Onni omissa käsissä
Meille on kerrottu,
että yliopistojen elämisen
edellytykset
ovat aiempia olennaisesti
paremmat,
kun on saatu autonomiaa. Onni on siis
yliopistojen omissa käsissä, eli ne pakotetaan
olemaan vapaita.
Itsehallinto eli autonomia tarkoittaa
sananmukaisesti omalakisuutta.
Organisaatio on siis autonominen,
kun se itse (auto) säätää sisäistä toimintaa
koskevat lakinsa (nomoi). Tässä
suhteessa autonomia jättää paljon
toivomisen varaa.
Yliopistolaki ei tietenkään ole yliopistojen
itsensä laatima, vaan eduskunnan
käsialaa, niin kuin pitääkin.
Juuri kun yliopistojen rahoituksesta oli
saatu aikaan toimiva malli, maan hallitus
jäädytti valtion budjetista tulevan
yliopistorahoituksen puoleksitoista
vuodeksi. Kansainvälinen talouslama,
joka vei mukanaan pienen Suomen,
osui hankalaan aikaan. Se vaikeutti
peruspääomien keräämistä, ja maan
hallitus vetoaa lamaan rahoituksen
jäädyttämisessä.
Tänä syksynä eduskunta tarkastelee, pitäisikö
yliopistolakia jotenkin muuttaa.
Näinhän lain säätämisen aikaan
päätettiin. Mielestäni pitäisi. Laissa on
monia puutteita, kuten myös lain nojalla
säädetyissä alemmissa normeissa.
Yliopiston päätöksenteossa hallituksen
rooli on korostunut samoin
kuin liike-elämästä lainattu pystysuora
johtajavetoinen linjaorganisaatio
kautta koko koneiston. Mitä jos
jaettaisiin valtaa kansalle?
Mutta Paavo Haavikko kysyi viisaasti
Aulis Sallisen Ratsumies-oopperan
libretossa: Kun kansa saa vallan
niin kuka sen saa? Kansaa pitäisi edustaa
monijäseninen vaaleilla valittu
itsehallinnollinen toimielin. Yliopistojen
pitäisi olla organisoitu kuntien
tapaan, jolloin hallitus olisi vastuussa
tekemisistään valtuustolle. Muuten ei
itsehallinto toteudu.
Eikä tässä ole mitään pelättävää:
harvoinhan kunnanvaltuustot antavat
kenkää kunnanhallituksille — ja kun
antavat, niin kaipa siihen on silloin
syytäkin.
Koska yliopisto ei ole yhtiö eikä
sitä johdeta osakeyhtiölain mukaan,
sen hallitus tarvitsee vastapainon. Eihän
siinä ole tolkkua, että hallitus istuu
määräajan ilman että kukaan tai
mikään pääsee sen päätöksiä kyseenalaistamaan.
Yliopistojen olomuoto on
kuitenkin epämääräinen: tujaus yhtiömäistä
pomottamista, ripaus kansanvaltaa,
ja termistö lainattu sekaisin
academian, parlamentarismin ja byrokratian
diskursseista.
Paremman puutteessa yliopistokollegio
toimii nyt eräänlaisena edustuksellisena
keskustelukerhona. Sen valtaa on
vahvistettava. Yliopistokollegio voisi
aivan hyvin hyväksyä strategian, toimintasuunnitelman
ja talousarvion.
Samoin johtosääntöjen vahvistaminen pitäisi olla tämän ”kansan” käsissä.
Hallituksen ja kollegion säännöllisten
tapaamisten pitäisi perustua lakiin,
niin kuin parlamentarismissa on tapana.
Säätiöyliopistossa on samalla tavalla
lisättävä yhteisen monijäsenisen
hallintoelimen asemaa
ja valtaa.
Entäpä sitten
palkkatiedot? Luulen,
etteivät edes
Yhdysvaltojen tai
Venäjän ydinaseiden
laukaisukoodit ole
niin tarkkaan salattuja
kuin Suomen
yliopistojen palkkatiedot.
Miksi? Itsehallinnollisen
yliopiston
palkkatiedot
on säädettävä julkisiksi,
ja tämä koskekoon
kaikkia lisiä ja bonuksiakin.
Yliopisto voi parantaa henkilöstön vaikutusmahdollisuuksia
myös omilla
päätöksillään. Hyvässä yliopistossa
rekrytointipäätöksiä ei tehdä kabineteissa,
vaan henkilökunnan edustajat
ovat mukana päättämässä sekä tärkeimmistä
rekrytoinneista että toimintasuunnitelmasta
ja talousarviosta.
Myös laitos- ja projektihallinnossa
pitäisi ihan aidosti siirtyä päällikkövallasta
kollegiaalisempaan suuntaan.
Onnihan on autonomisen yliopiston
omissa käsissä.
Tapani Kaakkuriniemi
puheenjohtaja,
Tieteentekijöiden liitto
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 2
|