|
Työryhmä ehdottaa:
Tutkimuslaitoksia yhteen ja rahoitusperusta uusiksi
Useita valtion tutkimuslaitoksia yhdistetään vuoden 2014 alusta, mikäli
uudistusta pohtineen työryhmän ehdotukset laitetaan toimeen. Samalla
aiotaan rukata koko tutkimuskentän rahoitusperustaa.
Valtiontutkimuslaitoskentän rakenteellisesta uudistamista
koskevia selvityksiä ja raportteja on ilmestynyt
2000-luvulla lähes joka vuosi. Uusin ehdotus
julkistettiin 20. syyskuuta, kun alivaltiosihteeri Timo
Lankisen puheenjohdolla toimineen ryhmän kokonaisuudistusesitys
sai päivävalon. Muina jäseninä olivat
toimitusjohtaja Christine Hagström-Näsi ja professori
Sixten Korkman.
Työryhmän raportissa tutkimuslaitoskenttää pidetään
heterogeenisena ja hajanaisena. Tutkimuslaitosten
koot vaihtelevat merkittävästi toisistaan, samoin
rahoitus. Tehtävissä on eroja: valtaosa harjoittaa
tutkimustoimintaa, toisissa viranomaistehtävät dominoivat
toimintaa.
Nyt tehdyn ehdotuksen tavoitteena on tehdä tutkimuslaitoksista
toiminnallisesti ja rakenteellisesti
vahvempia kokonaisuuksia. Tarkastelun kohteena oli
17 valtion tutkimuslaitosta. Näistä asiantuntijaryhmä
niputtaisi vuoden 2014 alusta yhteen:
- Ilmatieteenlaitos ja Suomen Ympäristökeskus
Ympäristön tutkimus- ja kehittämiskeskukseksi,
- Geodeettinen laitos, maanmittaushallituksen
paikkatieto- ja ilmakuvatoiminnot, Suomen
ympäristökeskuksen paikkatietotutkimus ja
geoinformatiikka sekä mahdollisesti Puolustusvoimien
topografiatoiminnot Paikkatiedon
tutkimus- ja kehittämiskeskukseksi,
- VTT Teknologian tutkimuskeskus, Geologian
tutkimuskeskus ja Mittatekniikan keskus
Moniteknologiseksi tutkimus- ja kehittämiskeskukseksi,
- Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus,
Metsäntutkimuslaitos ja Riista- ja kalatalouden
tutkimuslaitos Luonnonvara- ja biotalouden
tutkimus- ja kehittämiskeskukseksi, sekä
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Työterveyslaitos
sekä mahdollisesti Kansaneläkelaitoksen
tutkimusosasto Terveyden ja hyvinvoinnin
tutkimus- ja kehittämiskeskukseksi
Lisäksi ehdotetaan, että vuonna 2014 Helsingin
yliopistoon fuusioidaan Kuluttajatutkimuskeskus ja
Oikeuspoliittinen tutkimuskeskus.
Itsenäisinä laitoksina säilyisivät Elintarviketurvallisuusvirasto
Evira, Kotimaisten kielten keskus,
Säteilyturvakeskus ja Valtion taloudellinen tutkimuskeskus.
Työryhmä on jättänyt selvityksessään tyystin
miettimättä laitosten henkilöstön asemaa koskevat
näkökulmat. Valtion tutkimuslaitokset ovat valtion
virastoja, lukuun ottamatta Työterveyslaitosta, joka
on julkisoikeudellinen yhteisö. Julkisoikeudellinen
yhteisö on myös Helsingin yliopisto, johon ollaan esityksen
mukaan fuusioimassa kaksi tutkimuskeskusta.
Hallituskauden mittaista tutkimusta
Ehdotus vahvistaisi yhteiskunnallista päätöksentekoa
tukevaa tutkimus- ja selvitystoimintaa. Rahoitus
kootaan asteittain vuosina 2014—2016 siten, että
valtioneuvoston ja eri ministeriöiden tietotarpeiden
tutkimukseen on käytettävissä 30 miljoonaa euroa sitomattomia
tutkimusvaroja.
”Keskeistä tutkimuksen suuntaamisessa on turvata
tutkimuksen yhteiskunnallinen relevanssi ja
tutkimuksen laatu. Suuntaaminen tarkoittaa tällöin
sitä, että tutkimuksen painottuminen eri aihealueille ei määräydy vain tutkijoiden mieltymysten tai saatavuuden
perusteella, vaan että valtioneuvoston asettama
toimielin tekee eri alueiden välillä priorisointia”,
todetaan raportissa.
Tutkimuksen aikajänne olisi yleensä enintään hallitusohjelmakauden
mittainen. Tutkimushankkeiden
suuntaamisesta päätetään valtioneuvoston yleisistunnossa
valtioneuvoston kanslian ja ministeriöiden
yhteisvalmistelun pohjalta. Valtioneuvoston kanslian
yhteydessä toimisi tutkimuksen tilaajaryhmä, jonka
jäseninä olisi ministeriöiden edustajia ja tutkimusasiantuntijoita.
Strategisen rahoituksen pilari
Työryhmä esittää tieteellisen tutkimuksen ja innovaatioiden
rahoitusvälineiden rinnalle kolmatta kilpailun
rahoituksen pilaria — strategisesti suunnatun
tutkimuksen rahoitusväline. Valtioneuvoston piirissä
yhdessä tutkimusasiantuntijoiden kanssa laaditaan
lista pitkänaikavälin tutkimustarpeista.
Rahoitus tähän koottaisiin asteittain vuosina
2014—2016 valtion tutkimuslaitosten tutkimusmäärärahoista
120 miljoonaa euroa, Suomen Akatemian
ohjelmaperusteisesta tutkimusrahoituksesta 20 miljoonaa
ja Tekesin innovaatio- ja tutkimusrahoituksesta
60 miljoonaa.
Strategisen politiikkatutkimuksen neuvosto perustettaisiin
Suomen Akatemian yhteyteen vuonna
2014. Näin Suomen Akatemiassa olisi jatkossa tieteellisen
tutkimuksen neuvosto ja strategisen tutkimuksen
neuvosto. Hallinnon uudistamisen yhteydessä
tehtäisiin tarvittavat henkilöstösiirrot Tekesistä Akatemiaan.
Yliopistojen ja tutkimuslaitosten yhteistyön syventämiseen
liittyvät ehdotukset jäävät raportissa
melko ohuelle: niitä käsitellään yli 90-sivuisen raportin
lopussa vain noin kolmella sivulla.
teksti Kirsti Sintonen
Selvityksestä sanottua
|

|
Heikki Mannila
pääjohtaja, Suomen
Akatemia
"Mietintö sisältää
monia kauaskantoisia
aloitteita. Ajatus
uuden rahoitusmuodon
luomisesta on kiintoisa.
Se lisäisi selvästi
kilpaillun tutkimusrahoituksen
osuutta
valtion tutkimuslaitosten
toiminta-alueella.
Uuden rahoitusmuodon
luomisen kannalta
monet merkittävät
yksityiskohdat ovat kuitenkin vielä auki.
Työryhmän ehdotukset edellyttävät vielä
huolellista analyysiä. Muun muassa henkilöstöasiat
on iso kysymys."
|
| |
|

|
Timo Hirvi
ylijohtaja, Mittatekniikan keskus, Tutkimuslaitosten
johtajien neuvoston puheenjohtaja
"Uudistuksia pitää tehdä, mutta ovatko
suuret organisaatiot välttämättä aina
eduksi? Yhteistyön lisääminen on hyväksi ja
kannatettavaa.
Rahoitusta koskevaan ehdotukseen sisältyy
suuria huolenaiheita. Ainakin uutta järjestelmää
pitäisi ennen käyttöönottoa ensin
testata.
Mikäli puolet
rahoituksesta siirtyy
kilpailtavaksi, miten
perustehtävät toimivat?
Tutkimusta ei
tehdä hallituskausien
mittaisella aikajänteellä.
Tietoaineistojen
tuottaminen ja
ylläpito on pitkäjänteistä
toimintaa ja
sitä on vaikea ajoittaa
nelivuotiskausien
mukaan."
|
| |
|

|
Marjukka Anttila
professori, Evira
Professoriliiton
tutkimuslaitososaston
puheenjohtaja
"Raportista saa vaikutelman,
että asioihin on
paneuduttu ja monet
ehdotukset vaikuttavat
loogisilta. Yhteistyötä
voi toki tehdä muutenkin
kuin rakenteita
siirtämällä.
"Aikataulu vaikuttaa
melko kiireiseltä.
Lisäksi tutkimuslaitosten
rahoitus huolettaa,
jos peräti puolet tutkimusrahasta siirtyy erilliseen
pooliin. Jokaisella tutkimuslaitoksella on omat
perustoimintansa, joiden rahoitus tulisi taata."
|
| |
|

|
Tuuli Lahti
erikoistutkija, THL
"On järkevää, että eri
laitosten ja yliopistojen
yhteistyötä
syvennetään ja
tiivistetään siten,
että eri toimijat
voivat käyttää esim.
yhteisiä tutkimuslaitteita/
laboratorioita/
tietovarantoja vielä
aktiivisemmin kuin
nykytilanteessa.
Ehdotusta lukiessa
heräsi myös
kysymys, mitä uudistus tarkoittaa käytännössä.
Joutuvatko työntekijät muuttamaan
taas toisiin toimitiloihin, jääkö tutkimustyöhön
riittävästi aikaa uusien järjestelmien ja
käytäntöjen opettelulta?
Viimeisin organisaatiouudistus KTL:n
ja Stakesin fuusio, on ollut työntekijöille
raskas: olemme eläneet viime vuodet irtisanomisten
ja rekrytointikieltojen keskellä
ja joutuneet toimimaan tilanteessa, jossa
suoritustasoamme vastaavia palkkoja ei
ole kyetty maksamaan täysimääräisinä.
Organisaatiouudistuksen herättämä huoli
työntekijöissä, on siis tämän kokemuksen
kautta hyvinkin perusteltua."
|
| |
|

|
Markus Olin
tutkimusprofessori,
VTT
"Osaan oikeastaan
kommentoida vain
VTT, GTK ja Mikes
fuusiota, joka on
aika lailla odotetun
mukainen ehdotus
ja jatkumoa aiemmille
organisatorisille
muutoksille.
Tutkimustyön
tekeminen omalla
kentälläni todennäköisesti
tehostuu,
kun mukaan saadaan tehokkaammin geologista
osaamista fysiikan ja kemian lisäksi."
|
| |
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 10
|