene vielä tehty. Kauppakorkeakoulussa
on vielä käytössä ennen Aalto-aikaa aloitettu
järjestelmä.
Tampereen yliopistossa ei ole ollut koko yliopiston
tason järjestelmää, mutta laitoskohtaisesti
on ollut järjestelyjä, jossa työsuunnitelman puitteissa
voi jättää yhden periodin tutkimusperiodiksi.
Tällöin voi myös lähteä ulkomaille mutta ohjausvelvoitteet
ja muut vastaavat säilyvät, käytännössä
myös e-mail -hallintoa. Tietojemme mukaan
Tampereen yliopistossa ollaan suunnittelemassa
tutkimuskausijärjestelmää. Myöskään Helsingin
yliopistossa ei ole ollut keskitettyä tutkimuskausijärjestelmää,
mutta kausia on voitu järjestää
laitoskohtaisesti. Tällöin joillekin tulee opetuksesta
ja muista velvollisuuksista vapaita jaksoja.
Åbo Akademissa on yritetty järjestää nk. opetusvapaita jaksoja, mutta hyvin harvat professorit
pystyivät järjestämään itselleen tällaisia jaksoja.
Mm. yliopiston pienuus oli rajoitteena, koska monessa
aineessa on vain yksi professori, eikä sijaista
ollut mahdollista hankkia.
Lisäresursseja opetuksen hoitamiseen
Sijaistamiskäytäntöihin tehdyllä selvityksellä ei
löydy patenttiratkaisua. Voitaneen kuitenkin todeta,
ettei tutkimuskausijärjestelmä maksa niin
paljon kuin voisi ajatella. Lisäresursointia ei tarvita
koko professorin työpanoksen osalta. Suurin
kysymys lienee opetuksen hoitaminen. Opetuksen
järjestämisen suhteen tieteenalakohtaiset erot lienevät
suuret. Joillakin aloilla voitaisiin pidemmillä
työsuunnitelmilla huomioida kurssitarjonta.
Nyt, uuden yliopiston käynnistäessä toimintaansa,
yliopistoissa voitaisiin tehdä yliopistokohtaisia
lisäsäädöksiä, joilla ensivaiheessa voitaisiin
turvata professoreille säännöllisin väliajoin pidettävä
tutkimuskausi. Järjestelmää voitaisiin myöhemmin
laajentaa muihin työntekijäryhmiin. Toimiva
tutkimuskausijärjestelmä voisi olla paitsi
yksi yliopiston kilpailuvaltti myös keino parantaa
yliopiston tutkimuksen laatua ja saada yliopistoa
entistä kilpailukykyisemmäksi. Professoreiden on
tärkeää saada aika ajoin keskittyä oman alansa
tutkimukseen ja alan uusimman tiedon päivittämiseen.
Toimiva tutkimuskausijärjestelmä voi olla
myös edesauttamassa työssä jaksamista.
Professoriliitto on avannut aiheesta keskustelun
yliopistojohdon kanssa. Yliopistokohtaisten
ohjeistusten puuttuessa tutkimukselle omistetut
kaudet jäävät yksittäisten työntekijöiden, ja kenties
laitosten aktiivisuuden varaan.
Teksti: Raija Pyykkö
Professoriliiton asiamies
|