Kolumni Petri Kuhmonen
Ennen vanhaan ja jälkikäteen
Olisiko jo aika tavata uudelleen? Lomanaikaisen
sähköpostini sykähdyttävin viesti tuli muutamilta
vanhoilta ‘luokkakavereilta’. Aloitimme 70-luvun
puolivälissä yhteiskuntasuunnittelun koulutusohjelman
opiskelijoina. Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteellinen
tiedekunta käynnisti silloin tutkinnonuudistuskokeilun.
Me olimme pilotteja,
niin kuin nyt sanottaisiin.
Tapaamisen valmistelu on jatkunut facebookissa.
Tällä sosiaalisen median kohtaamisten ja
uudelleenkohtaamisten alustalla eivät kysymykset
yliopistomaailman muuttumisesta ole tietenkään
mitenkään yllättäviä. Miten nyt opiskellaan, mikä
on merkityksellistä? Mitä me silloin olimme, mitkä
merkitykset meitä yhdistivät?
Noilta ajoilta itselleni ja monille muillekin
nousi ensimmäisenä mieleen asia, joka koetteli,
herätti ja yhdisti. Tutkinnonuudistuskokeilu synnytti
tutkinnonuudistuskritiikin. Jyväskylän yliopistolla
se kasvoi syksyllä 1978 jopa liikkeen kaltaiseksi
toiminnaksi sivistysyliopiston puolesta.
Meidät opiskelijat se johdatti moniin tempauksiin,
kuten jäteöljyn polttamiseen keskellä kampusaluetta.
Sinne tynnyriin heitettiin niitä hallinnon
ja ministeriön papereita, jotka todistivat uudistuksen
välttämättömyyttä, edistyksellisyyttä ja
hyödyllisyyttä.
Mistä kritiikki? Nopeasti kasvaneessa yliopistossa
toimi rinnakkain uusia ja vanhoja tieteenaloja.
Opiskelijoilla oli tilaa ja aikaa liikkua niiden
välillä ja niihin liittyvissä epävirallisissa piireissä.
Näin uudistuksena tarjottu malli joutui aidosti
koetukselle. Opiskelijat harjoittivat omaehtoisesti
opetuksen ja tutkimuksen laaduntarkkailua, ottivat
julkisesti kantaa epäkohtiin ja äänestivät myös
jaloillaan. Kun itse kohtasi sen, että tieteeksi sanottu
oli pilkottu opintojaksoina ja -viikkoina ahtaiden
ammattikäytäntöjen raameihin, tuntui se
lupauksen pettämiseltä. Onko yliopisto vain tutkintoputki,
joka tuottaa klooneja, kysyttiin. Ja
kun parempaa oli tarjolla, monet jättivät koulutusohjelmat,
palasivat ohjelmoidun koulutuksen sijasta oikeiden tieteenalojen äärelle, kuten filosofiaan
ja valtio-oppiin, ja samalla viipyivät yliopistossa
toivottua pidempään, jopa jäivät sinne.
Huomaan yhä ajattelevani akateemisen vapauden
ja sivistysyliopiston ideoita näiden kokemusten
läpi. Ymmärrän ne konkreettisesti tilan
luomisena yhteisöllisyydelle, joka kannustaa
omaan tutkivaan ja kriittiseen ajatteluun – ei siis
säätele, ohjelmoi, mallinna ja aikatauluta. Älkää
kuitenkaan ymmärtäkö minua väärin. En haikaile
menneeseen. Noina aikoina oli myös huonoa opetusta
ja merkityksetöntä tutkimusta ja niiden oikeuttamista
ulkoisin syin, niin kuin nykyäänkin.
En voi kuitenkaan olla ajattelematta kaiholla hallinnon
ja johtamisen kehittymättömyyttä, joka
vajavaisuudessaan salli ajatuksellisen viipyilyn
kiinnostavien asioiden äärellä ja hitaan kasvamisen
opettajaksi, tutkijaksi tai muuta työtä ja itse
elämää varten.
Yliopistoa on kohdannut kulttuurinen muutos,
jossa on vaikea erottaa sitä, mikä on lähtöisin
ulkoa ja mikä sisältä. Kun nykyopiskelija käy koulua
nimeltä yliopisto, pelkää myöhästyvänsä tunnilta
ja lukee kokeeseen, kertoo se suuresta valmiudesta
astua koulutusputkeen tai paremminkin
jatkaa sitä. Yliopisto on siinä yksi vaihe, koulu
koulujen joukossa. Monien opiskelijoiden kuvauksissa
nousee esiin pyrkimys saada koulusta
kaikki hyöty irti. Konkreettisesti on kyse siitä,
mitä voidaan liittää omaan portfolioon, jota varaudutaan
esittämään yhä useammin työtä haettaessa
ja vaihdettaessa. Sikäli kuin yliopisto on yhteisö,
se näyttäisi olevan sitä nimenomaan koulutuksen
antajana erilaisine tarjottimineen, joilta
voi valita sitä, mikä omaan palettiin sopii.
Nyky-yliopisto on haasteen edessä. Miten se
saisi liikkuvaiset opiskelijat, erityisesti ne hyvät ja
lahjakkaat, pysähtymään juuri meille ja vieläpä
niin pitkäksi aikaa, että heistä tulisi tuottavia
maistereita ja parhaassa tapauksessa huippututkijoita.
Tapa, jolla haaste on otettu vastaan, ei ole
mielekkään oppimisen ja kiinnostavan tutkimuksen tarjoaminen, vaan yllätyksettömästi tietysti
koulutuksen tuotteistaminen ja brändääminen
tasa- ja huippulaaduksi. Ei tarvitse olla kummoinenkaan
hermeneutikko nähdäkseen muutoksen
eri yliopistojen nettisivuilta, jotka erehdyttävästi
alkavat muistuttaa tosiaan vieläpä sateenkaaren
kaikissa väreissä. Siellä siistin näköiset ja iloiset
opiskelijat elävät yhteisöllistä elämäänsä samalla
kun kuvien takana koulutuksen tuotantolinjoja
edelleen parannellaan ja eriytetään tuotteen mukaan.
Missä on se yliopisto, jossa opitaan ajattelemaan,
etsitään perusteita, väitellään, ollaan eri
mieltä, ja eletään tässä tutkivan yhteisön keskeneräisyydessä,
ei valmiiden tuotteiden parissa?
Joka tapauksessa meitä vanhojakaan ei ole
unohdettu näissä kiireissä. Minä kuten kaikki
luokkakaverinikin olemme saaneet omalta yliopistoltamme
postia, jossa vedotaan entisten aikojen
perintöön: tule hyväntekijäksemme! . No
miksipä ei, olehan saanut yliopistolta paljon. Tukisin
varsin mielelläni yliopistoa ja sivistystä,
mutta kun en nyt löydä niistä kompaktia pakettia,
taidankin sijoittaa toistaiseksi vain itseeni, ajan
hengessä tietty.
Kirjoittaja on filosofian ja elämänkatsomustiedon
yliopistonopettaja Jyväskylän yliopiston avoimessa
yliopistossa
|