Esitys aloituspaikoista ja
työvoimatarve eivät kohtaa
Opetus- ja kulttuuriministeriö esittää leikkauksia perustieteiden
koulutusmääriin, vaikka niitä lähellä olevissa ammateissa työvoiman
kysynnän ennustettaisiin kasvavan.
Soveltavien ja ammattiorientoituneiden
suurten koulutusalojen sisäänotto
ei juuri muutu, vaikka niitä lähellä
olevissa ammateissa kysynnän ennustettaisiin
laskevan. Laskennallinen
tasapaino saavutetaan säätämällä
koulutuksen ja ammattien vastaavuusavaimia,
joiden sisältöjä ei julkisteta.
Seurauksena perustieteistä valmistuneiden osuus
eri ammattiryhmissä laskee ja perustutkimuksen
edellytykset yliopistoissa voivat kaventua.
Tavoitteena selkeä työnjako
Opetus- ja kulttuuriministeriön huhtikuussa julkistama
raportti Tasapainoiseen työllisyyskehitykseen
2025 sisälsi yksityiskohtaisen ehdotuksen koulutuksen
mitoittamisesta opintoaloittain ja koulutusasteittain.
Samat luvut löytyvät syyskuussa lausuntokierrokselle
lähteneestä Koulutuksen ja tutkimuksen
kehittämissuunnitelmasta vuosille 2011—16. Kesäkuussa
Suomen yliopistot UNIFI ry käynnisti oman
rakenteellisen kehittämisen hankkeensa, jolla pyritään
selkeyttämään yliopistokoulutuksen työnjakoa
ja profiloitumista, samalla varmistaen ettei miltään koulutusalalta häviä tieteenaloja eivätkä ne tule liian
ohuelti katetuiksi.
Hanketta varten perustettiin työryhmät — vetäjinään
professorit Maria-Liisa Nevala, Jorma Sipilä,
Matti Uusitupa ja Raija Sollamo — humanistiselle,
kasvatustieteelliselle (opettajankoulutus pois lukien),
luonnontieteelliselle ja yhteiskuntatieteelliselle koulutusalalle,
joille esitetään suurimpia vähennyksiä.
Teknistieteelliselle, kauppatieteelliselle ja taideteolliselle
alalle ryhmiä ei perustettu, mitä selittänee taideyliopistohankkeen
erityistilanne ja se, että esitetyt
muutokset näille aloille ovat pieniä. Tekniikan alalle
ehdotetaan 32 aloittajapaikan vähennystä (0,8 % paikoista)
ja kauppatieteeseen yhden paikan lisäystä,
jolloin paikkoja olisi vuosittain jaossa 2 700.
Ehdotetut muutokset ovat jo olleet jonkin verran
esillä, mutta vähemmän huomiota on kiinnitetty
lukujen sisään kirjoitettuihin tiede- ja yhteiskuntapoliittisiin
tavoitteisiin. Ministeriön ehdotus ei vain
mitoita koulutusmääriä työvoimatarvetta vastaavaksi,
vaan linjaa myös merkittävästi eri ammateissa
toimivan työvoiman koulutustaustaa. Yliopistoissa
koulutusmäärien muutos vaikuttaisi tieteenalojen resursoinnin
kautta tutkimuksen edellytyksiin ja tutkija-
opettajien työllisyysnäkymiin.
Avaimet – rakenneuudistuksen perusta
Kun ministeriön esitystä aloittajapaikoista verrataan
raportissa esitettyyn työvoimatarvearvioon, synnyttää
tarkastelu vaikutelman ristiriitaisuuksista. Esimerkiksi
UNIFI-ryhmien ulkopuolelle jätetty tekniikan
ala (yliopistot ja amk) tuottaisi vuosina 2008—25
67 000 tutkintoa, kun koulutusta lähinnä vastaavan
teollisen työn asiantuntija-ammattien työvoimatarve
olisi parikymmentä tuhatta pienempi. Liiketalouden
alan (yliopistot ja amk) 110 000 tutkintoa näyttäisivät
nekin reippaasti ylittävän kaupan ja muun liiketalouden
asiantuntijatyön tarpeen, tosin erityisesti amktutkinnon
suorittaneista suuri osa työllistyy kauppiaiksi
ja myyjiksi.
Toisaalta esimerkiksi humanisteille ja perusyhteiskuntatieteilijöille
kaavaillut pienet ja entuudestaan
pienenevät koulutusmäärät eivät näytä läheskään
kattavan sitä kasvavaksi arvioitua asiantuntijoiden
kysyntää, jota esiintyy esimerkiksi yhteiskunnallisen
ja humanistisen alan sekä talouden asiantuntijoiden
ja julkisen hallinnon johtajien ja asiantuntijoiden ammattiryhmissä.
Asia ei tietenkään ole yksitulkintainen, sillä korkeakoulututkinnoilla työllistytään monenlaisiin ammatteihin.
Laskennallinen ratkaisu ristiriitaan ovat
ammattiryhmien ja koulutuksen vastaavuusavaimet.
Ne kuvastavat ministeriön näkemystä siitä, millaisilla
tutkinnoilla eri ammatteihin työllistytään ja minkälaisella
koulutusrakenteella tulevaan työvoimatarpeeseen
vastataan.
Avaimet, joita on yhteensä noin 60, määrittävät
aloituspaikkaehdotusten — ja kuten näyttää — myös
yliopistojen rakenteellisen kehittämisen laskennallisen
perustan. Niiden laatimismenetelmä on hiljattain
muuttunut harkinnanvaraista arviointia ja ennakointia
korostavaksi, joten niiden sisällössä korostuu
valmisteluun osallistuneiden virkamiesten ja intressiryhmien
koulutustahto. Avainten ohjaava vaikutus
on suuri: muutaman prosenttiyksikön muutos parissa
opintoalan kannalta keskeisessä avaimessa voi suuruusluokaltaan
vastata useampaa yliopistollista koulutusohjelmaa.
Vielä joitakin vuosia sitten vanhaan, lähinnä historialliseen
tietoon pohjautuneeseen laskentamalliin
perustuneet avaimet painettiin opetushallituksen
raporttien liitteiksi. Enää tällaista julkisuutta ei ole, sillä ainakaan OKM:n huhtikuun raportissa avaimia
ei julkaistu, eikä tämän kirjoituksen tekijä ole parista
pyynnöstä huolimatta saanut nähdäkseen kuin yhden
opintoalakohtaisen avaimen. Jos vertailua vanhoihin
avaimiin ja historiatietoon ei voida tehdä, on muiden
kuin avainten laatijan hyvin vaikea tietää, kuinka
merkittävää ammattipätevyyksien uudelleenmäärittelyä
ministeriö ja hallitus todella tavoittelevat.
Supistuksia perustieteisiin
Likimääräisen kuvan tavoitteista voi kuitenkin rakentaa
yhdistämällä ministeriön tavoitteen eri opintoaloilla
suoritetuista työelämään siirtyvistä tutkinnoista ja opetushallituksen näkemyksen tutkinnon
suorittaneiden työllistymisestä eri ammattiryhmiin
(Koulutus ja työvoiman kysyntä 2020, OPH 2009, s.
129—198). Näin muodostetut taulukot eivät ole varsinaisia
avaimia, vaan ministeriössä tapahtuneen poliittisen
tarkastelun huomioivia laskelmia ammattiryhmien
tavoitteellisista koulutusrakenteista.
Taulukossa 1 tehdään kahteen ammattiryhmään,
10.2 Yhteiskunnallisen ja humanistisen alan sekä talouden
asiantuntijat sekä 10.4 Julkisen hallinnon johtajat
ja asiantuntijat, kohdistuva esimerkkitarkastelu.
Se selittää näihin ryhmiin tuotettavista tutkinnoista
hieman yli 80 prosenttia, sillä lähteet eivät sisällä
tietoja kaikilta aloilta (esim. tietotekniikka, teologia, historia). Kuitenkin lukujen ja niiden keskinäisten
suhteiden pitäisi olla kohtuullisen luotettavia, sillä
laskentatavan mahdolliset epätarkkuudet kohtelevat
eri aloja samalla tavalla.
Yhteiskunnallisen ja humanistisen alan sekä talouden
asiantuntijoissa (10.2) kiinnittää huomiota liiketaloustieteen
alalta valmistuvien lähes 45 prosentin
osuus. Julkisen hallinnon johtajissa ja asiantuntijoissa
(10.4) taas liiketalouden ohella tekniikan ja
luonnontieteiden osuudet — yhteenlaskettuna lähes
45 prosenttia. Perusyhteiskuntatieteiden tutkinnon
suorittaneiden osuudet ovat vain yksittäisiä prosentteja,
yhteenlaskettunakin vain hieman yli kymmenen
prosenttia. Kun työvoiman kysyntä ryhmissä 10.2 ja
10.4 on kasvavaa (mm. OPH 2009, liite 7), mutta samalla humanististen ja perusyhteiskuntatieteiden
tarjonnasta leikataan 20–30 prosenttia, lienee selvää,
että ammattiryhmissä työskentelevien koulutustaustaan
haetaan huomattavaa muutosta.
Samantapainen asetelma hahmottuu myös luonnontieteissä.
Perusluonnontieteiden tutkintojen vähentämistä
perustellaan teollisen työn vähenemisellä
(mm. OKM:n Ville Heinonen, Aamulehti 28.8.2011),
mutta tämä trendi ei mainittavasti vaikuta tekniikan
alan yliopistokoulutuksen kokonaismäärään.
Laaja-alaiset pätevyydet uusiksi
Alojen koulutusmääriä on myös hyvä suhteuttaa toisiinsa.
Kymmenen prosentuaalisesti eniten leikattavan opintoalan yhteenlaskettu sisäänotto jäisi pienemmäksi
kuin pelkän liiketaloustieteen sisäänotto
(taulukko 2). Sekä luonnon- että ihmistieteitä lähellä
olevissa ammateissa työvoiman koulutusrakenne
siirtyisi yleissivistävistä ja perustutkimustieteistä
soveltavien ja ammattiorientoituneiden koulutusten
suuntaan. Ministeriön ja UNIFIn näkemyksessä tämä
näyttäisi olevan myös yliopistojen rakenteellisen kehittämisen
pääsuunta.
Asialla voi olla yhteytensä siihen, että valmistelun
viime vaiheessa kuullut akateemisia aloja lähellä olevat
järjestöt olivat Lääkäriliitto, Teknologiateollisuus,
OAJ sekä Tekniikan akateemiset TEK. Julkisuuteen
tulleiden tietojen perusteella ei syistä ja seurauksista
kuitenkaan ole varmuutta. Eräs tulkinta on se,
että koska suurten alojen koulutusmäärät halutaan
pitää ennallaan, joudutaan tekniikan ja kaupan alan
ylikoulutusta purkamaan esimerkiksi hallinnon ja
yhteiskunnallisen, humanistisen sekä talouden alan
ammatteihin.
Yleissivistävä koulutus ei siten näytä tarjoavan
kovinkaan suurta pätevyyttä edes sen perinteisiin
”omiin” ammatteihin, puhumattakaan siitä, että sillä
olisi samanlaista laaja-alaista soveltuvuutta kuin
eräillä muilla aloilla. Liiketalous ja osin tekniikka
näyttävät ”yleissivistävyydeltään” ylivoimaisilta: paitsi että ne antavat parhaimman erityisen pätevyyden
omien erityisalojensa ammatteihin, ohittaa niiden
antama yleinen pätevyys esimerkiksi hallinnon
alalla hallintotieteen antaman erityisen pätevyyden.
Yliopisto-opettajien ja tutkijoiden kannalta prosessin
eräs merkittävä ongelma on sen yksisuuntaisuus
ja läpinäkymättömyys. Suurillekaan leikkauksille
ei anneta yleistä innovatiivisuuspuhetta yksityiskohtaisempia
perusteluita, vaikka leikkausuhan
alle päätyneillä opintoaloilla ei olisi erityisiä kiinnostavuus-
tai työllistymisongelmia. Yleisempi ongelma
liittyy yliopistojen tiederakenteen monipuolisuuteen
ja perustutkimuksen asemaan. Jo nyt perus- ja yleissivistävät
tutkimuspainotteiset tieteenalat ovat esimerkiksi
väitelleiden opettajien määrässä mitattuna
pieniä, ja niiden supistuminen esimerkiksi 20—30
prosentilla ajaisi monia niistä kansainvälisesti marginaaliin
ja voisi viedä oman alan työt yhdeltä tutkijasukupolvelta.
Läpinäkymättömyyteen voi lopulta kiinnittää
huomiota myös yleisemmällä tasolla: keskustelua tiede-
ja elinkeinopolitiikan painotuksista ei käydä läheskään
sillä vakavuudella ja niillä termeillä, mitä numeroihin
sisältyvien muutosten laajuus edellyttäisi
Kirjoittaja on akatemiatutkija ja European
University Instituten (Firenze) vieraileva tutkija.
teksti Petri Koikkalainen
kuvat Veikko Somerpuro
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 17
|