Järjestelmät kertovat arvostuksista
Itä-Suomen yliopisto päätti
äskettäin tarkastella professoriensa
palkkausta sen jäätyä
tilastollisesti jälkeen muiden
yliopistojen professorien palkkatasosta.
Keino korjausliikkeen tekemiseen
löytyi järjestelmän sisältä: kevään
2013 henkilökohtaisen suoriutumisen
arviointia aikaistetaan professorien
osalta syksyyn 2012. On oikein korjata
palkkauksen epäkohtia ja jälkeenjääneisyyksiä.
On työntekijöiden etu,
että työnantaja käyttää siihen omaa
rahaansa — aikaistetut ”henkitason”
korotukset maksaa Itä-Suomen yliopisto.
Muillakin henkilöstöryhmillä on
ollut toiveena palkkaustason ja mahdollisen
jälkeenjääneisyyden tarkastelu.
Tiedonjano vaivaa, sillä vuodesta
2006 lähtien ei työntekijöiden edustajille
ole toimitettu käyttökelpoista
tietoa tehtävien välisistä palkkaeroista
yliopistojen sisällä.
UEF:n kekseliäisyys palkkausongelman
korjaamiseksi näytti, että järjestelmä
on jäykkä vain, jos sen halutaan olevan
jäykkä. Tarvittaessa järjestelmä
joustaa. Se ilahduttaa meitä, mutta se
myös huolettaa meitä. Miksi? Koska
palkkausjärjestelmään sisältyy paljon
yliopistokohtaista päätöksentekoa,
jota sopimukset eivät tällä hetkellä
tunnista.
Yliopistojen palkkausjärjestelmä
YPJ on osa työehtosopimusta, joka on
yleissitova minimisopimus. Siinä on
muun muassa sovittu alin, mitä työnteosta
saa maksaa. Yliopistokohtaiset
arviointiryhmät vastaavat tehtävän
vaativuuden arvioinnista.
Toiminnan lähtökohtina ovat
useissa arviointiryhmissä yliopistojen
uramallit ja niihin sijoitetut nimikkeet.
Paikallinen uramalli on usein
yliopistotyönantajan yksipuolinen
päätös. Uramalleihin kirjattuja vaatitasoja
noudatetaan kuin paikallisia
sopimuksia, joita ne eivät pääsääntöisesti
ole — sen statuksen saaminen
edellyttää neuvottelua työntekijöiden
kanssa.
Henkilökohtaisen suoriutumisen
järjestelmä uusiutuu vuonna 2013. Arvioinnista
ei työnantajan mukaan ole
mahdollista olla eri mieltä. Jos palkankorotusvaraa
ei arviointihetkellä ole,
ei yksikössä kukaan ole suoriutunut
aikaisempaa paremmin. Jos varaa on,
saavat korotuksen eniten suoriutumistaan
parantaneet.
Yleisesti ottaen laitoksilla osataan tunnistaa
parhaiten työtehtävissään suoriutuvia
henkilöitä.
Toimiessaankin järjestelmä kuitenkin
näyttää palkitsemisperiaatteissa
sen siirtymän, jota yrityselämän ja
teollisuuden työnantajatkin haikailevat:
järjestelmä ei tuota yleiskorotusten
ohella automaattisesti mitään,
vaan mahdollisimman moni korotuksista
perustuu henkilöä koskevaan
päätökseen. Suoriutumisen paraneminen vasta mahdollistaa tällaisen
päätöksen tekemisen.
Koulutuspolku ei ole täydellinen ilman
osasia. Meille elintärkeät kansainvälistä
kärkeä olevat tutkijat voivat keskittyä
tehtäviinsä samalla, kun osa opetus-
ja tutkimushenkilöstöstä ohjaa
ja kouluttaa kursseilla ja yksilöllisesti
valtavaa määrää opiskelijoita (joiden
suorittamista opintopisteistä suurin
osa yliopistojen rahoituksesta koostuu).
Hyvän opetuksen ja ohjauksen
vaikutus ulottuu yhteiskunnan jokaiseen
kolkkaan.
Parhaimmillaan hyvä koulutus
heijastuu valmistuneen maisterin ja
tohtorin työuran jokaiseen kohtaamiseen.
Yhteiskunnan kannalta voi
tuskin olla tuottavampaa toimintaa
kuin laadukas koulutus, josta ympäristöekologit
ja
metsäasiantuntijat,
lääkärit ja historioitsijat,
opettajat
ja taiteilijat,
diplomi-insinöörit
ja taloustieteilijät
ammentavat rakentaessaan
yhteiskuntaa
ja tulevaisuuden
yrityksiä. Yliopistojen
motivoitunut
ja osaava henkilöstö huolehtii heidän
koulutuksestaan.
Tunnistavatko palkkaus- ja urajärjestelmämme
varmasti koulutustehtävän
vaikuttavuuden ja vaativuuden?
Seppo Sainio
puheenjohtaja,
Yliopistojen opetusalan liitto YLL
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 2
|