Jäsenkysely:
Professori tekee liikaa töitä – ilolla
Professori paiskii ylipitkää työpäivää, mutta tuntee
työniloa. Vaikutusmahdollisuudet omaan työhön
ovat hyvät, mutta toisaalta yliopiston sisällä professori
tuntee, ettei häntä kuunnella tarpeeksi.
Avustavasta henkilöstöstä on huutava pula.
Professoriliitto teki viime keväänä
yhdessä Työterveyslaitoksen
kanssa jäsenkyselyn,
joka keskittyi professorien
työoloihin, työn resursointiin
ja hyvinvointiin. Vastausprosentti
oli hyvä — 47 — eli kaikkiaan
741 liiton jäsentä vastasi.
Johtotehtävissä toimivia professoreita
vastaajista oli kaksi kolmasosaa.
Kyselyn toteuttaneet Työterveyslaitoksen tutkijat
olivat ihmeissään tuloksista, jotka liittyvät professorien
työaikaan. Vastaajista 38 prosenttia tekee töitä
2000—2600 tuntia vuodessa, kun kokonaistyöaika on
1600 tuntia. Normaalia työpäivää teki 26 prosenttia,
lievää ylityötä 43 prosenttia ja ylipitkää työpäivää 31
prosenttia professoreista. Työterveyslaitos määrittelee
yli 10 tunnin työpäivän ylipitkäksi.
Työterveyslaitoksen tutkija Jenni Ervasti: Miten näin
pitkä työpäivä voi vaikuttaa ihmisen terveyteen?
— Yli 10 tunnin työpäivien on Lontoon yliopiston
ja Työterveyslaitoksen tutkimuksissa todettu vaikuttavan
kielteisesti kognitiiviseen suorituskykyyn ja lisäävän
riskiä masennukseen, unihäiriöihin ja sydäntauteihin
Stressioireita koki melko tai erittäin usein 36 prosenttia
vastaajista. Nuoremmilla ja vähemmän aikaa
professoreina toimivilla oli enemmän näitä oireita
kuin vanhemmilla ja kauemmin töissä olleilla. Sukupuolella
ja esimiesasemalla ei ollut yhteyttä stressin
kokemiseen.
Jenni Ervasti: Onko professoreilla stressiä enemmän
kuin muulla yliopistohenkilöstöllä?
— Stressioireiden kokeminen näyttäisi todella olevan
yleisempää professoreilla kuin muulla yliopistohenkilöstöllä
tai työssäkäyvillä yleensä. Työterveyslaitoksen
Työ ja Terveys Suomessa 2009 -tutkimuksessa
8 prosenttia työssäkäyvistä koki melko tai erittäin
paljon stressiä. Vuonna 2009 kahdessa suomalaisessa
yliopistossa toteutetussa tutkimuksessa (Elo ym.
2009) 26 prosenttia vastaajista (opetus-, tutkimus-,
tuki-, hallinto- ja toimistohenkilökunta) koki melko
tai erittäin paljon stressiä, kun vastaava osuus tässä
tutkimuksessa oli tuo 36 prosenttia.
Tutkimusajan puute stressaa
Kyselyssä tiedusteltiin myös professorin työajan jakautumista
erilaisiin tehtäviin. Perustutkintokoulutukseen vierähtää 30 prosenttia, tutkimukseen vajaa
neljännes, esimiestyöhön ja johtamiseen 16 prosenttia
työajasta.
Professorit kokevat tutkimusajan puutteen selvästi
suurimmaksi yksittäiseksi työstressin aiheuttajaksi.
Täydentävän rahoituksen hankkiminen, työmäärä
ja määräajat tulevat seuraavina. Opettaminen
tuottaa stressiä harvoille.

Professoriliiton puheenjohtaja Maarit Valo: Miten tutkimusajan
riittämättömyys näkyy professorin työssä?
— Tutkimustyö on luovaa ajattelutyötä. Päivät
ja viikot ovat pirstaloituneita muuhun työhön, eikä
tunti siellä ja toinen täällä mahdollista riittävää keskittymistä.
Moni professori käyttääkin viikonloppunsa
ja kesälomansa tutkimiseen ja hankesuunnitteluun.
Erityisesti kirjoitustyö vaatii paneutumista.
Niinpä professorin työ on liian usein vuorotyötä: päivävuoron
jälkeen alkaa iltavuoro.
Avustavaa henkilöstöä lisää
Vastaajilta kysyttiin myös työn resursointiin liittyviä
asioita. Selvästi eniten puutetta on tutkimusta avustavasta
henkilöstöstä. Aalto-yliopisto erottui muista
suurista yliopistoista siten, että siellä oltiin keskimääräistä
tyytyväisempiä avustavan henkilöstön määrää
kuin muissa suuremmissa yliopistoissa. Tieteenaloittain
tarkasteltuna tekniikan ja luonnontieteen puolella
on avustavaa väkeä enemmän kuin esimerkiksi humanistisissa
ja yhteiskuntatieteissä.

Muut työskentelyolosuhteet ovat vastausten valossa
melko hyvässä kunnossa. Jopa tietojärjestelmät
on ilmeisesti saatu yliopistoissa aiempaa paremmalle
tolalle. Professorit olivat tyytyväisiä etenkin kirjastopalveluihin
ja opetustiloihin. Helsingin yliopistossa
professorit pitivät opetustiloistaan enemmän kuin
Aallossa.
Ulkomaisiin konferensseihin pääsee parhaiten
osallistumaan tekniikassa ja heikoimmin humanistisissa
sekä maatalous- ja metsätieteissä. Aalto-yliopistossa
on selvästi helpompaa päästä ulkomaille
kuin esimerkiksi Itä-Suomen ja Turun yliopistoissa.
Professorin mielipidettä ei kysytä
Professorit kokevat lähityöyhteisönsä melko toimivaksi.
Miesten arviot ovat naisvastaajia myönteisempiä.
Myös lähiesimiehen toimintaan ollaan suhteellisen
tyytyväisiä.
Kyselyssä tiedusteltiin myös vaikutusmahdollisuuksia
organisaatiossa ja toisaalta omassa työssä.
Vastausten perusteella professorit kokevat, ettei
yliopiston ylin taso ole riittävästi kiinnostunut heidän
työstään. Tietoa ei saa riittävästi, eikä ainakaan
ajoissa. Professorin mielipidettä ei kysytä eikä hänen
osaamistaan tarvita isoissa strategisissa päätöksissä.
Liiton puheenjohtaja Maarit Valo: Ovatko vaikutusmahdollisuudet
vähentyneet yliopistouudistuksen myötä?
— Yliopistouudistuksen yhteydessä kollegiaalinen
johtaminen väheni selvästi. Nyt entistä harvempi professori on mukana suunnittelemassa suuria linjoja
tai päättämässä niistä. Moni kysyy, pääseekö ylin
tieteellinen asiantuntemus enää kunnolla näkyviin
yliopiston kauaskantoisissa strategisissa päätöksissä.
Nimenomaan valmisteluvaihe tapahtuu nyt aikalailla
näkymättömissä.
Sen sijaan vaikutusmahdollisuus omaan työhön,
nimenomaan sen sisältöön näyttää säilyneen hyvällä
tolalla. Professori voi edelleen vaikuttaa hyvin siihen,
mitä hän tutkii ja opettaa.
Mutta työmäärään ja omaa työtä koskevaan tärkeisiin
päätöksiin on hankalampaa puuttua. Miehet
kokevat vaikuttamisen helpommaksi kuin naiset.
Iloa merkittävästä työstä
Stressioireista, avustavan henkilöstön vähyydestä ja
vaikutusmahdollisuuksien heikentymisestä huolimatta
professori kokee iloa työstään. Professorit vastasivat
yllättävänkin myönteisesti väittämiin ”minun
on usein mukavaa syventyä työhöni”, ”löydän usein
uusia ja kiinnostavia puolia työstäni”, ”työni on minulle
myönteinen haaste” ja ”olen usein innostunut
työstäni”.
Professorit pitävät omaa työtään myös tärkeänä
ja merkittävänä. He kokevat, että heidän työpanoksellaan
on merkitystä organisaationsa menestykselle.
Hyvin monet ovat valmiita panostamaan tosissaan
edistääkseen organisaation menestystä.
Puheenjohtaja Maarit Valo: Miten selität kyselyn muiden
tulosten ja työniloon liittyvien vastausten välistä
eräänlaista ristiriitaa?
— Professorit koettavat pitää kiinni siitä, mikä
on työn hyvää ydintä: tiedon jäsentäminen, uuden
tiedon luominen, kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö
kollegojen kanssa, motivoituneiden opiskelijoiden
ohjaaminen. Kaikki tämä on äärettömän palkitsevaa.
Siihen uppoutuu ja sille omistautuu. Siitä ne
ylipitkät työpäivät sitten syntyvät — stressihän voi
tulla mieluisastakin työstä. Mutta korostan, että turhista
rutiinitehtävistä se varmimmin tulee.
Poimintoja avovastauksista
”Yliopisto on jakautunut konttoripuoleen (laitosten
yläpuolella oleva hallinto) ja tehdaspuoleen (tutkimus
– ja opetuslaitokset/yksiköt). Konttori paisuu
hallitsemattomasti ja tuottaa tehdaspuolella jatkuvia
ylimääräisiä tehtäviä, hallinnossa palkkakehitys ja
työsuhteet parempia kuin tehdaspuolella. Yhä supistuva
tehdaspuoli on jatkuvassa tulosvastuussa ja sen
harteille asetetaan koko ajan uusia tehtäviä samaan
aikaan kuin resurssit supistuvat. Narun pää tulee vetävän
käteen.”
”…Työyhteisössäni suurena ongelmana on työuupumus.
Erittäin monet henkilökunnan jäsenet tuntuvat
kärsivän siitä. Pitäisi miettiä, mistä se johtuu
ja miten sitä voitaisiin vähentää.”
”…En oikein ymmärrä miksi professorin palkalla
kannattaa teettää niin paljon amanuenssin/toimistoapulaisen
töitä. Järkevään työhön jää erittäin vähän
aikaa. Maailmalla on malleja viisaaseen työnjakoon,
mutta meillä tilanne vain pahenee.”
”Olen huolissani muiden jaksamisesta! Sekä opetuksen,
tutkimuksen että yhteiskunnallisen vaikuttavuuden
vaateet ovat kasvaneet ja monipuolistuneet
sellaisiin mittoihin, että useat kokevat voimattomuutta
niiden edessä. … Avainresurssien tunnistaminen
ja heidän jaksamisestaan huolehtiminen on
ensiarvoisen tärkeää.”
”Käytännössä olen töissä joka päivä aamu 0700 ilta
2200:n ja suurin osa siitä menee silpun ja rutiinin
hoitamiseen. Tutkimusta teen 1800 jälkeen. Se idiootti,
jonka älynväläys oli avustavan henkilökunnan
siirtäminen hallintokeskuksiin, sietäisi saada potkut."
”Työ ja lähin työyhteisö ja yhteistyöverkostot sekä
kansainväliset kontaktit ovat kunnossa ja innostavat
työhön ja ylläpitävät työmotivaatiota hienolla
tavalla. Oman organisaationi ylimmälle johdolle
työni näyttäytyy sen sijaan merkityksettömänä.”
teksti Kirsti Sintonen
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 24
|