Tutkimuslaitosten rakennemuutos edistyy
verkostomallilla
Tämä Acatiimin numero painottuu tutkimuslaitosten asioihin. Hallitusohjelman mukaan
sektoritutkimuslaitoksia kootaan yhteen ja niissä tehtävää perustutkimusta
aiotaan siirtää yliopistojen kontolle. Tutkimuslaitosten puolella toivotaan, että päättäjien
huomio siirtyisi pois rakenteista toiminnan kehittämiseen. Konsortio- ja verkostomallit
ovat osoittautuneet toimivimmiksi yhteistyömuodoiksi.
Jos pääministeri Jyrki Kataisen hallitus aikoo
toteuttaa ohjelmaansa, sektoritutkimuslaitokset
kootaan suuremmiksi kokonaisuuksiksi.
Perustutkimuksen työnjako yliopistojen ja
tutkimuslaitosten välillä halutaan selkeyttää
mahdollistaen sektoritutkimuslaitosten tehtävien
siirtäminen yliopistojen yhteyteen ja niiden
yhteistyötä vahvistetaan.
Edelleen todetaan, että tutkimus- ja innovaationeuvoston
asema säilytetään nykyisenä ja neuvoston
koordinoivaa roolia sektoritutkimuksen suuntaamisessa
ja kansallisessa infrastruktuuripolitiikassa
vahvistetaan. Valtion sektoritutkimuksen tavoitteita
koordinoidaan jatkossa valtioneuvoston kansliassa.
|

|
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaluonnoksessa
(kesu) on lähes samanlainen kirjaus.
”Sektoritutkimuslaitosten ja korkeakoulujen välistä
työnjakoa selkeytetään. Perustutkimustehtävien
siirtäminen yliopistojen yhteyteen mahdollistetaan.
Sektoritutkimuslaitokset kootaan suuremmiksi kokonaisuuksiksi. Tätä tarkoitusta varten tutkimus- ja
innovaationeuvosto laatii ehdotuksen sektoritutkimuslaitoskentän
rakenteelliseksi kehittämiseksi.”
|
Vetovastuu on puuttunut
Hallitukset ovat vaihtuneet, mutta sektoritutkimuslaitosten
rakenteellinen kehittäminen on pysynyt
hallitusohjelmien ja kesujen kestoaiheena jo vuosikymmeniä.
Asian edistäminen on ollut äärimmäisen vaikeaa,
koska valtion tutkimuslaitokset ovat eri ministeriöiden
ohjauksessa ja kukin ministeri ja ministeriö on
pitänyt kiinni omasta tontistaan. Nyt monet asiantuntijat
pitävät kuitenkin hallitusohjelman kirjausta
hieman aiempia vastaavia tekstejä yksityiskohtaisempana.
Vuosien saatossa selvitysmiehiä on laitettu selvittelemään
tutkimuslaitoskentän remonttia ja raportteja
on ilmestynyt kasapäin. Uudistusten tiellä on
kuitenkin ollut vetovastuun puute – ”kuka vastaa” -asiaa on palloteltu kautta aikojen. Vastuukysymys ei
ole nytkään kirkastunut, vaan vetäjän roolista näyttää
olevan epäselvyyttä valtioneuvoston kanslian, opetus-
ja kulttuuriministeriön sekä tutkimus- ja innovaationeuvoston
välillä.
Etenemisjärjestyksestä on tarkoitus keskustella
pääministerin johtaman tutkimus- ja innovaationeuvoston
(TIN) kokouksessa lähiaikoina. Marraskuun
alun kokouksen asialistalle sitä ei kuitenkaan laitettu.
Tutkimus- ja innovaationeuvoston asettaminen
viivästyi, koska uusi hallitus päätti heti tuoreeltaan
laventaa sen kokoonpanoa: sinne haluttiin kaikkien
puolueiden six-pack -edustus. Tämä voi vaikuttaa
neuvoston dynamiikkaan päättää jo valmiiksi kiistanalaisista
asioista.
Neuvottelukunta lakkautetaan
Sektoritutkimuksen neuvottelukunta perustettiin
opetusministeriön yhteyteen vuonna 2007 osana
Matti Vanhasen II hallituksen ohjelmaan sisältyvää
valtion sektoritutkimusjärjestelmän uudistamishanketta.
Nyt neuvottelukunnan työ on päättymässä. Lakkauttamisen
olisi pitänyt olla valtioneuvoston istunnossa
jo noin kuukausi sitten. Poliittisesti aran asian
sinne vieminen on kuitenkin viivästynyt.
Viime vuonna ilmestyneen konsulttiraportin mukaan
sektoritutkimuksen neuvottelukunnan toiminnassa
havaitut vaikeudet ovat johtuneet liittymäkohdista
poliittiseen päätöksentekoon.
Valtion tutkimuspoliittisessa päätöksenteossa
keskeisten toimijoiden yhteistyö on ollut liian vähäistä.
Rakenneratkaisut eivät ole edenneet valtioneuvoston
esityksiksi tai valtion talousarvioesityksen
määrärahoiksi.
”Rakennekysymysten osalta neuvottelukunnan
valmistelutyön edistäminen on ollut erittäin haastavaa
ja voimakkaiden erimielisyyksien sävyttämää. …
Virkamiehistä koostuvalla neuvottelukunnalla ei ole
ollut sellaista poliittista painoarvoa, jota näin vaativien
muutosten läpivienti edellyttäisi”, toteaa konsultti
VTT Markku Harrinvirta raportissaan.
Konsortiomallit edistyvät
Rakenteellista kehittämistä on viime vuosina myös
tapahtunut. Vuoden 2009 alusta Merentutkimuslaitoksen
toiminnot jaettiin Ilmatieteenlaitoksen ja
Suomen ympäristökeskuksen kesken. Saman vuoden
alusta Stakes ja Kansanterveyslaitos yhdistettiin Terveyden
ja hyvinvoinnin laitokseksi (THL).
Maa- ja metsätalousministeriö ja ympäristöministeriö
perustivat kaksi vuotta sitten Ympäristö- ja
luonnonvarat -yhteenliittymän (LYNET) kokoamaan
hallinnonalojensa kuuden tutkimuslaitoksen toisiaan
sivuavaa toimintaa tiiviimmin yhteen.
LYNET:n lisäksi konsortiomalli on edistynyt sosiaali-
ja terveysministeriön hallinnonalalla. Sosiaali- ja
terveysalan asiantuntijalaitosten yhteenliittymän (SOTERKO)
avauskokous pidettiin lokakuun alkupuolella.
Konsortiossa ovat mukana Terveyden ja hyvinvoinnin
laitos, Työterveyslaitos sekä Säteilyturvakeskus.— Me olemme sitä mieltä, että rakenteista on jo
puhuttu ihan liikaa ja varsinaisesta toiminnasta ihan
liian vähän, korostaa tutkimuslaitosten johtajien
neuvoston puheenjohtaja ja Työterveyslaitoksen pääjohtaja
Harri Vainio.
Hän katsoo, että yhteistyö etenee parhaiten vapaaehtoisuuden
kautta, tuomalla eri yksiköiden osaamista
yhteen.
— Esimerkiksi SOTERKOn listalla on isoja asioita,
kuten esimerkiksi yhteiskunnallinen eriarvoisuus
sekä nuorten syrjäytyminen. Nämä eivät ratkea yksittäisten
tieteenalojen toimesta vaan monitieteisesti
tekemällä käytännön yhteistyötä ihmisten kesken.
Mitään rakettitiedettä tämä ei ole, Vainio huomauttaa.
Ministeriöiden virkamiesten puolella toivotaan, että
konsortioiden yhteistyö olisi avointa myös heihin päin.

Epävarmuus on stressitekijä
Jatkuva hokeminen rakenteellisesta kehittämistä ja
tutkimuslaitosten yhdistämisistä on luonnollisesti
vaikuttanut myös niissä työskenteleviin ihmisiin.
Tämä usein päättäjiltä unohtuu.
— Epävarmuus on stressitekijä, joka ei voi olla vaikuttamatta henkilöstön mielialaan, Vainio toteaa.
Valtionhallinnon tuottavuusohjelma on ollut tutkimuslaitoksille
väen vähentämisohjelma. Valtiotalouden
tarkastusviraston vuoden takaisen raportin
mukaan tuottavuusohjelma ei ole lisännyt juurikaan
tuottavuutta ja väen vähentämisestä on tullut itseisarvo.
Harri Vainion mukaan esimerkiksi Työterveyslaitoksessa
henkilötyövuodet ovat vähentyneet 10 prosentilla.
Valtionhallinnon tuottavuusohjelma onkin
hallitusohjelmassa korvattu uudella termillä — vaikuttavuus-
ja tuloksellisuusohjelma. Tutkimuslaitosten
puolella arvioidaan, että nimen vaihto ei muuta
sen vaikutuksia.
Siirrettävää perustutkimusta ei löydy
Yliopistojen ja tutkimuslaitosten yhteistyön tiivistämisestä
on puhuttu pitkään ja hartaasti. Vuonna 2009
hallituksen politiikkariihessä annettiin sektoritutkimuksen
neuvottelukunnalle tehtäväksi selvittää tutkimuslaitosten
niitä osia, jotka sopisivat paremmin
yliopistojen hoidettavaksi.
Ministeriöiden vastausten perusteella yliopistoihin siirrettävää toimintaa oli hyvin vähän tai ei lainkaan,
minkä lisäksi itsekin rajujen muutosten pyörteissä olleissa
yliopistoissa ei löytynyt halukkuutta tutkimuslaitosten
toimintojen vastaanottamiseen.
Harri Vainio muistuttaa, että tutkimus on vain
yksi osa valtion tutkimuslaitosten työtä. Asiantuntijatyöhön
ja päätöksenteon valmisteluun menee niiden
työajasta suurin osa.
— Se on työtä, jota yhteiskunnassa pitää jonkun
tehdä. Ei tällaisia tehtäviä voida siirtää yliopistoihin.
Nyttemmin on puhuttu nimenomaan perustutkimuksen siirtämisestä tutkimuslaitoksista yliopistoihin.
Tosin jo viime hallituskaudella tehdyissä selvityksissä
todettiin, ettei sellaista siirrettävää perustutkimusta
oikein ole.
— Jo nytkin 90 prosenttia valtion tutkimuslaitoksissa
tehtävästä tutkimuksesta tehdään yhteistyössä
yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa. Se on
ihan normaalia tutkimusyhteistyötä, normaalia verkostoitumista.
Verkostojen silmukkakohdilla pitää
olla jotain annettavaa jotta lisäarvoa syntyisi, Vainio
tähdentää.

teksti Kirsti Sintonen
Neljä suurinta kerää rahat
Valtion tutkimuslaitokset saavat tänä vuonna omien
hallinnonalojensa budjeteista tutkimus- ja kehittämisrahoitusta
302 miljoonaa euroa. Määrärahat lisääntyivät
edellisestä vuodesta kuudella miljoonalla eurolla.
Kasvu jää melko niukaksi verrattuna siihen, mitä
valtion t&k-rahoitus kokonaisuudessaan kasvaa. Tilastokeskuksen
mukaan valtio satsaa tutkimukseen
ja kehittämiseen 76 miljoonaa euroa viimevuotista
enemmän eli kasvua on lähes 4 prosenttia.
Sektoritutkimus on rahoituksellisesti hyvin keskittynyttä.
Neljä suurinta laitosta (Teknologian tutkimuskeskus
VTT, Metsäntutkimuslaitos METLA, Terveyden
ja hyvinvoinnin laitos THL sekä Maa- ja elintarviketalouden
tutkimuskeskus MTT) käyttävät yhdessä lähes
200 miljoonaa euroa eli noin kaksi kolmasosaa kaikesta laitoksille myönnetystä budjettirahoituksesta.
Jos mukaan lasketaan ulkopuolinen rahoitus, tutkimuslaitosten
kokonaistutkimusmenot ovat tänä
vuonna kaikkiaan 572 miljoonaa euroa. Edelliseen
vuoteen verrattuna summa on kasvanut 21 miljoonalla.
Kokonaisrahoitus on keskittynyt vielä budjettirahoitustakin
enemmän: tutkimuslaitosten kaikesta
t&k-rahoituksesta kolme neljäsosaa kulkee neljän
suurimman laitoksen kautta.
Tutkimuslaitokset ovat viime vuosina monipuolistaneet
tutkimusrahoituksen hakemista sekä kotimaisilta
että kansainvälisiltä rahoittajilta. Ulkopuolisen
rahoituksen osuus vaihtelee kuitenkin hyvin suuresti
laitoksesta toiseen: sen osuus on 7—68 prosenttia
kokonaisrahoituksesta.
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 18
|