Määrä ei ole tärkein
tutkijankoulutuksen tavoite
Tutkijankoulutus on muutakin kuin määrällisiä tavoitteita. Siihen kuuluu myös
huippututkijoiden tuottaminen ja henkisen kasvun mahdollistaminen. Näin kirjoittaa
POLITU-tohtoriohjelman johtaja, professori Tuomas Forsberg.
Tutkijakoulutuksesta vastaavat tahot saivat
kesälukemisekseen Suomen Akatemian
asettaman tutkijakoulutukiryhmän
raportin tutkijankoulutuksen kehittämiseksi
Suomessa. Raportti on kiinnostavaa
(joskin välillä vähän sekavaa) luettavaa. Se nostaa
esiin monia keskeisiä asioita suomalaisen tutkijakoulutuksen
luonteesta sekä sen vahvuuksista ja heikkouksista.
Esimerkiksi tohtoriohjelmien integrointi
kiinteämmäksi osaksi yliopistojen toimintaa ja tutkimusstrategiaa
on järkevä toimenpide-ehdotus.
Osa raportin suosituksista on sen sijaan hyvältä
kuulostavia mutta hieman hurskastelevia tai virkamiesmäisiä
hallinnollisia toimia. Ne lähtevät siitä, että
ongelmia voidaan ratkaista, jos korjaavista toimenpiteistä
yhteisesti sovitaan, käytäntöjä selkiytetään ja
tavoitteiden toteutumista seurataan. Lopulta Suomen
Akatemia tukee vain korkeatasoisia ja laadukkaita
tohtoriohjelmia. Jos tämä olisi näin helppoa, sotienkin
ongelma ratkeaisi sillä, että valtiot vain sopisivat
tekevänsä yhteistyötä.
Oikea määrä, oikeassa ajassa
Raportissa tutkijakoulutuksen tavoitteena sanotaan —
aivan oikein — olevan, että jatko-opiskelija perehtyy
syvällisesti omaan tutkimusalaansa ja hankkii valmiudet
luoda uutta tietoa. Mutta raportista välittyy
kuva siitä, että suomalaisen tutkijakoulutusjärjestelmän
ensisijaisena tavoitteena on tuottaa tehokkaasti
neljän vuoden tavoiteajassa oikea määrä tohtoreita suomalaisen yhteiskunnan tarpeisiin.
Raportti kyllä suosittelee, että tohtoritutkintojen
koulutusalakohtaisista määrällisistä tavoitteista
olisi luovuttava, mutta toisaalta myös tarkastelee eri
alojen tohtoritarvetta tulevaisuudessa konsulttien
tekemän selvityksen pohjalta. Lisäystarvetta olisi erityisesti
oikeustieteen, kemian ja lääketieteen aloilla,
kun taas vähemmän tohtoreita tarvittaisiin erityisesti
kulttuurin- ja taiteidentutkimuksen, kauppatieteiden,
hallinnon, tietojenkäsittelyn, sähkö- ja automaatiotekniikan
sekä terveyden tutkimuksen aloilla.
Muutostrendit esitetään toki varauksin ja raportti
toteaa raporttimaiseen tyyliinsä, että ”työmarkkinalähtöisten
tohtoritarvelaskelmien ohella tarvitaan
tavoiteltuun yhteiskuntapolitiikkaan sekä tiede- ja
koulutuspoliittislähtöisiä tavoitteellisia koulutusalakohtaisia
tutkintotavoitteita”.
Mitä nämä ovat, jää hieman epäselväksi, mutta
vaikutelma on, että ne kuitenkin ovat jonkinlaisia
määrällisiä tavoitteita, joiden lähtökohtana vain ei ole
yksinomaan kehittyvien työmarkkinoiden tarve.
Riittääkö perustaso huipulle?
Tarve tuottaa päteviä tohtoreita tehokkaasti ja hyvien
käytänteiden mukaisesti ei kuitenkaan ole tutkijakoulutuksen
ainoa tavoite. Määrällisen tavoitteen lisäksi
koulutuksen pitäisi tuottaa myös huippuja: niitä
joilla todella on jotakin merkittävää tieteellistä panosta
ja jotka voivat uusintaa akateemista osaamista
— siis tohtoreita ennemminkin yliopistojen kuin koko yhteiskunnan tarpeisiin (toki yliopistot ovat yhteiskuntaakin
varten).
POlennaista tässä on kuitenkin se, että huippututkijoiden
tuottaminen vaatii erilaista järjestelmää kuin
pätevien tohtoreiden määrällinen tuottaminen.
Vaatimusten tulisi olla kunnianhimoisempia. Raportti
puhuu perustason turvaamisesta, mutta riittääkö
se huipuille? Esimerkiksi tohtoriopiskelijoiden samankaltainen
kohtelu on tietysti oikeudenmukaista,
mutta onko se paras tapa tuottaa huippuja? Huippujen
tuottaminen edellyttää myös jonkinlaista määrää, sillä
yhden huipun tuottaminen voi vaatia kymmenen
tavallisen tohtorin tuottamista ja ylipäänsä jonkinlaista
toimivaa vertaisryhmää. Mutta huippujen tuottamiseksi
ongelmat ovat muualla.
Miten huiput voidaan rekrytoida tilanteessa, jossa
rahoitus on hyvin epävarma ja niukka parhaillekin?
Miten ylipäätään voidaan tietää tohtoriopintojen alkuvaiheessa
— vain maisterintutkinnon ja joidenkin
muiden alustavien näyttöjen perusteella — ketkä ovat
potentiaalisia tulevia huippuja ja ketkä eivät?
Tohtorikoulutuksen tavoitteena on myös yksilöiden
henkinen kasvu. Tämä on tavoitteena erilainen
kuin kaksi edellistä. Niissä maissa, missä tohtorinkoulutuksesta
maksetaan erikseen, halukkaat voivat
ostaa sitä itselleen yliopistoista. Meillä yliopistokoulutus
maksetaan verovaroista mutta pitkään on ajateltu,
että kaikilla, joilla on tiedolliset ja motivationaaliset
edellytykset tehdä väitöskirja, olisivat oikeutettuja
aloittamaan tohtoriopinnot.
Luonnollisesti tässäkin tulee jossakin vaiheessa raja vastaan: kaikkia ei voida hyväksyä jatko-opiskelijoiksi.
Mutta samalla tavoin kuin yksilöt voivat
hakea henkistä kasvua harrastamalla musiikkia tai
urheilua, miksi yhteiskunta ei voisi tarjota mahdollisuutta
harrastaa tiedettä korkeimmalla mahdollisella
tasolla? Näin motivoidaan yksilöitä ja kehitetään kansallista
sivistystä.
Ristiriitaisia kriteereitä
Edellä mainittujen tavoitteiden näkökulmasta myös
tohtorikoulutuksen laajuutta ja rahoitusta ohjaavat
kriteerit näyttäytyvät eri valossa.
Jos päämääränä on ensisijaisesti tohtoreiden määrällinen
tuottaminen yhteiskunnan tarpeisiin, on
ehkä luontevaa teollistaa tuotantoa asettamalla selkeät
valmistumisaikarajat, joiden ylittämisestä voitaisiin
sanktioida. Neljän vuoden ehdottoman takarajan
asettaminen tosin saattaisi johtaa tilanteeseen,
jossa tohtoriohjelmaan hyväksyttäisiin vain opiskelijoita,
jotka olisivat jo aika pitkällä omassa tutkimustyössään
ja valmistuisivat siten suhteellisen varmasti.
Lisäksi työmarkkinatarpeiden näkökulmasta tohtorin
tutkinto ei useinkaan ole niin olennainen asia kuin
mitä se on akateemisen pätevöitymisen ja henkisen
kasvun näkökulmasta.
Jos valmistumisen määräaikoja tarkastellaan yksilöiden
henkisen kasvun näkökulmasta, niillä on
huomattavasti vähemmän merkitystä, sillä jokainen
asettaa omat tavoitteensa. Totta kai voi olla mielekästä
edelleenkin pitää kiinni joistakin vanhenemissäännöistä, jotta suoritus voitaisiin hyväksyä vähän
samaan tapaan kuin maratonjuoksussakin huoltopisteet
kerätään pois, jos reitillä viipyy enemmän kuin
kuusi tuntia.
Huippujen tuottamisen kannalta ei kuitenkaan ole
mikään erityinen ongelma, jos isokin osa porukasta ei
selviä maaliin. Päinvastoin: järjestelmä on toiminut
tarkoitustaan vastaavalla tavalla, jos se on erotellut
niitä, joilla on kykyjä ja motivaatiota pitkäjänteiseen
tieteelliseen tutkimukseen ja niitä, joilla ei ole. Miksi
pitäisi uhrata suuri määrä ohjauksen voimavaroja sellaisten
tohtoreiden tuottamiseen, joiden työllä ei lopulta
ole suurempaa tieteellistä merkitystä?
Kansallista kuplaa ei enää ole
Raportti lähtee myös siitä ajatuksesta, että tohtorien
määrällistä tarvetta ja koulutuksen painopisteitä voidaan
tarkastella Suomen laajuisesti. Oletuksena on,
että tutkijankoulutusjärjestelmä tuottaa tohtoreita
kansallisiin tarpeisiin. Tällaista kansallista kuplaa ei
akateemisessa maailmassa eikä muussakaan työelämässä
kuitenkaan enää ole olemassa.
Yhtäältä on pohdittava sitä, täytyykö Suomessa
tuottaa kaikkien alojen tohtoreita ja toisaalta voimmeko
me tuottaa joillakin aloilla yli tarpeen kansainvälisille
markkinoille. Voidaan myös kysyä, kannattaako
Suomen yrittää tuottaa huippututkijoita (nykyäänkin
monet parhaista suomalaisista väittelevät
ulkomailla), mutta jokaisen itseänsä kunnioittavan
tutkimusyliopiston on vaikea luopua sellaisesta tavoitteesta.
Raportti korostaa myös niin sanottujen valmiustaitojen
eli työelämässä tarvittavien kykyjen opettamisen
tärkeyttä osana tohtorikoulutusta. Vaikka
tällaisia taitoja varmasti tarvitaan, tässäkin asiassa
suomalaisen tutkijakoulujärjestelmän kehittäjät ovat
saaneet itsensä kummalliseen solmuun. Ensin tohtoreita
tarvitaan työmarkkinoiden tarpeisiin ja sitten
kun tohtorit eivät työmarkkinoilta löydäkään sopivia
tehtäviä, tohtoreiden täytyykin kehittää näitä valmiustaitoja.
Kyllä yliopistojen kannattaa keskittyä ennen kaikkea
tieteellisen tutkimuksen ja akateemisen sivistyksen opettamiseen ja valmiustaitoja kannattaa hankkia
muualta. Sitä paitsi olisi järkevintä, että tohtoriopiskelijat
oppisivat esimerkiksi projektihallinnan ydintaidot
osallistumalla ja vetämällä tieteellisiä projekteja
eivätkä käymällä projektinhallinnan kursseilla.
Uusia ohjelmia ei muotivirtausten mukaan
Tutkijakoulutukityöryhmän esityksistä erityisen ongelmallinen
on ajatus siitä, että rahoitusta suunnattaessa
keskeisiksi kriteereiksi tulisi suorittamisajat ja
läpäisy. Nämä ovat hyvin kyseenalaisia laadun kriteerejä.
Monilla aloilla tohtoriopiskelijat saattavat saada
mielekkään, tutkimuspainotteisen työsuhteen
puolivälissä tohtoriopintojen, jolloin motivaatio ja
käytännön mahdollisuudet suorittaa tohtoritutkinto
loppuun heikkenee, mutta aloitetut tohtoriopinnot
ja näytöt siinä saattavat silti olla edellytys työpaikan
saannille. Toiminnan laadusta tällaiset drop-outit
eivät kerro yhtään mitään. Ylipäänsä, jos yliopistoja
palkitaan valmistuneista tohtoreista kuten tähänkin
asti, suoritusajat ja läpäisy tulevat tässä mallissa
joka tapauksessa huomioiduksi, sillä rahaa tulee sitä
enemmän mitä useampi ohjelmiin otetuista valmistuu
tavoiteajassa tai sen alle.
Ongelmallinen on myös sekin ajatus, että rahoitusta
voitaisiin lisätä uusille ja lupaaville tutkimusaloille.
Tämän suosituksen perusvika on siinä, että
tohtorikoulutuksen organisointiin tarvitaan pitkäjänteisyyttä
ja laaja-alaisuutta. Uusia ohjelmia ei kannata
perustaa sinne tänne muotivirtausten mukana vaan
ennemminkin tulisi ajatella niin, että olemassa olevien riittävän laaja-alaisten tohtoriohjelmien sisällä
voidaan ja tuleekin kohdistaa rahoitusta uusia suuntia
ja ajatuksia edustaville lupaaville tutkijoille.
Henkisen kasvun tavoitteita ei rahoituksen malleissa
ole ajateltu. Esimerkiksi raportin tekstissä mainittu
”hakupaine” on jäänyt suositusten tiivistelmästä
pois rahoituksen kriteerejä lueteltaessa. Laaduksi ei
myöskään ole määritelty sitä, kuinka monta huipputason
väitöskirjaa ohjelma tuottaa.
Mitä järjestelmältä ensi sijassa halutaan?
Tutkijankoulutusjärjestelmää ei ehkä tule kehittää
yhden mallin mukaisesti vaan ottaen huomioon
edellä mainittuja erilaisia tavoitteita ja näkökulmia.
Valintoja on silti tehtävä ja järjestelmää kehitettävä.
Kysymys ei ole vain hallinnollisesta tehostamisesta
vaan myös poliittisista valinnoista sen suhteen, mitä
järjestelmältä ensi sijassa odotetaan. Itse en haluaisi
luopua sen enempää huippujen tuottamisen kuin
henkisen kasvunkaan mallista.
Käytännössä se tarkoittaa sitä, että vaikka käytäntöjä
kuinka tehostettaisiin ja seurantaa lisättäisiin,
tutkijankoulutukseen on otettava tohtoriopiskelijoita
huomattavasti enemmän kuin mitä koskaan valmistuu.
Opettajia ja hallintobyrokraatteja tämä tietysti
turhauttaa, mutta vaihtoehdot ovat huonompia.
Todettakoon lopuksi vielä se, että työryhmää asetettaessa
olin huolissani siitä, että siihen ei oikeastaan
kuulunut yhtään yhteiskuntatieteiden ja humanististen
alojen edustajaa. En usko tämän seikan sinänsä
vaikuttaneen raportin lopputulokseen, mutta ehkä
on hyvä todeta että tässäkin kirjoituksessa voivat vaikuttaa
tieteenalakohtaiset näkemykset ja kokemukset
kirjoittajan paremmin tuntemilta aloilta.
Tieteenalojen välisistä eroista ehkä merkittävimpänä
sitä, pidetäänkö jatko-opiskelijaa tohtoriopiskelijana
vai nuorena tutkijana: jälkimmäinen näkemys
sekä ylipäätään kyky ja mielekkyys tehdä väitöskirjaa
itsenäisesti ilman kuulumista johonkin selväpiirteiseen
tutkimusryhmään on humanistisissa ja yhteiskuntatieteissä
tavallisempaa kuin luonnontieteissä.
Muuten yhtäläisyydet ovat eroja runsaammat.
Tuomas Forsberg
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 30
|