Yliopistoissa opetus katossa
Viime keväänä hyväksytyssä yliopistojen
työehtosopimuksessa on edelleenkin määritelty
opetuskatot. Opetuspainotteisissa
tehtävissä työsuunnitelmaan sisällytettävän
kontaktiopetuksen enimmäistuntimäärä
tiedeyliopistoissa on 392 tai 448
tuntia. Osassa yliopistoja tehtävien opetuskattojen
käytöstä ohjeistetaan siten, että
opetustehtävissä, joissa opetuskattona on
392 tuntia, työhön mahtuisi täysien kontaktiopetustuntien
lisäksi tutkimusta. Yliopistot
ohjeistavat myös, että kun tehtäviin
ei kuulu tutkimusta, käytössä olisi automaattisesti
448 tunnin katto. Nämä tulkinnat
eivät ole työehtosopimuksen mukaisia.
OAJ:n yliopistonlehtorien liiton jäsenille toteutettiin
keväällä 2010 jäsenkysely opetuskattotunneista.
Kyselyn vastausprosentti oli 31,5 %, ja vastanneista
66 % oli lehtoreita, 13 % yliopistonlehtoreita
ja 11 % yliopisto-opettajia. Suurimmalla
osalla (57 %) tehtävän opetuskattomaksimi oli
392 tuntia. 21 %:lla vastaajista opetuskatto oli
joko alempi kuin 392 tuntia, tai he eivät tienneet
tehtävänsä maksimiopetustuntimäärää.
Kysely paljastaa opetuspainotteisissa tehtävissä
toimivien osalta sen, että suurelle osalle opettajia
työsuunnitelmissa ei juuri muulle työlle kuin
opetukselle jää aikaa. 392 tunnin opetuskatolla
työskentelevistä vastaajista 52 % opettaa kontaktiopetusmaksimin
ja vastaajista 9 % jopa yli opetuskaton.
Näistä eniten opetuskattotunteja ylitettiin
Oulun yliopistossa. Sama trendi näkyy myös
muissa opetuskattotunneissa: 448 tunnin katolla
53 % opettaa kontaktiopetusmaksimin ja 13 % yli
maksimin – kontaktiopetustuntien ollessa jopa yli
500 tuntia. (Ks. kaavio)

Kyselyssä ei ole tarkennettu sitä, että onko
kontaktiopetusmäärien ylitys tehty työsuunnitelman
sisällä eikä sitä, onko opetuksesta maksettu
erillinen korvaus. Todennäköisesti kontaktiopetusmäärien
ylittäminen on tehty työsuunnitelman
sisällä, ja tällöin menettely on ollut työehtosopimuksen
vastaista. Opetuspainotteisissa tehtävissä toimivien tulee muistaa, että työehtosopimuksen
mukaan muiden kuin professoreiden ei ole mahdollista
sopia opettavansa yli opetuskaton työsuunnitelman
puitteissa – sen ulkopuolella kylläkin,
mutta vain henkilön omalla suostumuksella
ja erillistä palkkiota vastaan.
Uusi laajennettu kysely tehdään uudestaan
vielä tämän lukukauden aikana: edunvalvonnallisesti
ja tutkimuksen luotettavuuden kannalta olisi
tärkeää, että mahdollisimman moni kyselyn saanut
myös vastaisi siihen.
Mitä 1600 tunnin vuosittaiseen työaikaan
mahtuu 392 tuntia opettavalla?
Työehtosopimuksen mukaan opetuspainotteisissa
tehtävissä työsuunnitelmaan sisällytettävän kontaktiopetuksen
enimmäistuntimäärä on 392 tuntia
lukuvuodessa (TES 5 luku, 5 §, 7 mom.). Tämä
tarkoittaa sitä, että mikäli henkilöllä on kontaktiopetusta
392 tuntia, käytännössä täyttyy vuosittainen
työaika 1600 tuntia. Tällöin voi työsuunnitelmaan
mahtua enintään noin 100 tuntia esimerkiksi
opetusohjelman yleistä suunnittelua tai
muita laitoshallintotehtäviä.
Monista yliopistoista on tullut viestiä siitä, että
1600 tunnin työsuunnitelmaan mahtuisi 392 kontaktiopetustunnin
lisäksi tutkimusta. Tämä on
mahdoton yhtälö. Tällöin opettaja tekisi joko
opetuksen tai tutkimuksen omalla ajallaan, ja se
on vastoin työehtosopimusta. Opetustyö pitää sisällään
moninaisia tehtäviä. Kontaktiopetustuntien
lisäksi opettajan tehtäviin kuuluvat mm. opetuksen
valmistelu, opetusmateriaalien ajankohtaisuudesta
huolehtiminen, tenttien laadinta, opiskelijoiden
itsenäisen työskentelyn suunnittelu,
erilaisten oppimisympäristöjen kehittäminen sekä
oppimistulosten arviointi. Tämän lisäksi työkenttää
pirstaloittavat erilaiset laitoshallintotehtävät
kuten esim. opiskelijoiden neuvonnasta huolehtiminen,
tiedekunnan yhdyshenkilönä toimiminen
sekä erilaiset työsuunnitelman ulkopuolelta tulevat
toimikunnat ja suunnitteluryhmät. Työsuunnitelman
sisälle opettajille pitäisi myös järjestää
aikaa tutkimukseen ja kouluttautumiseen.
Opetustuntikatto ei suinkaan ole se tuntimäärä,
jonka jokainen automaattisesti opettaa, vaan
muut kuin opetustehtävät - tutkimus, erityiset kehittämistehtävät ja hallintotehtävät - vähentävät
opetustunteja. Mikäli henkilön 1600 vuosittaiseen
työtuntiin sisältyy kontaktiopetuksen lisäksi tutkimusta
tai muita tehtäviä, niin kontaktiopetuksen
tulee tällöin vastaavasti vähetä. Jos työsuunnitelmassa
tutkimusta on esimerkiksi 200 tuntia,
opetuksesta tulee vähentää 200 tuntia vastaava
työmäärä. Tämä työmäärä voi koostua esimerkiksi
50 tunnista kontaktiopetusta ja 150 tunnista
opetuksen valmistelua ja jälkitöitä, kuten opiskelijatöiden
korjaamista ja arviointia.
Sellaisissa tavanomaista vähemmän valmistelua
vaativissa opetustehtävissä, joihin ei varsinaisesti
sisälly tutkimusta, kontaktiopetuksen enimmäistuntimäärä
voi olla 448 tuntia lukuvuodessa
(TES 5 luku, 5 §, 8 mom.). Tutkimuksen puuttuminen
ei ole automaattinen peruste korkeamman
opetustuntikaton käytölle. Uusia tehtäviä ei voi
siis pelkästään tutkimuksen puuttumisen takia
perustaa korkeammalle opetuskatolle. Samalla
tulee ottaa huomioon, että sopijaosapuolten välillä
on sovittu, että korkeampien opetuskattojen
suhteellinen osuus yliopistoissa ei saa muuttua.
Työehtosopimuksen turvalause takaa sen, että
kenenkään sellaisen henkilön, jolla on 392 tunnin
enimmäisopetusvelvollisuus, kontaktiopetuksen
määrä ei voi kasvaa. Myöskään muut kontaktiopetuksen
enimmäismäärät eivät voi nousta. Korkeammat
opetuskatot ovat edelleen käytössä,
mutta kuitenkin niin, että niiden suhteellinen
osuus yliopistoissa säilyy ennallaan eikä kasva.
Tuntipalkkioista osapalkkaan
Uusi työehtosopimus antaa selkeät ohjeet siitä,
kuinka työsuunnitelman ulkopuolisen opetuksen
palkkiot määritetään. Henkilön yksinkertainen
tuntipalkka saadaan jakamalla henkilön vuosipalkka
1600 tunnilla. Yliopistojen kanssa sovitaan
ennen työsuunnitelman ulkopuolisen opetuksen
antamista siitä, kuinka paljon esimerkiksi luentosarjan
pitäminen vie aikaa valmisteluineen, kurssin
pitoineen ja jälkitöineen. Palkkio tulee maksaa
koko työstä - ei ainoastaan opetustunneista.
Huomionarvoista on, että myös muun tuntityönä
annettavan opetuksen tai tehtävien palkkiot
tulee arvioida vaativuuskartan ja henkilökohtaisen
suoriutumisen avulla. Tällöin saadaan määritettyä
vuosipalkka, jonka avulla kyseisen opetuksen
(esim. luentokurssi, tentin korjaus, pääsykoevalvonta
tms.) yksinkertainen tuntipalkkio voidaan
laskea. Edelleen työstä ja siitä maksettavasta
palkkiosta sovittaessa on huomioitava kaikki tehtävään
liittyvä työaika.
Monissa yliopistoissa on käytössä omia tuntiopetuspalkkiolistoja.
Ne eivät välttämättä ole sopimuksen
vastaisia, mutta listoja tulisi tarkastella
paikallisesti ja puuttua epäkohtiin, sillä palkkiot
eivät voi olla pienempiä kuin mitä työehtosopimus
määrää. Tilanteen selvittäminen yliopistoissa
on vielä kesken.
Hanna Tanskanen, työmarkkina-asiamies, OAJ
|