Yliopistot pettivät sopimuksen
Talouden ja EU-maiden vakuuksien
pyörteessä uusi lukukausi on alkanut
entistä epävarmemmissa odotuksissa.
Jos valtion budjetissa esitetyt leikkaukset
yliopistojen rahoituksesta toteutuvat,
mahdollisuudet alkavalla neuvottelukierroksella
korjata yliopistojen työehtosopimuksen (TES)
ongelmia ja puutteita saattavat myös näyttää epävarmoilta.
Sitä järjestöt kuitenkin tavoittelevat, sillä henkilöstöllä
on laajasti tunne, että yliopisto on pettänyt,
jos ei henkilöstöä kokonaisuudessaan, niin odotukset
oikeudenmukaisesta kohtelusta ja loukannut sopimuksen
henkeä ja kirjainta vastaan.
Monet sopimukseen liittyvät ongelmat eivät ole rahakysymyksiä
vaan korjaantuisivat sillä, että yliopiston
henkilöstöjohto päättää noudattaa sopimusta niin
kuin se on kirjoitettu ja niin kuin neuvottelupöydässä
on yhteisesti sovittu. On merkkejä siitä, että joissakin
yliopistoissa hallituksen puheenjohtaja tai hallintojohtaja
ymmärtää sen, että yliopistojen tulee noudattaa
työehtosopimusta kokonaisuudessaan. Koska näin
ei kuitenkaan ole kaikkialla tapahtunut, sopimukseen
on saatava täsmennyksiä ja uusia kirjauksia.
Opetuspainotteisissa tehtävissä eli lehtoreiden,
yliopistonlehtoreiden ja yliopisto-opettajien tehtävissä
toimivien ryhmässä huonoiten sopimuksessa on toiminut työaikasopimus ja se palkkaperintö, joka jäi
uudesta palkkausjärjestelmästä. Kun yliopistojen olomuoto
muuttui, lähtökohta oli, että henkilöstön palvelussuhteen
ehdot säilyvät ennallaan.
Kuitenkin monin paikoin työaikasopimusta nyt
tulkitaan niin, että sopimuksessa mainitut opetustunnit
ovat minimi sen sijaan, että ne ovat maksimimäärä
kontaktiopetustunteja, joita 1600 tunnin työsuunnitelmaan
voi sisällyttää. Jopa sellaista tulkintaa
esiintyy, että lehtori, jolla on kontaktiopetusta 392
tuntia vuodessa, kyllä ehtii tutkiakin muutaman sata
tuntia vuodessa. Jokainen tätä työtä tehnyt ja jokainen
tehtäviensä tasalla oleva esimies ja päättäjä tietää,
että tämä ei ole mahdollista, jos tekee opetustyönsä
hyvin ja antaa opiskelijoille niin hyvän opetuksen ja
ohjauksen, mikä heille oikeutetusti kuuluu.
Muita sopimusneuvotteluissa esille tulevia asioita
ovat palkkausjärjestelmän soveltamisongelmat ja tilastoyhteistyö. Vaativuustasojen kriteereiden omaperäiset
– ja omapäiset – tulkinnat aiheuttavat haasteita
työtuomioistuimeen saakka, mikä ei olisi lainkaan
tarpeen, jos sopimusta sovellettaisiin siinä hengessä,
missä se aikanaan solmittiin. Näin voitaisiin toteuttaa
se palkitseva ja motivoiva palkkausjärjestelmä, josta
silloin puhuttiin.
Tilastoyhteistyö ja luottamusmiesten tiedonsaanti paikallisia
neuvotteluja varten on saatava kuntoon, jos
työnantaja toivoo saavansa sopimuksiin paikallisesti
neuvoteltavia eriä. Neuvottelusta voidaan puhua vasta,
kun neuvottelukumppanit
ovat tasaväkisiä
ja heillä on käytettävissään
samat tiedot.
Menneen kesän
hyvä uutinen oli Itä-
Suomen yliopiston hallituksen
tekemä vastuullinen
ja rakentava
päätös jatkaa opettajankoulutusta
Savonlinnassa.
Jäämme odottamaan
lisää tällaisia päätöksiä,
joilla toteutetaan
yliopiston koulutus- ja
sivistystehtävää.
Tuula Hirvonen
puheenjohtaja Yliopistojen opetusalan liitto YLL
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 2
|