Miten syntyy uuden
yliopiston henki?
Yliopistojen oikeudellisen aseman
muuttaminen valtion tilivirastoista julkisoikeudelliseksi
laitoksiksi tai yksityisoikeudellisiksi
säätiöiksi voi muuttaa syvällisesti
yliopistojen toimintakulttuuria.
Pelissä ovat yliopistolaitoksen yleiset
johtamisperiaatteet ja tulokset vaikuttavat
väistämättä yliopistoissa tehtävän
työn luonteeseen. Kun yhtälöön
lisätään yliopistofuusiot ja mahdolliset
sivutoimipisteiden karsimiset, voi puhe
“uudesta yliopistosta” olla perusteltua
jopa koko yliopistolaitoksen osalta. Aikataulu
on nopea: keskeiset uudistukset
pyritään tekemään parissa–kolmessa
vuodessa.
Valtion yleiset periaatteet yliopistolaitoksensa ohjaamisessa
ovat viime aikoihin saakka olleet suhteellisen
selväpiirteiset. Valtiovarainministeriö on edellyttänyt
kaikilta valtion laitoksilta ja virkamiehiltä parempaa
tuloksellisuutta, ja valtioneuvoston strategisen
johtamisen linjaukset ovat pyrkineet tehostamaan
kaikkien hallinnonalojen poliittista ohjausta. Muiden
valtion tilivirastojen tapaan myös yliopistoja on erilaisilla
positiivisilla ja negatiivisilla sanktioilla sitoutettu
UPJ:n, laatuohjelmien tai uusien työaikajärjestelmien
kaltaisiin koko hallintoa läpäiseviin hankkeisiin
sekä tuottavuusohjelmana tunnettuun rationalisointiin.
Tuottavuuden ohella hallitukset ovat korostaneet
kaikkien hallinnonalojen sitoutumista hallitusohjelmien
yleisiin tavoitteisiin, kuten innovatiivisuuteen ja
työllisyyden parantamiseen. Tässä konsernijohtamiseksikin
kutsutussa poliittisen hallinnan mallissa yliopistot
on nähty osana suurempaa projektia, jolla turvataan
Suomen kilpailukyky ja hyvinvointi myös tulevaisuudessa.
Yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi on
myös yliopistoja määrätietoisesti ohjattu kohti suurempaa
tehokkuutta ja korkeampaa laatua.
Valtio keskittää, mutta hajauttaa
Tehostuvan johtamisen keskellä on voinut näyttää siltäkin,
että ministeriöt pyrkivät keskittämään esimerkiksi
tiedettä koskevaa määrittelyvaltaa itselleen ja
jopa hävittämään monien hallinnonalojen perinteisen
erityislaadun tai autonomian. Ainakin yliopistoissa ja
oikeuslaitoksessa jatkuvia uudistuksia ja tehokkuusvaatimuksia on pidetty myös turhauttavina ja työn
mielekkyyttä kyseenalaistavina.
Samaan aikaan on esimerkiksi kunnissa ja maakunnissa
valtaa ja resursseja kuitenkin delegoitu.
Vaikka kuntien toiminta onkin suurelta osin pakollisten
lakisääteisten tehtävien hoitamista, tekevät niiden
omat päätöksentekijät ylivoimaisesti suurimman
osan tehtävien käytännöllistä järjestämistä ja rahanjakoa
koskevista päätöksistä. Valtio on myös liikelaitostanut
tai ulkoistanut monia perinteisiä toimintojaan,
kuten postin kuljetuksen tai liikenneväylien kunnossapidon.
Ainakin tavallisen työntekijän kannalta
tällaisten töiden järjestämistä koskevat käytännön
ratkaisut tehdään nykyään pääasiassa muualla kuin
valtion keskushallinnossa.
Näin valtion toimintalinjasta piirtyy kahtalainen
kuva: yhtäältä ministeriöt, erityisesti VM, pyrkivät
varmistamaan omassa suorassa hallinnassaan olevien
yksiköiden tehokkuuden ja hyvän vastaavuuden
keskitettyyn poliittiseen ohjaukseen. Toisaalta on alueita,
joilla valtaa on jaettu tai delegoitu tai siirretty
kokonaan suoran poliittisen ohjauksen ulkopuolelle.
Valtio siis samanaikaisesti sekä keskittää että hajauttaa
vallankäyttöään.
Yliopistolakityöryhmän muistio yliopistolaitoksen
uudistamisesta (20.8.2007) sekä sitä edeltänyt Niilo
Jääskisen ja Jorma Rantasen selvitys yliopistojen taloudellisen
ja hallinnollisen aseman uudistamisesta
(17.1.2007) ovat merkittäviä askeleita juuri tältä kannalta.
Vaikuttaa siltä, että hallituksen ja keskeisten virkamiesten
logiikassa tiede ja tutkimus sopisivatkin nyt
paremmin delegoitavien tai “ulkoistettavien” asioiden
joukkoon kuin keskusjohtoisesti ohjattuun yleiseen
julkiseen hallintoon.
Ehdotusten mukaan yliopistot ovat saamassa
oman omaisuuden ja oikeushenkilöllisyyden, eivätkä
niissä työskentelevät ihmiset olisi enää asemaltaan
virkamiehiä. Yliopistojen päätöksentekoa on luvattu
uudistaa. Tilanne sisältää monia kiinnostavia kysymyksiä,
joita seuraavassa tarkastellaan yliopistojen
johtamis- ja toimintakulttuurin kannalta, puuttumatta
suoraan esimerkiksi rahoitus- tai työsuhdenäkökohtiin.
Kaksi kulttuuria?
Viime vuosien yliopistopolitiikkaa ovat leimanneet
monet uudistushankkeet – esimerkiksi Bolognan prosessi,
kansainvälistyminen, UPJ, tuottavuus, laadunvarmistus,
työajankohdistus tai palvelukeskukset.
Työntekijöiden niitä koskevissa kommenteissa on
usein näkynyt vaivaantuneisuuden tai vieraantuneisuuden
tunne, joskus suora kritiikki. Osin ilmiö johtunee
terminologian uutuudesta, mutta sen syyt voivat
olla myös syvemmin kulttuurisia.
Ehkä kysymys on siitä, että suuri osa yliopistolaisista
ei vain osaa yhdistää yliopiston ja tieteen kannalta
olennaisina pitämiään arvoja tai periaatteita
ministeriöiden toimintalinjoihin tai puhetapoihin.
Arkipäivän työssä “ylhäältä tuleviin” vaatimuksiin
suhtautuminen onkin ollut jatkuvaa tasapainoilua ja
kompromissin hakemista. Jos profiloitumis- ja tuloksellisuuspuheeseen
menee täysillä mukaan, saattaa
unohtaa, miksi yliopistoon on alun perin tullut töihin.
Jos ohjaukseen taas suhtautuu vihamielisesti tai
täysin välinpitämättömästi, saattaa löytää itsensä
matti kukkarossa.
Kuvaavaa lienee sekin, kuinka jo lähes unohduksiin
painunut laaja-alaisen sivistysyliopiston idea on
palannut keskusteluun vaihtoehtona esimerkiksi innovaatioyliopistolle.
Työyhteisötasolle mentäessä
taustalla häämöttävät varmasti myös vanhat “demokraattiset”
ihanteet yliopiston tiedekunnasta tai laitoksesta
keskustelevana tiedeyhteisönä, joka asettaa
omia tavoitteitaan, ratkoo ongelmiaan ja valitsee esimiehensä
– ei samanlaista johtajaa kuin firmassa,
vaan kokouksen puheenjohtajan kaltaisen luottamushenkilön.
Tällaisissa yhteisöissä olennaisimpien kysymysten
tulisi koskea akateemista sisältöä eli tutkimusta
ja opetusta, ei esimerkiksi urakehitystä tai henkilökohtaisten
palkkioiden tai muun rahan jakoa. Toisaalta
myös rahasta tai urista pitäisi pystyä puhumaan,
mutta yhteisönä ja julkisesti.
Samantapaisista hankalasti täsmennettävistä
kulttuurisista syistä johtunevat käytännön vaikeudet
sopeutua esimerkiksi siihen, että tutkimuksen ja opetuksen
laatu voitaisiin varmistaa teollisuudesta
omaksutuilla prosessimalleilla, että lähimmätkin kollegat
pitäisi aiemmasta poikkeavalla tavalla nähdä
palkkakilpailijoina, tai että palkkoihin ylipäänsä liittyy
ei-julkinen, neuvoteltavissa oleva henkiosa. Yliopistolaitoksen
kokonaisuudistukseen liittyen voisikin
kysyä: Onko Suomen valtio huomannut, ettei sen
kannata edes yrittää johtaa tieteentekijöitään samoilla
välineillä kuin esimerkiksi poliisin kaltaista hallintoa
tai liikeyritystä? Jos yliopistot pääsevät eroon tiliviraston
asemastaan, niin voisiko tieteestä ja sen “tuloksista”
päästä puhumaan ehdoilla, jotka olisivat
paremmin sekä yliopistojen henkilöstön että rahoittajan
hyväksyttävissä?
Työn mielekkyys: paikallisesti sovittava
kysymys?
Muistio yliopistolaitoksen uudistamisesta sisältää
eräitä rohkaisevia piirteitä. Jo sen avauskappale asettaa
uudistuksen kokonaistavoitteeksi, “että yliopistojen
autonominen asema itsenäisinä toimijoina vahvistuu”.
Vähintään rivien välistä voi lukea niistä ongelmista,
joita tilivirastoasemasta on seurannut: yliopistojen
pitäisi pystyä toimimaan “nykyistä itsenäisemmin”
(1§), erityisesti “niiden edellytykset itsenäiseen toimintaan varmistetaan suhteessa ympäröivään
yhteiskuntaan niissä kehyksissä, jotka niiden talous
mahdollistaa”.
Työryhmä siis tunnustaa, että poliittiset tai elinkeinoelämän
vaateet eivät ole ongelmattomia akateemisen
tutkimuksen kannalta. Lisäksi tunnustetaan
yliopistoissa tehtävän työn sisällöllinen erityisyys:
uudistuksella vahvistetaan “yliopiston omaa akateemista
päätöksentekoa”, joka toimii “yliopiston sisäisenä
hallintona yliopistoon kuuluvien ryhmien edustajista
muodostettujen toimielinten muodossa” (4 ja
30§). Toisaalta päätöksenteko jaettaisiin nykyistä selvemmin
resurssien hallinnasta sekä organisaation
kokonaiskehittämistä vastaavaan yleiseen hallintoon
(osittain yliopiston ulkopuolisista koottu hallitus ja
nykyistä vahvempi rehtori) ja edellä kuvattuun akateemiseen
hallintoon.
Pyrkimys yliopistojen autonomian vahvistamiseen
on varmasti aito ja vakavasti otettava. Yliopistot toiminevat
kuitenkin myös jatkossa erilaisten tehokkuus-
ja vaikuttavuuspaineiden ristiaallokossa: takana
ovat ne kultaiset ajat – jos niitä olikaan – jolloin
sivistyneet akateemikot ja heitä syvällisesti ymmärtävät
poliitikot määrittelivät yhdessä yliopistolaitoksen
arvopohjan ja kansallisen tehtävän. Paitsi poliittiset
päätöksentekijät, myös rahoitustaan mahdollisesti
lisäävä elinkeinoelämä asettanee omat toiveensa
yliopistoille. Muistiossa todetaan, että valtio jatkaa
rahoituksen avulla kohdennettavaa tulosohjaustaan,
joka koordinoidaan osaksi valtion korkeakoulu- ja tiedepolitiikkaa
(34§). Juuri valtion tulosohjausmalli on
asia, jota yliopistouudistus näyttää uudistavan lopulta
melko vähän. Esimerkiksi elinkeinoelämän vaikutusmahdollisuudet
taas voivat lisääntyä hallitusten ulkoisten
jäsenten kautta.
Innovaatioyliopistohanke on lisännyt keskustelua
yliopistojen erilaistumisesta ja uusi oikeudellinen asema
vahvistanee tätä tendenssiä. Se asettaa laatu- ja
tuloksellisuuspaineita, joiden vaikutukset tunnetaan
erityisesti paikallisesti. Imagostaan ja asemastaan
huolestuneet yksiköt pyrkivät pärjäämään valitsemalla
entistä näyttävämpiä profiileja, joiden mukaisiksi
myös henkilöstö pyritään sopeuttamaan. Tällöin vaarana
on, että joissakin suhteissa aidosti vähenevä valtion
keskusjohtoisuus korvautuu yliopiston sisäisellä
keskusjohtoisuudella, jonka suuntaa eivät lopulta
määritäkään tieteen kriteerit, vaan jälleen esimerkiksi
poliittiset tai elinkeinoelämän asettamat paineet.
Jos yliopistouudistuksen mahdollisuudet otettaisiin
täysimääräisenä käyttöön, voitaisiin ohjauksen
kielen ja tieteen kielen välistä konfliktia kuitenkin
kenties muuntaa dialogin suuntaan. Yliopistojen tai
niiden henkilöstön ei ole terveellistä suhtautua rahoittajaansa
jatkuvasti hyvin epäluuloisesti. Vaikka valtio
onkin yliopistojen rahoittaja, voisi se – ja ehkä yliopistojen
keskushallinnotkin – puolestaan ottaa rennommin
ja antaa aikaa ja tilaa sellaisten puhetapojen
muodostumiselle, joilla yliopistolaiset pystyvät
selittämään työtään ja tuloksiaan heidän itsensä kannalta
mielekkäistä lähtökohdista.
Tämä helpottaisi myös rivitutkijan tai virkamiehen
tuskallista tasapainottelua tulosohjauksen sekä
yliopistollisen tutkimuksen ja opetuksen omien kriteerien
välillä. Tieteen yleisenkin vaikuttavuuden kannalta
olisi hyvä päästä eroon nykyisestä mallista, jossa
yliopistojen edustajat ja jopa yksittäiset tutkijat
joutuvat rahoituksensa varmistamiseksi turhan usein
toistelemaan valtion itsensä lanseeraamaa tuottavuus-,
tuloksellisuus- ja innovatiivisuusretoriikkaa.
Petri Koikkalainen
Kirjoitus perustuu Opintoasiainpäivillä Lapin yliopistossa
27.9.2007 pidettyyn esitelmään. Kirjoittaja on valtio-opin
lehtori Lapin yliopistossa ja Lapin tieteentekijät LATI ry:n
puheenjohtaja |