Tutkimuksen ja opetuksen
linkki uhattuna
Onko tutkimuksen ja ylimmän opetuksen
välinen yhteys uhattuna uudessa
koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa?
Tätä ihmettelivät monet
kansanedustajat eduskunnassa
käydyssä koulutuksen ajankohtaiskeskustelussa.
Myös yliopistojen rahoitustilanne
ja tuottavuusohjelman kohtalo
puhututtivat.
Sivistysvaliokunnan aloitteesta eduskunnan suuressa
salissa käytiin Aleksis Kiven päivänä 10. lokakuuta
ajankohtaiskeskustelu koulutuksen ja tutkimuksen
kehittämisestä. Kehittämissuunnitelma vuosille
2007-2012 tulee varsinaiseen eduskuntakäsittelyyn
ennen joulua.
Opetusministeri Sari Sarkomaa (kok) kertoi puheenvuorossaan,
että kesu-lausuntoja on määräaikaan
mennessä tullut opetusministeriöön yhteensä 242
kappaletta. Sarkomaa luetteli kesun viisi painopistettä:
suomalaisten tasapuoliset mahdollisuudet laadukkaaseen
ja maksuttomaan koulutukseen, laadun jatkuvan
kohottamisen turvaaminen kaikilla koulutuksen
tasoilla, osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen,
korkeakoulujen kehittäminen.
- Historiallisen yliopistoreformin – suurimman
uudistuksen sitten yliopistojen perustamisen – valmistelu
on käynnissä. Yliopistokenttää kehitetään
kokonaisuutena. Tavoitteena on huippuosaamisen lisääminen
ja se, että meillä on vahvat ja vaikuttavat
yksiköt.
Ja viidenneksi kehittämisen painopisteeksi Sarkomaa
listasi “opettajat voimavarana”.
Yliopistojen perustehtäväksi rahanteko?
Sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Raija Vahasalo
(kok) kaipasi puheenvuorossaan kesulta duaalimallin
konkretisointia ja korosti, että koulutuksen kokonaisresurssit
tulisi nostaa mahdollisimman pian muiden
Pohjoismaiden tasolle.
Edellisen hallituksen opetusministeri Antti Kalliomäki
(sd) muistutti, että valtiovallan ohjauksen
tulee säilyä yliopistojen hallintomallin muutoksesta
huolimatta. Sarkomaa vastasi, että ohjausmenettely
on sama, oli malli sitten julkisoikeudellinen laitos tai
säätiöpohja.
Monet kansanedustajat kummeksuivat kesun kirjausta
“osa yliopistoista profiloituu kansainvälisesti
korkeatasoisina tutkimusyliopistoina”.
- Eikö laadukkaan tutkimuksen ja siihen perustuvan
korkeimman opetuksen tule olla kaikkien yliopistojen
tehtävä, kysyi Henna Virkkunen (kok).
Jutta Urpilainen (sd) epäili, että porvarihallitus
aikoo romuttaa tutkimusyliopistot.
- Hallituksen osaamiskakku on lässähtänyt pannukakuksi.
Tätä osoittaa perusrahoituksen vaatimaton taso sekä se, että linkki tutkimuksen ja opetuksen
välillä ollaan hajottamassa, demarien tulevaksi
puheenjohtajaksikin povattu Urpilainen totesi.
Vasemmistoliiton Minna Sirnö ennakoi, että yliopistojen
perustehtäväksi on tulossa rahanteko.
Outi Alanko-Kahiluoto (vihr) piti kesun käsitystä
opetuksen ja tutkimuksen suhteesta pinnallisena.
- Kehittämissuunnitelmassa ei oteta kantaa siihen,
että tuottavuusohjelma estää kehittämästä yliopistollista
opetusta ja tutkimusta. Lisäksi siinä ei käsitellä
lainkaan yliopisto-opettajien riittävyyttä tai palkkausta.
Myös Elsi Katainen (kesk) muistutti henkilöstön
merkityksestä. Hän tiedusteli, mitä hallitus aikoo tehdä
tutkijoiden työn epäkohtien korjaamiseksi.
- Tutkimusta tekevät ihmiset, joilla on normaalit
palvelussuhteen tarpeet, kansanedustaja Katainen
tähdensi.
Sarkomaa vastasi, että hallitus on luvannut parantaa
apurahansaajien sosiaaliturvaa ja tutkijanuran
kehittämistä pohditaan paraikaa työryhmässä.
Onko innovaatiopotti pois muilta?
Monet kansanedustajat olivat huolissaan siitä, että
tuleva innovaatioyliopisto kaventaa muiden yliopistojen
rahoitusta.
Anne Kalmari (kesk) esitti, että valtionyhtiöiden
myyntituloja tulisi käyttää yliopistojen rahoitukseen
ja pääomittamiseen.
- Miksi potti on menossa vain innovaatioyliopistolle,
miksei sinne, missä on jo valmista osaamista.
Kaikki viisaus ei ole pääkaupunkiseudulla, Kalmari
muistutti.
Espoolainen Jukka Mäkelä (kok) puolusti innovaatioyliopistoa,
korkeakoulujen profiloitumista ja
erityisesti teknillisen korkeakoulutuksen rahoitustarvetta.
Monet kansanedustajat olivat huolissaan yliopistojen
perusrahoituksesta. Sivistysvaliokunnan varapuheenjohtajan
Pia Viitasen (sd) mielestä pitkään
kaivattuja parannuksia opiskelija/opettajasuhteeseen
ei pystytä tekemään nyt luvatuilla määrärahoilla.
Claes Andersson (vas) näki, että yliopistoille luvattu
20 miljoonan euron lisärahoitus vuodelle 2008 tarkoittaa
käytännössä miinusmerkkistä budjettia.
Sarkomaa myönsi, että rahoituksen kannalta koko
koulutussektorin haasteellisin tilanne on nimenomaan
yliopistoissa. Hän korosti, että hallitusohjelmaan
on kirjattu lupaus tuottavuusohjelman tarkistamisesta
yliopistojen osalta. Opetusministeriö on
aloittanut neuvottelut tästä valtiovarainministeriön
kanssa.
Kirsti Sintonen
|