Laatua, laatua, laatua
Kaikki puhuvat laadusta ja kaikki haluavat sitä.
Yliopistot eivät ole poikkeus. Yliopistoihin kohdistuu
valtavat paineet, kun niiltä odotetaan entistä
laadukkaampaa tutkimusta ja opetusta. Mutta
mitä laatu on, kuka sen määrittelee ja miten
sitä tulisi mitata? Laatukäsitteen määrittely on
hankalaa, toisten mielestä jopa mahdotonta. Laadukkaille
kengille ja laukuille sopivat mittarit löytyvät
helposti, mutta mistä indikaattorit laadukkaalle
koulutukselle, tutkimukselle ja opetukselle?
Vaikka laatukäsitteen määrittely on monimutkaista,
on kuitenkin vaikeata hyväksyä pelkistettyä
ajattelua siitä, että laatu on sitä mitä kulloinkin
mitataan.
Me elämme maailmassa, jossa yliopistojen
henkilöstön työpanosta tutkimusta ja opetusta
jatkuvasti mitataan ja arvioidaan. Harvan työpaikan
henkilöstö on yhtä tiheän arvioinnin ja kovan
kilpailun kohteena kuin yliopistojen. Joka vuosi
yliopistot rankataan jopa maailmanlaajuisesti.
Sekä itse mittaamista, että määrällisten indikaattoreiden
ylivaltaa kritisoidaan laajasti. Peliin tulisi
saada myös laadulliset mittarit. Mutta miten helposti
tämä on toteutettavissa?
Ruotsi voisi tässä ehkä toimia esimerkkinä.
Siellä otetaan käyttöön “Kvalitetsbaserad resurstilldelning”,
joka pohjautuu opiskelijoiden itsenäisiin
töihin, korkekoulujen itseisarviointiin ja korkeakouluihin
kohdistuviin tutustumiskierroksiin
sekä opiskelijoille ja alumneille jaettaviin kyselylomakkeisiin.
Mittareina tulee olemaan tieto ja
ymmärrys omasta koulutusalasta, kyky kriittiseen
ajatteluun, ongelmanratkaisukyky, kyky tehdä arviointeja
eettisistä ja yhteiskunnallisista näkökulmista,
kyky viestittää omaa osaamista ja valmius
kohdata työelämä.
Tämä laatuun tiiviisti kytketty rahanjakomalli
on puhuttanut Ruotsia koko vuoden. Ammattiyhdistykset
sekä yliopistojen henkilöstö aina johtoa
myöten ovat raivoissaan tästä kehityksestä. Keskeinen
syy tähän tietysti on, ettei yhteisymmärrystä
laatukäsitteestä ole.
Yliopistojen rahoitusmalli uusiutuu myös
meillä vuodesta 2013 lähtien ja laadulle odotetaan
suurempaa painoarvoa resursseja jaettaessa. Ruotsin esimerkki osoittaa
kuitenkin selvästi, ettei se
tule olemaan helppoa. Vanhat
tekijät, kuten opintoprosessien
laatu, tehokkuus
ja vaikuttavuus sekä tutkimuksen laatu, tiedon
hyödyntäminen ja kansainvälistyminen, tulevat
edelleen olemaan keskeisiä.
Mittaustavasta riippumatta tutkijat tietävät,
että oman työn laatua ei mittaa julkaisuluettelon
pituus vaan se painoarvo ja arvostus, jonka tiedeyhteisö
kullekin julkaisulle antaa. Myös monen
nobelistin track-record kertoo, että julkaisujen lukumäärä
ei ole ratkaiseva. Kansainvälistyminen ei
ole vain laskelmaa siitä, kuinka monta tutkijaa
milloinkin ramppaa maailmalla tietynpituisen
aja. Vaikuttavuus taas riippuu yhteiskunnan kyvystä
vastaanottaa ja hyödyntää tietoa. Tuleeko tämän
vuoden taloustieteen nobelinpalkinto työmarkkinoiden
etsintä- ja kohtaantoteorian kehittämisestä
ratkaisemaan kohtaanto-ongelman
koulutettujen työttömien ja vapaiden työpaikkojen
välillä? Päättäjille tuotetaan yliopistoissa jatkuvasti
laadukasta tietoa. Laadukasta toimintaa
olisi sen hyödyntäminen viisaisiin päätöksiin.
Yliopistouudistus asettaa entistä enemmän ehtoja
rahanjaolle, mikä näkyy mittaamisten ja arviointien
lisääntymisenä. Yliopiston henkilöstö
kokee tämän lisääntyneenä valvontana ja luottamuksen
puutteena. Mittaaminen ja monenlainen
evaluointi kuluttavat paljon taloudellisia resursseja
ja näyttää siltä että mittausten hinta/laatusuhde
ei ole kohdallaan.
Euroopan komission viimeisin mittaripatteristo
“u-map” tähtää eurooppalaisen korkeakoululaitoksen
monitahoiseen, läpinäkyvään kartoitukseen.
Arvioinneille ja ranking-listoille ei siis näy
loppua.
Tämä on viimeinen pääkirjoitukseni ja tahdon
lämpimästi kiittää Acatiimin lukijoita ja toivottaa
teille kaikille hyvää jatkoa.
Ragna Rönnholm
puheenjohtaja, Tieteentekijöiden liitto
|