Tutkijanuraan tulossa
enemmän läpinäkyvyyttä
Tieteentekijöiden liiton mielestä ehdotukset tutkijankoulutuksen kehittämiseksi
ovat pääosin kannatettavia. Nimike pitää saada vihdoin tutkijoiden
eurooppalaisen peruskirjan mukaiseksi.
Suomen Akatemian asettama tutkijakoulutukiryhmä
on laatinut ehdotuksen tutkijakoulutusjärjestelmän
kehittämiseksi ja tohtorikoulutuksen järjestämiseksi.
Ehdotus on parhaillaan kommentoitavana. Ehdotukset
ovat pääosin kannatettavia.
Samaan aikaan Korkeakoulujen Arviointineuvosto
(KKA) on tehnyt seuranta-arvioinnin, jonka
keskeinen tavoite on selvittää, miten yliopistot ovat
ryhtyneet kehittämään tohtorikoulutustaan edellisen
arvioinnin suositusten perusteella. KKA:n raportti
valmistuu lokakuussa. Hyvänä tavoitteena on tutkijanuran
läpinäkyvyyden ja ennakoitavuuden sekä
laadun parantaminen.
Kansainvälisen mallin mukaan ryhmä ehdottaa,
että suomalaisissa yliopistoissa on yksi tai muutama
tutkijakoulu, jotka muodostuvat tieteen- ja koulutusalakohtaisista
tai monitieteisistä tohtoriohjelmista.
Moni yliopisto onkin jo perustanut oman tutkijakoulun.
Kaikki tohtoriohjelmat on tarkoitus integroida
tiiviisti yliopistoon ja ne ovat kiinteä osa yliopiston
tutkimusstrategiaa ja profiilia.
Tieteentekijöiden liitto katsoo, että tohtorikoulutuksen
on oltava avointa tieteen kentälle ja tohtorikoulutuksen
kehittämisessä täytyy ottaa huomioon
myös tohtoroituvan näkökulma.
Koulutettava, opiskelija vai nuorempi tutkija
Tieteentekijöiden liitto on useissa yhteyksissä vaatinut,
että väitöskirjantekijöistä käytetään nimitystä
nuorempi tutkija.
Liitto katsoo, että kyse ei ole kouluttautumisesta vaan tutkijana pätevöitymisestä. Tutkijakoulutukiryhmä
(sanahirvitys tämäkin) ei raporttiluonnoksessaan
ota kantaa nimikkeisiin, vaikka toteaakin, että
EUA:n (European University Association) suositusten
mukaan tohtorikoulutettavat ovat tutkijanuransa alkuvaiheessa
ja heitä tulee kohdella uutta tietoa tuottavina
ammattitutkijoina.
Tutkijoiden eurooppalaisen peruskirjan mukainen
nimike on nuorempi tutkija (early stage researcher).
Tämän nimikkeen ovat ottaneet käyttöön Itä-Suomen
yliopisto ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Tutkijakoulutettava -nimikettä on pidetty huonona
myös yrityksissä, jotka ovat tohtoroituneiden potentiaalisia
työnantajia. Suomessa ei ole vastinetta ruotsinkielen
doktorand -nimikkeelle.
Rekrytointi, ohjaus
Ryhmän ehdotus rekrytoinnista tohtoriohjelmiin on
kannatettava. Ehdotuksen mukaan tohtoriohjelmiin
valitaan väitöskirjantekijät avointen, ennakoitavien,
läpinäkyvien ja yhdenmukaisten valintakriteerien
mukaisesti. Liitto kannattaa myös sitä, että tohtorikoulutettavan
oikeuksista ja velvollisuuksista sovitaan
kirjallisesti.
Samalla tulee sovittua ohjauksen käytännön toteutuksesta.
Yliopisto vastaa myös ohjaus- seuranta-,
arviointi-, palaute- ja oikaisupyyntökäytänteistä. Joissakin
tilanteissa ohjaajan ja tohtorikoulutettavan välinen
ohjaussuhde ei toimi. Oikeusturvan kannalta on
hyvä sopia myös, miten menetellään, jos ohjaussuhde
ei toimi tai ohjaaja vaihtuu jostain muusta syystä.
Neljässä vuodessa tohtoriksi
Ryhmä esittää jatkotutkinnon tavoitteelliseksi suoritusajaksi
neljä vuotta täysipäiväistä koulutusta. Tieteentekijöiden
liitto katsoo, että neljässä vuodessa
tohtoroituminen edellyttää myös neljän vuoden rahoitusta.
Neljässä vuodessa tohtoroituminen jää usein toteutumatta
väitöskirjantekijästä riippumattomista
syistä. Väitöskirjantekijällä saattaa olla opetus- ja
laitostehtäviä liikaa, rahoitusta on vain pieniksi pätkiksi
ja rahoituksen hankkimiseen kuluu aikaa. Myös
perhevapaat ja sairauslomat pidentävät väitöskirjan
valmistumista.
Tohtorintutkintoa suorittamaan valituille täytyy
tehdä henkilökohtaisen opintosuunnitelman vastineeksi
rahoitussuunnitelma neljäksi vuodeksi.
Tietyillä aloilla (esim. politiikkatieteet ja filosofia)
kypsyminen hyväksi tutkijaksi voi kovallakin työllä
viedä enemmän kuin neljä vuotta. Tämän takia liitto
ei kannata liian tiukkaa aikarajausta.
Tieteentekijöiden liitto näkee toivottavana suuntauksena,
että tieteen henkilökohtaisista apurahoista
luovutaan ja säätiöt siirtyvät rahoittamaan määräaikaisia
palvelussuhteita yliopistoihin.
Urasuunnittelu
Henkilökohtaisen opinto- ja rahoitussuunnitelman
lisäksi väitöskirjantekijän ja ohjaajan tulisi käydä
läpi myös urasuunnitelma. Jo väitöskirjan tekemisen
alkuvaiheessa kannattaa käydä läpi yliopistouran
mahdollisuudet ja uramahdollisuudet yliopiston ulkopuolella.
Tavoitteena on, että tutkijankoulutuksen
saaneiden osuutta tutkimustyötä tekevistä nostetaan
ja että yhä suurempi osa tohtoreista työskentelee tutkimus-
ja muissa johtavissa asiantuntijatehtävissä
yliopistolaitoksen ulkopuolella.
teksti Eeva Rantala
toiminnanjohtaja, Tieteentekijöiden liitto
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 26
|