Rahoituksen epävarmuus ei ole peruste pätkätöiden ketjutukselle
Korkeimman oikeuden tuoreen päätöksen mukaan projektirahoitus ei
ole peruste määräaikaiselle työsuhteelle. Tällä ennakkopäätöksellä on
merkitystä määräaikaisten työsuhteiden käytölle myös yliopistoissa.
Tapauksessa työntekijällä oli ollut 11 peräkkäistä
määräaikaista työsopimusta noin seitsemän vuoden
aikana. Työntekijä oli toiminut määräaikaisena tutkimushoitajana
eri tutkimushankkeissa. Työntekijän
työsopimukset eivät olleet seuranneet yksittäisten
projektien alkamis- ja päättymispäiviä eikä työsopimusten
ajallista kestoa ollut sidottu tiettyjen työkokonaisuuksien
tekemiseen.
Tutkimushankkeiden suunniteltu kesto oli pisimmillään
yli 20 vuotta, mutta ne saivat rahoitusta ulkopuolisilta
rahoittajilta ja rahoituspäätökset tehtiin 1-5
vuodeksi kerrallaan. Työnantaja oli sitä mieltä, että
sillä oli perusteltu syy määräaikaisten työsopimusten
solmimiseen rahoituksen epävarmuuden vuoksi.
Hallituksen esityksessä (HE 157/2000 vp s. 60)
todetaan, että jos työnantajalla on pysyvä työvoiman
tarve, määräaikaisten sopimusten käyttöä ei voida
pitää sallittuna, vaan tehtävien työsopimusten tulee
olla voimassa toistaiseksi. Määräaikaisten sopimusten
käyttöä ei esityksen mukaan kuitenkaan rajoitettaisi
silloin, kun siihen on laissa tarkoitettu peruste.
Toistuvien määräaikaisten sopimusten edellytyksenä
olisi toisaalta se, että kunkin määräaikaisen sopimuksen
tekemiselle on perusteltu syy ja toisaalta se,
että työnantaja ei pyri toisiaan seuraavilla määräaikaisilla
työsopimuksilla kiertämään toistaiseksi voimassa
oleviin sopimuksiin liittyvää työntekijän suojaa.
Lisäksi on todettu, ettei jatkuvasti toistuvien määräaikaisten sopimusten käyttöön samoissa töissä
olisi perusteltua syytä, jos työnantajan työvoiman
tarve on arvioitavissa pysyväksi.
Työvoiman palkkaamiseen käytettävissä olevan rahoituksen
epävarmuus voi joissakin tapauksissa olla
sellainen suoritettavaan työhön liittyvä peruste, joka
voi oikeuttaa määräaikaisten työsopimusten käyttämiseen,
vaikka työlle itselleen olisi nähtävissä pysyvä
tarve (ks. KKO 2010:11).
Pelkästään rahoituksen epävarmuus ei kuitenkaan
aina oikeuta työn teettämiseen määräaikaisissa
työsuhteissa. Esimerkiksi julkisen työnantajan talousarvion
vahvistamista vuosittain ei ole pidetty perusteena
määräaikaisten työsuhteitten käyttämiselle,
vaikka työn rahoitus varmistuikin vasta talousarvion
päättämisen jälkeen (ks. KKO 1993:70).
Myöskään KKO 2010:11 -tapauksessa esillä ollutta
työnantajan harjoittaman liiketoiminnan perustamista
vuosittain tehtäville ostopalvelusopimuksille ei
voitane pitää hyväksyttävänä syynä määräaikaisten
työsuhteiden ketjuttamiselle, koska TSL 1:3.3:n esitöiden
(HE 239/2010 s. 3–4) mukaan ”epävarmuus
tarjottavan työn riittävyydestä ei yksinomaisena perusteena
ole hyväksyttävä syy käyttää määräaikaisia
sopimuksia” ja “perusteelta edellytettävä painavuus
kuitenkin kasvaa määräaikaisten sopimusten määrän
kasvaessa.”
Työnantajan tulee lähtökohtaisesti turvautua esimerkiksi
työsuhteiden päättämiseen tai osa-aikaistamiseen
työvoiman tarpeen sopeuttamiseksi, eikä
siirtää yrittäjäriskiä työntekijöille.
Määräaikaisen työsopimuksen käyttäminen voi olla hyväksyttävää,
jos siihen on perusteltu syy, kuten työn
luonne tai muu suoritettavaan työhön liittyvä peruste.
Tällainen syy voi olla työn sellainen projektiluonteisuus,
jonka johdosta työn tiedetään valmistuvan
kohtuullisen lyhyen, arvioitavissa olevan ajan kuluessa.
Myös työvoiman tarpeen lakkaaminen, jos työn
edellytyksenä oleva ulkopuolinen rahoitus loppuu,
voi oikeuttaa työn teettämiseen määräaikaisia työsopimuksia
käyttäen.
Määräaikaisten työsopimusten käyttämisellä ei
kuitenkaan saa kiertää työntekijän suojaksi säädettyjä
irtisanomissäännöksiä.
Ratkaisun mukaan rahoituksen epävarmuus olisi hyväksyttävä syy määräaikaiselle työsopimukselle,
jos työn edellytyksenä olevan ulkopuolisen rahoituksen
lakkaaminen johtaa työvoiman tarpeen lakkaamiseen
(tuomion kohta 7). Toisin sanoen se, että
työtehtävien määrä ei ole riippuvainen rahoituksesta,
näyttäisi estävän määräaikaisten työsopimusten solmimisen.
Toisaalta ratkaisu jättää aavistuksen epäselväksi
sen, milloin työvoiman tarpeen ajatellaan määräytyvän
suoraan rahoituksen perusteella. Korkeimman
oikeuden mukaan rahoituspäätökset vaikuttivat tutkimustyön
tarpeen pysyvyyteen, mutta ”tutkimusten
vaatima pitkäjänteisyys ja laajuus sekä tutkimuksiin
jo käytettyjen kustannusten määrä sekä rahoituksen
perustuminen tämänkaltaisten tutkimusten
rahoittamista harjoittaviin säätiöihin” indikoivat sitä,
ettei rahoituksen päättyminen ollut todennäköistä.
(Tuomion kohta 12.)
Määräaikaisten työsopimusten tekemiseen ei
lähtökohtaisesti ole perusteltua syytä, jos työvoiman
tarve on pysyvä. Säännöstä tulkittaessa on syytä kiinnittää
huomiota myös siihen, kohdistuuko työvoiman
tarpeen pysyvyyteen sellaisia uhkia, jotka poikkeavat
niistä uhista, jotka tyypillisesti liittyvät työn jatkuvuuteen
toistaiseksi voimassa olevissa työsopimuksissa.
Korkein oikeus katsoo nyt kysymyksessä olevassa
tapauksessa tutkimusten edellyttävän niin
pitkäaikaista tutkimustyötä, että vaikka tutkimus
valmistuisi suunnitelmien mukaisesti, tutkimuksen
projektiluonteisuus ei sellaisenaan osoita, ettei tarvetta
tutkimusapulaisten työhön olisi työsopimuslain
(55/2001) 1 luvun 3 §:n 2 momenttia sovellettaessa pidettävä
pysyvänä.
teksti Mia Weckman
OTK, asiamies, Tieteentekijöiden liitto
Mistä on kyse?
Korkeimman oikeuden uusimmassa määräaikaisten
työsuhteiden ketjuttamista koskevassa ratkaisussa
työntekijä oli työskennellyt useita vuosia kuntayhtymän
palveluksessa tutkimushoitajana pitkäaikaisiksi
tarkoitetuissa tutkimusprojekteissa, joiden jatkuminen
oli perustunut vuosittain saatavaan ulkopuoliseen
rahoitukseen.
Ratkaisussa oli kysymys siitä, oliko työnantajalla ollut
työsopimuslain 1 luvun 3 §:n 2 momentissa tarkoitettu
perusteltu syy tehdä työntekijän kanssa toisiaan seuraavia
määräaikaisia työsopimuksia.
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 10
|