Kuuntelemalla ja keskustelemalla parempi tulos
Yliopistouudistuksen eri vaiheissa oppia ja malleja
haettiin eurooppalaisista yliopistoista ja vähän
kauempaakin. Etenkin erilaisista hallintomalleista
oli paljon näkemyksiä ja onneksi myös vilkasta
keskustelua. Toimintatapoja ja kulttuureja analysoimalla
ja vertailemalla saadaankin paljon arvokasta
tietoa. Nyt kun kiivain keskustelu lakiuudistuksesta
on käyty loppuun, ei ole kuitenkaan
aihetta lopettaa itse keskustelua. Aiheita kyllä löytyy.
Yliopistoissa on meneillään erinomaisen tärkeä
vaihe, kun yliopistolakia aletaan implementoida.
Hallinnon järjestäminen on käynnistetty
vauhdilla. Johtosäännöistä ja muista normeista
ollaan päättämässä. Henkilöstöä tämä muutos ei
kuitenkaan vielä ole tavoittanut. Suuri haaste onkin,
kun sääntöjen mukaisesti valitut toimielimet
ja uudella johtamistyylillä varustetut johtajat
ryhtyvät arjen toimintaan. Ne toimintatavat, joilla
päätöksiä nyt jalkautetaan yliopistoihin ruohonjuuritasolle,
luovat pohjan toimintakultturille
pitkälle tulevaisuuteen. Aikataulut ovat monessa
yliopistossa tiukat joten tilanne ei ole kovin suotuisa
avoimen keksustelevan kulttuurin luomiseen.
Tähän olisi kuitenkin pyrittävä. Henkilöstön
sitouttaminen muutokseen tapahtuu helpommin,
jos toimintatavat ovat luottamusta herättäviä. Ei
ole yhdentekevää, millä tavalla ja minkälaisessa
kääreessä muutospakettia esitellään.
Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin niin huomaa,
että neuvottelu- ja sopimiskulttuuri on erilaista
kuin Suomessa. Siellä asioista keskustellaan pitkään
ja hartaasti kaikkien osapuolten kanssa jo
valmisteluvaiheessa. Kaikkiin päätöksiin pyritään
löytämään konsensus ennenkuin päätöksiä ryhdytään
toteuttamaan. Tästä seuraa se, että ihmiset
ovat motivoituneita ja sitoutuneita viemään päätökset
toimintaan ja jalkauttamisvaiheesta tulee
lyhyt. Olisiko meillä opittavaa tästä mallista?
Neuvottelut uudesta yliopistojen työehtosopimuksesta
ovat lähteneet vauhdilla käyntiin. Neuvottelukulttuurikin
on muuttunut, kun Suomen
yliopistojen työnantajayhdistys ja Yksityisen Opetusalan Liitto neuvottelevat
palkansaajajärjestöjen
kanssa uudesta työehtosopimuksesta.
Uudesta työsopimuslomakkeen
sisällöstä on sovittu (ks. juttu täältä). Sen on suunnattu henkilöille, jotka siirtyvät
virkasuhteesta työsuhteeseen. Lomake sisältää yliopistomaailmalle
vieraita piirteitä, jotka eivät ole
kaikilta osin yksiselitteisiä. Samalla kun asiasta
tiedekunta- ja laitostasolla yliopistoissa tiedotetaan,
työnantajapuolen olisi viisasta avata käsitteitä
niiltä osin, missä tulkintamahdollisuuksia
esiintyy. Se herättäisi luottamusta ja olisi pieni askel
kohti avoimempaa ja keskustelevampaa toimintakulttuuria.
Yliopistouudistus on muuttamassa yliopistoja
työyhteisönä. Tätä muutosta on tutkittu projektissa
“Changing Academic Profession”, CAP, josta
Suomessa vastaa Timo Aarrevaara, HY. Tutkimuksen
mukaan 67% vastanneista tutkijoista piti
työtään mielekkäänä. Parannusta kaivattiin luottamuksen
rakentamiseen hallinnon ja henkilöstön
välille. Hallinnollisia tehtäviä pidettiin vaivalloisina
ja kommunikaatiota eri johtavien tasojen välillä
heikkona.Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota
nuorempien tutkijoiden alhaiseen palkkatasoon.
Juuri tästä syystä akateeminen ura voi jatkossa
olla vähemmän houkutteleva vaihtoehto nuorille.
Taloudelliset kannusteet ovat yleisestikin heikot
yliopistomaailmassa. Tieteentekijöiden liiton viimeisimmän
jäsenkyselyn mukaan yli puolet vastanneista
oli harkinnut uranvaihtoa. Pätkätyöläiskulttuuri,
joka yliopistoissamme vallitsee, ei varmasti
ole omiaan lisäämään intoa akateemiselle
uralle. Akateemisen uran houkuttelevuuden kannalta
olisikin suotavaa, että kehitys yliopistoissa
vie kohti ennakoitavampia urapolkuja ja myönteistä
henkilöstöä arvostavaa ja tukevaa toimintakulttuuria.
Ragna Rönnholm
puheenjohtaja Tieteentekijöiden liitto
|