Kirjastojen palvelumaisemat
Tiedekirjastot ovat tutkimustulosten kumalatiivisia tietovarantoja ja osa akateemista
oppimis- ja tutkimusympäristöä. Kirjastojen palvelumaisemista kertoo ohessa Aaltoyliopiston
kirjastonjohtaja Eeva-Liisa Lehtonen.
Palveluorganisaation haasteena on oppia asiakkaan
tavoille. Lainaan näin vapaasti Mika Pantzaria, joka
tutkimuksissaan kuluttajakansalaisista ja palvelujen
asiakaskeskeisistä rytmityksistä heittää tuoreita ajatuksia
palvelutoiminnan kehittämiseen.
Pohjoismainen kuluttajakansalainen on merkityksiä
etsivä indivídualisti, jolle kuitenkin sosiaalinen
media, uuden jakaminen ja läpinäkyvyys ovat tärkeitä.
Pantzar haastaa palveluorganisaatiot vastaamaan
asiakkaiden uuden ajankäytön vaatimuksiin, arvostamaan
asiakkaan aikaa ja ottamaan asiakkaat mukaan
palveluiden suunnitteluun.
Tiedekirjastot ovat tutkimustulosten kumulatiivisia
tietovarantoja ja osa akateemista oppimis- ja
tutkimusympäristöä. Kirjastoilla on palvelujen kehittämiseen
parhaat mahdolliset asiakkaat: innostunut
ja uutta luova opiskelija-, opettaja- ja tutkijayhteisö.
Monikanavaisessa palveluympäristössä kysyntäpreferenssit
ja asiakkuuksien roolit ovat voimakkaassa
muutoksessa.
Tieteenalasta riippuen painetulla kirjalla on edelleen
roolinsa. Sähköiset palvelut ja sähköinen asiointi
ovat kytkeneet tiedekirjastot jo puolentoista vuosikymmenen
ajan ympärivuorokautiseen, nopeasykliseen palvelurytmiin. Merkittävä osa uusista tutkimustuloksista
välitetään asiakkaille e-aineistoina.
Mobiilitekniikka ja verkkopalvelujen versiointi eri
alustoille mahdollistavat joustavampia palvelujen
organisoinnin muotoja. Kirjaston käytön paikat ovat
laajentuneet kotiin, matkalle, työpaikoille, autoon,
kesämökille, vapaa-aikaan. Julkaisuarkistojen ja tutkimuksen
tietojärjestelmien kehittäminen kuuluvat
tiedekirjastojen arkeen.
Yhdessä asiakkaiden kanssa
Tunnistamme tiedekirjastojen monipuoliset asiakkuusroolit
ja niiden elinkaaret, alueelliset asiakasvirrat
ja akateemisen vuoden kausirytmin: opettajatutkijan
pirstaleisen arjen, tuottavuusvaatimukset ja
aikataulupaineet.
Tiedämme, että nuori opettajakuntamme kuuluu
ensimmäiseen ns. pelisukupolveen ja että sosiaalisessa
mediassa kouliintuneet, 1990-luvulla syntyneet Z
-polven opiskelijamme ovat tottuneet jatkuvaan, nopeaan
ja monisuuntaiseen toimintaan, jonka arvoina
korostuvat avoimuus, läpinäkyvyys ja vastuullisuus.
Tiedämme, että Z-polvi on tietoinen omasta arvostaan, mutta innostuu yhteisöllisyydestä. Tiedämme,
että kirjastopalvelut kilpailevat muiden palvelujen
kanssa asiakkaiden ajasta.
On syntymässä uudentyyppisiä asiakkuuksia,
käyttäjäkenttä hajaantuu ja moniroolistuu ja toimii
eri palvelukanavissa eri tavoin. Uudet asiakaspolvet
haastavat uusiin palveluratkaisuihin. Tarvitsemme
tuotantolähtöisten prosessien sijaan räätälöityjä,
asiakaskeskeisiä palveluja, uusia ja tuoreita avauksia.
Kirjastopalvelujen kehittämispotentiaali on asiakkaissa.
Palveluratkaisut vaativat hedelmällisen ja
ennakkoluulottoman kasvualustan. Asiakas tietää
mitä tarvitsee ja tunnistaa hyvät palvelukokemukset.
Yhdessä tekeminen, asiakkaan osallistaminen, tarjoaa
palvelusuunnittelulle hyvän lähtökohdan.
Ei turhaan puhuta massojen viisaudesta, parvi- ja
joukkoälystä, arvojen yhteistuotannosta ja avointen
innovaatioiden voimasta. Uudet polvet saattavat
löytää retroyhteisyyttä perinteisistä lukupiireistä ja
lukukokemuksen jakamisesta. Toisaalta e-aineistot
tarjoavat mahdollisuuksia yhteisöllisyyttä tukevien
palvelujen kehittämiseen. Samoja aineistoja käyttävät
tutkijat luovat vertaisverkostojaan ja jakavat keskustelufoorumeilla
kokemuksiaan.
Tuore brittiläinen Research Information Networkin
tutkimus innostaa palvelujen kehittämiseen: enjoy
the co-creation process with the users creating
ideas and evaluating improvements!
Palvelujen muotoilu
Palvelujen muotoilun lähestymistapa helpottaa kokonaisuuksien
hahmottamista erilaisista asiakasnäkymistä
ja -tarpeista käsin: miten asiakas kokee ja aistii
palvelun tietyssä tilassa.
Tunnistetuista palvelupoluista syntyy palvelumaisema,
asiakkaan kokema palvelutodellisuus. Maisema
rajaa kehyksenä sen, mitä käyttäjä pitää oleellisena.
Palvelut ja tilat tarjoavat ratkaisuja asiakkaiden
kysymyksenasetteluihin. Palvelumuotoilu on tutkimusalueena
suhteellisen uusi, 1990-luvulla syntynyt.
Aiheesta on oltu kiinnostuneita mm. Aalto yliopiston
Taideteollisessa korkeakoulussa ja Lapin yliopistossa.
Hankenin markkinoinnin tutkijat Suvi Nenonen ja
Kaj Storbacka korostavat asiakasarvon syntyvän palvelutapahtuman
jatkuvassa vuorovaikutusprosessissa:
asiakas ei ole organisaation jatke, vaan organisaatio
on asiakkaan jatke. Asiakas ei ole palvelun passiivinen vastaanottaja, vaan aktiivinen toimija. Kirjastomaailmassa
se merkitsee, että tarjoamme parhaita
mahdollisia ratkaisuja tutkimuksen, opetuksen ja
opiskelun tarpeisiin.
Myös muiden palveluorganisaatioiden piirissä
tehty tutkimus saattaa olla kirjastojen kannalta kiinnostavaa.
Esimerkiksi suomalaisen vähittäiskaupan
4d-Space -hanke kehittää kaupan tulevaisuuden palveluja:
miten älykäs ja oppiva julkinen tila voisi hyödyntää
asiakkaiden osallistamista.
Käytännön esimerkki on poimittu Aalto-yliopiston
tuoreista hankkeista, joissa on useita eri toimijoita:
Mediatekniikan laitos, Markkinoinnin laitos,
Muotoilun laitos, Elektroniikan laitos, Energiatekniikan
laitos, Yhdyskunta- ja ympäristötekniikan laitos,
Maanmittaustekniikan laitos, Valtion teknillinen tutkimuskeskus
ja Oxfordin yliopisto.
Esimerkki kertoo paitsi kiinnostavasta tutkimusalueesta,
myös niistä käytännön haasteista, mitä monitieteinen
tutkimusympäristö merkitsee kirjastopalvelujen
räätälöidylle kehittämiselle.
Virtuaaliset tutkimusympäristöt palvelevat hyvin
kansainvälisiä tutkimusryhmiä, mutta monitieteiset
tarpeet haastavat sähköisten aineistojen lisenssisopimukset
uuteen tarkasteluun.
Luovat oppimisympäristöt
Viihteellisyys ja pelimäisyys ovat tulleet verkkooppimiseen,
joka rytmittyy arkeen ja omaehtoiseen
opiskeluun. Verkkopalvelujen lailla tilojen tulisi koota
ihmiset yhteen: kannustaa keskusteluun ja vuorovaikutukseen
luovassa, muuntuvassa ja avoimessa ympäristössä.
Brittiläisen Andrew Harrisonin mukaan laadukas
oppimisympäristö huomioi oppimisen kokonaisvaltaisesti.
Oppiminen ei tapahdu vain luokkahuoneissa
vaan yhtä lailla epävirallisissa kohtaamisissa. Opiskelijat
ovat itse rakentamassa omia ympäristöjään.
Puhutaan haltuun otetuista hub-alueista, hubkulttuurista ja hub-elämäntavasta, joka yhdistää inspiroivan
fyysisen tilan, virtuaalisen kokemuksen ja
yhteisöllisyyden. Miten voisimme akateemisessa yhteisössä
edistää näiden kohtaamispaikkojen dialogia,
sosiaalista oppimisympäristöä? Lainaisimmeko hubajattelua
kirjastopalvelujen kehittämiseen yhdessä
asiakkaidemme kanssa?
Tilat voivat toimia katalyyttinä pedagogiseen,
akateemiseen ja kulttuuriseen muutokseen. Oppimiskeskus
on yliopistoyhteisön kohtaamispaikka,
avoin työtila. Kirjaston hub-alueella risteytyy monialainen
yhteisöllisyys. Verkkomaailma tarjoaa työvälineitä
tutkimusverkostojen, tutkimustulosten ja
kokoelmien näkyväksi tekemiseen, visualisointiin.
Tästä tiedekirjastojen bibliometriset julkaisuanalyysipalvelut
ovat hyvänä esimerkkinä. Niiden
avulla voidaan tukea akateemisen tutkimuksen kansainvälisiä
arviointiprosesseja, tenure-track -rekrytointeja,
apuraha-anomusten valmistelua, tieteenalaluotauksia
ja syvimmillään tiedon louhintaa.
Tiedonhaun koulutusohjelmat tukevat tätä osaamisaluetta.
Pop-up ravintolat ovat nostaneet esiin suurta innostusta
herättäneen tilapäisravintola -käsitteen.
Nuoret yrittäjät lähtivät liikkeelle tyyliin ”Ensin päätimme,
että osallistutaan ja sen jälkeen mitä tehdään
…”
Kirjastopalvelut integroituvat tulevaisuudessa
entistä tiiviimmin opiskelun, opetuksen ja tutkimuksen
prosesseihin. Ehkä kysyntäsyklien kiihtyessä ja
asiakastarpeiden sirpaloituessa myös pop-up -kirjastokonseptit
löytävät yleisönsä.
Miten olisi pop-up -kirjastopalvelu tieteellisen
konferenssin yhteydessä, opiskelijatapaamisissa, laitoksen
aamukahveilla, toreilla, marketeissa? Tai saisiko
olla tutkimusmaisema tai julkaisuanalyysi aloittelevan
väitöskirjantekijän tueksi?
Tiivistelmä Vaasan yliopiston oppimiskeskus
Tritonian 10-vuotisseminaariesitelmästä 22.9.2011
teksti Eeva-Liisa Lehtonen
Aalto-yliopisto, vt. kirjastonjohtaja, FT
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 38
|