Huippujen rekrytoinnista
On vaikea olla eri mieltä siitä,
etteikö professorien rekrytointi
olisi yksi tärkeimmistä prosesseista
yliopistolla. Erinomaiset professorit
ja lahjakkaat ja motivoituneet
opiskelijat muodostavat perustan laadukkaan tiedeyhteisön
toiminnalle.
Viime vuosina on erityistä huolta kannettu siitä,
että rekrytointimenettelyn hitaus olisi esteenä
todellisten ”huippujen” rekrytoinnille yliopistoihin.
Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen.
Monet tekijät — palkkauksesta ja muusta resursoinnista
ja perhetilanteesta Suomen maantieteelliseen
sijaintiin — vaikuttavat siihen, kuinka
vetovoimainen Suomen yliopistolaitos on erityisesti
ulkomaalaisille (huippu)hakijoille.
On aiheellista pysähtyä pohtimaan, mitä voitaisiin
tehdä tilanteen parantamiseksi. Osa yliopistoista
on reagoinut tilanteeseen tarjoamalla lääkkeeksi
lisää valtaa johtajille rekrytointien eteenpäinviemisessä.
Lääke on kuitenkin osoittautunut ongelmalliseksi.
Yliopistouudistuksen myötä introdusoitu
johtajavaltaisuus ja sen kääntöpuolena syntynyt
demokratiavaje ovat vähintäänkin osasyyllisiä
työilmapiirin heikentymiseen yliopistoilla. Johtajavaltaisuus
voi myös tuottaa rekrytointituloksista,
joissa professorin nimittämisen perinteiset
laatukriteerit kuten tieteellinen eksellenssi on sivuutettu
kokonaisvaltaisen ”sopivuusharkinnan”
tieltä.
Esimerkiksi Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä
tiedekunnassa eräässä professorin tehtävän
täytössä on sivuutettu kaikkien asiantuntijoiden
yksimielisen kannan vastaisesti tehtävän hakija, jonka opetustaito oli myös hakijoista selvästi paras.
Samoin on ollut nähtävissä yrityksiä laajentaa
kutsumismenettelyn käyttöalaa madaltamalla
kutsuttavalta edellytettyä kiistatonta tieteellistä
pätevyyttä.
Tämän valitseminen veisi todelliseen professuurien
laatuvaatimusten alennusmyyntiin ja olisi
aikaisempienkin kutsumiskokemusten valossa
epäedullinen erityisesti naispuolisille hakijoille.
Samalla yliopistollisiin rekrytointeihin elimellisesti
kuuluvan akateemisen kilpailun ala kaventuisi.
Vakavampi kysymys on kuitenkin se, millaisen signaalin
nykyinen professorien rekrytointijärjestelmä
antaa nuorille tutkijoille, niin uraansa aloitteleville
kuin jo postdoc-tasolle edenneille?
Ei ole tavatonta kuulla nuorten tohtorinkoulutettavien
kysyvän, kuinka paljon aikaa tulisi
uhrata tutkimuksen tekemisen ohella yliopistopedagogisten
taitojen kartuttamiseen, johtamiskoulutukseen
ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen?
Mikä on siis oikeasti kaikkein tärkeintä
yliopistolla?
Minusta tärkeintä on mahdollisimman laadukas
tutkimus, jonka varaan myös korkeatasoinen
opetus rakentuu.
Kaikkein kriittisin kysymys nuorten tutkijoiden
näkökulmasta liittyy kuitenkin johtajavaltaisuuteen,
riippuvuuteen nimittäjästä (tehtävään
ottajasta) eli tiedekunnan tai laitoksen johtajasta.
Työsuhteen jatkuvuuteen voivat vaikuttaa tutkimuksellisen
koulukuntaisuuden (yhteiskunta- ja
humanistisissa tieteissä) ohella esimerkiksi tutkijan
näkemykset olemassa olevasta hallintojärjestelmästä
ja sen toimivuudesta. Tätä kautta johtajavaltaisuus
voi lamauttaa niin kriittistä tutkimusta
kuin akateemista keskusteluakin.
Siten johtajavaltaisuuden vahvistamisen seuraukset
voivat olla tuhoisia yliopiston ydintoiminnoille.
Mikään puu ei kuitenkaan kasva taivaisiin
ja yhdessä toimien yliopistoilla olisi mahdollisuus
korjausliikkeen käynnistämiseen.
Jos se on utopiaa, olisi vähintäänkin syytä
monipuolisesti ja kriittisesti tarkastella nykyisen
rekrytointimenettelyn ongelmia, joihin voidaan
monin tavoin puuttua ilman johtajien vallan kasvattamista.
Jukka Kekkonen
Oikeushistorian ja roomalaisen
oikeuden professori,
Helsingin yliopisto
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 12
|