Lyckan i egna händer
Vi har fått höra att universitetet har
bättre förutsättningar för sin verksamhet
nu när de har fått mer autonomi.
Alltså har universiteten lyckan i egna
händer, m.a.o. tvingas de vara fria.
Autonomi betyder ordagrant att man har egna lagar.
Således är en organisation autonom när den själv
(auto) stiftar de lagar (nomoi) som styr dess interna
verksamhet. I detta hänseende lämnar autonomin
mycket övrigt att önska.
Självfallet är universitetslagen inte skriven av
universiteten själva utan av riksdagen, såsom sig bör.
Men just när det hade skapats en fungerande modell
för universitetens finansiering lade regeringen universitetens
budgetbaserade finansiering i is för halvtannat
år. Den internationella recessionen som också
drabbade Finland kom verkligen olämpligt. Det blev
svårare att samla ihop ett grundkapital, och regeringen
hänvisade till recessionen när den försvarade
sitt beslut om finansieringen.
I höst avgör riksdagen om universitetslagen eventuellt
bör ändras. Så beslöts det ju när lagen stiftades. Jag
anser att det behövs en ändring. Lagen har många
brister, liksom också en del lägre normer som baserar
sig på lagen.
I universitetens beslutsfattande har styrelsen en
dominerande roll. På samma sätt framhävs även den
ur affärslivet lånade ledarstyrda linjeorganisationen
genom hela maskineriet. Men vad skulle hända om vi
gav makten åt folket?
Dock ställde Paavo Haavikko en klok fråga i librettot
till Aulis Sallinens opera Ryttaren: När folket
får makten, vem får den? Folket borde representeras
av ett autonomt organ med ett flertal folkvalda medlemmar.
Universiteten borde ha samma organisationsmodell
som kommunerna, då styrelsen skulle
ansvara för sina förehavanden inför fullmäktige.
Annars fungerar autonomin inte. Och här finns ingenting
att frukta: det är sällan fullmäktige avskedar
kommunstyrelsen — och när det faktiskt sker är det
knappast utan orsak.
Eftersom ett universitet inte är ett bolag och inte
heller leds enligt lagen om aktiebolag, behöver styrelsen
en motvikt. Det är ju otroligt att en styrelse
kan sitta ut sitt mandat utan att någon instans kan
ifrågasätta dess beslutsfattande. Universitetsväsendet
är dock rätt diffust: en skvätt bolagsmässigt översitteri,
en nypa demokrati och en terminologi med element
ur diskursen inom academia, parlamentarism
och byråkrati.
I brist på bättre är universitetskollegiet nu ett slags representativ
diskussionsklubb. Dess makt bör förstärkas.
Kollegiet kunde mycket väl godkänna strategin,
verksamhetsplanen och budgeten.
Också stadgan borde godkännas av detta ”folk”.
Regelbundna träffar mellan styrelsen och kollegiet
borde skrivas in i lagen, såsom det brukar vara i parlamentarismen.
Även vid stiftelseuniversiteten bör
man förstärka det folkvalda förvaltningsorganets
ställning och makt.
Och löneuppgifterna? Jag tror att inte ens koderna
för avfyrning av USA:s eller Rysslands kärnvapen
är så noggrant hemlighållna som löneuppgifterna vid
våra universitet. Varför? Löneuppgifterna samt alla
tillägg och bonusar vid ett autonomt universitet bör
göras offentliga.
Universiteten kan även fatta egna beslut för att
förbättra personalens möjligheter att påverka. Då
fattas rekryteringsbesluten inte i egna kabinetter,
utan personalrepresentanterna är med om att besluta
om de viktigaste rekryteringarna samt verksamhetsplanen
och budgeten. Även i institutions- och
projektförvaltningen borde man nu övergå till en
mera kollegial modell. Sin lycka har ju det autonoma
universitetet i egna händer.
Tapani Kaakkuriniemi
ordförande
Forskarförbundet
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 5
|